Kontrollrummet

Ta upp hela rummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
När jag spelar in på min gamla kasettebandspelare blir inte ljudet så bra men den har den fina egenskapen att den tar upp alla ljud precis som örat. En vanlig mick tar ju främst upp den ljudkälla som befinner sig 0-15cm bort. Och vill jag sitta och jamma med polarna behövs det många sådana vanliga mickar och ett flerkanaligt ljudkort. Min fråga är: Finns det någon "stationär" mick att inhandla som tar upp hela rummet precis som min gamla bandare (Men med bättre ljud än en kasettebandspelare) ? Tipsa gärna mig


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
De "vanliga" micar du pratar om, är antagligen sådana med cardioid-upptagning, medan din kassettbandspelare har inbyggd mic med omni-upptagning.
Det finns många sådana som är trevliga. Ett exempel på småmembranare, är Oktava MK012 - som är en småmembranare med utbytbara kapslar. Stormembransmicar med dubbla membran, som t ex Studio Projects B3 kan man välja upptagningskarakteristik på, så att man kan ställa om dem mellan cardioid, 8 eller omni.
Du kan läsa mer om olika typer av micar i Wiki-artikeln om [wiki=Mikrofon]mikrofoner[/wiki]. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Sennheiser MD21 är en klassisk dynamisk rundtagande (omni) mikrofon.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
De "vanliga" micar du pratar om, är antagligen sådana med cardioid-upptagning, medan din kassettbandspelare har inbyggd mic med omni-upptagning.
Det finns många sådana som är trevliga. Ett exempel på småmembranare, är Oktava MK012 - som är en småmembranare med utbytbara kapslar. Stormembransmicar med dubbla membran, som t ex Studio Projects B3 kan man välja upptagningskarakteristik på, så att man kan ställa om dem mellan cardioid, 8 eller omni.
Du kan läsa mer om olika typer av micar i Wiki-artikeln om [wiki=Mikrofon]mikrofoner[/wiki]. :)
I det här läget kanske det är värt att samtidigt prata om Zoom H2 eftersom mikrofonerna kanske kostar över 1000 kr och för 1990 kr får man en hyfsad mikrofon kombinerad med en bra inspelningsmanick. Det är definitivt ett alternativ om man tittar på alternativ uppåt 2000 kr tycker jag. Men hur är din budget på den här fronten?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Över tusen klarar jag inte. Men jag ska fråga efter en omni-mick på musikbörsen. Har 400 spänn innestående där.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Över tusen klarar jag inte. Men jag ska fråga efter en omni-mick på musikbörsen. Har 400 spänn innestående där.
En billig Omni småmembranare, är Behringer ECM8000. Den är visserligen lite brusig, men verkligen prisvärd i alla fall. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Kanske din "gamla kassettbandare" har en inbyggd AGC som kompenserar ljudnivån vilket är det du upplever som "hör som örat".

Alla mikrofoner är dumma meterologiska instrument som registrerar (visserligen snabba men ändå) förändringar i lufttrycket. Ingen idag tillgängnlig mikrofor kan mäta sig med hjärnans förmåga att hantera ljud.

Ingen mikrofon kan särskiija ljudvågor från ett bra solo från en nylonsträngad gitarr från en bullrande luftkonditionering eller stojiga ungar, som vårt hörselorgan kan sortera ut.

Hörseln kan bedöma och avgöra riktning, det kan inte en mikrofon, har ljudet en gång passerat en mic så kan hörseln inte längre avgöra riktning, därför låter inspelning i ett rum oftast som skrammel. Det är så det låter..men om man befinner sig i rummet så kan vår hörsel fokusera på det som vill höra...en mikrofon kan inte det, oavasett pris.

Så om kassette har inbyggd AGC och det låter ok, så kolla om den funkar på extern mic....om inte...kör vidare på det du har.
Om du väljer att börja spela in på dator....välkommen i studioträskets värld av bara mer prylar för att det ska funka......

skål  /O


DåligtGehör

  • Gäst
Lånar tråden lite bara, lite.

Citera
Hörseln kan bedöma och avgöra riktning, det kan inte en mikrofon, har ljudet en gång passerat en mic så kan hörseln inte längre avgöra riktning, därför låter inspelning i ett rum oftast som skrammel. Det är så det låter..men om man befinner sig i rummet så kan vår hörsel fokusera på det som vill höra...en mikrofon kan inte det, oavasett pris.


Hm... har detta även något att göra med hur reverb fungerar? Tycker många gånger det låter så "onaturligt" om reverb, även om man lyssnar på s.k. toppklassreverb. Möjligen överdriver de även på sina demosnuttar, men jag tycker ofta det låter hårt och med fula reflektioner.