Kontrollrummet

MaxB - Black Cat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnar på din nya mix.

Jo nu börjar liret hitta hem.Men reverbet på sången förstår jag inte..Eller rättare sagt avsaknaden av det.Nu pratar vi hårklyverier och smaksaker.För egen del så försöker jag alltid att få hela bandet på samma scen.

När jag börjar med ett nytt projekt så lägger jag alltid ett svagt reverb på mastern.Inga egna reverb på de olika instrumenten sedan.Sjunger och spelar in allt.Sen kollar jag upp reverberingen på det övriga.Jag tycker att man bör ställa sig frågan:
Skall jag ha hela bandet på en stor eller en liten scen?
Källare,pubscen,Ullevi eller vad jag/man nu är ute efter.Man kan göra väldigt mycket med ett reverb,och samtidigt förstöra en hel del..Har man ett gemensamt på mastern har man ett bra utgångsläge för att gifta ihop det hela.Guror kan alltid få lite extra samt virveln,och stundtals sången,men det är små marginaler som gäller i förhållandet till master reverbet.Det skall sätta normen för vilken scen det handlar om.

I denna låt så är det "fel" reverberat på sången enligt tidigare devis.Men tycker du att det funkar så kör,mina tips är inte på något vis allarådande.

Bra lirat överlag,och en rätt schysst och svängig låt.

Idag var jag lite grinig Max,men det skulle vara kul att höra alla på samma scen if you get the point..

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar på din nya mix.

Jo nu börjar liret hitta hem.Men reverbet på sången förstår jag inte..Eller rättare sagt avsaknaden av det.Nu pratar vi hårklyverier och smaksaker.För egen del så försöker jag alltid att få hela bandet på samma scen.

När jag börjar med ett nytt projekt så lägger jag alltid ett svagt reverb på mastern.Inga egna reverb på de olika instrumenten sedan.Sjunger och spelar in allt.Sen kollar jag upp reverberingen på det övriga.Jag tycker att man bör ställa sig frågan:
Skall jag ha hela bandet på en stor eller en liten scen?
Källare,pubscen,Ullevi eller vad jag/man nu är ute efter.Man kan göra väldigt mycket med ett reverb,och samtidigt förstöra en hel del..Har man ett gemensamt på mastern har man ett bra utgångsläge för att gifta ihop det hela.Guror kan alltid få lite extra samt virveln,och stundtals sången,men det är små marginaler som gäller i förhållandet till master reverbet.Det skall sätta normen för vilken scen det handlar om.
I denna låt så är det "fel" reverberat på sången enligt tidigare devis.Men tycker du att det funkar så kör,mina tips är inte på något vis allarådande.
Bra lirat överlag,och en rätt schysst och svängig låt.
Idag var jag lite grinig Max,men det skulle vara kul att höra alla på samma scen if you get the point..

Tack, du har nämt det förr, alla på samma scen. Jag förstår vad du menar och förstod det då du kommenterade låten "I'm loosing you" nyss.
Jag har haft problem med reverbet på några versioner på Black Cat och det beror troligen på att jag inte kan hantera effekterna rätt. Det låter som ett bra tips att ha lite reverb på master och strunta i det på övriga. Men i den här låten tänkte jag attkicken inte ska ha reverb men virveln ska ha lite mer och några gitarrer ska ha lite mer. Då drunknade klarheten i akustiska kompgitarrerna i mixen och jag fick inte till det så jag började från början... Det är svårt men kul att sätta sig in i mixprocessen. Sen mixar jag med lurar eftersom jag inte har några bra monitorer på plats ännu...

Se vad jag kan hitta på. Märker också att do-do-do kör på vänster sida ska ner lite i volym på nått ställe...
Tack för lyssning och tips!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme

asti

  • Gäst
Kul låt som svänger fint! Sköna trummor och bas! Sången är till och från lite för hög och gitarrsolot borde väl upp en aning?
Tamburin(?) är inte så ofta man hör nuförtiden, kul!