Kontrollrummet

Funkar det med isolerglas istället för laminerat glas?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Nu är det alltså dags för mig i mitt studiobygge att sätta in glas mellan kontrollrum och liverum. Har kollat lite på olika glas och var nere hos en glasmästare i veckan. Han tipsade mig om att bygga med isolerglas istället för laminerat glas. Han sa att det hade bättre ljudisolerande egenskaper. Han tipsade mig också om att sätta glasen i vinkel mot varandra. Något som jag har hört olika av alla jag pratar med. Vissa säger att det ska vara vinkel medan vissa förkastar det helt. Jag hade tänkt mig att bygga enligt nedanstående bilder.





Min frågor är alltså:
Går det lika bra med isolerglas som laminerat glas?
Ska det vara vinkel sinsemellan glasen? och i sådana fall hur stor vinkel?

Tacksam för svar....
Fredrik

It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Svarar int direkt på frågan. Men ett tips som jag fick av min akustikplanerare, och som jag varit jätte nöjd med, var att använda ett standard, 3 dubbelt, fönster. Isolerar garanterat lika bra, mycket enklare att montera när den har karmen med och dessutom mycket billigare om man fyndar.

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, det där med vinkeln har såvitt jag vet enbart ed ljusbrytningen att göra, för att undvika reflexer som hindrar sikten mellan rummen!

Isolerglas är ju tjockt och bra så varför inte, hade det i senaste k-rumsuppbyggnaden och var mkt nöjd med isoleregenskaperna, däremot gjorde jag en miss i vinkeln mellan glasen så var noggran om du ska till att vinkla!

Glasmästaren säger att en väldigt bra metod för ljudisolering är att blanda olika tjocklekar, i ditt fall tar du tex ett 4-5 mm glas på ena sidan och ett 3-4 på andra, eller vad du vill dra till med, laminat är alltid bra men som sagt, isolerglas känns mer gediget och massatungt!

 B)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Svarar int direkt på frågan. Men ett tips som jag fick av min akustikplanerare, och som jag varit jätte nöjd med, var att använda ett standard, 3 dubbelt, fönster. Isolerar garanterat lika bra, mycket enklare att montera när den har karmen med och dessutom mycket billigare om man fyndar.

Hägge

nej, av den enkla anledningen att vanligt 3glas fönster är 3 separatalager glas och kommer att sjunga med vid vissa frekvenser efter som det inte finns nån demning mellan själva glasen. jag har varaitmed om sådant, även laminatglas där det inte är ljudabsorbent runt inner karmen.

det här med att vinkla glsen har med reflexer fån monitorer att gör och om du sitter och har fönstret framför dig vid mixplats så kan det vara bra, för o leda bort reflektreande ljud från monitorer. har du däremot fönstret på en sido vägg så finns det ingen anledning att luta glsen.
jag tycker det värkar vättigare att luta glsen åt andra hållet än på ritningen så att relexerna leds upp i taket istället där man då bör ha ljudasorbent.
jag har glsen framför mig vid mixposition men jag har inte lutat dom och jag tycker det funkar bra ändå. har använt 9 och 13mm lamintglas. runt om invändigt har jag satt echohon modus skiva som ljubabsorbent, altså vanliga absorberande undertaks skivor i glasull.
så här det mitt fönser ut:




Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tja, vet int hur era svenska fönster ser ut men här är glasen upphängdan bättre än i de flesta "gör det själv" studiofönster och relativt bastanta. Ringer inte ett dugg i daglig användning i kommersiellstudio sedan 2005.

Massa, styvt och luftätt= isolering.

Två paralella ytor, trots att de inte är i beröring, kan börja resonera och därmed förmedla ljud om det finns ett medium mellan dem, dvs. luft. I traditionella studiofönster blir ytorna ofta  på lämligt avstånd för att förmedla bastoner. Har råkat på ett antal studion med detta problem. Riktigt dyra studiofönster löser detta med vakum mellan glasen men en vinkel mella glasen bryter symmetrin så att ingen enkel resonans kan bildas.
 
Hägge
« Senast ändrad: 02.02.2009, 00:40:26 by Hägge@Clonework »