Kontrollrummet

Exil - Adaptation

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
LÅTNAMN: Adaptation
ARTIST/GRUPP: Hanna
GENRE: Akustisk pop
LÅTLÄNGD: 3:17
KOMPOSITÖR: Hanna
PRODUCENT: Exil (jag)
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Det här är en låt som tillhör ett projekt vi haft på gymnasiet jag går på. Vi skulle spela in en skiva och vi som går musikproduktionslinjen har sammarbetet med de som går singer/songwriter-linjen. Jag fick äran att spela in med denna otroligt duktiga tjej. Det är hon som har skrivit låten men jag och gittaristen har arrat upp hennes låtskiss till en fullbordad låt. Jag har alltså skött rattarna vid inspelning och mixning, mastring gjorde vi tillsammans med vår lärare i hans studio. Låten är helt färdig och skivan är tryckt, så det går inte att ändra något tyvärr hehe.

Lyssna vettja!
« Senast ändrad: 06.05.2007, 14:57:28 by Exil »


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Snyggt!

Tjejens röst påminner mycket om Alanis M.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter  :)!
Väldigt mycket Alanis, inte bara sång utan också lite musiken, fast här märks bristen. Låten höjer sig inte, den stannar kvar på nån slags medelmåttig nivå. Saknas hookar, refräng som hugger tag i en, osv. Lite fundersam över "virveln" är det är sådan? Låter som en filt över den.
Snygga gitarrer + ljud, lite diskantigt kanske.
Annars ljudtekniskt väldigt ok i mina gamla öron iallafall.
Frågor:
Vad är det för skola, gymnasieskola med mediainriktning eller vad?
Vilka prylar har ni använt? Mickar, pluggar för sång, osv.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Låter  :)!
Väldigt mycket Alanis, inte bara sång utan också lite musiken, fast här märks bristen. Låten höjer sig inte, den stannar kvar på nån slags medelmåttig nivå. Saknas hookar, refräng som hugger tag i en, osv. Lite fundersam över "virveln" är det är sådan? Låter som en filt över den.
Snygga gitarrer + ljud, lite diskantigt kanske.
Annars ljudtekniskt väldigt ok i mina gamla öron iallafall.
Frågor:
Vad är det för skola, gymnasieskola med mediainriktning eller vad?
Vilka prylar har ni använt? Mickar, pluggar för sång, osv.


Jaha Alanis? Det får jag kolla upp!

Ja låten är ju ingen direkt hookig låt men jag tycker den ändå är väldigt mysig. Virveln är ingen virvel utan det är en cajun vi har använt, inga trummor här inte. Jag tycker jag fick till den rätt bra, hade aldrig mickat upp en cajun tidigare så det var spännande.

Skolan jag går på heter Rytmus och är ett musiker/artist-gymnasium där jag går inriktning musikproduktion. Så vi spelar in mycket bl.a med de som går sing/song-inriktning på skolan. Här kommer lite info på inspelningsutrustning och pluggar för alla spår:

Sång - Mick; TLM 103, pluggar; q10, LA-2A - UAD, Supertap, Spacedesigner, exiter på kör.
Cajun - Mick; TLM 103 bakom, och en Röde NT2-A framför, pluggar: Cambridge - UAD, Fairchild - UAD, Space designer.
Acke: Mick; TLM 103, pluggar; q10, LA-2A - UAD, Space designer
Elgitarr: Mick; SM57, pluggar; q10, Fairchild, Renaissance Axx, Supertap, Space Designer
Pianot kommer från min Nord Stage, och Synthpad/stråkarna i början och slutet är från nån av Logics inbyggda synthar.

Så ser det ute ungefär, allt har spelats in på ett Angela II bord. Och något som ska kommas ihåg är att allt är inspelat i kontrollrummet.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Herreguuud så skönt!

Lite dagen efter, luter bak o njuter. Det blir nog bara ROS!

Kanske lite klarare sound kunde det vara, om man nu riktigt söker efter nåt att såga i.
O tösen e ju verkligt karamell, ta vara på henne, kommer att synnas på listorna framöver :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Ser att du använt "Space Designer" på de flesta av spåren, vad är space designer får nåt program?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ser att du använt "Space Designer" på de flesta av spåren, vad är space designer får nåt program?

Space designer är Logic inbyggda impulsreverb. Låter mycket bra!

mahan: Tack! Eller ja det är ju itne jag som har skrivit låten fast jag har ju varit med och arrat upp den iaf :) Hon är mycket duktig, det håller jag verkligen med om!

Lite klara sound? hmm något speciellt du tycker jag ska bosta, lite diskant nånstans? Sitter just nu och försöker krispa till sången lite, det kan nog göra en hel del.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ser att du använt "Space Designer" på de flesta av spåren, vad är space designer får nåt program?

Space designer är Logic inbyggda impulsreverb. Låter mycket bra!

mahan: Tack! Eller ja det är ju itne jag som har skrivit låten fast jag har ju varit med och arrat upp den iaf :) Hon är mycket duktig, det håller jag verkligen med om!

Lite klara sound? hmm något speciellt du tycker jag ska bosta, lite diskant nånstans? Sitter just nu och försöker krispa till sången lite, det kan nog göra en hel del.


Just det,
testa först med sången, crisp låter bra! :)
kanske aningen upp med diskanten i slutmixet?


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Vem kan motstå mysig akustisk pop?

Skön låt som även om den möjligtvis saknar den där jätte hooken klarar sig väldigt bra ändå.

Bra ljud. Härliga gitarrer. Rösten känns dock lite "liten och smal".

Jag hade väntat mig en refräng eller ett instrumentalparti till där ni slutar. Kändes lite snöpligt.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
mahan: Jo jag försöka crispa till sången lite, och sen så kommer vi mastra låten i mina lärares studio som har en helt grym studio med massa fina outbords ssl bord m.m Så man kan ju försöka göra mixen lite klara i mastringen också.

Dåligt gehör: Jo jag vill också personligen att det ska komma någon mer instrumental del eller refräng. Men sångerskan som har skrivit låten tyckte inte det. Jag har redan lyckats få henne att gå med på att göra den lite längre. Först var den bara 2.30.





Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
tjena
förbannat bra proddat och en riktigt bra låt
tycker ni fått till gitarr ljudet riktigt bra, har egentligen inga
negativa saker att komma med så det är bara att tuta och köra


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
tjena
förbannat bra proddat och en riktigt bra låt
tycker ni fått till gitarr ljudet riktigt bra, har egentligen inga
negativa saker att komma med så det är bara att tuta och köra

Kul! Elgitarren är spelad genom en dålig Laney stärkare. Men vi skruvade till det rätt bra :) Ackeguran hade nya fräscha strängar och lät kanon :)


KillwithSkill

  • Gäst
Ja, det låter ju bra det här. Snygg mix på den, basen hittade sin plats till slut. Mixen låter bra här i mina Genelec  :)


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ja, det låter ju bra det här. Snygg mix på den, basen hittade sin plats till slut. Mixen låter bra här i mina Genelec  :)

Jo basen har varit svår, har suttit hur långe som helst och skurit med eq, testat olika kompressorer. Men tror jag har hittat något som fungerar nu. Det är ingenting jag tänker på längre och det är ett bra tecken :)



Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Låter  :)!
Väldigt mycket Alanis, inte bara sång utan också lite musiken, fast här märks bristen. Låten höjer sig inte, den stannar kvar på nån slags medelmåttig nivå. Saknas hookar, refräng som hugger tag i en, osv. Lite fundersam över "virveln" är det är sådan? Låter som en filt över den.
Snygga gitarrer + ljud, lite diskantigt kanske.
Annars ljudtekniskt väldigt ok i mina gamla öron iallafall.
Frågor:
Vad är det för skola, gymnasieskola med mediainriktning eller vad?
Vilka prylar har ni använt? Mickar, pluggar för sång, osv.


Jaha Alanis? Det får jag kolla upp!



Här är en låt med henne!
Men det känns som om det finns en låt från Alanis från samma platta som är väldigt snarlik den låten du presenterar här?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Håjssan Exil!

Tvungen att slänga en rad till här. Denna låt den låter bättre hver gang jag lyssnar.  :)
Har även jämfört eran tös (har hon möjligtvis nåt namn?) med mycket omtalade Alanis M, och kan bara konstatera att jag gillar eran tös bättre, mjukare o behagligare sångröst. :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ja det låter verkligen toppen,så j-vla mysigt elgitarr plonk när congasarna kommer in
men isamma moment blir sången för låg tycker jag
den ligger bra i början där det är avskalat men när kompett kommer borde sången ligga lite mer ovanpå

det skulle nog åxo göra att man drogs med lite mer i låten,om sången blir starkare!
men verkligen snyggt & bra jobbat!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ja då var mastringen klar, så det går inte att ändra på mixen längre. Jag blev rätt nöjd. Finns alltid saker man göra lite bättre men men.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
VAd kan man säga :)

G R A T T I S

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Låter nice, snygg mix, fin röst. :)
Ett gott hantverk!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Himskans skön låt. Hon sjunger riktigt bra!
Är det bara jag, eller distar sig ljudet på några ställen? Exempelvis 2:13 där hon går upp och håller ut på tonen lite längre. Ljudet blir lite "skorrande" liksom. Jag fick en liknande effekt häromdagen när jag råkade dra på för kraftigt med limiter på ett ställe. hmmm, ingen annan har dock nämnt det så det kanske bara är mina lurar?   :unsure:

I vilket fall så är det en RIKGTIGT skön produktion och den är sparad i "studio-demo" mappen.   :wub:
Me, Myself & I


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Roligt!
En riktigt bra produktion, mycket skönt lir, o bra sång!
Jag tycker du ska vara helnöjd, det proffsigaste jag hört här vid sidan av Djonas verk. Detta är färdigt! Mycket bra jobbat av Er på alla plan! :)


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Tack för alla fina kommentarer, jag verkar ha lyckats helt okej iaf.

Hmm, jag har inte tänkt på att den distar? Någon mer som upplever det?


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Superskön låt med en sångerska som kan det bägge tummarna upp! :D Lite gnäll jag antar att disten i hennes sång ibland är nåt strul kanske med mp3 kodningen tro? :huh:


Utloggad Mutz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Imponerad!! Ojoj.. Fan vad snyggt detta lät!
Kan inte klagga på något. Läckert det är med en cajun?!


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Imponerad!! Ojoj.. Fan vad snyggt detta lät!
Kan inte klagga på något. Läckert det är med en cajun?!

Tack tack, ja det är cajun om du menade det, vet inte riktigt om jag ska tolka ditt frågetecken eller utropstecken. Men det är en cajun inspelad på det sämsta stället i hela kontrollrummet. Men med lite eq blev den bra =)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Grymt bra låt..och kul att du hänger här :) Förstår inte hur jag har kunnat missa denna.

Är detta en cover, annars ser jag ingen anledning till att du inte har låten på KR´s server.

För att lägga upp låten på kontrollrummet så klicka på "ändra" i första inlägget och tryck på "Fler alternativ" så bläddrar du och laddar du upp låten.
Sen så fyller du i dessa fakta.


LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3

Ska söka reda på mer av din musik när jag får tid, och hinner tyvärr inte bedömma vid tillfället, utan bara hylla.

Keep it up


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jomenvisst hänger jag här =) Kul att du gillar låten, men jag ska ta inte all credd då jag inte gjort låten hehe.

Har laddat upp den på KR´s server nu så den går att lyssna på när som helst


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Väldigt skön låt! Välspelat, duktig sångerska och välarbetad ljudbild. Nice!   :)

Gitarren påminde om Andy McKee (
) och sången påminde om en tjej på myspace vid namn Hanna Bornlöf (http://www.myspace.com/hannabornlof). Lite grann iaf.  :)

Riktigt bra iaf.

/Memphis


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub: Men wow!! Vilken låt och OJ va hon sjunger bra!!! Var ska detta sluta?? Ska ni inte fortsätta samarbetet? Verkar funka klockrent tycker jag. MYCKET bra låt!  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kanonlåt som jag missat... härligt luftig mix och hennes röst är riktigt skön att lyssna på.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Det var iofs snart ett år sedan den postades..  :rolleyes: Men som sagt, riktigt grym låt.

 :)
« Senast ändrad: 18.02.2008, 19:46:48 by Memphis »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Shit... detta gillar jag svinmycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Herregud... detta är riktigt riktigt bra .

Hon sjunger jätte jätte jätte bra ... och med med riktigt härlig känsla, tonsäker osv .. fantastisk helt enkelt.. enligt mig iallafall..

Det va lite knaster, eller var inte sången klippt ordentligt i början ? mellan hennes sång i inledningsversen va det tss ljud lite här o där.. men det gör mig inget... detta är kanonbra.. har faktiskt ingenting alls att klaga på :)))

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


freddy

  • Gäst
Bumpardags! :D

En av mina absoluta favoritlåtar från KR. Har den på ipoden, dök upp nyss. Riktigt bra detta. Grym sång och låt. Allt jag ville säga :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det var bra bumpat freddy den hade jag inte hört. Håller med om att den håller superhög klass. Undrars vad det blev av Hanna är hon på G kanske.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se