Jag har testat originalet, sE Electronics Reflexion Filter lite grand.
Visst gjorde det en del nytta, men det är lite fel tänkt om man vill ersätta normal behandling, så man bör se det som ett komplament. Man använder ju oftast en cardioidmic till sången - och den tar huvudsakligen upp ljud från ett håll. Det innebär att reflexerna som kommer tillbaks utifrån rummet, av naturliga skäl blir väldigt dämpade jämfört med sången. Reflexer som kommer bakifrån kommer däremot att fångas upp som vanligt.
Skärmen dämpar förstås ljudet som går ut i rummet lite, så att det blir mindre reflexer i retur från rummet än utan en skärm - och det är lysande för att skärma av och undvika läckage om man har fler ljudkällor samtidigt. I väldigt besvärliga rum gör det säkert mer nytta än om man har ett mer normalt rum. Sedan beror nyttan med skärmen förstås också på var man placerar sig i rummet och hur stort rummet är etc, men generellt skulle jag i stället rekommendera att man sätter upp absorbenter i ett hörn, ställer sig i hörnet och sjunger ut mot rummet. Om det nästan blir bra så kan man fundera på någon variant av de skärmar som finns (sE Reflexion Filter, SM Pro Audio MicThing, Vicoustic FlexiScreen etc), för att få till det sista. Om Thomanns egen variant är lika bra som de dyrare som finns, vet jag däremot inte.