Kontrollrummet

Diskussionen angående FAQ:n / WIKI:n

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Vilket projekt! Kontrollrummet bara tjuffar på med lysande uppdateringar. Jag är imponerad! :)

Måste hålla med. För varje gång jag kollar på wikin så finns det mer och mer fakta att hämta... :wub:

Som om inte forumet i sig är bra nog lixom! :D
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag har en fråga som kanske är lite knivig...
Jag skrev in en liten text under "Tillverkare" och "Line Audio Design".
Om man nu går in under "Mickar" (som kanske egentligen skulle döpas om till "Mikrofoner"...), så ser man en länk till Line Audio Design, men där hade jag velat skriva in mer info om enbart deras mikrofoner. Går det att lösa en sådan sak?
Inte säker på att jag förstår vad du menar, du vill alltså ha en artikel om Line Audio Design i stort, och en om just deras mikrofoner? Ja det är ju fullt möjligt men knappast särskilt praktiskt... det är bara att döpa artiklarna till olika saker ju.

Annars tror jag det är en bättre idé att ha en rubrik i artikeln som heter t ex Mikrofoner, och sedan länka direkt till den sektionen. Det gör du genom att skriva [[Line Audio Design#Mikrofoner]] i länken. Nu finns det ju ingen sån, men du kan ju se vad som händer om du går direkt till "Listor"-sektionen i hjälpen:

http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Kontrollrummet:Hjälp#Listor

Går det att fixa till så att man kan söka efter olika benämningar och ändå hamna på samma ställe? Typ "Mikrofoner", "Mickar", "Mikar", "Micar" och vad det nu mer finns för varianter. Alla dessa 4 används ju, så det är inte lätt att hålla tungan i rätt mun... ;)

Det bästa är väl att bestämma vilken den mest riktiga benämningen är - i det här fallet "Mikrofon" antar jag - och lägga in automatiska redirects till den på de andra. Som det är nu finns det tre artiklar, "Mikrofon", "Mickar" och "Allmänna fakta om mikrofoner", som alla innehåller olika saker. Onödigt. Jag skulle föreslå att "Mikrofon" och "Allmäna fakta om mikrofoner" slås ihop till en artikel under "Mikrofon", och att det som nu står under "Mickar" istället döps om till typ "Lista över mikrofontillverkare".


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Varför inte göra en övergripande rubrik för instrument, istället för som nu en rubrik för akustiska/elektroakustiska instrument?


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Haha, fast vågar man rumstera om hur som helst?? *testar*

Ja för fasen. Det värsta som kan hända är att det blir fel, då är det  bara att rätta till det igen. ;)

Regel nummer ett för wikipedia är ju - Be Bold! Alltså ungefär "var modig". Gör hellre fel än ingenting, typ. ;)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Såg att nån har tagit en bit från Wikipedia till MIDI-artikeln. Tyvärr är inte de olika licenserna kompatibla (tror jag). Wikipedia är tillgängligt under GNU FDL, som kräver att omarbetningar släpps under samma licens - Kontrollrummets wiki baseras dock på en snarlik CC-licens. Det där borde utredas ordentligt, skulle vara bekvämt att kunna utgå från Wikipedia-artiklar i vissa fall.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Hur gör man egentligen för att skriva ett sånt där rakt streck, som behövs för att kunna länka till en sida med ett annat namn än det man skriver? -Det är ju lite bökigt att behövs kopiera från hjälpsidan varenda gång... :P
(Jag har PC.)


Utloggad tsmalmbe

Såg att nån har tagit en bit från Wikipedia till MIDI-artikeln. Tyvärr är inte de olika licenserna kompatibla (tror jag). Wikipedia är tillgängligt under GNU FDL, som kräver att omarbetningar släpps under samma licens - Kontrollrummets wiki baseras dock på en snarlik CC-licens. Det där borde utredas ordentligt, skulle vara bekvämt att kunna utgå från Wikipedia-artiklar i vissa fall.

My BAD, orkade helt enkelt inte skriva om det. Men man kan ju göra just det, skriva om istället för att kopiera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hur gör man egentligen för att skriva ett sånt där rakt streck, som behövs för att kunna länka till en sida med ett annat namn än det man skriver? -Det är ju lite bökigt att behövs kopiera från hjälpsidan varenda gång... :P
(Jag har PC.)

AltGr och > ger dig |  :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Ställningstagande: jag föreslår att forumets FAQ kommer att koncentrera sig kring forumtekniska saker, och att Wikin blir vår "studiofaq", u know what jag menar. Jag hoppas att alla undetrstöder detta tankesätt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Såg att nån har tagit en bit från Wikipedia till MIDI-artikeln. Tyvärr är inte de olika licenserna kompatibla (tror jag). Wikipedia är tillgängligt under GNU FDL, som kräver att omarbetningar släpps under samma licens - Kontrollrummets wiki baseras dock på en snarlik CC-licens. Det där borde utredas ordentligt, skulle vara bekvämt att kunna utgå från Wikipedia-artiklar i vissa fall.

My BAD, orkade helt enkelt inte skriva om det. Men man kan ju göra just det, skriva om istället för att kopiera.

Jag har varit inne och kluddrat pyttelite i den nu, så det är inte en exakt kopia längre iallafall... :P



Utloggad tsmalmbe

Angående bilder. Bilder har ju copyright. Skall vi räkna med att vi tar bilder från google och/eller tillverkarnas sida? Jag tror att Claes ADAM-bild inte är tagen av honom själv? Eftersom vi påstår oss gå under CC, kan det vara snopet att dela ut material som på riktigt ägs av nån.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Tror det är svårt att hindra folk från att använda bilder från google etc. Det kommer nog uppstå ett behov av moderering där. En del kan ju bli svåra gränsfall också...

Har börjat dra mina strån till stacken jag med. Skoj faktiskt när man väl kommer igång!
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Angående bilder. Bilder har ju copyright. Skall vi räkna med att vi tar bilder från google och/eller tillverkarnas sida? Jag tror att Claes ADAM-bild inte är tagen av honom själv? Eftersom vi påstår oss gå under CC, kan det vara snopet att dela ut material som på riktigt ägs av nån.


Sant. Är det en produktbild tänkt för promotion borde det väl inte vara nåt större problem, och man kan ev hänvisa till fair use, men det existerar väl visserligen inte i sverige (finland är kanske mer intressant i det här fallet iofs, har noll koll på era lagar kring sånt).

Annars finns det rätt mycket CC-bilder på nätet. Flickr har inbyggd sökning för det, men just "adam monitor" ger inga vidare resultat: http://flickr.com/search/?l=commderiv&q=adam+monitor


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Angående bilder. Bilder har ju copyright. Skall vi räkna med att vi tar bilder från google och/eller tillverkarnas sida? Jag tror att Claes ADAM-bild inte är tagen av honom själv? Eftersom vi påstår oss gå under CC, kan det vara snopet att dela ut material som på riktigt ägs av nån.


Sant. Är det en produktbild tänkt för promotion borde det väl inte vara nåt större problem, och man kan ev hänvisa till fair use, men det existerar väl visserligen inte i sverige (finland är kanske mer intressant i det här fallet iofs, har noll koll på era lagar kring sånt).

Annars finns det rätt mycket CC-bilder på nätet. Flickr har inbyggd sökning för det, men just "adam monitor" ger inga vidare resultat: http://flickr.com/search/?l=commderiv&q=adam+monitor

Jag har mycket svårt att tänka mig att ADAM (eller någon annan tillverkare) skulle ha några synpunkter på att man använder deras reklambilder i en wiki. Det bidrar ju bara till att man sprider info om märket på fler ställen. För säkerhets skull kan jag ju maila och fråga hur de ställer sig till det...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Angående bilder. Bilder har ju copyright. Skall vi räkna med att vi tar bilder från google och/eller tillverkarnas sida? Jag tror att Claes ADAM-bild inte är tagen av honom själv? Eftersom vi påstår oss gå under CC, kan det vara snopet att dela ut material som på riktigt ägs av nån.


Sant. Är det en produktbild tänkt för promotion borde det väl inte vara nåt större problem, och man kan ev hänvisa till fair use, men det existerar väl visserligen inte i sverige (finland är kanske mer intressant i det här fallet iofs, har noll koll på era lagar kring sånt).

Annars finns det rätt mycket CC-bilder på nätet. Flickr har inbyggd sökning för det, men just "adam monitor" ger inga vidare resultat: http://flickr.com/search/?l=commderiv&q=adam+monitor

Jag har mycket svårt att tänka mig att ADAM (eller någon annan tillverkare) skulle ha några synpunkter på att man använder deras reklambilder i en wiki. Det bidrar ju bara till att man sprider info om märket på fler ställen. För säkerhets skull kan jag ju maila och fråga hur de ställer sig till det...

Precis, som jag sa... skulle vara väldigt underligt om någon klagade (och skulle det mot all rimlig förmodan ske så är det väl inte mer än att vi tar bort den). Men egentligen är det väl "fel", och med andra bilder kan det bli svårare gränsdragningar.


Utloggad tsmalmbe

Det är ju inte realistiskt att maila ALLA tilvlerkare vars bilder vi vill använda. Men: jag tror det bör begränsas till bilder tagna från tillverkarnas sida. Och jag tycker källänvisning skulle vara mer än bra i det här fallen. Under bilden alltså, typ

BILD HÄR
Källa: www.adam.com
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Det är nu möjligt att länka direkt till Wikin.

Om man vill säga att [wiki=Genelec]Genelec[/wiki] är kungarna bland monitorer till exempel.

Man använder den där 'W'-knappen i toolbaren.

Kodstycke: [Välj]
[wiki=Genelec]Genelec[/wiki]
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är ju inte realistiskt att maila ALLA tilvlerkare vars bilder vi vill använda. Men: jag tror det bör begränsas till bilder tagna från tillverkarnas sida. Och jag tycker källänvisning skulle vara mer än bra i det här fallen. Under bilden alltså, typ

BILD HÄR
Källa: www.adam.com

Jag skrev in en hänvisning till källan, så nu borde det vara ok.
Är det möjligt att ha externa bildlänkar? Det hade ju löst alla eventuella problem eftersom man får in den önskade bilden i wikin, men den ligger fortfarande kvar på det ursprungliga stället...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Det är nu möjligt att länka direkt till Wikin.

Om man vill säga att [wiki=Genelec]Genelec[/wiki] är kungarna bland monitorer till exempel.

Man använder den där 'W'-knappen i toolbaren.

Kodstycke: [Välj]
[wiki=Genelec]Genelec[/wiki]
Svinbra!!

Jag ska börja dra lite fler strån till Wikistacken jag med, så fort jag får lite mer tid!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad tsmalmbe

Är det möjligt att ha externa bildlänkar? Det hade ju löst alla eventuella problem eftersom man får in den önskade bilden i wikin, men den ligger fortfarande kvar på det ursprungliga stället...

Det öppnar ju en del nya problem, då wikin vittrar sönder efterhand som bilderna tas bort från nätet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Är det möjligt att ha externa bildlänkar? Det hade ju löst alla eventuella problem eftersom man får in den önskade bilden i wikin, men den ligger fortfarande kvar på det ursprungliga stället...

Det öppnar ju en del nya problem, då wikin vittrar sönder efterhand som bilderna tas bort från nätet.

Ja - det är ju sant förstås.  :(
Då är det nog trots allt bättre att ladda upp bilderna och se till att alltid uppge källan.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Grymt med wikilänken tsmalmbe!

Jag har gjort en stub-template för korta sidor, skriv {{stub}} överst på sidan så blir det automatiskt till en liten ruta som förklarar att artikeln behöver utökas.

EDIT: kom på att jag kan testa wiki-länkfunktionen genom att länka till stub-mallen: [wiki=Mall:Stub]Stub-mall[/wiki]

EDIT 2: Jaha, varför får inte jag nån snygg underline? :(

EDIT 3: jo nu fick jag visst det.



Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ställningstagande: jag föreslår att forumets FAQ kommer att koncentrera sig kring forumtekniska saker, och att Wikin blir vår "studiofaq", u know what jag menar. Jag hoppas att alla undetrstöder detta tankesätt?
Absolut.
Vill oxå påpeka att wikin är ett utmärkt initiativ o kommer bli en verklig tillgång för alla nybörjare som hittar hit. Lätt att jobba med oxå. Pillade lite med språket o la till lite svenska begrepp under de engelska på Mikrofoner.
Återigen hatten av för KR!
« Senast ändrad: 15.03.2007, 17:15:50 by MrPhil »


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ställningstagande: jag föreslår att forumets FAQ kommer att koncentrera sig kring forumtekniska saker, och att Wikin blir vår "studiofaq", u know what jag menar. Jag hoppas att alla undetrstöder detta tankesätt?
Absolut.
Vill oxå påpeka att wikin är ett utmärkt initiativ o kommer bli en verklig tillgång för alla nybörjare som hittar hit. Lätt att jobba med oxå.
Återigen hatten av för KR!

Tror också att wikin så småningom kan bli ett bra sätt att locka folk till forumet. :)


Utloggad tsmalmbe

Angående bilder: jag har bra kamera, bra ögon och stabil hand. Förutom det har jag en hel del grejer som jag kan fota. Antingen "in action", eller mera ateljee-aktigt (a lá 1029-bilden). Så åtminstone en del bilder kan jag stå till tjänst med, förutsatt att nån "beställer" dom först.

Kanske en bild-wishlist på en skild sida skulle vara bra, så kan alla donera bilder?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ställningstagande: jag föreslår att forumets FAQ kommer att koncentrera sig kring forumtekniska saker, och att Wikin blir vår "studiofaq", u know what jag menar. Jag hoppas att alla undetrstöder detta tankesätt?
Absolut.
Vill oxå påpeka att wikin är ett utmärkt initiativ o kommer bli en verklig tillgång för alla nybörjare som hittar hit. Lätt att jobba med oxå.
Återigen hatten av för KR!

Tror också att wikin så småningom kan bli ett bra sätt att locka folk till forumet. :)
Helt klart! Det kommer bli en fet kompetensbas, för att prata stockholmsmål :p


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Angående bilder: jag har bra kamera, bra ögon och stabil hand. Förutom det har jag en hel del grejer som jag kan fota. Antingen "in action", eller mera ateljee-aktigt (a lá 1029-bilden). Så åtminstone en del bilder kan jag stå till tjänst med, förutsatt att nån "beställer" dom först.

Kanske en bild-wishlist på en skild sida skulle vara bra, så kan alla donera bilder?


En sorts wishlist finns redan, men den behöver fyllas på. Som sagt har jag gjort en {{behöver bild}}-mall. Alla artiklar med den mallen listas automatiskt här:

http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Special:Whatlinkshere/Mall:Behöver_bild


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag har gjort en stub-template för korta sidor, skriv {{stub}} överst på sidan så blir det automatiskt till en liten ruta som förklarar att artikeln behöver utökas.

EDIT: kom på att jag kan testa wiki-länkfunktionen genom att länka till stub-mallen: [wiki=Mall:Stub]Stub-mall[/wiki]

Bra idé, bara det inte är risk att folk inte vågar gå in och peta i sånt som inte har den där stub-grejen. -I nuläget är ju i stort sett allt i behov av att utökas...