Kontrollrummet

Diskussionen angående FAQ:n / WIKI:n

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Ur teknisk synvinkel: vi börjar med en FAQ, och fortsätter med en Wiki. Little by little.
« Senast ändrad: 01.03.2007, 02:25:06 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en liten wiki låter bra.. :)
jag kan knåpa ihop en reason-faq.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Detta är då bara en slask och template. Bara för att ge en hint om hur vi tänkte. Skulle detta kunna varan åt att bygga på? Eller är det helt annat vi är ute efter? Jag har massor av information samlad som jag inte har lagt in än. Så jag kan bygga vidare på den en bra bit.

Va tycker ni?







Hur ska man tolka FAQ:en?:

Priset:
Priset är det lägsta priset som finns angivet på www.prisjakt.se. Man kan dock räkna med att få betala något mer då alla affärer givetvis inte har samma prissättning. Men det lägsta priset ger en hint om priset.

Ljudkort och Pre-Amps/Mixerbord:

Ljudkortet är en datorkomponent som används för att spela in ljud, och få ut ljud genom datorn. Det finns två typer av ljudkort som utmärker sig. Interna och externa. Interna ljudkort sitter innuti datorn i ett såkallat PCI-slot. Ett externt har man utanför datorn, och kopplas in i antingen USB eller Firewire-uttagen.

Det finns såklart både för och nackdelar med båda, men generellt sätt så är detta bara en smaksak. I ljudkvalité skiljer dom sig inte. Däremot kan man se till den praktiska aspekten om var man vill ha sitt ljudkort placerat.

Ljudkort 500-1500kr:
  • Model 1 (500kr) 8 Kanaler in och ut, internt, inbyggd pre-amp.
  • Model 2 (750kr) 19 Kanaler in och ut, externt, Firewire kort.
  • Model 3 (1000kr) 200 Kanaler in och ut, internt
  • Model 4 (1300kr) 5k Kanaler in, internt

Pre-Amps/Mixerbord 500-1500kr:

Pre-Ampen både förser mikrofonen med ström (eventuellt) och färgar ljudet. Är bara ett måste om ljudkortet saknar inbyggd pre-amp.

  • Model 1 (500kr) 8 Kanalers Mixerbord.
  • Model 2 (750kr) 2 Kanalers Pre-Amp med inbyggd EQ
  • Model 3 (1000kr) 16 Kanalers Mixerbord
  • Model 4 (1300kr) 1 Kanals Mixerbord med inbyggt Reverb

Mikrofoner:

Dynamisk/Kondensator?
Skillnaden på en dynamisk mikrofon och en kondensator ligger i hur den tar upp ljud. Dom gör det på två olika sätt vilket ger olika effekter. Utan att gå in på det allt för djup så kan man säga att en dynamisk mikrofon är robust, klarar högre ljudnivå men tar upp höga frekvenser sämre än en kondensatormick. Kondensatormicken har ett väldigt tunnt membran vilket i sin tur gör att ljudupptagningen blir av hög kvalité på bekostnaden av omtålighet.

All-Around 500-1500kr:

Vill du ha en mikrofon som funkar till det mesta (Sång, gitarr, violin) så ska du kolla i denna kategori.

  • Studio Projects B1 Kondensator (977kr)
    Vann Studios test av budgetmikrofoner för något år sen. Den helt klart populäraste budgetmikrofonen på forumet. Spöar mängder av mikrofoner i betydligt högre prisklasser. En riktigt riktigt bra mikrofon.
  • Model 2 (750kr)
  • Model 3 (1000kr)
  • Model 4 (1300kr)

Sång 500-1500kr:

Ska du ha en mikrofon endast för inspelning av Sång. Titta här.
  • Model 1 (500kr)
  • Model 2 (750kr)
  • Model 3 (1000kr)
  • Model 4 (1300kr)

Elgitarr 500-1500kr:

Ska du ha en mikrofon som lämpar sig för inspelning av elgitarr. Titta här.
  • Shure SM57 Dynamisk (985kr)
    En av världens mest använad mikrofoner. Lämpar sig egentligen till det mesta, men brukar användas främst för elgitarr och virveltrumma. Brukar vara den främsta rekommendationen för uppmickning av elgitarrsförstärkare.
  • Model 2 (750kr)
  • Model 3 (1000kr)
  • Model 4 (1300kr)

http://pingvinfilm.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ur teknisk synvinkel: vi börjar med en FAQ, och fortsätter med en Wiki. Little by little.


Satte upp en på tio sekunder här: http://wikihost.org/wikis/kontrollrummet

Den känns lite förvirrande... men bättre än inget. Finns säkert andra tjänster som kan erbjuda gratis bättre wikis också...


Utloggad tsmalmbe

Tekniskt sett ser jag gärna att wikin ligger på samma server: backups, administration, länkningar, spam, rättigheter, integrering till forumet. Men initiativet tar jag emot helt öppet, eftersom jag förespråkade en möjlig wikibaserad faq redan på förra forumet.

Det är bara att utveckla en grundstruktur, och sen köra igång. Materialet kanske kan flyttas senare som en helhet om det verkar behövligt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Kollade runt lite till... kanske http://www.elwiki.com/ är ett bättre alternativ? Man får allt gratis, baserat på MediaWiki som de flesta är bekanta med från wikipedia, mot att dom lägger in google-ads diskret till höger. Vet inte hur det är med att få svenska som språk på programvaran, dock, fast det borde väl gå.

Man skulle kunna redirecta en subdomän typ wiki.kontrollrummet.com dit?


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Imo så är det bättre att ha faqen intregrerad i forumet. Blir inte lättare att hitta och blir snyggare. Tror fler kommer orka läsa dom då.
http://pingvinfilm.se


Utloggad tsmalmbe

En lokalinstallation utan reklamerär inte omöjlig. Måste testa i min testomgivning. Är väl egentligen klokast så, och då har vi total kontroll.

Tar en par dar dock, har mitt liv inbokat den här veckan.

Utveckling av strukturen och konceptet är det fritt fram att göra i den wikin du nämnde. Där ligger ju största jobet, och det mest tidsödande jobbat anyway.

OK?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Note: Forum-FAQen kan länka både till inlägg och till wiki. FAQ-listan är tänkt som en entrypoint.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag undrar lite hur tankarna går. När jag ser "Hur ska man tolka FAQ:en?:" undrar jag om det  är tänkt som att man helt enkelt listar en massa produkter t.ex. ljudkort lite ungefär som tidningar gör. Eller är tanken att det även skall vara länkar till omdömen/upplevelser av produkten - skrivna av medlemmarna.

Jag skulle gärna se en struktur där man kan skriva typ "recensioner"/omdömen av de produkter man kommit i kontakt med och att dessa finns mer lätt åtkomliga än i forumtrådar. Sen att man vill diskutera t.ex. ljudkort i trådar också är inte någon motsättning.

En avdelning jag gärna hade sett växa fram är akustik. Gärna med lite enkelt förklarade grunder samt exempel. Gärna med illustrationer om någon förhoppningsvis blir lite ambitiös. "Så här gjorde jag" plus att man kan kommentera och diskutera kring just den lösningen. Men framför allt att det är enkelt att nå och inte så djupt begravet och svårt att söka efter som en vanlig tråddiskussion tenderar att bli.
« Senast ändrad: 26.02.2007, 20:09:49 by DåligtGehör »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Rambo och claes har väl tagit tag med att skriva om akustik.,...ett working document?

Finns en tråd "dax att dämpa" eller vad den hette.

Fanken vad skönt att kunna skirva detta med fog: använd sökfunktionen  :lol: :lol: :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
En lokalinstallation utan reklamerär inte omöjlig. Måste testa i min testomgivning. Är väl egentligen klokast så, och då har vi total kontroll.

Tar en par dar dock, har mitt liv inbokat den här veckan.

Utveckling av strukturen och konceptet är det fritt fram att göra i den wikin du nämnde. Där ligger ju största jobet, och det mest tidsödande jobbat anyway.

OK?

En Wiki låter som en mycket bra idé! Jag rekommenderar starkt att använda MediaWiki, lokalt installerad på servern. Den är snygg, ren och enkel att förstå. Dessutom används den redan på den mer än välkända Wikipedia. Vad är det för typ av maskin som kör forumservern förresten?

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Schecter

Låter som en bra idé jue! Kan man även hålla den uppdaterad så kan det bli riktigt intressant...

All heder till er som donar med detta!

 :wub:

www.grahnsmusik.com


Utloggad tsmalmbe

Wikin installeras (grundinstallation) under veckans lopp. har förlag databas-lösenordet, så jag hamnar trixa lite med det (byta det överallt, inklusive forumet). Får bli nån tyst stund. Sen måste jag göra lite techie-jobb i mitt egen utvecklingsforum för att få integrationen på plats.

Frågor som NÅN måste ta ställning till:
- vilken licens? CC? Vilken av dom?
- Öppet för att att editera? Endast för inloggade?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wikin installeras (grundinstallation) under veckans lopp. har förlag databas-lösenordet, så jag hamnar trixa lite med det (byta det överallt, inklusive forumet). Får bli nån tyst stund. Sen måste jag göra lite techie-jobb i mitt egen utvecklingsforum för att få integrationen på plats.

Frågor som NÅN måste ta ställning till:
- vilken licens? CC? Vilken av dom?
- Öppet för att att editera? Endast för inloggade?


Endast Inloggade känns vettigt.....licens vet jag inget om!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

mera diskussion kring ämnet kanske?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Det som jag tycker är besvärligt med trådar är att man visserligen kan söka. Men det fungerar inte alltid så bra. Intressant och upplysande information kan finnas i en tråd med en titel som inte alls verkar motsvara innehållet. Kanske sökfunktionen tar fram den tråden relativt högt i listan men kanske inte.

Ja önskar framför allt att sådant som är återkommande eller väldigt vitalt så mycket som möjligt kan samlas i en FAQ/Wiki.

---

Har jag sagt något som redan är självklart?


Utloggad tsmalmbe

- vilken licens? CC? Vilken av dom?

Detta är en av de stora frågorna som behöver diskuteras.

Annars: Behovet är fastslaget så det behöver vi inte diskutera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har inte en aning om vad det finns för några varianter. Vad innebär de olika licenserna?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Vem och hur som  får  använda eller gagna  sig av materialet som skrivs. Kan det användas i kommersiellt syfte eller ej. Vem äger innehållet. Vem har copyright.

Viktigt att fastställa förrän vi sätter ner en massa tid att redigera innehåll.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Jag faller för denna.

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/se/

Alltså så att kommersiellt bruk är tillåtet.

Mmm...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

denna blir det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Wikin är installerad. De som vill vara med och utveckla det partiet må anmäla sig per PM till mig. Wikin är skyddad på servernivå, så man kommer inte åt den utan lösenord av mig.

Jag gissar att integrationen med forumet är klart till veckoslutet, och då är det bara att börja planera innehåll och struktur. Utan en struktur skiter sig Wikin på nolltid, så det är inte nån nice-to-have grej att planera. Och det tar tid kan jag lova.

Så, PM, and you're (possibly) in.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag tror det viktigaste är att bestämma hur man ska avgränsa ämnet för wikin. Vad ska man ta upp och vad ligger utanför dess radie? Sen sköter den sig själv utifrån den grunden liksom, det är ju grejen med en wiki, den utvecklas genom att folk är med och bidrar med det dom kan/vill helt enkelt. :)


Utloggad tsmalmbe

Jag har modererat en wiki i ett medelstort intranät och den där strategin "den tar hand om sig själv" var ganska destruktiv.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag har också varit inblandad i en uppstartande liten wiki, dock inte som moderator. Där gick det utmärkt, enda problemet var väl att det skrevs mycket mer om vissa ämnesområden än andra.

Vad var det för problem som uppstod?


Utloggad tsmalmbe

Problemen var just att det saknades en planerad struktur. Efter en mycket kort tid var det omöjligt att hitta nånting alls. Vilket ledde till att jag måste omtruksutera all information för hand. Wikin är ju en platt datastruktur, men det går att ge en "strukturerad" bild utåt trots det. Alltså att ha en slags trädformation där informationen lagras. Det är vad jag är ute efter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Problemen var just att det saknades en planerad struktur. Efter en mycket kort tid var det omöjligt att hitta nånting alls. Vilket ledde till att jag måste omtruksutera all information för hand. Wikin är ju en platt datastruktur, men det går att ge en "strukturerad" bild utåt trots det. Alltså att ha en slags trädformation där informationen lagras. Det är vad jag är ute efter.


Det låter bra att ha en trädstruktur.


Utloggad tsmalmbe

OK, fire away. Wikin är öppnad, utan någonsomhelst struktur eller innehåll. Everyone can have a go. Jag öppnar en ny wiki-tråd där vi diskuterar detaljer om wikin, här kan vi fortsätta "utvecklingssamtalen".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Jag bumpar denna, eftersom wikin verkar leva vidare sakta men säkert. Känner ni er hågade att skriva in nånting, var så vänliga! Man behöver inte kunna skriva långa essäer, och det man skriver behöver inte vara färdigt. Bara låt nån annan här på forumet veta om ni behöver hjälp med wikin.

Om nån är intresserad av att bli "officiell" wikimoderator och/eller supportperson, bara meddela.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Visst, det vita papprets eviga problem. Därför försöker jag uppmuntra, eftersom jag ju märker att det finns åtminstone nån som pysslar där lite nu och då. Själv har jag intresse, men tyvärr ingen alls tid över som det ser ut nu. Därför försöker jag locka personer med lite "creds" och så att komma lättare igång med det hela.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad tsmalmbe

Gott! Men jag kan inte utnämna nån till wikimoderator, om inte den själv anmäler sig frivillig :)

Huvudsaken är ju att nånting skrivs. Material på svenska inom det här området finns ju inte att hitta, centraliserat, någonstans. En eller flere moderatorer skulel vara bra att ha, juts för att fylla ut och hitta på flere "röda länkar" etc. etc., för att göra det enklare för andra att bara komma in och skriva.

edit: och mitt inspirationshämmande "Se gärna till att du vet vad du gör." på första sidan skulle nån gärna få omarbeta också!

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.