Kontrollrummet

Wonderland - "Devil And The Deep Blue Sea"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Hej igen!

Har nu tagit den sista låten på vår demo så långt jag klarar själv. Nu behöver jag hjälp av både nyfunna vänner och ev ovänner! Jag uppskattar alla förslag på förbättringar av mix och master, även från Dig som inte gillar låten eller musiken som sådan. Säg Ditt hjärtas mening! Om inte annat så gör Du en medmänniska en tjänst! Och Ja, jag skall lyssna på andras låtar så fort demostöket är färdigt! Jag kommer att börja med de som givit mig respons - och hör sen!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Bra låt igen av er, bra spelat och sjunget! Jag har lite grejer jag reagerade på, tankar iallafall. Sången är återigen sådär dov och torr.. lite eq och nåt reverb så den lyfts och får lite mer diskant och kommer UPP ur musiken. Det instrumentala partiet i mitten är vääääääldigt långt.. det borde kortas av tycker jag. Delen innan gitarrsolot var långt långt. Efter med. Två minuter innan det kommer sång igen  :) Korta ner låten där tycker jag då.. Men det är en riktigt bra låt iallafall!!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hallo underpojke!

Överlag låter detta väldigt väl mixat i mina öron. Jag gillar framförallt balansen mellan trummor, bas och elgitarrer.
Beröm ger ju dock föga att jobba vidare på så jag skall försöka att fokusera på det som kanske kunde göras bättre.

Då jag lyssnar avslappnat på låten utan att försöka fokusera på enskilda detaljer så låter det överlag bra men något med sången känns inte helt perfekt. Dels tycker jag inte att sångaren intonerar 100% rent hela tiden. Det låter lite, lite osäkert. Jag vet inte hur du ställer dig till tonkorrigeringsverktyg men jag hade nog gått in och pillat lite i materialet med Melodyne eller liknande. För det andra så känns sången något mindre välplacerad i mixen än resterande instrument. Kan det vara så att sången är för torr/obehandlad i jämförelse med resten av musiken? Jag får lite grann intrycket av att sången ligger lagd ovan på resten av musiken snarare än i den. Lite flummigt uttryckt kanske men sången skulle behövas bakas ihop med bakgrunden lite mer. Det kanske räcker med lite mer delay på sången. Du kanske kan testa att lägga en antydan till dist på sången för att få den att limma ihop med bakgrunden.

När det gäller val av ljud så är det väl en smakfråga snarare än rätt eller fel. Jag hade nog valt lite andra ljud på syntharna. Hellre 70-tals analoga vibbar än de 80-tals digitala synthljud som nu ligger. Köp en Moog Little phatty(eller en DSI Mopho)! :)
Jag hade nog mixat ner synthmattan som ligger i bakgrunden i merparten av låten (t.ex. i första versen). Jag tycker den ligger för högt och stjäl utrymme från både sång och gitarrer.

När det gäller kompgitarr-ljudet så hade jag nog valt att dra ner på disten lite grann. Hellre lagt två gitarrer till med mindre dist (t.ex. två gitarrer med någon form av VOX AC 30 crunch). Som det låter nu så är det lite mycket antydan av bisvärm för min personliga smak. Sologitarr och de rena gitarrerna låter finemang. Bra spelat också!

Bas och trummor låter bra som tusan tycker jag (kanske hade jag haft en smula mindre reverb på virveln).
Överlag låter det bra alltså. Det är lead-sången som är det största problemet i mina öron.

Ha det gött gamle vän och lycka till med släppet! Om ni spelar i Slottskogen så får man ju nästan ta och dra sig dit.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Funkar i laptophögtalare också. Jag sitter och petar i öppna spisen samtidigt som musiken kommer från rummet intill. Funkar som sagt men slutet borde gå att korta ner.
Och så läser jag om slottsskogen - som var som mitt andra hem en gång för länge sen. Jag minns fullmånenätter då vi klappade sälarna och dom bet eller nafsade i tröjärmen. Det var tider det!
« Senast ändrad: 29.01.2009, 22:15:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skriver under på Stolles analys.

Lider sången möjligtvis att det vanliga studiofenomenet att man satsat så mycket tid på kompet att det varken finns tid och lust kvar när det är dags för sång. Bra sångare absolut, men kanske några tagningar till där det surar?

Progg ä la gött änna.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, detta låter ju riktigt bra. Tycker instrumenteringen låter retro på ett rätt bra sätt. Påminner om Foreigner, Growing Up the Hard Way på nåt sätt.

SYntarna (solosynthar) låter lite trist. hade varit snyggt med en fräschare mer krispig synth på något sätt.

Trummor ligger bra, både spelmässigt och sound. Basen tycker jag är oerhört trevlig, precis så att "diskantdelen" av basljudet hamrar igenom ljudväggen då och då, riktigt smakfullt.

Nu hör jag solosynthen igen. "svarslingan" efter "between the devil and the deep blue sea", innan breaket. Den låter för mycket "preset 07, casio 4563 Superzynth GX Turbo". Lite stressigt. Testa med lite DX7-aktiga chimes/bells eller något där? Mindre prog kanske, men bra mycket snyggare. (Tycker jag då).


Sången låter lite som Åsa säger: torr och dov. Gröpa ur lite mid, eller höja runt 3500-400 Hz kanske. Ett aningens längre reverb med HF cut brukar kunna lyfta lite? Sen en vintage warmer /tapesimulator på rösten för att smådista och skita ner den.

Sångmässigt funkar det överlag riktigt bra, förutom någon suring här och var.  Sen skulle jag önska att sångaren kunde variera sitt uttryck lite mer, nu är det ungefär samma hela tiden. Mer dynamik önskas. Det är inte på något sätt dåligt, men lite till spets kunde ni tvinga fram ;)



Summa summarum är det dock ruskigt bra gjort, lite pill på sång, och den där hysteriska leaden, som i mitt tycke förstör mer än den tillför.


tack för mig!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låtens styrka är refrängen som har bra tryck, bra instrument och det händer lite roliga saker
Bra sångare men kanske några tagningar till och lite mer rymd
Snyggt ljud på de mesta utom synthmattan som ligger på verserna - allergisk mot den typen
Håller med Åsa om att kapa det instrumentala partiet - kör det live - men på skivan räcker ett kort solo
Kompetent!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Ruggigt kompetent gjort och en bra låt!

Skriver under på vad några andra har påpekat: Sångljudet är inte helt bra. torrt och dovt i min lyssning.
Jag skulle också ha kortat av det instrumentala partiet i mitten. Det är snyggt, men jag tycker att låten tappat lite "flow" där. Personligen skulle jag ha valt ett lite annat ljud på kompgitarrerna, men det är egentligen inget fel på ljudet i sig.

Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag anser att skivkonvulutet bör vara ljusblått med dragning åt lite blodrött i ena kanten.
Alltså jag har inget vettigt alls att komma med än att jag tycker det låter skitbra.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Njaha, du har ju noll i demokvota, underbarn!  :angry:
Det är lugnt. Jag tänker på en annan tråd här som diskuterar detta ämne.
Känner ju igen dig från studioforumet och önskar dig välkommen hit!
Detta är en genre som jag normalt inte lyssnar på och du får väga mina ord utifrån det:
Tycker detta var kul att lyssna på. Det finns sköna växlingar och det luktar studioproffsarbete, säkert under en massa timmar, lång väg.
Som sagt gediget hantverk från första hi-hatmarkeringen till mastering UTOM det första "sometimes"  vid 00:23 som låter otroligt osäkert när allt annat är så gediget. Tycker han skall sjunga om detta och möjligen även nästa "somehow". Sången borde komma upp lite i mixen också. Annars sjunger han jättebra! Låtens första halva tycker jag den är halvstark. Det finns en hyffsad refräng
som har en viss medryckande inverkan. Men efter ett tag händer häftiga ting. Hårdrocksköret mellan 03:08 till 03:53 är för mig tråkigt och ointressant men det kanske ligger hos mig. Bästa  partiet är mellan 03:54 till 04:51. Här händer en massa grejor och det blir nästan lite jazzigt. Det låter så konstigt mono om synthen där bara och man kan undra varför? Partiet därefter är som snyggast alldeles innan det lite för långa bassolot tar vid med något oväntat genesisdoftande ostinato.
Tredje lyssningen: Låten växer och de olika delarna får mer struktur. Jag uppskattar växlingar mer och mer och instrumentalpatrtiet framstår åter som det starkaste.
Jag som gillade Yes ser vissa kopplingar till exempelvis Close to the edge och hade ju helst sett mer flörtar med den än hårdrock men jag är kanske för mossig. På tal om produktionen: mastering på en "modern" CD-kompressionsnivå dvs nästan ingen dynamik alls. Trist utveckling men svår att stå emot antar jag?
Sammanfattning: Färgstark låt med många vad-finns-runt-hörnet?-effekter. Aningen finputs och detta är absolut 100% klart.
Ser jag inget grönt i din demometer nästa gång är detta den sista jag recenserar av dina låtar helt klart!  :D  ;)
 
« Senast ändrad: 30.01.2009, 01:05:58 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Japp, sången låter inte så bra som den skulle kunna. Gillar inte syntpadsen på versen, låter lite billigt. :-)

Sången sitter inte i mixen, den hör inte hemma riktigt - det är det största problemet....varför inte dra på med lite äckelreverb och eq:a upp den lite ala 80-tal när ni har så mycket av dom attributen.


Annars mycket plus för engagemang och intensitet, inte min genre riktigt.
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


oceanmusic

  • Gäst
Kan hålla med om mycket som skrivits, så mixen säger jag inte så mycket om. ;)

Jag tycker låten är kalas, väldigt retro och det är väl det som gör att jag tom tokgillar den! :D
Snygg blandning av synt/gitarrer väldigt mycket 80 tal, Emulator var redan på Foreigner och det tycker jag är en bra referens. :) Längden tycker jag också om, det blir inte rumphugget utan kan klinga av snyggt.

Slutet är perfekt! :)


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Tack för all hjälpsam respons! Jätteviktigt och användbart för mig!

Jag har PM:at några av dem som svarat då jag har problem med att många upplever saker som "retro" och/eller "80-tal". Jag kastar nu ut frågan till alla: Vad är det som leder till denna uppfattning? Är det musikstilen? Låten? Arret? Ljud på enskilda instrument? Soundet? Något annat? En kombination av två eller flera av ovanstående?

Anledningen till frågan är att jag inte själv var så förtjust i 80-talet och att jag hade hoppats på ett något modernare sound. Du som har tips på vad jag kan göra - tipsa! Ett tips jag redan fått är att byta ut ljuden på syntharna, i så fall till vad? Jag vill inte att det skall börja låta 70-tal.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
80-tal men jovisst är det det. Kan du säga något nutida band som kör med samma synthmattor och samma dominerande distade gura och för all del sådana harmonisvängningar som du har med i denna. Jag gillar ju allt retro så mig stör det inte alls - om du vill låta ny så lyssna in Pinks senaste  :D Eller mer närstående Linkin Park dom har ett helt annat upplägg och instrumentval om man så säger.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
80-tal men jovisst är det det. Kan du säga något nutida band som kör med samma synthmattor och samma dominerande distade gura och för all del sådana harmonisvängningar som du har med i denna. Jag gillar ju allt retro så mig stör det inte alls - om du vill låta ny så lyssna in Pinks senaste  :D Eller mer närstående Linkin Park dom har ett helt annat upplägg och instrumentval om man så säger.
Eko

Ok! Själv lyssnade jag mycket på Rammstein, Soilwork, Porcupine Tree, Kate Bush och Killing Joke när jag jobbade med denna mix. Jag uppfattar det som att de båda förstnämnda har ganska mycket gura i sin ljudbild. Eftersom jag valde att dra ner min lite i jämförelse, tyckte jag det var naturligt att syntharna då blev lite mer framträdande. Pink kör jag en del med ett coverband jag hoppar in i då och då. Det jag hört av Linkin Park har låtit väldigt "maskinellt". Jag har dock ingen stor erfarenhet av dem, skall lyssna in mig!

Tack för tipsen!


freddy

  • Gäst
Lyssnade precis på er andra låt här på KR "Afraid", den här låten var inte lika övertygande. Det är sången som inte känns lika "På" tror jag. Tycker det är lite fula delay-effekter på verserna även. Sen håller jag med om det andra folk sagt om sången utöver det. 

Denna känns mer AOR faktiskt, lite mer 80-tal med. Sen kommer ett underbart instrumentalparti, som jag tycker är höjdpunkten i låten faktiskt. Snyggt lirat som fan ju! Även avslutningen är härlig!

Såg att någon sa att det var för långt. Håller inte alls med, det hör ju till i denna genre att man bryter radio-mtv-tråkformen på låten. Så ingen billig radioedit på denna ;)

Snyggt lirat, se över sången lite till så blir denna kanoners... :)

Prog on!