Kontrollrummet

Hur fixar man till en SKITIG guitarr?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Amatören här igen! :unsure:

Har fått mycket kritik över att mina gitarrspel inte är tillräkligt "SKITIGA" :o

Skulle gärna ta emot råd om hur man skitar ner, är det fråga om sound eller spelteknik?
Smak o tycke inverkar naturligtvis, men ..

Nånsorts specifiering på EN SKITIG gitarr

tack på förhand


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tja du...skita ner ljud kan man nog göra på fler sätt :-)

jag brukar köra med en gratis-plugg (THC) i protools för att få ett like ruffare ljud. bandkompressionen i Scream 4 brukar göra ljudet lite skitigt oxo.

Vilket program spelar du in i och hur? line in eller mic på en stärkare?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tja du...skita ner ljud kan man nog göra på fler sätt :-)

jag brukar köra med en gratis-plugg (THC) i protools för att få ett like ruffare ljud. bandkompressionen i Scream 4 brukar göra ljudet lite skitigt oxo.

Vilket program spelar du in i och hur? line in eller mic på en stärkare?




Ojdå, det glömde jag ju...

CUBASE 2.2, försteg StudioV3 Tube MP, line in och sen diverse AMP-pluggar. Inga mic/stärkare system.
GuitarRig, ROCK AMP LEGEND, testade ReValver i nåt skede men den tuggade i sig all CPU

Guitarrer : Strato, Hagström LP o Epiphone LP


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Tips: få med nåt "oönskat" ljud (svagt) innan du kör signalen genom förstärkar/en/pluggen, typ nätbrum eller lite brus eller nåt mer kreativt. Det kan skita till fint och göra distortionen mindre klinisk och korrekt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
dubba din gurra o snedstämm bara en nysning den ena. / Mikke



Takkar Mikke!
En helt ny idé det där som måste testas omedelbumz :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tips: få med nåt "oönskat" ljud (svagt) innan du kör signalen genom förstärkar/en/pluggen, typ nätbrum eller lite brus eller nåt mer kreativt. Det kan skita till fint och göra distortionen mindre klinisk och korrekt.

OK :D
Gäller alltså att köra in så mycket material som möjligt, det däe med brus och nätbrum har jag upplevt som störande, måste ändra attityd o använda skitet tillgodo :) :D :lol:

tack för den

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Just det, testa också andra typer av distortion, t ex digitalt klipp. Eller dista ett uns i taget i flera led, och eqa lite mellan varje för att disten ska bita på olika sätt varje gång. Och som nån sa, dista inte för mycket, det låter bara blaffigt och o-hårt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ser att hellpig tittar på detta ämne....kan vi få en utläggning tack? din gura e TUNG :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Tips: få med nåt "oönskat" ljud (svagt) innan du kör signalen genom förstärkar/en/pluggen, typ nätbrum eller lite brus eller nåt mer kreativt. Det kan skita till fint och göra distortionen mindre klinisk och korrekt.

OK :D
Gäller alltså att köra in så mycket material som möjligt, det däe med brus och nätbrum har jag upplevt som störande, måste ändra attityd o använda skitet tillgodo :) :D :lol:

tack för den

h.  Johan

Inte "så mycket som möjligt", däremot är det nyttigt med lite icke-harmoniska saker... det låter inte likadant att dista tre toner för sig som att dista ett ackord, på samma sätt påverkar andra "biljud" hur disten tar på själva gitarren. Det kan hjälpa, testa!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
snestäm lite, slå hårdare på strängarna, använd dåliga kablar, tryck upp mkt mellanregister, dista försiktigt, använd OD ist för dist..!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Just det, testa också andra typer av distortion, t ex digitalt klipp. Eller dista ett uns i taget i flera led, och eqa lite mellan varje för att disten ska bita på olika sätt varje gång. Och som nån sa, dista inte för mycket, det låter bara blaffigt och o-hårt.


Ahaaa..
och när vi pratar EQ så vilket område ska bort o vilket ska lyftas, eller görs det nånting alls. Allahar väl sina egna "hemliga" tricks... :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
snestäm lite, slå hårdare på strängarna, använd dåliga kablar, tryck upp mkt mellanregister, dista försiktigt, använd OD ist för dist..!!


OD ist???? vem ger ut den, freeware  eller :o


h. Johan


EDIT:  Däliga kablar o nätbrum, that´s my world, så det borde ju int vara någå problem dååå... :P
« Senast ändrad: 14.04.2007, 00:13:07 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Just det, testa också andra typer av distortion, t ex digitalt klipp. Eller dista ett uns i taget i flera led, och eqa lite mellan varje för att disten ska bita på olika sätt varje gång. Och som nån sa, dista inte för mycket, det låter bara blaffigt och o-hårt.


Ahaaa..
och när vi pratar EQ så vilket område ska bort o vilket ska lyftas, eller görs det nånting alls. Allahar väl sina egna "hemliga" tricks... :)


h.  Johan

I just exemplet som jag gav så är EQn till för att forma om ljudvågen... kör du ljudet genom samma dist flera gånger efter varann så kan du lika gärna dista mer på en och samma gång. När du EQar mellan varje så kommer ljudvågen förändras och disten klipper av andra saker. Därför kan du i princip EQa hur som helst, effektivast för att förändra vågformen är att göra ganska stora förändringar i diskanten. EDIT: Förlåt, vafan säger jag... i basen såklart.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
snestäm lite, slå hårdare på strängarna, använd dåliga kablar, tryck upp mkt mellanregister, dista försiktigt, använd OD ist för dist..!!


OD ist???? vem ger ut den, freeware  eller :o


Overdrive, tolkar jag det. Overdose blir så fel... :P
DON'T PANIC


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
ser att hellpig tittar på detta ämne....kan vi få en utläggning tack? din gura e TUNG :)

Jodå... fast är tung = skitig? Jag svarade nyss lite om detta i en annan tråd! Gitarren som ligger på din låt, Emu, är till att börja med en Les Paul med humbuckermickar. Det ger nästan halva receptet på en tung gitarr, eftersom en LP låter rätt fett. Sedan jag jag den via en (simulering av) Englförstärkare och är den simuleringen ens i närheten av hur en Engl låter i verkligheten så är det den argaste stärkare jag hört i hela mitt liv. Synd bara att de kostar så mycket annars skulle jag köpt en direkt! ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK Hellpig!

Så det är alltså LesPaul som gör grundstenen för SKITENHETEN :)
OCh den ska ha kraftgiga Humbuckermikrofoner,

Och Engl är styrkaren eller AMP-simulatorn man behöver?

Sen ska man banda in flera spår, gitarren i lite olika tune eller stämning. Hur är det sen med andra effetkter, CHORUS, STEREO DELAY, KOMPRESSOR etc..



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mahan;

OM du inte hört den innan så är den gitarren vi pratar om med i denna låt:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=952.0

Egentligen... För mig så är detta en tung/fet gitarr. Skall vi prata skitig gitarr så har jag inget riktigt bra ljudexempel att lägga upp,jo. Hittade på Youtube så klart, Kuyss live med Gardenia:



För mig är detta skitigt. Kan vara kul att höra hur andra definierar dessa termer...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Mahan;

OM du inte hört den innan så är den gitarren vi pratar om med i denna låt:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=952.0

Egentligen... För mig så är detta en tung/fet gitarr. Skall vi prata skitig gitarr så har jag inget riktigt bra ljudexempel att lägga upp,jo. Hittade på Youtube så klart, Kuyss live med Gardenia:



För mig är detta skitigt. Kan vara kul att höra hur andra definierar dessa termer...


Åålrait!
Kan det vara så att tungafeta gitarrer används som mattor, att bredda soundet i en låt, eller e jag helt ute o ror nu??
Tunga o feta gitarrer jobbar mer på lägre register, liksom känns med än vad dom hörs?
« Senast ändrad: 14.04.2007, 10:03:23 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mahan;

OM du inte hört den innan så är den gitarren vi pratar om med i denna låt:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=952.0

Egentligen... För mig så är detta en tung/fet gitarr. Skall vi prata skitig gitarr så har jag inget riktigt bra ljudexempel att lägga upp,jo. Hittade på Youtube så klart, Kuyss live med Gardenia:



För mig är detta skitigt. Kan vara kul att höra hur andra definierar dessa termer...


Åålrait!
Kan det vara så att tungafeta gitarrer används som mattor, att bredda soundet i en låt, eller e jag helt ute o ror nu??
Tunga o feta gitarrer jobbar mer på lägre register, liksom känns med än vad dom hörs?

Kan vara så... om du köper min definition. Det finns ju liksom inte rätt eller fel lika lite som det finns några genvägar till det perfekta ljudet, då'rå. ;)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Just det, testa också andra typer av distortion, t ex digitalt klipp. Eller dista ett uns i taget i flera led, och eqa lite mellan varje för att disten ska bita på olika sätt varje gång. Och som nån sa, dista inte för mycket, det låter bara blaffigt och o-hårt.


Ahaaa..
och när vi pratar EQ så vilket område ska bort o vilket ska lyftas, eller görs det nånting alls. Allahar väl sina egna "hemliga" tricks... :)


h.  Johan
ta bort bas, höj mellan!!!

Citera

OD ist???? vem ger ut den, freeware  eller ohmy


h. Johan


EDIT:  Däliga kablar o nätbrum, that´s my world, så det borde ju int vara någå problem dååå...
Overdrive, istället för dist.. :)
pedalform menar jag.. skaffa en fuzz me, ja bygger en nu, kommer sammanlagt gå på runt 500-ingen!! enkel elektronik!
alla ljud som är dåliga är bra!! :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se