Forum > Färdiga produktioner

djonas feat Åsa - The Birth of My Child

<< < (11/11)

djonas:

--- Citat från: wonderboy skrivet 31.01.2009, 20:47:08 ---Ja, det var det här Du håller på med, Djonas!

Jag tar det som, enligt mig, kunde pillas till lite mer först: Jag har nu lyssnat i både dator (mindre högtalare) och i mina "normala" stereohögtalare och det bestående intrycket vad gäller ljud mix är att trummorna ligger högt överlag, lite som en trummis som gjort en soloskiva med inbjudna musikanter. Åsas sång ligger inte alls för lågt som hon själv och någon mer tycker. Däremot är den inte riktigt "inbäddad" i den övriga ljudbilden. Som om man hade bytt studio, producent och sound när sången skulle läggas. Däremot tror jag att allt detta hade fallit naturligt på plats om man drar ner trummorna lite och åtgärdar "mitt" sista problem - Gitarrerna. De ska upp, med undantag från sologitarren. De skall upp till samma nivå som pianot. När gitarrerna påbörjar den figur som pianot sen fullföljer så upplevs pianot som högre i volym än gitarrerna.

Det bestående intrycket vad gäller det totala: OJojojoj, sicken duktig musikant Du är, Djonas! Att Du är min egen lilla husgud vad gäller gitarr vet Du ju redan. Sicket trumspel och sound Du har fixat till! Kanske därför de hamnat lite högt? Kill Your Darlings! Proffsigt, snyggt smakfullt komponerat och arrangerat! Vilket bra ljud Du får till nuförtiden, jag vill gå i lära! Strö Din visdom över mig!

Att Du sen fått tag i en kanonsångerska gör inte ont alls! Fantastiskt bra röst som passar fin-fint. Åsa, Din röst bryter av på ett mycket snyggt och bra sätt. Du gör en "rå" låt vacker.

Kanon! Var kan jag köpa cd:n?!

--- Slut citat ---
Hej Wonderboy!
Tack för du lyssnat och ger konstruktiv kritik.
Jag håller på att kolla över nivåerna nu på trummorna och sången. Ligger nog sanning i det du säger om att sången kommer att komma fram mer om man sänker trummorna.
Var nog även nån annan som tyckte att gitarrerna ska upp i volym, kan nog hålla med där. ;)

Kul att du gillar ljudbilden. Det är lite kul ändå hur många olika trumpluggar jag använt genom åren men AD slår verkloigen allt. :D

Åsa var ett ganska självklart val när jag började att återskapa låtarna från gamla JAMM-arkivet. Mycket för att hon har en röst som påminner lite om orginalet. Sen att hon är extremt lätt att jobba med och ambitiös gör ju inte saken sämre direkt. :)

Mvh / djonas

egghuvud:
Hej jo det är faktiskt riktigt bra. Du vet min vanliga reservation att dina grejor ibland är för "bra"/välproducerade,  men så känner jag inte alls här. Mycket levande faktiskt.

Håller med Wonderboy om gitarrvolymen. Den bör ligga i samma höjd som pianot. AD trummorna låter bra. Tycker kanske att virveln tar lite för mycket plats ibland. I en snabb lyssning så låter det som att den ibland krockar lite med gitarren (i min lyssning). Vad gäller sången så tycker jag att Åsa sjunger jättebra, men hennes röst känns lite tunn, kanske lite djup i eq? Funderar också på körerna som jag tycker spretar lite. Är inte helsäker på att jag gillar harmonierna.
Annars är det lysande

egg  :)

djonas:

--- Citat från: egghuvud skrivet 02.02.2009, 15:28:08 ---Hej jo det är faktiskt riktigt bra. Du vet min vanliga reservation att dina grejor ibland är för "bra"/välproducerade,  men så känner jag inte alls här. Mycket levande faktiskt.

Håller med Wonderboy om gitarrvolymen. Den bör ligga i samma höjd som pianot. AD trummorna låter bra. Tycker kanske att virveln tar lite för mycket plats ibland. I en snabb lyssning så låter det som att den ibland krockar lite med gitarren (i min lyssning). Vad gäller sången så tycker jag att Åsa sjunger jättebra, men hennes röst känns lite tunn, kanske lite djup i eq? Funderar också på körerna som jag tycker spretar lite. Är inte helsäker på att jag gillar harmonierna.
Annars är det lysande

egg  :)

--- Slut citat ---
Tjena Egget!
Kul att du tycker det känns levande. Det värmer att höra från dig. :)
Håller på och ser över mixen både vad gäller trumvolym men oxå eq på sången.
Tack för att du lyssnade och kommenterade!
Mvh // djonas

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion