Kontrollrummet

Eko - You left my hart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Tack Micael
Sökordet "konstruktiv kritik" i Wikipedian borde länka till denna post.
Jag har lite att göra märker jag.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte läst några kommentarer. :D

ALlt låter väl. Det enda jag stör mig på är det stolpiga pianot. Speciellt i inledningen, sedan flyter det in bättre, kanske testa mjukare fingrar? Eller du vill kanske ha det så?

Skitschysst nrä det försvinner faktiskt, om jag skall vara ärlig.

Texten verkar genomarbetad. Och du sjunger, inte cykeln :D

Bra låt iaf! Det finns nåt här. Men pianot. Fan... Nej :)

En extra gitarr istället?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte läst några kommentarer. :D

ALlt låter väl. Det enda jag stör mig på är det stolpiga pianot. Speciellt i inledningen, sedan flyter det in bättre, kanske testa mjukare fingrar? Eller du vill kanske ha det så?

Skitschysst nrä det försvinner faktiskt, om jag skall vara ärlig.

Texten verkar genomarbetad. Och du sjunger, inte cykeln :D

Bra låt iaf! Det finns nåt här. Men pianot. Fan... Nej :)

En extra gitarr istället?

 :lol: Det är ju en pianolåt Div. Mjukglass kan inte ha korv i struten. Men ok då alla kan inte gilla struttiga pianon - tack för att du gillade låten i alla fall.
Nu finns ny verre i topp-posten.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKickade snabbt pm, men skrive rhär också. ;)

Tycker bara att pianot bör spelas mindre hårt. Skulle tro att det skulle göra mer för lyssningen än vilken mixmässig ändring som helst ;)

Ah, finns en orgelverre också?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då lyssnar jag på sist verren..

Hör att du anammat mina tips  :)

Halvvägs nu och inga "nits" so far..

Jo men detta håller Eko.Men jag skulle vilja höra lite av guran i vänster lur också.Jag förstår din tanke där att de båda instrumenten kompletterar varandra,men det blir lite mysko i lurar,funkar säkert bra i monitorerna på avståndslyssning.Men med tanke på den tidsålder vi lever i med mp3 spelare och Iphones och allt vad det heter så....Panna 70-40..40-70 på både piano och ackeguran så har du den tycker jag,givetvis där dom går tillsammans.Pianot ensamt får gärna ligga som det gör nu.

Great work man.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Då lyssnar jag på sist verren..

Hör att du anammat mina tips  :)

Halvvägs nu och inga "nits" so far..

Jo men detta håller Eko.Men jag skulle vilja höra lite av guran i vänster lur också.Jag förstår din tanke där att de båda instrumenten kompletterar varandra,men det blir lite mysko i lurar,funkar säkert bra i monitorerna på avståndslyssning.Men med tanke på den tidsålder vi lever i med mp3 spelare och Iphones och allt vad det heter så....Panna 70-40..40-70 på både piano och ackeguran så har du den tycker jag,givetvis där dom går tillsammans.Pianot ensamt får gärna ligga som det gör nu.

Great work man.

Mike
Great work - till dig också - härligt med sådan feedback som du ger HM.  :D  :D  :D  :D  :D för det.

Som jag förklarade för Per i ett PM nyss, ett långt sådant, så vill jag gärna exprimentera mera med låtarna men när jag kommit så här långt i prodden så hackar allt något horribelt vid uppspelning trots 95 i latency och 4Mb buffert. Att mixa är som att golfa på natten dessvärre.

En synt till på detta så kraschar datorn och det är supertråkigt. Jag har en dator som borde klara detta säger alla, ett ljudkort som borde fixa det och cubase borde det inte vara några problem med. Likt förbannat funkar det dåligt.
Jag har ställt lite frågor på KR i datatrådar men ingen verkar uppleva samma som mig eller i alla fall inte i lika hög grad, så jag vet inte - det får nog bli en ny dator som ett försök att komma ur denna spiral. Alternativet är att byta till Mac och Logic men då tar det ett halvår innan jag lärtmig det vojne vojne.

I alla fall någon ny mix får det bli med lite spridning men jag håller med Div om pianot jag är lite trött på det själv faktiskt.
Långt inlägg utan vettigt innehåll
Häpp Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trist med slöa datorer..

Kan du inte frysa några pluggar,eller har du för gammal verre av cubase?

Ett annat alternativ:

Kör ut de spår du är nöjd med som wave filer,gör en kopia av låten in med wavarna där och stäng av de pluggar du inte behöver för att kunna mixa och lägg till fler instrument..Fattigmans lösning som funkar  :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja om det nu hade varit slö dator men det är en Pentium4 med 4GB minne under XP Pro med ett externt ljudkort Line6 Toneport UX2 och Cubase 4 senaste versionen där.
Så allt talar för att det ska funka men detgör det inte något hjälper det att frysa spår men det blir svårarbetat CPU ger inga utslag men ASIO slår i topp allt som oftast.

Det där med Wav har jag inte testat men jag tycker att det borde funka i orginalläge så att säga.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja om det nu hade varit slö dator men det är en Pentium4 med 4GB minne under XP Pro med ett externt ljudkort Line6 Toneport UX2 och Cubase 4 senaste versionen där.
Så allt talar för att det ska funka men detgör det inte något hjälper det att frysa spår men det blir svårarbetat CPU ger inga utslag men ASIO slår i topp allt som oftast.

Det där med Wav har jag inte testat men jag tycker att det borde funka i orginalläge så att säga.

Eko

Det var märkligt,du har ju bra grejer..Nåt knas med asion förmodligen..

Claes brukar ha svaret på det mesta och Tsmalmbe..Har du kollat med dom?

Det här måste ju gå att lösa,mycket frustrerande om inte grjerna funkar.Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då mina kunskaper inom området är lika med noll.

Trist läge..

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja om det nu hade varit slö dator men det är en Pentium4 med 4GB minne under XP Pro med ett externt ljudkort Line6 Toneport UX2 och Cubase 4 senaste versionen där.
Så allt talar för att det ska funka men detgör det inte något hjälper det att frysa spår men det blir svårarbetat CPU ger inga utslag men ASIO slår i topp allt som oftast.

Det där med Wav har jag inte testat men jag tycker att det borde funka i orginalläge så att säga.

Eko

Det var märkligt,du har ju bra grejer..Nåt knas med asion förmodligen..

Claes brukar ha svaret på det mesta och Tsmalmbe..Har du kollat med dom?

Det här måste ju gå att lösa,mycket frustrerande om inte grjerna funkar.Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då mina kunskaper inom området är lika med noll.

Trist läge..

Mike
Som jag anger i trådhuvudet så har jag med hjälp av 4Sound lyckas optimera datorn så pass mycket att jag faktiskt kan lyssna på grejorna nu innan jag bouncar dem och det känns som en stor lättnad.  Flyttar nu över till färdiga och tackar alla som har gett goda råd och tyckt till HM speciellt förstås - du ska få en stjärna i kanten också.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt att du fick ordning på din gear.

Låten då,jo jag tycker att det håller för färdiga.Visst kan man putsa i mixen om man vill,men så är det ju alltid.

Då skriver jag det bevingade:

Skön låt och bra mix  :)

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är ju en jättebra låt - genre? Jag tycker fortfarande att det är Lennoniskt
Kunde vara med i melodifestivalne - då med större orkester och kör
Lite minus på pianot som är lite stelt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hallo Eko!
Detta var kul att höra. Du har en speciell förmåga att få det låta retro. Vet inte om det är medvetet. Det är en bra melodi du har fått till här. Men det finns en del att fixa tror jag, som andra detaljerat påpekat.
Tycker låten påminner mig om Boomtown rats. Den där låten om Monday nånting.
Ekot på sången och pianot påminner förvisso om lite Lennon, men tror inte densamme la på sånt i sina demos.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
om jag skulle gissa vad du röstat i forumfestival 9 pullen tror jag jag vet:)
spot on

tony
att leva är att dö


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tjena Eko, först tack för tipset om detta forum. Ser att det hänger ett gäng gamla VSTare här. Boomtown Rats skrev någon och det tycker jag är mitt i prick. Bra melodi och väl framfört. Om man skulle föreslå någon förbättringspotential så skulle det vara reverbet på sången som låter lite blött i min smak. Men smaken är som baken... Hälsa Jerri! :D


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tycker det är en mkt fin melodi sedan gillar jag din röst.
det känns som allt är lite långt iväg och basfattigt? När jag hörde den först så tänkte jag jaha snyggt grepp där att inleda lite kallt och långt ifrån och sedan kommer värmen och allt whoom men det hände inte.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju en jättebra låt - genre? Jag tycker fortfarande att det är Lennoniskt
Kunde vara med i melodifestivalne - då med större orkester och kör
Lite minus på pianot som är lite stelt
Lennoniskt är ingen genre så vitt jag vet. Håller med om det stela pianot men det följde med när jag gjorde låten vete f-n hur men så är det. Melodifestivalen minsann fast med orkester och kör - ja inte mig emot fast nu har jag ju publicerat denna så det är helt omöjligt - f-n också!!!!
Tack för pep Biken.

Hallo Eko!
Detta var kul att höra. Du har en speciell förmåga att få det låta retro. Vet inte om det är medvetet. Det är en bra melodi du har fått till här. Men det finns en del att fixa tror jag, som andra detaljerat påpekat.
Tycker låten påminner mig om Boomtown rats. Den där låten om Monday nånting.
Ekot på sången och pianot påminner förvisso om lite Lennon, men tror inte densamme la på sånt i sina demos.
Nej jag tror inte heller att Lennon la reverb på rösten han hade det från födelsen känns det som Är det anatomiskt möjligt? Tror jag vet vilken låt du menar med BoomtownRats inget jag lyssnar till och inte alls något försök till liknelse. Inte heller försök att låta som Lennon från början men kommentarerna gjorde så att jag börja tänka i de banorna måste jag erkänna. Du säger att allt du gör låter Beatles (vilket är en gåva) och jag får allt att låta retro - tror inte att jag är lika glad åt den "gåvan" ;-)


 
om jag skulle gissa vad du röstat i forumfestival 9 pullen tror jag jag vet:)
spot on

tony

Barnvisan....?  :D

Tjena Eko, först tack för tipset om detta forum. Ser att det hänger ett gäng gamla VSTare här. Boomtown Rats skrev någon och det tycker jag är mitt i prick. Bra melodi och väl framfört. Om man skulle föreslå någon förbättringspotential så skulle det vara reverbet på sången som låter lite blött i min smak. Men smaken är som baken... Hälsa Jerri! :D
Jag ska hälsa Jerri - kul att du är här.

tycker det är en mkt fin melodi sedan gillar jag din röst.
det känns som allt är lite långt iväg och basfattigt? När jag hörde den först så tänkte jag jaha snyggt grepp där att inleda lite kallt och långt ifrån och sedan kommer värmen och allt whoom men det hände inte.
Tror jag förstår hur du tänker Stajo funderar på hur värmen ska komma in i det hela. Tack för positiva comments.  :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låten är bättre än produktionen. Lite kallt och basfattigt känns det, och sången lite för trevande. Kan du inte ha den med i bilen, på jobet..överallt, och sjunga, så den sitter i sömnen. tror det skulle lyfta massevis då. Nu blir det lite sökande i sången.


Låten är riktigt bra, och soundet bra retro, fast lite uddlöst som sagt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
låten är bättre än produktionen. Lite kallt och basfattigt känns det, och sången lite för trevande. Kan du inte ha den med i bilen, på jobet..överallt, och sjunga, så den sitter i sömnen. tror det skulle lyfta massevis då. Nu blir det lite sökande i sången.


Låten är riktigt bra, och soundet bra retro, fast lite uddlöst som sagt.
Kallt och basfattigt - där kan jag hålla med. Trevande sång - där håller jag inte med alls! Intressant att det kan uppfattas så olika - men i denna är jag på som tusan - mer och det skulle bli patetiskt teatraliskt. Men min åsikt är lika god som din förstås. Håller på med en ny mixning med gear som Yllet trollat fram det kommer att innebära skillnader om det sedan är till det bättre eller inte vete gudarna....
Tack för tyckandet Emu (även om jag inte håller med)  :)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah, inte mer på i den bemärkelsen alltså, utan att jag uppfattar det som sångaren letar lite efter melodin och glider in på ton :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härliga låtar gör du. Jag har en idé om en kompgitarr som jag berättade om i telefon igår.

Det är nånting som låter grötigt i min lyssning. Kanske är det basvandringar i kombination med piano eller orgel. Undrar förresten om det kanske finns nån flanger på basen. I så fall rekommenderar doktorn borttagning av den effekten.

Och jag som hoppades du skulle följa med till Engelen i Gamla stan fredagen den 19 juni och lyssna på Klemmé då han spelar trummor i en tremanna Rockabilly-grupp... Tänk vad du råkar ut för...  B)

Underbar helg, härligt återseende.  :wub:

« Senast ändrad: 27.04.2009, 21:22:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja den blev ren o fin båten :D
Ingen flanger på basen möjligen en komprimering - sitter på jobbet nu. Hör du brötet fortfarande?
Har du lyssnat på nya mixen?

Tyckte jag fick bort det nu med den nya EQ´n som Yllet tipsade om - tycker att allt låter mer och varmare dessutom - jag har kanske inte lärt mig den ännu riktigt men bättre blev det absolut det vågar jag säga.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är en vandring med basen som hörs på följande två partier som jag upplever mullrar lite tokigt. Kanske är det vandringen som kan ändras... Får för mig att en vandring neråt på andra tonen skulle upplevas lugnare...

1:24-1:30
1:36-1:42 (i synnerhet tonerna 1:38-1:39)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack MaxB jag kollar.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är en vandring med basen som hörs på följande två partier som jag upplever mullrar lite tokigt. Kanske är det vandringen som kan ändras... Får för mig att en vandring neråt på andra tonen skulle upplevas lugnare...

1:24-1:30
1:36-1:42 (i synnerhet tonerna 1:38-1:39)

Jepp helt riktigt basen vandrade in i dissonansens irrlabyrinter egentligen inte fel men tillsammans blev det BRÖT - fixat nu - inte riktigt som du föreslog men nästan. Nu tänkte jag säga att denna är klar men vad var det för idéer du hade beträffande acken?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är en vandring med basen som hörs på följande två partier som jag upplever mullrar lite tokigt. Kanske är det vandringen som kan ändras... Får för mig att en vandring neråt på andra tonen skulle upplevas lugnare...
Jepp helt riktigt basen vandrade in i dissonansens irrlabyrinter egentligen inte fel men tillsammans blev det BRÖT - fixat nu - inte riktigt som du föreslog men nästan. Nu tänkte jag säga att denna är klar men vad var det för idéer du hade beträffande acken?

Tänkte presentera det på Engelen i Gamla stan fredagen den 19 juni då man kan lyssna på Klemmé då han spelar trummor i en tremanna Rockabilly-grupp...  ;)
Njae, jag har inte haft tid att röra instrumenten på länge så jag orkar inte gå in på det nu. Det var nånting med lugna toner - att plocka en ton i taget - i respektive ackord. Men som sagt annat ligger i vägen. Ska lyssna på din nya på väg hem från jobbet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google