Kontrollrummet

Vintage ljud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Hej!

Är ute efter lite varmt vintage ljud. Har läst nånstans att om man färgar varje enskild kanal, t.ex. med vintage warmer el. motsvarande plugg, innan man börjar behandla den med eq, comp, mm så får man ett mkt bättre resultat jämfört med att man bara lägger till värme vid slutsummeringen. Är ni med?

Jag använder cubase sx3 och skulle vilja veta hur jag effektivt kan gå till väga för att färga alla kanaler med t.ex. vintage warmer innan jag börjar behandla dem i mixen.

Ett alternativ är ju att lägga till pluggen på första insertplats på varje kanal. Det måste finnas ett enklare sätt men jag har vridit och vänt på send tracks, fx tracks, group channels, mm utan att bli klokare.

Nån vänlig själ som vill hjälpa?
« Senast ändrad: 14.04.2007, 14:29:38 by funky monk »


Florian le Sage

  • Gäst
För det första, vad använder du för ljud/instrument, behöver dom alla behandlas verkligen, spelar du in saker på riktigt via mikrofon eller enbart i burken eller både och?

Gör bara sådant som är nödvändigt och om du tycker ljuden är för stiffa eller sterila så klart hjälper det med lite vintage warmer och liknande pluggar, annars är mitt råd att spela in prylarna med bra mickar och åtminstone en riktigt bra karaktärspreamp så har du jobbet gjort redan vid inspelning, om det nu är färg/distorsion du är ute efter!

 B)


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Om du nu vill åt effekten av Vintage Warmer pluggen gör du väl bäst i att skicka de kanaler du vill processa till en bus där du har Vintage Warmer som insert.

Dock så får man ju tänka på att vintage-ljudet inte görs av en plugg utan blir till av en hel signalkedja med mikrofoner och mixerbord/preamps och de instrument samt effekter man använde förr.
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
tack för svaren

använder podden till gitarr och bas, ibland mickar jag stärkaren, kör med ez och snart addictive, har bra mikrofoner men ingen preamp, eller ja, inbyggt i Alesis IO2 ljudkortet vilket inte är nåt speciellt. Lite mjukvaru syntar och dyl.

Så jag antar att signalkedjan blir rätt "transparent" med ovanstående. Det är ju inte precis ett analogt bord saker och ting körs igenom. Är ute efter vintage sound helt enkelt där allting vare sig sång, gitarr, trummor eller synt är mer saturated.

lavrell: om jag skickar en kanal till en buss med vintage som inserteffekt, då vill jag ha tillbaka signalen också så att jag kan fortsätta behandla den på originalkanalen. Jag vill ju inte skicka alla kanaler till EN buss med vintage för då kan jag inte efterbehandla dem. Eller tänker jag fel?


Florian le Sage

  • Gäst
Du behöver väl inte skicka den till en buss bara för att lägga på/till en inserteffekt, räcker ju med att göra det på den kanalen där ljudet redan ligger, och så kan du lägga till mer effekter efter behov eftersom du lär ha fler än en insert på varje kanal+alla sends.

Bussar används mer i fallet för flera grupper av instrument som man vill ha samma sorts ljudstyrkeförhållanden/effekter/pan etc på!


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
Bäst vore väl att sprida olika inställningar av vintage warmer
på alla kanaler?  Och inte tappa allt till samma bus.       


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Ok, så med andra ord finns det "inga genvægar till det perfekta ljudet"  :lol: utan jag får lægga på en vintage warmer på varje kanal istællet...

mvh
« Senast ändrad: 13.04.2007, 20:56:48 by funky monk »


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Ok, så med andra ord finns det "inga genvægar till det perfekta ljudet"  :lol: utan jag får lægga på en vintage warmer på varje kanal istællet...

mvh

Se till att grundljuden är bra till att börja med, att du är nöjd med hur det låter redan från början, det är a och o. Sen ska du nog inte eftersträva en "ren" mix i vanlig mening. Lyssnar du på 60-70talsinspelningar så  märker du ganska snart att de har en ganska soft framtoning. Värm gärna ljuden genom att dra upp lite mer mid än du kanske är van vid, dock inte så att det grötar såklart. vintage Warmer är ju ett hett tips, men det kommer inte låta vintage bara för att du kör det på alla spår. Testa lite analog-simulatorpluggar, värt att kolla upp är tex www.voxengo.com som har en del gratis att bistå.

Men som tidigare sagts, det handlar om hela kedjan för att få ett härligt vintageljud: instrumenten, lokalen, mixerbordet, micarna etc... Lyssna på mycket gamla inspelningar och försök härma. Panorera liknande osv... Pink Floyd och Bowie borde vara ett hett tips, idelvintagesoundet för mig i alla fall :)

Lycka till!
« Senast ändrad: 13.04.2007, 21:04:54 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Ok, så med andra ord finns det "inga genvægar till det perfekta ljudet"  :lol: utan jag får lægga på en vintage warmer på varje kanal istællet...

mvh

Se till att grundljuden är bra till att börja med, att du är nöjd med hur det låter redan från början, det är a och o. Sen ska du nog inte eftersträva en "ren" mix i vanlig mening. Lyssnar du på 60-70talsinspelningar så  märker du ganska snart att de har en ganska soft framtoning. Värm gärna ljuden genom att dra upp lite mer mid än du kanske är van vid, dock inte så att det grötar såklart. vintage Warmer är ju ett hett tips, men det kommer inte låta vintage bara för att du kör det på alla spår. Testa lite analog-simulatorpluggar, värt att kolla upp är tex www.voxengo.com som har en del gratis att bistå.

Men som tidigare sagts, det handlar om hela kedjan för att få ett härligt vintageljud: instrumenten, lokalen, mixerbordet, micarna etc... Lyssna på mycket gamla inspelningar och försök härma. Panorera liknande osv... Pink Floyd och Bowie borde vara ett hett tips, idelvintagesoundet för mig i alla fall :)

Lycka till!

tack! ja signalkedjan ær definitivt viktigast, kænner att ljudkort/preamp ær flaskhalsen før min del just nu, ska jobba på det. Det ær nog analog-simulatorpluggar jag ær ute efter - utan tvekan. Kan tænka mig køpa dem också... har ni fler tips på simulatorpluggar? waves, bluetubes o allt vad de heter


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Något som låter väldigt 60-talsvintage för mig, är när man hör generationsförluster. Dvs, man har gjort nedmixar, ibland flera gånger, av grunden (oftast bas, trummor och kompgitarr), så de låter mera bandmättade än t ex sången, som oftast lades på sist.

Detta kan man simulera genom att skicka kanalerna till olika bussar, och köra olika grad av vintage warmer, gärna dra av lite diskant på de som skall ligga "i botten". Skall det vara riktigt tidstroget skall naturligtvis bussarna ligga i mono, rejält utpanorerade från varandra.

Reverben skall låta ekokammare, plåt eller fjäderreverb. Inte alltför "snygga" reverb alltså. Delay skall vara bandeko där man hör att studsarna låter sämre och sämre.
DON'T PANIC


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Vad använder/simulerar du för förstärkarmodeller i podden?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik

Detta kan man simulera genom att skicka kanalerna till olika bussar, och köra olika grad av vintage warmer, gärna dra av lite diskant på de som skall ligga "i botten". Skall det vara riktigt tidstroget skall naturligtvis bussarna ligga i mono, rejält utpanorerade från varandra.


ja det är ett bra toås att skära diskanten,det var något som gick upp för mig härom veckan bara
skära bort diskant på virvel,hihat & oh..tanken hade inte ens slagit mig!
men jag har slitigt mitt hår varför inte min linade gitarr & bas flöt ihop med mina programmerade trummor
& voilá där var lösningen på det!!

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag skickar med ett ljud test ..iom detta ljud test dick jag mitt hallelulia moment
det var egentligen en test av addictive drums, och iom att du snart ska få det
så antar jag att det är relevant!!

http://www.speedyshare.com/226363900.html

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
jag skickar med ett ljud test ..iom detta ljud test dick jag mitt hallelulia moment
det var egentligen en test av addictive drums, och iom att du snart ska få det
så antar jag att det är relevant!!

http://www.speedyshare.com/226363900.html

 :)

Skönt sound och skön låt. Får vi höra hela här någon gång?


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Vad använder/simulerar du för förstärkarmodeller i podden?

lite olika, men jag är väldigt kär i fabriksinställningen 1A, kommer inte ihåg vilken förstärkare det är. Gör sig inte så bra med strator men låter suverän med en tele el humb.


tummen upp för förslaget med olika mättnadsgrader beroende på ordning, smart


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
jag skickar med ett ljud test ..iom detta ljud test dick jag mitt hallelulia moment
det var egentligen en test av addictive drums, och iom att du snart ska få det
så antar jag att det är relevant!!

http://www.speedyshare.com/226363900.html

 :)

grymt ljud, och låt för den delen  :D