Kontrollrummet

emser-Come Down

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
Tack all nu blev det annorlunda




Blev det för grötigt?
Jag orkade inte skriva en andra vers så det blev samma 2 ggr.

/And


LÅTNAMN: Come Down
ARTIST/GRUPP: emser
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 4:16
KOMPOSITÖR: emser
PRODUCENT: emser
EV. MEDVERKANDE: emser
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:17:26 by tsmalmbe »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK lyssnar nu...

0:33 lite många instrument i samma "spår", Sången in, diggar din sångröst, great stämmor, 1:31 gungar på riktigt hyfsat...Skön melodi..ja det gör inget att det e repeat på versen, funkar bra för mig. Hittar en fin orgelkomp...60-tal, laikit :) Slutet sku kunna innehålla lite mer dramatik.

Gott jobb!

h.  Johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
alltså det är nåt i kompet som gör att det låter stelt. Vet inte om det basen eller trummorna, antagligen en kombination.
Det svänger alltså inte, vilket det borde göra. Tycker oxå baskaggen spelar för mycket i verserna, men det är väl en smaksak.
Låter tjatigt men sången är ju så ruskigt lik Peter Gabriel - du har väl hört det massor av gånger. Grejen är att musiken också gör det, alltså låter som nåt Gabriel gjort. Känner mig som en papegoja - det var ett jävla tjat om PG!
Refrängen lyfter inte. Vet inte om det är dom distade gurarna som sas smetar över så att det inte blir något tydligt komp. Kan tänka mig att gitarren följer basriffet i refrängen?
Men va fan, bra ändå som vanligt, om än lite förutsägbart. Tycker mig höra lite bättre tydlighet i ljudbilden också.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Rätt bra låt!
Och du sjunger bra som vanligt. Snygg stämsång.
Gillar moll-/durtersvändningen i början, låter så där lite lagom illa.  :)
Genomgående tycker jag det är bra, men behöver arbetas lite.

Trummorna är lite stela. Pukan i introt funkar inte riktigt, men jag tror jag förstår tanken (och tycker den är bra). Nåt annat som fixar den känslan istället?
Basen lite klen, komprimera och höja den?
Tamburinen kanske lite hög.
Sången ligger lite ovanpå resten. Kanske sänka den något?

Jag får känslan av att den går lite för sakta ... lite för snabbt för att vara släpig, lite för långsamt för att svänga.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Rätt bra låt!
Och du sjunger bra som vanligt. Snygg stämsång.
Gillar moll-/durtersvändningen i början, låter så där lite lagom illa.  :)
Genomgående tycker jag det är bra, men behöver arbetas lite.

Trummorna är lite stela. Pukan i introt funkar inte riktigt, men jag tror jag förstår tanken (och tycker den är bra). Nåt annat som fixar den känslan istället?
Basen lite klen, komprimera och höja den?
Tamburinen kanske lite hög.
Sången ligger lite ovanpå resten. Kanske sänka den något?

Jag får känslan av att den går lite för sakta ... lite för snabbt för att vara släpig, lite för långsamt för att svänga.

Assar sa det ju så himla bra!

Nu skall jag bli lite flummig,, men tänk dig en PG-låt, det är i princip alltid ett tydligt tempo/beat med virveln eller liknande. (ett riktigt typiskt och tydligt exempel är ju Sledgehammer) Testa att få till det kanske?!!

Vill inte tjöta om din röst,,, men du vet! :-)


Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
OK lyssnar nu...

0:33 lite många instrument i samma "spår", Sången in, diggar din sångröst, great stämmor, 1:31 gungar på riktigt hyfsat...Skön melodi..ja det gör inget att det e repeat på versen, funkar bra för mig. Hittar en fin orgelkomp...60-tal, laikit :) Slutet sku kunna innehålla lite mer dramatik.

Gott jobb!

h.  Johan



Tack, ja det blev lite trångt när den där dizzharmoguran kom in men det var en älskling jag inte kunde döda.

Ok, mer drama i sista reffen.

/And


Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
alltså det är nåt i kompet som gör att det låter stelt. Vet inte om det basen eller trummorna, antagligen en kombination.
Det svänger alltså inte, vilket det borde göra. Tycker oxå baskaggen spelar för mycket i verserna, men det är väl en smaksak.
Låter tjatigt men sången är ju så ruskigt lik Peter Gabriel - du har väl hört det massor av gånger. Grejen är att musiken också gör det, alltså låter som nåt Gabriel gjort. Känner mig som en papegoja - det var ett jävla tjat om PG!
Refrängen lyfter inte. Vet inte om det är dom distade gurarna som sas smetar över så att det inte blir något tydligt komp. Kan tänka mig att gitarren följer basriffet i refrängen?
Men va fan, bra ändå som vanligt, om än lite förutsägbart. Tycker mig höra lite bättre tydlighet i ljudbilden också.

Jag tycker inte heller att svänget släpper riktigt, jag tror att Assar är något på spåret där med att öka tempot något.

Tack för uppmärksamt lyssnande.


/And


Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
Rätt bra låt!
Och du sjunger bra som vanligt. Snygg stämsång.
Gillar moll-/durtersvändningen i början, låter så där lite lagom illa.  :)
Genomgående tycker jag det är bra, men behöver arbetas lite.

Trummorna är lite stela. Pukan i introt funkar inte riktigt, men jag tror jag förstår tanken (och tycker den är bra). Nåt annat som fixar den känslan istället?
Basen lite klen, komprimera och höja den?
Tamburinen kanske lite hög.
Sången ligger lite ovanpå resten. Kanske sänka den något?

Jag får känslan av att den går lite för sakta ... lite för snabbt för att vara släpig, lite för långsamt för att svänga.

Huvet på spiken tror jag.

Kanske ett annat pukljud?
Basen är rätt hårt komprimerad skall nog bara upp ett eller två snäpp.
Burren skall absolut ner (fattar inte att den kunde slippa igenom)
Leaden ner ett snäpp (återigen, vad tänkte jag på)
Om jag orkar lägga om allt skall jag öka tempot något.

1000-tack för dina öron.


/And



Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
Rätt bra låt!
Och du sjunger bra som vanligt. Snygg stämsång.
Gillar moll-/durtersvändningen i början, låter så där lite lagom illa.  :)
Genomgående tycker jag det är bra, men behöver arbetas lite.

Trummorna är lite stela. Pukan i introt funkar inte riktigt, men jag tror jag förstår tanken (och tycker den är bra). Nåt annat som fixar den känslan istället?
Basen lite klen, komprimera och höja den?
Tamburinen kanske lite hög.
Sången ligger lite ovanpå resten. Kanske sänka den något?

Jag får känslan av att den går lite för sakta ... lite för snabbt för att vara släpig, lite för långsamt för att svänga.

Assar sa det ju så himla bra!

Nu skall jag bli lite flummig,, men tänk dig en PG-låt, det är i princip alltid ett tydligt tempo/beat med virveln eller liknande. (ett riktigt typiskt och tydligt exempel är ju Sledgehammer) Testa att få till det kanske?!!

Vill inte tjöta om din röst,,, men du vet! :-)

Steady Beat. Jag hajjar.

Btw. Jag tog kontakt med DirectorsCut ang. sångpålägg och väntar på förslag om tider.


/And


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter ju faktistk peter gabriel. Väldigt bra sång, bra instrumentering, bra melodi och fraseringar.

Ok tempot kanske ligger fel, trummorna stela och basen lite klen, MEN: jag tror att denna kan få ett riktigt bra sväng med att lägga på mer ljudornament..kanske lite syntblippar, lite mer elektronisk percussion....

Tänk sledge hammer på något sätt.
Lite brass kanske nån stans lite sådär gabriel-aktigt?

Lyssnat ett pra vändor och jag gillar den i detta tempo, tror att dina supergenomtänkta melodier kan kännas genomstressade av att springas igenom...


man får ju massa tankat...piano ackorden i 1/8-delar i början....lite slamriga eletroniska inlägg, kanske lite syntar som jazzigt snurrar iväg små virvlande melodier (läs wernborgskt :D ) och generellt en mer komplex ljudmosaik så skulle jag garanterat köpa den.


ja just basen: upp lite i volym och låte den ackompanjeras av en lite funkigare kanske. bara en ide.


men som sagt: älskar melodierna!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
låter ju faktistk peter gabriel. Väldigt bra sång, bra instrumentering, bra melodi och fraseringar.

Ok tempot kanske ligger fel, trummorna stela och basen lite klen, MEN: jag tror att denna kan få ett riktigt bra sväng med att lägga på mer ljudornament..kanske lite syntblippar, lite mer elektronisk percussion....

Tänk sledge hammer på något sätt.
Lite brass kanske nån stans lite sådär gabriel-aktigt?

Lyssnat ett pra vändor och jag gillar den i detta tempo, tror att dina supergenomtänkta melodier kan kännas genomstressade av att springas igenom...


man får ju massa tankat...piano ackorden i 1/8-delar i början....lite slamriga eletroniska inlägg, kanske lite syntar som jazzigt snurrar iväg små virvlande melodier (läs wernborgskt :D ) och generellt en mer komplex ljudmosaik så skulle jag garanterat köpa den.


ja just basen: upp lite i volym och låte den ackompanjeras av en lite funkigare kanske. bara en ide.


men som sagt: älskar melodierna!

Tack,

Jag tog till mig rätt mycket av vad du skrev, var det något sånt här du tänkte?

/And


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Rejält lyft! :)

Sväng till bastrumman lite (typ som 1:50 in i låten) och sänk den och virveln en gnutta så svänger det det där lilla sista (som om jag vore nån expert på sväng ...  :blink:).

I breaket innan refrängen skulle jag låta bastrumman gå på 1 och 3 istället för 1 och 3½, men det är nog en ren smaksak.

Vart tog tamburinen vägen?



Utloggad tsmalmbe

Den där skräniga introgitarren gillar jag inte. Gabriel gillar jag däremot mycket.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Grym låt. Är möjligtvis Freak Kitchen en av dina influenser?  :rolleyes:

Väldigt bra iaf.

/Memphis


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej emser skön låt.
om jag får ge ett förslag så tror jag denna låt skulle poppa mer med lite funkrockig whawha gura.
bara ett tips.
btw du har en grymt skön röst
rock on
mvh
https://soundcloud.com/olajegreus