Kontrollrummet

equality - Someone

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnar igen - tänker
det gäller att få ihop bas och trummor för att få det grundsväng som piano och gospelkören skall vila på
Nu är det lite mer fritt åt det jazziga hållet
Men vad vet jag??
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar igen - tänker
det gäller att få ihop bas och trummor för att få det grundsväng som piano och gospelkören skall vila på
Nu är det lite mer fritt åt det jazziga hållet
Men vad vet jag??

Du har rätt. Nåt fel är det.  :blink: :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trodde aldrig att jag skulle komma med en sådan här kritik till en EQ-låt men det gör jag antagligen för att den är så bra. Alla instrument och röster är numer helt ok - ja helbra helt enkelt. Men trummorna är så processade så att det hela blir lite spretigt jag kan dock inte peka ut något som hamnat på fel plats eller fel ljudhöjd. Jag kan tänka mig att en orgel över det hela skule limma ihop allt på ett bra sätt. Orgel eller synt.
Tja en idé i alla fall
Gillar låten
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Lite som "people get ready"...lite diffusa körer och framförallt avsaknad av det feminina vokala....lite famlande svängar men du har ju ramen klar och styr upp allting så är du hemma...
Allt gott / karl
menar nog att basen inte riktigt tar kommandot och det känns lite famlande men du har ju adressen till VaCum så.....;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Trodde aldrig att jag skulle komma med en sådan här kritik till en EQ-låt men det gör jag antagligen för att den är så bra. Alla instrument och röster är numer helt ok - ja helbra helt enkelt. Men trummorna är så processade så att det hela blir lite spretigt jag kan dock inte peka ut något som hamnat på fel plats eller fel ljudhöjd. Jag kan tänka mig att en orgel över det hela skule limma ihop allt på ett bra sätt. Orgel eller synt.
Tja en idé i alla fall
Gillar låten
Eko

Lite som "people get ready"...lite diffusa körer och framförallt avsaknad av det feminina vokala....lite famlande svängar men du har ju ramen klar och styr upp allting så är du hemma...
Allt gott / karl
menar nog att basen inte riktigt tar kommandot och det känns lite famlande men du har ju adressen till VaCum så.....;)

Bussigt Eko och karl att följa denna. Tyckte inte hänget eller gunget fanns och det skall det väl vara om det skall få kallas soul eller gospel? Trummorna är väl rätt schyssta ändå? Rådgjorde även med VacUm som är suverän bassist bl a och kom fram till att basen och pianot stressade alldeles för mycket. SÅ NU har jag skalat av en massa överflödiga bastoner, lagt pianot så sent så att taktstrecken fullkomligt bågnar i högerkant. Även sjungit in ny text. Pianopartiet är fortfarande för långt och i andra delen vill jag ha ett sjunget stick men måste nog lämna denna ett tag nu.
Skulle vara kul med gura, hammond, blås och tjejkörer också, bara att det tar SÅN TID!  :o :mellow: :ph34r:

edit: Version 58 högst upp.
« Senast ändrad: 25.01.2009, 02:24:19 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
You are on the road
Tänk Billy Preston
"Even the prettiest flower will turn into hay" - Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu har det hänt något så att flytet infinner sig mycket bättre. Vet inte riktigt vad men tror att du fixat med basen framförallt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
much better....
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Stämmer in i hyllningskören, riktigt bra det här. Lyssnade en snabbis igår och nu idag på den senaste tycker den senare svänger betydligt bättre, nice :)
Mycket bra sång och välarrade instrument. Denna sparas :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
You are on the road
Tänk Billy Preston
"Even the prettiest flower will turn into hay" - Bra!

Billy Preston  :wub: Det är så häftigt med hans insatser på Let it Be-plattan/-filmen. Verkar som han lockade fram musikerna i The fab four igen.
Suverän kille. Tnx igen cykeln!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nä inte Jimi, jag som är ute och reser. Nån annan...

Men det spelar liten roll för nu börjar det komma i hamn tycker jag :)

Inte mycket till kommentar, men vad gör man.. Alltid kul att du lyckas ta hem det varje gång! (Man vet liksom att det blir bra i slutändan, medans det fortfarande låter...demo..) Inte alla förunnat :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Inledningen lite trevande måhända. Det kompenseras med pianoliret som är näring för själen! Sången känns ok, den kan lyftas närmare. Mindre reverb?

Gillar basen och ljudet.

Utgå ifrån pianoliret och bygg vidare är mitt tips. Styrkan finns i pianot.  :wub:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker det här låter skönt och färdigt. Jättefin ljudbild, som är öppen och klar på alla sätt.

Synd att den är så kort, den borde komma tillbaka efter det här slutet med någon minut solospel, och gärna en hammond som sagt. Sedan en lite mer sång och slut.  ^_^
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Eko: Jo basen fladdrade iväg alldeles förut. Bättre att synkopera på sång och andra instrument i stället (tror jag) och här finns ytterligare att gör med pianot.
karl:GK från dig väger tugnt. Tack!
Max: Mycket hedrande att du vill spara på denna version. Jag tror ändå det är mycket kvar att göra. Stort tack i vilket fall!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mycket snyggt. Det är något med mixen som är svårt att sätta fingret på. Undrar hur det skulle se ut under en spektrumanalys. Tror att det saknas något i det nedre mellanregistret eller övre basregsitret. Sången är lite mellanregistrigt vass. Den borde få lite mer djup. Det kan ha mer reverbet att göra det är ju möjligt att det är det som är vasst. Ibland känns det som att instrumenten basen och pianot stjäl plats av sången... eller hmmm.
Trummorna låter snyggt, men är väldigt torra i förhållande till resten av kompet. Det låter som de sitter i olika rum och spelar.

Annars är arrangemanget bra, körerna fräcka och det är en smaskig låt.   :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Å andra sidan är mixen ganska ointressant

Känslan går fram, speciellt efter ett par lysssningar.

Det är liksom poängen..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Äh jag bara gillar låten...
Men... Klart det alltid går att förbättra...

Vi kanske alla skulle börja med 5.1 inspelningar?  :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Tycker jag måste slita låtarna oerhört för att få det att låta någorlunda och inte säkert det blir bättre heller. Ibland går nåt förlorat på vägen, känslan kanske om det fanns nån sån. Tack för att du ville följa denna. 5.1 är nog inte så långt borta.
1up: Introt skall bli lite annorlunda. Kul att du gillar pianot. Har ändrat lite i det. Thnx.
Rattlesnake: Hammond och förlängning noterat. Thnx Rattlet men det blir knepigt med förlängning.
Återkommer Eggh.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket snyggt. Det är något med mixen som är svårt att sätta fingret på. Undrar hur det skulle se ut under en spektrumanalys. Tror att det saknas något i det nedre mellanregistret eller övre basregsitret. Sången är lite mellanregistrigt vass. Den borde få lite mer djup. Det kan ha mer reverbet att göra det är ju möjligt att det är det som är vasst. Ibland känns det som att instrumenten basen och pianot stjäl plats av sången... eller hmmm.
Trummorna låter snyggt, men är väldigt torra i förhållande till resten av kompet. Det låter som de sitter i olika rum och spelar.
Annars är arrangemanget bra, körerna fräcka och det är en smaskig låt.   :)

"Smaskigt" var ordet. Risken är väl att att sånt här också blir svulstigt och pretto om man lägger på för mycket men samtidigt en stor del av fascinationen med att göra egen musik: man vet inte riktigt vad finns runt hörnet om man gör si men inte så. Arrmässigt tänkte jag därför prova några grejor till med tjejkör, gura, hammond och brass kanske. Har rattat lite eq och reverb efter dina synpunkter men låten är långt ifrån klar och jag begär nu därför tjänstledighet från mitt arbete en månad för att bli klar med denna. Nejdå, skämtar bara men man måste lida pin för att bli fin och helt klart gäller detta hemmaproducerad musik. Tack för bra kritik och hoppas du vill lyssna igen när det hela är så att säga klart.  :rolleyes: :)
« Senast ändrad: 28.01.2009, 10:27:10 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har nog missat några versionen här. Sist jag lyssnade var det elbas. Kontran funkar fint för det mesta. Lite för framträdande kanske. Känns nu också som två helt olika produktioner när det gäller trummor och bas. En processad popproducent och en traditionell jazzdito?

Går det att minska strängrasslet på basen? En figur på basen nån oktav upp låter helgalet också. Skippa den helt om jag får bestämma.

Bra bra!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, bara rädd att du skall råka göra låten sämre ;)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Det här är väl bland det svåraste man kan ge sig på - att sjunga soul-låtar som skulle passa för Van Morrison!
Jättefint piano, förutom lite tveksamhet i sticket, där det också går över i en aning jazzliknande tongångar, som bryter lite. Upplever virvelslaget lite högt på några ställen. Trummor och bas låter bra och en hammondorgel med Leslie skulle ju sitta fint! Lite blås hade säkert lyft låten ytterligare, men det är nog bra att pröva sig fram så att det inte blir överproducerat. Sång och kör tycker jag du fått till riktigt bra! Det här skulle jag själv aldrig gå iland med! Bra jobbat!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernborg: När du säger det så är det ju klart som korvspad, trummor i pop och bas i jazz. Du har sån järnkoll... :P
Kanske skall vispas till detta då. Tyckte den lalliga figuren satt fint.  -_- Ok testar att dra ner den en oktav.
Divid: Med femettan menar du?
asti:  Säg inte det. Projektet är långt från i hamn. Med din bredd tror jag du fixar det mesta. Blås och Hammond noterat och finns på åtgärdslistan.

Tack till alla som lyssnat och kommenterat! Släpper denna ett tag nu. Vill hinna feedbacka andras alster och är lite tom i huvudet. Tar upp denna snart igen med hammond, tjejkör, elgitarr, ny vers och då.. då j-lar!  :P :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
(fel tråd)
« Senast ändrad: 30.01.2009, 09:22:00 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Grymt skön lirat. Gillar stuket soft och laid back. =)
Lead sången gillar jag men är lite mer osäker på körerna. Hade varit att kanske blanda in lite feminiman inslag på sången här, bara en tanke.
Keep it up!
Mvh // djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hörde låten nu för första gången och det här låter ju helt färdigt, kommer inte på nåt som behöver ses över. Körerna sitter ju skitfint och är läckert arrangerade. Den lilla sättningen med bas, piano och gitarr håller ihop och kompletterar varann bra och trumspelet sitter perfekt!  :) Kul att höra en helt annorlunda låt från dej, du har ett brett register!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Grymt skön lirat. Gillar stuket soft och laid back. =)
Lead sången gillar jag men är lite mer osäker på körerna. Hade varit att kanske blanda in lite feminiman inslag på sången här, bara en tanke.
Keep it up!
Mvh // djonas

Thanks Djonas! Lite tjejer hjoppas jag på i kören och lite annorlunda stuk i ö har jag planer på. Kul att det gillades.  :)

Hörde låten nu för första gången och det här låter ju helt färdigt, kommer inte på nåt som behöver ses över. Körerna sitter ju skitfint och är läckert arrangerade. Den lilla sättningen med bas, piano och gitarr håller ihop och kompletterar varann bra och trumspelet sitter perfekt!  :) Kul att höra en helt annorlunda låt från dej, du har ett brett register!

Kul! Tack Janne!  :) Fuskar lite till höger och vänster. Som tur är erbjuder ju musikprogrammen stora redigeringsmöjligheter.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu sticker jag ut huvudet lite Mikey..

Jag har följt denna från skratsch så att säga,och har väl egentligen "bara" en synpunkt i nåt som gått förlorat.Tvekat länge om jag skulle göra dig uppmärksam på det.Men alla synpunkter är ju som bekant välkomna och ibland bra - så..

Basen tappar intensiteten i låten.Tonerna liksom dör ut,i brist på bättre ord.Det var fler toner i förra verren den som jag sparade,tyckte det liret knöt ihop säcken "bättre".Men som sagt det är en högst personlig reflektion,andra verkar gilla basgången som den är nu.Häng inte upp dig på min synpunkt,det funkar givetvis så här också då det inte är några "fel" i liret.
Lite får många grundtoner som är alldeles för korta och få,några dubbel toner skulle också sitta.Därav mitt gnäll..

I övrigt är det riktigt bra,körerna har du jobbat med hör jag - perrens.Trummorna kanon,men det har jag sagt förr.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra Micke!
Kan ju inte säga att jag är hemma i den här genren. Låten är mer ett uttryck för ett spontant "utbrott" mer än nåt annat och då kan en del feeling gå förlorat längs vägen
man jobbar med stycket. Tror du vill ha mer bidrag från basen i rytmen och jag var själv tveksam  till de längsta tonerna och tog väl i för mycket när jag ville rätta till fladdrigheten från första versionerna. Tack för att du uppmärksammade mig på detta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves