Kontrollrummet

Vad är anledningen till att du spelar den musik du spelar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Svarade på en fråga i ett inlägg under demo-låtar, där någon kunde ana mitt "arv". Och kom då på den briljanta ide´n att ha en tråd där man kan berätta om varför man egentligen fastnad i just den typ av musik som man håller på med.


Light Head the (short) story:
Jag var inte så gammal då men kommer ihåg att jag ÄLSKADE Oxygene när den kom. Det lite roliga är ju att mina föräldrar inte lyssnar speciellt mycket på musik, men jag gjorde det dess mer! Sedan kom jag på att det fanns en grupp som heter Kraftwerk.. De hade ju redan -71 släppt en underbar platta. Å sedan rullade det på. När Speak and Spell kom så var jag helt såld! Sedan blev det en rejäl tur in i EBM-träsket. Jag köpte min första synt 1983, en underbar Korg mono/poly. Gissa om jag ångrar att jag sålde den!

Sedan blev det fler och fler syntar och trummaskiner. Det var ett stort uppehåll mellan 1990 och 1999. Under den perioden hade jag "endast" kvar en Bit-01, Bit-99, Kawai K3r, Kawai R100 och en Yamaha QX-1. Sålde båda Bit'arna och har sakta men säkert byggt upp en liten hög med syntar igen och påbörjat nytt låtskrivande.

Utan någon inbördes ordning så har jag gjort musik med följade utrustning genom åren:
Crumar Bit-01, Bit-99
Kawai K3, K3r, R100, SX240, K1, K1r
Waldorf PPG2.0, PPG2.2, mQ, Q
Roland JX-3P, JX-8P, TR606, TR707, TR909, TB303, Juno106, SH101, JX-305
Korg DDD1, MS2000, mono/poly
Yamaha CS-01, CS-10, RX15, QX1 (jätte-seq.), YS-100
Akai AX-60, S612
E-mu Emax, Orbit9090
Casio CZ-101, CZ-5000, RZ-1 (jorden sämsta trummaskin?!!), VL-1
Clavia Nordrack 2
Novation NOVA2
Ensoniq ESQ-1
Oberheim Matrix6, OB-12
Siel Expander (DK600 rack, ful ful ful! å inte så bra..)
Sequential Circuits Multitrak, Max

Jag har säkert missat någon, men ungefär så... De med fet stil står i studion i dag. :-)

Eftersom jag har lärt mig på maskiner som kräver att man vrider, drar och trycker på dem så har min musikstil präglats av det.

Tack och lov så har jag till slut lärt mig att det finns annan musik oxo, som är jäkligt bra (att lyssna på, hehe)
« Senast ändrad: 13.04.2007, 10:49:53 by Light Head »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Snofsig presentation!

Man kan nästan känna det där "proudly presents" :D
Ett väldigt sortiment av tangenter du har gjort av med under dessa år, men det är väl som nån klok här sa att en riktig synth ska ha trägavlar, eller :lol:



h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Japp det kna du skriva upp. En riktig synt har trägavlar!

Och jag får passa på att erkänna att jag snickrade till ett par till min Multitrak som orginal har en högblank svart plastgavel...  Eftersom den är helt anaolg så kändes det som om det var ok och t.o.m. ett måste.. Nu har den trägavlar oxo! :-)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Japp det kna du skriva upp. En riktig synt har trägavlar!

Och jag får passa på att erkänna att jag snickrade till ett par till min Multitrak som orginal har en högblank svart plastgavel...  Eftersom den är helt anaolg så kändes det som om det var ok och t.o.m. ett måste.. Nu har den trägavlar oxo! :-)

 :D :D :lol: :D :D :lol: :D :D :D :lol: :D :D :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............