Kontrollrummet

On Two Feet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: On Two Feet
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Fick en snabb idé som jag var tvungen att spela in lite snabbt. Har inga hörlurar för tillfället så jag fick ha mina monitorer på medans jag sjöng in. Så det låter lite kack. Tänkte mest se om det var en idé att ha.

On Two Feet (ny).mp3

Edit

Har nu spelat in en fräschare version och lagt en liten diffus stämma på ref... jag tycker den växer, men kanske håller inte refrängen ändå?
« Senast ändrad: 13.04.2007, 23:47:22 by lonewind »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ok Chris...
V kan ja säga, igen en härlig idé. Lite irish, härligt guitarr lirande, sköna ackordgångar :)
Var hittar du dom? ;)

Definitivt grönt ljus, fortsätt!

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ålrajt.

Tvärtemot sist tycker jag. Versen är nu rikgtigt bra och i mina ögon starkare äön refrängen....


fanken, du har hittat ett uttryck som påminner om sångaren i REM. inte röstmässigt egentligen...men lixom feeling och ..ja uttryck...hehe, kanske inbyggda eq/kompressor/tremolosettings i bakhuvet ;)


trevligt igen tycker jag..framförallt i början!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

Ok Chris...
V kan ja säga, igen en härlig idé. Lite irish, härligt guitarr lirande, sköna ackordgångar :)
Var hittar du dom? ;)

Definitivt grönt ljus, fortsätt!

h.  Johan
Cool...

och ackordsgångarna växer faktiskt på min gitarr ;)


Utloggad lonewind

ålrajt.

Tvärtemot sist tycker jag. Versen är nu rikgtigt bra och i mina ögon starkare äön refrängen....


fanken, du har hittat ett uttryck som påminner om sångaren i REM. inte röstmässigt egentligen...men lixom feeling och ..ja uttryck...hehe, kanske inbyggda eq/kompressor/tremolosettings i bakhuvet ;)


trevligt igen tycker jag..framförallt i början!

Till refrängens försvar har jag ända sen idéns födelse tänkt mig den med en till sångstämma och jag tror att det kan vara pricken över i. Får se när jag får tillbaks mina lurar. Då kan jag prova.

Har alltid gillat michael stipe och sett honom som en förebild i hur man uttrycker sig som sångare


DåligtGehör

  • Gäst
Jo jag säger som Emu; versen är betydligt intressantare än refrängen. Åtmninstone som den låter nu - lite lägereldslåt över refrängen och då krävs det som alla förstår en lägereld.

Versen däremot känns bra både sång och gitarrspel.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Låter fint...
versen är stark men refrängen tål att tänkas på..upplever också att det blir lägereldslåt då..

jobba lite mer på refrängen så faller det på plats..kan bli hur bra som helst!


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
läcker litet stycke, men jag väntade mig hela tiden att det skulle braka loss, dvs basen falla in, kanske trummor och den här låten räcker tilll fullt ös.
Låter mer som en avskalad hel låt därför att scenen var för liten för orkestern och bara artisten och gitarren fick plats  ;)


Utloggad lonewind

Låter fint...
versen är stark men refrängen tål att tänkas på..upplever också att det blir lägereldslåt då..

jobba lite mer på refrängen så faller det på plats..kan bli hur bra som helst!

Sitter och provar lite stämma nu. Ska strax lyssna på den. Håller det inte får jag nog se över refrängen som du säger!


Utloggad lonewind

läcker litet stycke, men jag väntade mig hela tiden att det skulle braka loss, dvs basen falla in, kanske trummor och den här låten räcker tilll fullt ös.
Låter mer som en avskalad hel låt därför att scenen var för liten för orkestern och bara artisten och gitarren fick plats  ;)


För tillfället gör jag bara avskalade grejer men vem vet vad det utvecklas till.


Utloggad lonewind


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Boink på den!

Försökte jämföra versionerna, bättre sound och säkrare sång i den gamla, men stämman (orna?) hade ju kommit till. Stämman lite trävande , skruva opp den sen när den e på plats. Väntar på next step :)



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Boink på den!

Försökte jämföra versionerna, bättre sound och säkrare sång i den gamla, men stämman (orna?) hade ju kommit till. Stämman lite trävande , skruva opp den sen när den e på plats. Väntar på next step :)



h.  Johan

Men vänta nu, menar du verkligen att det var bättre sound och säkrare sång i den gamla?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Boink på den!

Försökte jämföra versionerna, bättre sound och säkrare sång i den gamla, men stämman (orna?) hade ju kommit till. Stämman lite trävande , skruva opp den sen när den e på plats. Väntar på next step :)



h.  Johan

Men vänta nu, menar du verkligen att det var bättre sound och säkrare sång i den gamla?

Kan förstås tänkas att det är nivåskillnader på volymen, ska kolla en gång till..

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nåväl...
Nog nivåskillnad på vol. Men ändå fanns där nånting i gamla versionen, kanske sången tedde sig lite naturligare, relaxed,  :)
Nu låter det nästen som du spänner dig för mycket. Sångvibben låter liksom lite för stark,
Slänger stenhård kritik här :P
Näemen, jag vet ju hur du låter när du e som bäst, och eftersom detta är bara test förtfarande så bör det icke tas med för stort allvar :)

fortsätt...

H.  Johan


EDIT: Låten e ju fortfarande gooo. Och kom ihåg att vattna guitarren så att det växer nya ackord :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Nåväl...
Nog nivåskillnad på vol. Men ändå fanns där nånting i gamla versionen, kanske sången tedde sig lite naturligare, relaxed,  :)
Nu låter det nästen som du spänner dig för mycket. Sångvibben låter liksom lite för stark,
Slänger stenhård kritik här :P
Näemen, jag vet ju hur du låter när du e som bäst, och eftersom detta är bara test förtfarande så bör det icke tas med för stort allvar :)

fortsätt...

H.  Johan


EDIT: Låten e ju fortfarande gooo. Och kom ihåg att vattna guitarren så att det växer nya ackord :)

Det finns en till parameter här. Man tycker nästan alltid att den första versionen man hört av något är bäst...

Eller så är den första helt enkelt bättre som du säger men det tar  emot för mig att tro när jag spelat in med en mick i rummet där även högtalarna står på för jag inte hade några hörlurar... Nåväl
Den versionen jag håller på med nu finns det stor risk för att det blir den slutgiltiga när jag lagt på allt.
Jag personligen gillar sången på den senare mycket bättre.
Just ja, det är mycket mer reverb på den första och den nya är nästan torr. En del är ju svaga för mycket reverb. Jag tycker tvärtom...
Nog med försvarstal...
Tusen tack för kritik


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nåväl...
Nog nivåskillnad på vol. Men ändå fanns där nånting i gamla versionen, kanske sången tedde sig lite naturligare, relaxed,  :)
Nu låter det nästen som du spänner dig för mycket. Sångvibben låter liksom lite för stark,
Slänger stenhård kritik här :P
Näemen, jag vet ju hur du låter när du e som bäst, och eftersom detta är bara test förtfarande så bör det icke tas med för stort allvar :)

fortsätt...

H.  Johan


EDIT: Låten e ju fortfarande gooo. Och kom ihåg att vattna guitarren så att det växer nya ackord :)

Det finns en till parameter här. Man tycker nästan alltid att den första versionen man hört av något är bäst...

Eller så är den första helt enkelt bättre som du säger men det tar  emot för mig att tro när jag spelat in med en mick i rummet där även högtalarna står på för jag inte hade några hörlurar... Nåväl
Den versionen jag håller på med nu finns det stor risk för att det blir den slutgiltiga när jag lagt på allt.
Jag personligen gillar sången på den senare mycket bättre.
Just ja, det är mycket mer reverb på den första och den nya är nästan torr. En del är ju svaga för mycket reverb. Jag tycker tvärtom...
Nog med försvarstal...
Tusen tack för kritik


Nog med sågandet... :)

Det blev stort o negativt, vilket ju inte var meningen :)

Lita bara på eget omdöme, parametrar finns nog annars oxo tillräkligt :D

peace Man!

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Nåväl...
Nog nivåskillnad på vol. Men ändå fanns där nånting i gamla versionen, kanske sången tedde sig lite naturligare, relaxed,  :)
Nu låter det nästen som du spänner dig för mycket. Sångvibben låter liksom lite för stark,
Slänger stenhård kritik här :P
Näemen, jag vet ju hur du låter när du e som bäst, och eftersom detta är bara test förtfarande så bör det icke tas med för stort allvar :)

fortsätt...

H.  Johan


EDIT: Låten e ju fortfarande gooo. Och kom ihåg att vattna guitarren så att det växer nya ackord :)

Det finns en till parameter här. Man tycker nästan alltid att den första versionen man hört av något är bäst...

Eller så är den första helt enkelt bättre som du säger men det tar  emot för mig att tro när jag spelat in med en mick i rummet där även högtalarna står på för jag inte hade några hörlurar... Nåväl
Den versionen jag håller på med nu finns det stor risk för att det blir den slutgiltiga när jag lagt på allt.
Jag personligen gillar sången på den senare mycket bättre.
Just ja, det är mycket mer reverb på den första och den nya är nästan torr. En del är ju svaga för mycket reverb. Jag tycker tvärtom...
Nog med försvarstal...
Tusen tack för kritik


Nog med sågandet... :)

Det blev stort o negativt, vilket ju inte var meningen :)

Lita bara på eget omdöme, parametrar finns nog annars oxo tillräkligt :D

peace Man!

h.  Johan

Absolut ingen fara, jag blev bara förvirrad och undrade vad jag missat egentligen...