Kontrollrummet

Texter...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det här med texter är ju ett nödvändigt ont. När jag själv skriver dem får de värka fram, för att passa redan gjord musik. Jag gillar inte den biten, det bromsar upp och begränsar. Jag känner att mina texter inte blir speciellt bra, det finns inget att säga, och att det inte utvecklar mig värst heller. Jag vill göra det jag är bra på, slippa det jag är dålig på. ^_^

Jag har någon gång fått texter av andra, och då ser jag oftast musiken direkt framför mig, och det blir det oftast andra typer av låtar än de man själv "behärskar". Jag skulle vilja testa det igen, gärna med flera texter som kan bli någon typ av "album".

Jag letar alltså primärt inte efter någon som kan sätta texter till min musik, utan någon som skriver strukturerade texter i någon slags versform, så att det går att det går att göra strukturerad musik. Svenska eller engelska. Samarbete runt musiken och framförandet är heller inte fel.

Ja, någon form pop blir det nog, kanske med 60-talsinfluenser men förhoppningsvis med eget stuk.

Anyone?  :)
DON'T PANIC


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Jag har oftast lätt för att skriva texter, men till redan befintlig musik. Precis som du hör musiken framför dig när du ser texten, så ser jag texten framför mig när jag hör musiken. Moment 22. :)

Du har inga alster skapade utan text som du vill ha toplajnade? :rolleyes:
http://mera.hacke.nu


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Hacke,
Jovisst, jag har även färdiga låtar som väntar på text. Oftast med bara en vers mer eller mindre nonsenstext.

Bl a en som behöver en kaleidoskopisk text, dvs målande ordbilder i ett halvpsykedeliskt landskap. Har en halvfärdig vers på engelska. Vill du testa...?  :)


DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett nödvändigt ont

Sår i min röst
Hård denna höst
Satan går lös i sten och rös
Solen går ner – ner i öst

Trött i min själ
Glas i min häl
Båtar i kvav, grav över grav
Fångarnas kör - kyss mej ett hav

Du kan ringa mitt nummer
Du kan ropa mitt namn
Jag har städat ur rummen
Jag har lämnat din hamn

Du har bytt dina drömmar mot en bonad på en vägg
Båtar i kvav, slav över slav
Fångarnas kör - kyss mej ett hav


Hav äter land
Stad - grus och sand
Fly den som kan, man över man
Vågor av eld – ett rövarband

Stormfåglars tid
hopplöst på glid
Grus i maskin, svin över svin
Fångarnas kör – dränk mej i vin

Du kan ringa hans nummer
Du kan ropa hans namn
Han har städat ur rummen
Han har lämnat din hamn

Han har dina drömmar som en bonad på en vägg
Båtar i kvav, slav över slav
Fångarnas kör - kyss mej ett hav
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Snyggt cykeln :)


Pladder

Detta jäkla skav
rakt på mig tar

Ingen väg syns ut
så sitter snällt kvar

Detta ljudande eksem
ett skavande emblem

Önskar stället förut
så stänger allt av


Tja, förbättra gärna den som vill, 'open source' ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Hej Hacke,
Jovisst, jag har även färdiga låtar som väntar på text. Oftast med bara en vers mer eller mindre nonsenstext.

Bl a en som behöver en kaleidoskopisk text, dvs målande ordbilder i ett halvpsykedeliskt landskap. Har en halvfärdig vers på engelska. Vill du testa...?  :)



Varför inte. Lägg ut den här kanske du får flera förslag? :)
http://mera.hacke.nu


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
cykeln,
Poetisk text där. Hur får man till något dylikt? Kanske jag kan "känna lite" på den?

Flabb: Hmm... Får inga omedelbara idéer... Tänker på Vätternrundan när jag ser texten. :P

Hacke,
Ska leta i gömmorna. Men jag törs möjligen bara lägga upp texten, inte demon med blajtext. Jag fixar inte sånt, det är som att dansa nykter eller leka små grodorna...  :P
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
cykeln,
1. Poetisk text där.
2. Hur får man till något dylikt?
3. Kanske jag kan "känna lite" på den?
1. Tack!
2. Jo det är väl som att gå på dass. Man sätter sig och klämmer och så kommer det ut något. Vad det är beror väl på vad man fått i sig.  :)
3. Jätteroligt om du tycker att den är något att känna på!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten