Kontrollrummet

Bygga hål för dörr i studiovägg.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Hej!

Jag har blivit försatt i en situation då jag behöver spela in ett band i min studiolokal som för närvarande är under uppbyggnad. Då det är så kallt i lokalen just nu och kontrollrummet står halvfärdigt måste jag bygga klart det inom mycket kort tid. Mitt enda huvudbry är detta:

Jag har ingen ljudklassad dörr. Jag vet inte vad det kommer att bli för mått på den jag köper. Kan jag bygga någon form av hål där de flesta dörrkarmar passar in, eller ska jag inrikta mig på något vanligt mått?

Kort och gott: Hur ska jag bygga ett hål för att sedan ha så lite smärta som möjligt när det blir dags att sätta in en dörr som jag inte vet måtten på? Illustrera gärna med någon simpel bild vid förslag.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jadu, budget? :D

Har du dubbelvägg skall du väl ha två dörrar?

Försöka få tag i gamla lägenhetsdörrar, de brukar vara runga as med riktigt bra värden.

Jag gjorde lite overkill när jag byggde min dörr: jag limmade den mot reglarna för att slippa läckage.

Annars kollar du vanligaste karmmått, chansar på vilken du skall ha (10x21 = 10 cm bred karm, 210 hög är ett hyfsat vanligt mått) och sen lägger till 1,5 cm. Dreva luftigt och fint lika tjockt som isoleringen, och lägg sedan fogmassa lika tjockt som gipset.

bild har jag ingen, kanske kommer...

Kolla min studiobyggartråd så finns där tips från bla Lee nånstans i början!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Jag skulle misstänka att du kommer att ha en 90x21 dörr, dvs en dörr med bredd (karmyttermått) 90 cm höjd 2.10 meter (återigen karmhöjdmått). Själv dörrbladet ligger kring 82-83x203 cm för en vanligt dörr, ljudklassade kan skilja sig säkert. I ditt fall skulle jag se ut den dörr jag kommer att köpa och bygga därefter. Eller, om inte det fungerar göra ett större hål (bredare) då du alltid på ett enkelt sätt kan göra dörrhålet mindre.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo, fast man sabbar isolering genom att minska hål, det blir för mycket reglar och för lite isolering :D

Sedan söktes en ljudklassad dörr, och då är det oftast enklast att få tag i en ytterdörr för rimliga pengar. hence, 10x21 :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Ja som sagt, jag måste få ordning på allt omedelbums. Jag har inte tid att få tag i en ordentlig dörr. Alternativet att bygga lite större för att sedan minska kanske passar mig bäst? Eller, Emulator, förlorar man allt för mycket menar du ur isoleringsperspektiv?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag gjorde lite overkill när jag byggde min dörr: jag limmade den mot reglarna för att slippa läckage.
Gick den att öppna då?  :mellow:  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Inga problem alls. Jag limmade den bredvid dörröppningen.

 -_-

https://soundcloud.com/secondary-protocol