Kontrollrummet

hårddisk visar olika storlek från gång till gång

gäst · 19 · 4576

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Två av mina hårdiskar verkar vara på G att paja, det är dom första sen jag började med datorer runt 1985. Den ena visar olika storlek från gång till gång, jag formaterade om den (är på 150 gig) och gjorde en partition. När jag startar den så finns inte ens partitionen med och det står att den är på 38 gig?
« Senast ändrad: 16.01.2009, 20:54:09 by Aettan »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det är svårt att säga vad som strular med dina hårddiskar och jag förstår inte riktig vad du menar, men jag skulle rekommendera att du gör nya partitioner, då gärna 2 stycken. En där du bara har operativsystemet och en där du lägger dina musikfiler (men så gör du kanske redan). Det finns flera fördelar med det.

Om du inte redan använder det så prova att göra nya partitioner med programmet "partition magic" - ett kraftfullt och enkelt program. Troligen så kommer programmet att felmeddela om hårddisken är paj.

ha det

 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tsmalmbe

Dina andra skivor fungerar OK antar jag? (vill utesluta att det inte är en BIOS-ändring från RAID till AHCI till IDE som kan gälla)

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=13635.0
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Tjena och tack för svar. Glömde att säga att det var mac os som jag kör på dom här diskarna. En av dom hade jag bara byglat fel så den visar rätt vid partitionering nu men den är ändå lite skum. Den andra verkar vara på gång att ge upp helt enkelt. Dom går att formatera men det funkar inte att installera os på dom så det är nog dax att skrota dom.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Tjena och tack för svar. Glömde att säga att det var mac os som jag kör på dom här diskarna. En av dom hade jag bara byglat fel så den visar rätt vid partitionering nu men den är ändå lite skum. Den andra verkar vara på gång att ge upp helt enkelt. Dom går att formatera men det funkar inte att installera os på dom så det är nog dax att skrota dom.

Det är helt meningslöst att ha flera olika partitioner i OSX.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad tsmalmbe

varför är det meningslöst? Är inte osx i princip nån *nix variant (eller bsd-variant). I dessa är det ju helt grundläggande att ha olika partitioner. Ominstallering och formatering?

jag förstår mig kanske inte på mac, men jag tror inte partitionering har med os att göra, mera en designsak av ens systemomgivning. 
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Grejen är den att jag så vitt jag minns inte gjort nån partition på någon av dom här diskarna. Det verkar som att den ena helt enkelt har pajat. Den andra har så vitt jag begriper på något märkligt sätt förmodligen hamnat i nåt raidläge för det ligger filer 9 mappar med 90 meg kvar även om man formaterar med kommandot "skriv över med nollor 7 ggr". Hur rensar man en hårddisk totalt jag menar helt ner så den är helt ren?
Tacksam för svar


Utloggad tsmalmbe

Hur rensar man en hårddisk totalt jag menar helt ner så den är helt ren?
Tacksam för svar

Du har ju gissat rätt redan. Du ompartitionerar den.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Nej dessvärre funkar inte det, jag har omformaterat massor med gånger och till och med som jag skrev kört macens formatering där man kan skriva över data med nollor upp till 32 gånger samt att jag har ompartitionerat den typ 20 gånger och ändå så ligger dom här mapparna på totalt 90 meg kvar. Jag funderar på att dra igång den med en win 98 diskett och köra fdisk ända ner till roten och sen formatera och göra partition för windows fat 32 eller ntfs och sen på med mac formatet igen. Kan ge mig sjutton på att det inte funkar ändå. Men jag har läst nånstans att det kan strula om man råkat få den till en raid disk och att det ska finnas nåt program som återställer en sån hårddisk. Nån som vet? Tacksam för svar


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag funderar på att dra igång den med en win 98 diskett och köra fdisk ända ner till roten och sen formatera och göra partition för windows fat 32

Jag tror inte du själv kör ända ner till roten med fdisk. Tror inte du själv kan styra och ställa i mbr (master boot record) hur som helst den vägen. Det finns säkert flera program men ett jag haft användning av då jag önskat radera allt från en disk (även mbr) och skapa nya partitioner, heter "Ranish Partition Manager". Finns lite info i länken här nedanför men det är bra att tänka ordentligt så att man inte arbetar på fel disk och raderar en disk som inte ska raderas.
Du är ju säker om det här är den enda disken i datorn och du som du säger bootar på en Win98 och sen ifrån en diskett startar rpm.

http://max.shivas.se/admin/rpm.htm



Windows98 boot-diskett

    * Boota datorn med Windows98 boot-diskett
      (Kan skapas i Windows98-dator från Kontrollpanelen,
      Lägg till/ta bort program, sista fliken där)
    * Välj 2 (starta utan CD-ROM-stöd)

Alternativ 1 - Fdisk

    * Skriv fdisk vid dos-prompten - tryck Enter
    * Svara "J" på att aktivera stort diskstöd - tryck Enter
    * Svara "N" på om den ska läsa NTFS-partitioner som stora enheter
    * Nästa steg är att välja rätt hårddisk.
    * Om du har satt i den "nya" hårddisken istället för CD:n ska du välja den nya hårddisken
    * Välj 4 (visa partitionsinformation) Kolla storleken (dvs antal MB) så du vet att du tittar på rätt hårddisk.
      ! ! ! Här måste du vara övertygad om att du arbetar med rätt hårddisk ! ! !
    * Tryck Esc
    * Tryck 3 (Ta bort partition)
    * Här kan det ibland vara en liten cirkus med vilka val man ska göra för att
      a) ta bort partitioner
      b) skapa partitioner
      c) bestämma aktiv partition
      men så länge du befinner dig på rätt hårddisk är det nog inget problem att prova sig fram.

Alternativ 2 - RPM (Ranish Partition Manager)

    * Läs all information du kan behöva - innan du arbetar med RPM !
      RPM är ett kraftfullt verktyg!
    * Stoppa i disketten med RPM-filer
    * Skriv part242 (eller om filen nu har nyare version part244?)
    * Om inte RPM startar skriv cwsdpmi sen part242
    * I RPM ser du en hel del info om första hårddisken
    * Välj andra hårddisken med F5
    * Eventuellt behöver du trycka på Enter först (för att lämna Bootmanager-alternativen)
    * Använd piltangeterna för att komma till översta förekomsten i kolumnen "File System Type" som är av "Type" Pri.
    * Tryck på Delete på tangentbordet
    * Tryck på Insert på tangentbordet
    * Välj önskat filsystem - FAT-32 LBA är önskvärt i ditt fall eftersom disken är så stor
    * Tryck F för att formattera
    * Välj en normal formattering (kommer inte ihåg exakt vad det står)
    * Tryck på tangenten B (Boot flag on)
    * Tryck på F2 för att spara konfigurationen
    * Tryck Esc för att avsluta konfigurationen med RPM
    * Testa att starta om datorn med XP för att kolla om hårddisken syns, har rätt storlek och rätt filsystem.
« Senast ändrad: 16.01.2009, 22:12:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Aettan

  • Gäst
Tack MaxB får nog testa båda, undrar bara om jag måste formatera om den till mbr först för nu är den i guid som är mackens. Nåväl tetsar med fdisk först.


Utloggad tsmalmbe

Du blandar ihop begrepp tror jag.

Rå skiva - partitionerad skiva - formaterad skiva

Så länge du omformaterar hit och dit, partitionerar du inte. Tar du bort alla partitioner (med t.ex fdisk) blir skivan "rå", och då finns inget kvar. Puts väck. För att få tillbaka något från en skiva där alla partitioner är borttagna behövs specialprogram och en del effort. Så du kanske inte har tagit bort alla partitioner då?

Eller så läser jag fel vad det är du säger. Jag har jobbat med både mirror och stripe och talar man ompartitionering så kvittar det vad skivan varit. Utan partitioner är skivan rå.

Man kan inte "formatera om till mbr". Det betyder ingenting. Att köra "fdisk till roten" är också en mening som inte verkar betyda något. Vad menar du? Fdisk behandlar skivor på en nivå där saker som "rot" inte betyder någonting.

Du behöver aldrig själv (knock knock) ställa något i MBR. Det gör fdisk för dig då du väljer hurudan partition du vill ha. Enda gångerna man manuellt pyssla med MBR är då skivan har något fel, och känns igen som exempelvis FAT då den är ext2. Då talar vi om räddnngsoperation. Om du använder fdisk till att partitionera så skriver den ny MBR varje gång du gör partitioner.

Så kolla över vad det är du egentligen gör, gör det noggrannt och det ordnar sig.

Ta bort alla partitioner. Lägg till en ny partition. Märk den som primär. Starta ditt OS. Formatera skivan. Kolla att den fungerar (kopiera den full med data och verifiera att det fungerar). När detta är gjort kan du sen partitionera den som du vill. Felar det vid något läge, kan det vara att skivan är söndrig.
« Senast ändrad: 16.01.2009, 23:49:08 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Ja det där stämmer säkert jättebra när det gäller mbr men inte guid desvärre. Som jag skriver så har jag ju tagit bort partitioner typ 20 gånger men det hjälper inte. Sista försöket gjorde jag med Fdisk och tog då bort en partition till. Nu struntade jag i att att formatera och stängde bara av vilket resulterade i att hårdisken inte kändes av överhuvudtaget. Det gick inte ens att starta datorn med win98 disketten vilket är helt naturligt. Men när jag satte i den i en USB låda så hittade mac os den direkt och frågade om jag ville formatera den iom att det inte fanns någon partition på den (på den på grund av att jag gjorde som jag gjorde när jag Fdiskade den). Nu blev det lite bättre för den startar men mina mappar på 90 meg finns kvar.

Det är klart att man ska göra det noga och det gör jag ju men när man inte har programmet som krävs för att nollställa den helt så är det ju lite skitsamma. Kort sagt det räcker inte med Fdisk hur gärna du än vill tro det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det där stämmer säkert jättebra när det gäller mbr men inte guid desvärre. Som jag skriver så har jag ju tagit bort partitioner typ 20 gånger men det hjälper inte. Sista försöket gjorde jag med Fdisk och tog då bort en partition till. Nu struntade jag i att att formatera och stängde bara av vilket resulterade i att hårdisken inte kändes av överhuvudtaget. Det gick inte ens att starta datorn med win98 disketten vilket är helt naturligt. Men när jag satte i den i en USB låda så hittade mac os den direkt och frågade om jag ville formatera den iom att det inte fanns någon partition på den (på den på grund av att jag gjorde som jag gjorde när jag Fdiskade den). Nu blev det lite bättre för den startar men mina mappar på 90 meg finns kvar.

Det är klart att man ska göra det noga och det gör jag ju men när man inte har programmet som krävs för att nollställa den helt så är det ju lite skitsamma. Kort sagt det räcker inte med Fdisk hur gärna du än vill tro det.

Du har ett litet problem där.  ;)

Att en dator inte startar med Win98-bootdiskett verkar skumt, eftersom en fungerande bootdiskett högakningsfullt struntar i om mbr (master boot record) på en disk (alldeles innan) blivit korrupt.

tsalmbe har gjort en mycket tydlig och bra förklaring som var så enkel och fin att den lärde mig mer. Ibland vet jag att jag kan fixa ett problem men vet samtidigt att jag inte har koll på teorin och kan därför inte förklara så bra som tsmalmbe gör.  :huh:
Ibland tror jag jag vet eller mörkar det jag är osäker på, så att andra tror jag vet  :D

Så, om fdisk hos dig inte gör det du vill, dvs tar bort alla partitioner så kan ju en förklaring vara att du inte gör rätt i fdisk. Det finns ingen som kan anklaga dig för det. Det GUI (användargränssnitt) som finns i fdisk är inte det bästa om man inte är van vid att använda det. fdisk är användbart om man vet exakt vad man ska göra och i vilken ordning man ska göra det och om man vet hur man efteråt kollar att man lyckats med det.

Det som rpm (Ranish Partition Manager) bjuder på, är ett grafiskt gränssnitt som tydligt visar vad som finns eller inte finns på disken (en rad = en partition). Att man sen med piltangenterna kan gå till den raden som är kvar och trycka på delete gör gränssnittet dessutom lätt att använda. Om det på bilden neranför under Master Boot Record (Rad 0) bara skulle finnas en rad (Rad 1) där det står unused finns ingen partition kvar. tsmalbe och jag tror nog att det finns nån rad till som du inte fått bort med fdisk. Skapar macos en egen liten partition till exempel, som är essentiell i mac men inte är uppenbar för fdisk?


Jag tycker till och med att gränssnittet är vackert

Därefter kan man skapa partitioner med rpm om man vill men man kan lika gärna gå tillbaka till nån annan variant (fdisk eller i McIntosh) för att göra det man vill. Du kan som jag sagt tidigare boota på en Win98-bootdiskett eller Win98-cd och sen starta rpm från diskett och titta på disken. Sen kan du avsluta rpm utan att göra några förändringar i MBR. Men som sagt, du måste först läsa lite om rpm eftersom det är kraftfullt (huvva) och tillåter dig göra mycket mer än fdisk. Det ger dig även möjlighet att ha flera primära partitioner fastän Microsoft kanske säger att det inte går, men det är överkurs i detta sammanhang.   
« Senast ändrad: 17.01.2009, 09:28:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Aettan

  • Gäst
Tack för svar och hjälp.

Så här gör man om man vill rensa en hårdisk helt på lättaste sätt http://advosys.ca/viewpoints/2006/07/hard-drive-secure-erase/ bra om man ska sälja eller ge bort. Hoppas att det här tipset kan vara till nytta för någon, programmet fungerar bra och raderingen av en 160m gigs disk tog nån timme.

Problemet är löst:
Hårddisken (Seagate IDE 160 gig) fungerar tydligen helt enkelt inte som systemdisk i mac läget mer än på vissa mobos. Efter "hel" rensningen så gick den igång med mitt GA moderkort men av någon outgrundlig anledning inte med mitt Asus. Så så enkelt var det, iofs jäkligt märkligt att den bara trivs med en viss typ av moderkort.



Utloggad tsmalmbe

om du tagit bort en partition kan du inte formatera den. Så då har du inte tagit bort den?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för svar och hjälp.
Så här gör man om man vill rensa en hårdisk helt på lättaste sätt http://advosys.ca/viewpoints/2006/07/hard-drive-secure-erase/ bra om man ska sälja eller ge bort. Hoppas att det här tipset kan vara till nytta för någon, programmet fungerar bra och raderingen av en 160m gigs disk tog nån timme.

Många vägar bär till Rom, bra att du hittade en väg som passar dig! Mitt val är (som du förstår) redan givet  ;) men det är nog ingen som jag hittills tipsat som har vågat sig på RPM. Jag tror folk upplever det för kraftfullt...  :wub: fast jag vet att det är enkelt samtidigt.
« Senast ändrad: 23.01.2009, 11:08:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Snabbläsning på denna http://penguinppc.org/bootloaders/yaboot/doc/mac-fdisk-basics.shtml visar att "mac-fdisk" kräver att man initialiserar partition table efter att man tagit bort partitionen med i kommandot och sen ksriver ut den med w kommandot. Om det alltså är mac-fdisk du använder. Detta motsvarar väl någonslags commit-funktion i t.ex partition magic kanske?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Tack för svar
Nej jag var nog lite otydlig där, det var win fdisk. Testade från win98 boot diskett och till och med att köra från win xp skivan ända fram till själva installationen av XP. Det blev helt enkelt nåt märkligt fel på den någon gång men den hade förmodligen fungerat helt utmärkt som data disk ändå utan att jag hade behövt rensa den helt med programmet som jag hittade. Med det här programmet så blev jag i alla fall av med den där mystiska partitionen som man bara såg i vissa lägen beroende på hur jag gjorde under installationsförsöken.

Det lustiga det är att den nu funkar att installera på när den är ansluten till GA moderkortet men inte på Asus kortet. Inte ens om jag låter installationen gå klart på GA kortet så går den att starta med Asus kortet. Det går nämligen att flytta mellan olika datorer på ett helt annat sätt när det gäller mac os, givetvis så finns det ett grundläggande behov av att vissa drivar finns men inte riktigt på samma sätt som med Win os.

Det du skriver om mac fdisk verkar vara precis som du skriver, jag har dessvärre ingen bra koll på osx terminal men jag känner igen ordningen från hur man gör i osx skivverktyg.

Det är synd att jag aldrig testade men det hade förmodligen hela tiden hade gått att installera win xp på den oavsett moderkort etc. Jag tror det i alla fall för win os är inget skräp som en del mactalibaner försöker lura i oss i mac vs pc debatter.

Men mac är helt klart värt att kolla på jäkla smidigt os faktiskt.