Kontrollrummet

Vilken låt har gett dig gåshud/rysningar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Precis nu i dagarna är det många av Porcupine Trees låtar. Exempel: "Blackest Eyes. Så fantastiskt gränslöst, storslaget, vackert och innerligt! Man blir ju så glad att någon bryr sig om att göra MUSIK i dessa Idol-dagar, trots att de blir hånade!
Håller med. Fantastiskt bra grupp.

Även jag håller med.  B)

Kul att lyssna på nåt nytt (för mig ;) ), finfint med Spotify.
Låter bra, lite Kula Shaker och Radiohead.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Att få gåshud av en låt innebär så mycket runt själva låten,var man befann sig i livet och hur mycket distans man fått till låtar som man fått ( får ) gåshud av, konsertminnen etc.
jag har två stycken som utmärker sig bland många och det är Close to the edge med Yes som får mina armar att knottra sig redan vid introt och sedan är det Birdland med Weather Report och glömmer aldrig konserten på konserthuset i Stockholm när JZ börjar med den välbekanta basgången och Pastorius tar över på bandlösa basen...sådana låtar kan jag bli rent ut av tokig av och tröttnar aldrig ( kan ha dom på repeat en hel dag) har också ett parti i slutet av "The Musical Box" med Genesis där en orgelnedgång i bakgrunden kan sammanfatta allt jag känner för musik och just dom tre skiftningarna i harmonierna ger mig mer än ståpäls ...det går inte att förklara... det måste upplevas....kul ändå att kolla igenom tråden och se vad folk här får gåshud av och det står ganska klart att det är en bredd på musikaliska genrer...och det är nice
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Kul att tråden blev så poppis.  :) Ser att det är stor skillnad på vad som kan ge gåshud hos folk och ligger antagligen till stor del i sammanhanget och hur/var/när man först hörde låten som Karl ovan var inne på. Men vissa låtar är bara så bra och uppbyggda på sånt sätt att man bara får rysningar, oavsätt sammanhang. Ett exempel för mig är följande låt. Den är fin och maffig, han har mycket bra röst och texten och bilderna är rörande. Så mycket spelar in för att ge gåshudeffekten.

Tell Me Why-Declan Galbraith


Edit, fick skriva om länken för att få det funka.

Mvh

MEmphis
« Senast ändrad: 02.02.2009, 23:28:12 by Memphis »


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Just nu får jag välbehagsrysningar av Porcupine Tree. Flera låtar på "In Absentia" framkallar detta fenomen och än fler på "Deadwing". En varning dock: Köpte också "Up The Downstair" och "On The Sunday Of Life". De framkallar rysningar av ett annat slag. Det är två av Porcupine Tree´s tidigaste verk. Ojojoj, vad någon har suttit hemma och lekt! Jag brukar ju koncnetrera mig på en grupp i taget, köpa skivorna i den ordning de har gjorts och jobba mig framåt. Otroligt intressant och givande att följa utvecklingen. I detta fall hade jag dock blivit varnad för att köpa de allra tidigaste skivorna. Därför kompletterade jag med två lite senare produktioner. Tur, för hade jag bara köpt de två tidigaste hade jag nog aldrig orkat fram till de två mästerverk jag nämnt först i inlägget.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu pratar vi rysningar alltså, inte bara att det är bra, utan att man verkligen får gåshud.
I så fall så har jag nog egentligen bara fått det av riktigt tung klassisk musik. Det känns lite fånigt att vara så konventionell, men mitt bästa exempel är Beethovens 9:e symfoni med betoning på fjärde satsen. Finalen där kören kommer in och sjunger Ode to joy. Då reser sig verkligen nackhåren. Det är så bra, så otroligt pampigt och uppfyllande att man fullständigt blåser iväg. Ett tema som är omöjligt att inte fastna i.
Minns när jag såg den "live" första gången i Köpenhamn för många många år sedan. Det var ett av mitt livs mäktigaste musikaliska upplevelser. 

Lite trög länk, men jag hittade den här t e x:
http://www.cbc.ca/radio2/cod/concerts/20080407beet6
 :)
« Senast ändrad: 03.02.2009, 11:41:09 by egghuvud »


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Just nu får jag välbehagsrysningar av Porcupine Tree. Flera låtar på "In Absentia" framkallar detta fenomen och än fler på "Deadwing". En varning dock: Köpte också "Up The Downstair" och "On The Sunday Of Life". De framkallar rysningar av ett annat slag. Det är två av Porcupine Tree´s tidigaste verk. Ojojoj, vad någon har suttit hemma och lekt! Jag brukar ju koncnetrera mig på en grupp i taget, köpa skivorna i den ordning de har gjorts och jobba mig framåt. Otroligt intressant och givande att följa utvecklingen. I detta fall hade jag dock blivit varnad för att köpa de allra tidigaste skivorna. Därför kompletterade jag med två lite senare produktioner. Tur, för hade jag bara köpt de två tidigaste hade jag nog aldrig orkat fram till de två mästerverk jag nämnt först i inlägget.
Jag har aldrig riktigt gillat "Deadwing" men "In Absentia" är ju fantastiskt bra. Stråt vassare än den är nog ändå skivan innan: "Lightbulb sun". Den är i mitt tycke det bästa de gjort. Det var innan metal-influenserna började göra sig gällande. På "Lightbulb sun" råder enligt mig den perfekta blandningen mellan progg, rock och pop. Skivan innan det "Stupid dream" är också en obligatorisk del i var mans (kvinnas) skivsamling. De två ovannämnda skivorna kan vara rejält svåra att få tag på dock. Vill minnas att jag köpte mina exemplar på någon live-spelning med Porcupine Tree.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nu pratar vi rysningar alltså, inte bara att det är bra, utan att man verkligen får gåshud.
I så fall så har jag nog egentligen bara fått det av riktigt tung klassisk musik. Det känns lite fånigt att vara så konventionell, men mitt bästa exempel är Beethovens 9:e symfoni med betoning på fjärde satsen. Finalen där kören kommer in och sjunger Ode to joy. Då reser sig verkligen nackhåren. Det är så bra, så otroligt pampigt och uppfyllande att man fullständigt blåser iväg. Ett tema som är omöjligt att inte fastna i.
Minns när jag såg den "live" första gången i Köpenhamn för många många år sedan. Det var ett av mitt livs mäktigaste musikaliska upplevelser. 

Lite trög länk, men jag hittade den här t e x:
http://www.cbc.ca/radio2/cod/concerts/20080407beet6
 :)

Håller med.
Det finns inte mycket som kan mäta sig med klassiskt när man ska få riktiga rysningar av välbehag.
Ett exempel är att sitta under bar himmel på Arena di Verona en varm sommarkväll och se Aida, under triumfmaschen, när Aida-trumpeterna plötsligt finns uppe på trappstegen ovanför scenen. DET är grejer! :wub:

MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Live har man ju fått rysningar, gåshud och tårar i ögonen vid ett antal tillfällen, t.ex. Kraftwerk, Depeche Mode, Freddie Wadling, Thåström, Robyn... Men då är det ju som sagt ofta mer än bara just låten, utan stämningen/känslan/allt... :)

Enstaka låtar som ger lite samma känsla för mig är:
Portishead - All mine (eller egentligen det mesta från de 2 första skivorna)
   

Massive Attack - Angel


Håller även med om en del som redan nämnts, t.ex. Radioheads "Street spirit" och en massa olika låtar av David Bowie.


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hmmm...

Låtar av Wolfsheim, eller Nightwish, t.ex:



// Martin
« Senast ändrad: 04.02.2009, 18:16:08 by Alatar »
www.alatarmusic.com


DåligtGehör

  • Gäst
Allt är inte guld som glimmar som de sade i Kråkguldet.




DåligtGehör

  • Gäst
Åh en till!!!

« Senast ändrad: 05.02.2009, 00:05:16 by DåligtGehör »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
hm.. blev det länkat till fel film den sista där eller?  :lol:
« Senast ändrad: 04.02.2009, 23:38:11 by Memphis »


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Speeding Cars med Imogen Heap...Ladda ner dammit:)



Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


DåligtGehör

  • Gäst
Trygve Seim - Beginning an Ending

Ett skönt lite pastoralt stycke musik, särskilt när de bitvis frångår det mer uppenbara - det tar dock ca: 30 sek innan musiken smygs fram
&fmt=18


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :blink: JAG VISSTE DET!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels


 :rolleyes:

Den låten för jag iofs absolut rysningar av, dock inte av det slag som menas i den här tråden... :P


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :lol:
Lift Me Up med Yes,helst liveversionen från uniontour,älskar sången........ :wub:
&playnext=1&index=11
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Okej, hittat ny gåshud-låt!  :wub:  :wub: Speciellt efter flera lyssningar. Detta är akustiska versionen av låten. Vilken röst alltså. Och söt var hon.  ^_^



Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 07.03.2009, 19:31:30 by Memphis »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
:lol:
Lift Me Up med Yes,helst liveversionen från uniontour,älskar sången........ :wub:
&playnext=1&index=11
Gött! :)
Vet du varifrån den videon kommer?


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
/url]

Bästa jag hört.....Fy fan så vackert
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ruggigt bra. Trodde jag hade hört det mesta med Yes men denna har jag missat. Tack för tipset!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
DiscoDuck - den e go! Jag ryser av blotta tanken :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jag har hittat ännu en till gåshudlåt.  :) Jag delar visserligen inte den religösa uppfattningen (längre) i texten, men hans kör-arr och framförande är helt fantastiskt!



Mvh

Memphis


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fantastiskt fint!  :wub:
En sån plugg vill jag ha!  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jag har hittat ännu en till gåshudlåt.  :) Jag delar visserligen inte den religösa uppfattningen (längre) i texten, men hans kör-arr och framförande är helt fantastiskt!



Mvh

Memphis


Men Helt Enkelt Fullständigt Makalöst Underbart Bra  :wub: :wub: :wub:
Vilket arr, vilken röst.. jag njöt verkligen av att lyssna
ojojoj.... ljuvligt.
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmmm,
verkligen smakfullt. Häftigt med sångare som sjunger otvunget i alla register.

(Men jag har svårt att förstå varför folk inte kan fixa en neutral bakgrund när de filmar sig själva...)  ;)
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är väl kul att se hur mysigt folk har det hemma :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker han lät som en harmonizer eller möjligen vst-pluggen Delay Lama.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snyggt men jag håller med wernis,det lät "fixat" i nån röst grunka.Lite för mycket metalliskt sound för att vara live så att säga.Nästan lite Cher feeling på den där autotonade låten som jag glömt namnet på...

Mike


freddy

  • Gäst
Jag tycker det är ganska uppenbart att det inte är hans rena röst. Kommer att tänkta på en vocoder när jag hör gubben. Fick varken gåshud eller blev imponerad. Kul grej dock, men inte så mycket mer.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hallå eller.  :o Klart det är riktig vanlig röst och live! DOCK så har han ju dubbat massa på en del av låten vid 2.44 där det blir som mäktigast. Och där låter det ju "fixat" och lite "cher"-effekt.  :) Sedan kanske han EQ-at och lagt på kompressor i efterhand men annars är det ju de fyra stämmorna live hör man ju.

« Senast ändrad: 31.03.2009, 18:51:17 by Memphis »