Kontrollrummet

Abba! Vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ett tag brukade jag se Björn på morrnarna när jag gick till kontoret. Men han har väl flytt till London.


är du säker på det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vem_%C3%A4r_Bj%C3%B6rn_och_vem_%C3%A4r_Benny%3F

 :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Ganska Kul att läsa kommentarerna :) . Abba är ju lite "Bra jobbat Guys!" men "jag FÅR inte gilla det här" ..... liksom :D

Ett väldigt intressant fenomen dock är Traveling Wilburys. När deras platta kom, I slutet av 80-talet, så tyckte jag att det var gräsligt och Gubbigt som tusan. Men idag ( 20 år senare och nära 50 år ) tycker jag att det är skitgott att lyssna på :D / Mikke


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det var ju inte fint att gilla dom här i Sverige eftersom de ansågs icke passa i det kulturella finrummet etc och skälldes i pressen för komerssialism och ytliga beräknande schlagermagnater...mina föräldrar delade även dessa åsikter minns jag!

Typiskt 70-tals vänstersverige på nåt vis och tidens anda, vet inte vem som underblåste denna våg av kritik men säkert har några ansvariga kultursnobbar suttit som redaktörer på våra stora tidningar och modulerat antitrenden!
Det är inte lätt att lyckas i detta land, eller kanske har inte varit, idag tycker jag dom skriver upp vad skit som helst till skyarna bara för att???


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Jättebra! Fantastisk kvalitet på både komposition, musicerande, arrangemang och produktion. Att arren är mångfacetterade märks när man. som vanlig rocksättning, skall göra en cover på någon av deras låtar. Man får änna fullt upp! Å andra sidan fick mina döttrar Abba Singstar i julklapp, så det är klart - mycket Waterloo har det varit ett tag nu!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Mr Artrock,gillar du Hep Stars? Det gillar jag verkligen...... :)
Jag såg dem i kungsan 1969,sista spelningen,inte kul för en 10-årig inbiten Hep Stars fan..... :(
Tjatade på farsan som satan,vi bodde i Norrtälje då,men på nått sätt fattade han att jag ''måste'' se Hep Stars......... :) Så vi åkte in till ''Stan'' som vi sa om Sveriges pärla,det var packat med folk,vi hamnade långt bak,men lille Åke hade tidig julafton...... :wub:
Såg dem även i Tensta när det firade 25-års jubileum,då saknades bara benny,lelle var fortfarande med,det var rätt ballt..... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag var för liten för att uppfatta det där att det inte skulle vara ok att digga Abba. föräldrarna hade the album så det var mitt första medvetna möte med gruppen. the eagle var ju hur coolt som helst. därefter inhandlade med ojämna mellanrum och många år emellan alla studioalbumen. Top tre enligt mig:

voule vouz
visitors
supertrouper

tokdiggade även studioalbumet chess som på nåt sätt blev en förlängning av visitors. Kristinamusikalen har aldrig tilltalat mig nämnvärt. var också mycket tveksam till musikalen Mamma Mia men får erkänna att jag satt med ett fånigt leende genom hela filmen och bara mådde bra. Märkligt, men det verkade nästan som om låtarna var skrivna för detta ändamål. visst, allmängiltiga kärlekstexter men ändå....


shift-tangent trasig....


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det irriterar mig våldsamt att Chess inte finns på DVD med besättningen från studioalbumet på engelska. Chess-skivorna har snurrat otaliga gånger hos mig. :) Jag ville egentligen inte ha den svenska versionen, men eftersom det är den enda som finns på DVD, så fick jag ju ta och köpa den ändå. Det är en av de få muscials som existerar, där samtliga låtar är kanonbra och man kan sitta och bara lyssna och njuta av skivorna. :wub:

Instämmer i att Duvemåla inte alls når upp till den klassen. Det är bara ett par låtar som är riktigt bra där, medan resten är ganska trist. Såg den på Malmö Stadsteater, med Sjöholm och Jöback i huvudrollerna - men det gav ingen mersmak eftersom det var för många trista låtar, så skivan har jag inte köpt.

Mamma Mia-filmen gillade jag som sagt inte alls och förstår inte varför den höjs till skyarna av så många. :unsure:  Visst är musiken suverän, men allt mellan låtarna var bara trist pausunderhållning, kändes det som... Den är kanske bättre i scen-version...? Har inte vågat chansa efter att ha sett filmen... :wacko:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
Jag har aldrig förstått mig på att det skulle vara nåt speciellt med ABBA. Man blev liiiite lätt konfunderad då när man började vara ute på nätet och fattade att folk som håller på med musik på samma sätt man gör den här typen av forum tyckte att dom var bra till ja och med ikoner. Hissmusik är väl det bästa ordet jag kommer på, frugan gillade dom dock.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...Hissmusik är väl det bästa ordet jag kommer på...

Faktiskt ett smått anarkistiskt uttalande.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Fick inte gilla Abba? Visst fick de höra att de var ytliga, kommersiella och så vidare. Men jag hade en vän med vilken jag delade en hel del musiksmak med - bl.a. så introducerade han John Coltrane och Steely Dan för mig. Han gillade dock även Abba och jag anträngde mig ett tag, som man gör när man gillar en person, att försöka upptäcka Abbas storhet eller att det överhuvud taget skulle vara roliga att lyssna på. Det gick åt skogen. Jag fann inget spännande alls i det. Mest bara som Egg skriver, fjompkänslan och tråkig yta. Men det fanns även andra, bl.a. andra glada aspirerande musiker som talade väl om Abba och hur himla duktiga de var på olika sätt. Så mitt minne är inte Abba mest fick utstå kritik - möjligtvis i pressen och i vissa kretsar.

Men, det som skulle vara intressant är att få förklarat för sig vad i denna storhet Abba besitter består i. De talas om fantastiska arr, melodier osv. De skulle alltså vara lite av genier eller åtminstone utomordentliga hantverkare? Vissa saker är relativt enkla att ta på som att t.ex. Gesualdo var speciell med betydligt mer kromatik och experiment än sin samtid eller att Chalie Parker och andra bebopsnubbar tog jazzimprovisation till en ny och annan nivå. Det är dock inte samma sak som om man tycker det är bra eller inte.

Så på vilket sätt är Abba så fantastiska. Gjorde de sakar som inte hade gjorts harmonsikt/melodiskt innan (jag tvivlar)? Eller var det just det att de blev kända och framgångsrika som är deras storhet? Eller... ja förklara gärna, men inte bara att de gjorde bra arr och hade bra ljud utan varför är just deras arr så bra och gärna lite musikhistoriskt jämförande med även annat i andra generer.


asti

  • Gäst
Har ett kul minne från börjagn av 70-talet, tror det var -71! Jag hade skickat in en låt till ett radioprogram, som hette Bandet går och den hade Benny Andersson hört.
så en dag ringde Agnetha Fältskog och undrade om jag ville skicka fler låtar till dom (Polar). Tyvärr blev det inte mer än så!   :(
Jag tycker annars Abba gjort många bra låtar och Benny Anderssons känsla för melodier/harmoniföljder är i en klass för sig vad gäller den typen av musik.
Lyssnade inte speciellt mycket på dom då, utan då var det mest Cat Stevens, Joni Mitchell, James Taylor, Paul Simon, The Band, Hoola Bandoola,........... :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Så på vilket sätt är Abba så fantastiska. Gjorde de sakar som inte hade gjorts harmonsikt/melodiskt innan (jag tvivlar)? Eller var det just det att de blev kända och framgångsrika som är deras storhet?

För mig ligger deras storhet i förmågan att så många gånger kunna upprepa fenomenet hit. Raka motsatsen till one hit wonder alltså... Deras andra styrka var förmågan att variera sig. Så Abba har en del gemensamt med Beatles. Vad de det dock saknade, till skillnad från Beatles anser jag, var förmågan att dessutom driva utvecklingen framåt. Jag tror att de kanske kunde ha haft förmågan att göra det, men att de var för mycket styrda av Stickan som ville de skulle förbli mainstream.
DON'T PANIC


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil

 När jag växte upp (på stenåldern) så sminkade sig alla blonda tjejer som Agneta (d v s tjockt med blå ögonskugga) och alla mörkhåriga fick nöja sig med att vara Annifrid. VArje fredag på roliga timmen stod det några tjejer och mimade Abbalåtar.

Ja det där väcker upp gamla minnen. Och de använde hopprep som mikrofoner. Tjejerna älskade det och tyckte det var coolt och två killar valdes ut som (o)frivilligt och tyckte det hela var pinsamt. Själv slapp jag det. Visst jag gillade ABBA då och nu med men det där..Sen kördes det ju även Eurovisonvarianten en gång per år med minns jag. ^_^
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Kiss (som jag aldrig fattade storheten med då och inte nu heller...)

Nej de måste vara rockens mest överskattade band. Har inte heller till dags dato fattat storheten med dem. Men de flesta som gillade dem på 70-talet gjorde det bara för att det var häftigt och tufft. Utan all smink och scenshowerna de hade de aldrig blivit så stora. Finns väl några låtar som är okej men nästan allt de har gjort är så fruktansvärt mediokert.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


freddy

  • Gäst
Jag gillar enkla och bra melodier. Abba har massor av den varan, jag gillar alltså Abba. Har även rivit av ett par Abbalåtar med ett coverband, alltid kul. 

Alltså säger jag...

Thank you for the music, the songs you're singing
Thanks for all the joy they're bringing
Who can live without it, I ask in all honesty
What would life be?
Without a song or a dance what are we?
So I say thank you for the music
For giving it to me


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag ogillar abba.

Jättemycket. Skit faktiskt.. Kan gilla en enkel melodi men verkshöjden måste vara högre för att det skall gå hem hos mig.

Kanske före min tid dock kanske.


edit: Benny gör bra musikaler dock ;)
« Senast ändrad: 31.03.2009, 08:31:58 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil


Så på vilket sätt är Abba så fantastiska. Gjorde de sakar som inte hade gjorts harmonsikt/melodiskt innan (jag tvivlar)? Eller var det just det att de blev kända och framgångsrika som är deras storhet?

För mig ligger deras storhet i förmågan att så många gånger kunna upprepa fenomenet hit. Raka motsatsen till one hit wonder alltså... Deras andra styrka var förmågan att variera sig. Så Abba har en del gemensamt med Beatles. Vad de det dock saknade, till skillnad från Beatles anser jag, var förmågan att dessutom driva utvecklingen framåt. Jag tror att de kanske kunde ha haft förmågan att göra det, men att de var för mycket styrda av Stickan som ville de skulle förbli mainstream.

För lite sinnesutvidgande droger på dom då ;-)
Nej, för mycket fame & glory + bandincest=värsta synden, som bäddat för splittring, dom kunde ha fortsatt och förblivit stora, möjligen även nydanande in på 80-90-talen osv men relationsknaserierna satte stopp för detta på ett oreparabelt sätt.
Musikalerna är kanske bra bara det att de absolut inte faller mig i smaken, BENNY är dock en duktig och innovativ låtskrivare.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil


Så på vilket sätt är Abba så fantastiska. Gjorde de sakar som inte hade gjorts harmonsikt/melodiskt innan (jag tvivlar)? Eller var det just det att de blev kända och framgångsrika som är deras storhet?

För mig ligger deras storhet i förmågan att så många gånger kunna upprepa fenomenet hit. Raka motsatsen till one hit wonder alltså... Deras andra styrka var förmågan att variera sig. Så Abba har en del gemensamt med Beatles. Vad de det dock saknade, till skillnad från Beatles anser jag, var förmågan att dessutom driva utvecklingen framåt. Jag tror att de kanske kunde ha haft förmågan att göra det, men att de var för mycket styrda av Stickan som ville de skulle förbli mainstream.

För lite sinnesutvidgande droger på dom då ;-)
Nej, för mycket fame & glory + bandincest=värsta synden, som bäddat för splittring, dom kunde ha fortsatt och förblivit stora, möjligen även nydanande in på 80-90-talen osv men relationsknaserierna satte stopp för detta på ett oreparabelt sätt.
Musikalerna är kanske bra bara det att de absolut inte faller mig i smaken, BENNY är dock en duktig och innovativ låtskrivare.

Å andra sidan så blev det några rätt så bra låtar av skillsmässorna. "The winner takes it all" t e x är väl faktiskt en rätt så bra text om man t e x jämför med "King kong song".  :)



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Och varför inte sjunga med i refrängen när ni hör på låten:'

We do the King Kong song, won't you sing along
Listen to the music and it couldn't go wrong
We do the King Kong song, gotta sing along
Can't you hear the beating of the monkey tom-tom
Listen to the rhythm of the King Kong song
Listen to the rythm to the King kong song
Now we can make the jungle out of any old place
We can make gorillas out of people, yeah
Well, who can tell a monkey from a monkey
So people get together, gonna have a good time
Everybody listen to the music, yeah


DåligtGehör

  • Gäst
I will sing a long to the king kong song!

Butt ar jo up for this


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Icke att förglömma är ju Tretows fantastiska experimenterande med inspelning och multibandare :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har ett kul minne från börjagn av 70-talet, tror det var -71! Jag hade skickat in en låt till ett radioprogram, som hette Bandet går och den hade Benny Andersson hört.
så en dag ringde Agnetha Fältskog och undrade om jag ville skicka fler låtar till dom (Polar). Tyvärr blev det inte mer än så!   :(
Jag tycker annars Abba gjort många bra låtar och Benny Anderssons känsla för melodier/harmoniföljder är i en klass för sig vad gäller den typen av musik.
Lyssnade inte speciellt mycket på dom då, utan då var det mest Cat Stevens, Joni Mitchell, James Taylor, Paul Simon, The Band, Hoola Bandoola,........... :)
Ojdå Asti - låter ju intressant vore kul att höra vilken låt det var??

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Det råder något slags Abbafeber med Mamma Mia filmen som slagit alla tänkbara rekord, Singstar har gett ut abbaversionen och på en av mina musikkanaler så visar de abbavideos en gång var fjortonde dag i en hel timme.

Själv har jag en komlicerad relation till dem. När jag växte upp (på stenåldern) så sminkade sig alla blonda tjejer som Agneta (d v s tjockt med blå ögonskugga) och alla mörkhåriga fick nöja sig
med att vara Annifrid. VArje fredag på roliga timmen stod det några tjejer och mimade Abbalåtar.

Själv hatade jag dem. Slabba kallade vi dem eftersom jag och mina kompisar var hårda rockkillar som lyssnade på zeppelins Houses of the holy och Purple och Sabbath och sådär.

Nu när man matas med låtarna så märjker jag att jag kan försvånansvärt många av dem utantill och lyssar man lite ofriviiligt så är det ju rätt så imponerande arrangemang och visst de där tjejerna sjunger ju faktiskt djävligt bra.

Men är de bra egentligen eller börjar jag bara bli gammal och lite mesig?   :rolleyes::)

egg

Du börjar bli mesig ABBA är så jäkla dryga och kommer alltid att förbli i mina öron  -_- Visst det finns många bra låtar men jag hatar sångrösterna och hela körarrangemanget till den grad att en bit av mitt hjärta dör vart gång jag hör dem :p Men jag älskar summer night city  -_-


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det råder något slags Abbafeber med Mamma Mia filmen som slagit alla tänkbara rekord, Singstar har gett ut abbaversionen och på en av mina musikkanaler så visar de abbavideos en gång var fjortonde dag i en hel timme.

Själv har jag en komlicerad relation till dem. När jag växte upp (på stenåldern) så sminkade sig alla blonda tjejer som Agneta (d v s tjockt med blå ögonskugga) och alla mörkhåriga fick nöja sig
med att vara Annifrid. VArje fredag på roliga timmen stod det några tjejer och mimade Abbalåtar.

Själv hatade jag dem. Slabba kallade vi dem eftersom jag och mina kompisar var hårda rockkillar som lyssnade på zeppelins Houses of the holy och Purple och Sabbath och sådär.

Nu när man matas med låtarna så märjker jag att jag kan försvånansvärt många av dem utantill och lyssar man lite ofriviiligt så är det ju rätt så imponerande arrangemang och visst de där tjejerna sjunger ju faktiskt djävligt bra.

Men är de bra egentligen eller börjar jag bara bli gammal och lite mesig?   :rolleyes::)

egg

Du börjar bli mesig ABBA är så jäkla dryga och kommer alltid att förbli i mina öron  -_- Visst det finns många bra låtar men jag hatar sångrösterna och hela körarrangemanget till den grad att en bit av mitt hjärta dör vart gång jag hör dem :p Men jag älskar summer night city  -_-

Okej! jag kanske börjar bli lite mesig, men du verkar liiiite ambivalent själv. Summer night city??  ;)


freddy

  • Gäst
Rockversioner:



« Senast ändrad: 07.05.2009, 10:36:01 by freddy »


DåligtGehör

  • Gäst
Nein det hjelpte itte atz du rockifierung dem das tunes. Waz izt bad izt bad wie Michael sad.

Das izt mer einung billiges knepus zu gott anerkennung. Ich denken itte heller der wird so gott wie jazzifierung oder bachifierung. Möglicherweise ein robotifierung kunnen bie gott.

Wer mann und kvinnen must finnen sienen einen baum in den wald.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sprechen sie english?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Nein det hjelpte itte atz du rockifierung dem das tunes. Waz izt bad izt bad wie Michael sad.

Das izt mer einung billiges knepus zu gott anerkennung. Ich denken itte heller der wird so gott wie jazzifierung oder bachifierung. Möglicherweise ein robotifierung kunnen bie gott.

Wer mann und kvinnen must finnen sienen einen baum in den wald.

Nej, gillar man inte grundmaterialet så är det nog lönlöst :) Själv föredrar jag nästan dessa versioner, inte för att det är i rocktappning direkt. Utan mer för att det är kul att höra låtarna sjungas av någon med lite röst, flickorna i Abba har alltid låtit som några randomtjejer i ett svenskt flickrum för mig. :)

Men det är väl en smaksak och det är väl kul med lite variationer :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
..., flickorna i Abba har alltid låtit som några randomtjejer i ett svenskt flickrum för mig. :)

...

The shit's gonna hit the fan :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
..., flickorna i Abba har alltid låtit som några randomtjejer i ett svenskt flickrum för mig. :)

...

The shit's gonna hit the fan :lol:

äh, det är väl faktum. Jag vet att du håller med :P


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
..., flickorna i Abba har alltid låtit som några randomtjejer i ett svenskt flickrum för mig. :)

...

The shit's gonna hit the fan :lol:

äh, det är väl faktum. Jag vet att du håller med :P

Ärligt talat, så lät de hemskt i början. I samband med årets melodifestival har man ju fått se när de sjöng Waterloo och lyckades vinna. Sången lät verkligen illa där. :blink: De kom inte upp ordentligt, utan det var surt som 17 på många toner. De blev däremot betydligt bättre senare. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
..., flickorna i Abba har alltid låtit som några randomtjejer i ett svenskt flickrum för mig. :)

...

The shit's gonna hit the fan :lol:

äh, det är väl faktum. Jag vet att du håller med :P


Jaja, såklart :lol:  Däremot kanske det finns ABBAfanatiker som just nu skickar hästhuvuden :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Gillade ABBA stort i början, därefter en svacka och nu tycker åter att mycket av det de gjorde är bra. Däremot blir jag mer och mer övertygad om att de flesta konserter kördes playback eller åtminstone med någon slags stöd till tjejerna...  <_<


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gillade ABBA stort i början, därefter en svacka och nu tycker åter att mycket av det de gjorde är bra. Däremot blir jag mer och mer övertygad om att de flesta konserter kördes playback eller åtminstone med någon slags stöd till tjejerna...  <_<
Stöd säkert. Med tanke på hur talangjaktsmässigt Waterloo lät i melodifestivalen så skulle jag inte bli förvånad. Har ungefär samma förhållande till ABBA som till Beatles. Tycker det tidiga är vedervärdigt och det senare materialet näst intill genialt.