Kontrollrummet

Abba! Vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det råder något slags Abbafeber med Mamma Mia filmen som slagit alla tänkbara rekord, Singstar har gett ut abbaversionen och på en av mina musikkanaler så visar de abbavideos en gång var fjortonde dag i en hel timme.

Själv har jag en komlicerad relation till dem. När jag växte upp (på stenåldern) så sminkade sig alla blonda tjejer som Agneta (d v s tjockt med blå ögonskugga) och alla mörkhåriga fick nöja sig
med att vara Annifrid. VArje fredag på roliga timmen stod det några tjejer och mimade Abbalåtar.

Själv hatade jag dem. Slabba kallade vi dem eftersom jag och mina kompisar var hårda rockkillar som lyssnade på zeppelins Houses of the holy och Purple och Sabbath och sådär.

Nu när man matas med låtarna så märjker jag att jag kan försvånansvärt många av dem utantill och lyssar man lite ofriviiligt så är det ju rätt så imponerande arrangemang och visst de där tjejerna sjunger ju faktiskt djävligt bra.

Men är de bra egentligen eller börjar jag bara bli gammal och lite mesig?   :rolleyes::)

egg


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har alltid gillat ABBA och har aldrig tyckt att man har behövt skämmas för det... :)

Mamma Mia-filmen tycker jag däremot var riktigt uselt dålig. Jag tyckte att det skulle vara omöjligt att misslyckas med att göra en musical när man har så många otroligt bra låtar att välja bland - men jag hade kanske för höga förväntningar och blev grymt besviken på eländet...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nog var de väl bra, men vi tuffa grabbar fick ju inte riktigt tycka det, utan hellre då Kiss (som jag aldrig fattade storheten med då och inte nu heller...) . Abbamusiken har ju trots allt överlevt, varenda låt är ju ett mästerverk.

Jag känner igen mig på allt det du skriver, och vill bara tillägga en sak - skoldanser. När jag hör Dancing Queen kan jag fortfarande känna mig 10 år igen och se brudarna i klassen dansa på något som nyss var ett gymnastiksalsgolv.
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Har alltid gillat ABBA utom någon period i mitten av 90talet. Lyssnade på ett gäng skivor hemma hos svägerskan och de har ju gjort så mycket mer än de hitar som spelas om och om igen. Inte minst i Mamma Mia filmen som jag är väldigt tveksam till. Som musikal kan jag tänka mig att det fungerade, som film Mamma Mja mer...

Det som jag däremot är mycket tveksam till är ABBAs till synes perfekta konsertljud gång efter gång och jag undrar lite hur pass mycket "backing track" som egentligen användes av dem...  :huh:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fast de har ju gjort grymt mycket corny grejor också. Typ "King kong song" och sånt. Och så alla låtarna där Björn försöker se rocksexig ut typ "Does your mother know". Jag kan må riktigt illa när jag ser honom i hans sprakdräkt.  <_<
Och hur såg de ut live? Typ Annifrid hoppade runt som värsta husmodersgymnastikuppvisninge n och Agneta stod still i ett tjockt lager glitter och försökte se snygg ut... hmmm.

Nu var ni så där rakt på sak "vi gillar dem odelat", men finns det inte lite ambivalens ändå killar?  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Vissa saker finns där. De talar inte till en. Men, man kommer inte undan dem ändå.

För mig som tonåring under större delen av abba-tiden var de helt ointressanta musikaliskt men även budskapmässigt.
Lyssnade på olika former av blues, rock, progg (vänsterprogg) och lite senare jazz. Abba och likanande var ju för tusan lollig tonårsmusik i mina öron ;-)

Om de var skickliga som musikmakare, bra producerat osv har aldrig spelat någon roll för mig. Tycker helt enkelt bara att det är torftig och banal musik.

Det finns en annan aspekt. Abba har blivit världsberömda och på något sätt så medför det att man som svensk skall vara stolt över det/dem och liknande som t.ex. Roxette. Är nu inte det. Tycker snarare att det är synd att det är sådan lätt och platt musik som uppmärksammas så till den grad.

Nej, Abba känns som något man kunde låta bli att hålla på att damma av. de har fått tillräckligt ändå. Det är ett underbetyg åt kulturkreativiteten och kulturkonsumenten att det görs en musikal på Abba.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Har aldrig gillat Abba...däremot har jag alltid varit en stor beundrare av Benny Anderssons tonspråk som även då kunde höras med dom...inte genomgående och inte allt. Han likaväl som andra var väl inspirerad av musik han hörde omkring sig, jag tror t.ex att Money Moneyintrot och hela idéen till låten kommer från låten Wall street shuffle av 10 cc som kom -74 och som Anne Frid sjöng in på svenska -75 och senare kom Money Money -76 väldigt likt harmoniellt...hursomhelst visst tog dom sig musikaliskt från Ring Ring som var rena dansbandet till typ Happy new year som andas en helt annan musikalisk ådra...och likaväl som dom sista 4 takterna i Här kommer Lassie gör hela den låten då den där magiska Anderssonska harmoniken gör sig påmind och en del andra låtar där man direkt kan höra att Andersson har haft ett finger med så var Abba för mig något ganska slätstruken musik i förhållande till Genesis,King Crimson ,Emerson Lake & Palmer
som jag gick iväg på då...Förra veckan satt jag i soffan tillsammans med hela familjen och mina 12 åriga döttrar sjunger med i Mama Mia filmen som rullar på tv:n och jag känner mig aningen obekväm då jag varken gillar låtarna direkt och handlingen var inte min kopp men samtidigt förundrad över den hype Abba fått igen...men allt går väl att sälja med rätt marknadsföring...och "stickan " Anderson var nog ganska bra på den biten då det begav sig...

Allt gott / karl
« Senast ändrad: 13.01.2009, 13:21:25 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fast de har ju gjort grymt mycket corny grejor också. Typ "King kong song" och sånt. Och så alla låtarna där Björn försöker se rocksexig ut typ "Does your mother know". Jag kan må riktigt illa när jag ser honom i hans sprakdräkt.  <_<
Och hur såg de ut live? Typ Annifrid hoppade runt som värsta husmodersgymnastikuppvisninge n och Agneta stod still i ett tjockt lager glitter och försökte se snygg ut... hmmm.

Nu var ni så där rakt på sak "vi gillar dem odelat", men finns det inte lite ambivalens ändå killar?  :)

Jo,
snackar vi utseende så har jag en helt motsatt uppfattning, de såg och ser fördjävliga ut. Utklädda, och de såg aldrig bekväma ut i stassarna.
DON'T PANIC


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
tycker dom har gjort väldigt tidlös musik som funkar fortfarande. Coola arrangemang....jag hade lovat mig själv att inte kolla på Mamma Mia filmen, men blev "tvingad" av familjen på nyår...och se, jag tyckte den var mycket bättre än väntat.
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
vet inte vem som står för vad i abba
men de kan sin sak när det kommer till låtsnickrande iaf
man hör att det är väldigt musikaliskt

jag var anti allt som alla andra lyssnade på som liten (även beatles)
men både abba & beatles är oöverträffade idag fortfarande
inom sina områden enligt mig

dvs det går utför för musiken, om några år minns man väl "hej på dig monika"
med en nostalgisk "det var bättre förr" värme typ  :lol:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har alltid beundrat M B Tretow men med fel ålder och umgängeskrets kan jag inte säga att jag gillade eller gillar Abba och deras musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag var i Tonåren när det begav sig och tyckte då att de var ok. Jag har alltid haft en ganska öppen och bred musiksmak. Abba står för musikaliskt snyggt och rena arr. Trallvänliga låtar som vänder sej till en stor och bred fanskara.
Ibland funkade det med Abba helt klart. Men som oftast så lyssnade man på lite hårdare saker och mer rockigt som låg närmare hjärtat.

Popen var väldig stor i slutet av 60 talet och i princip ända fram till Punken kom i slutet av 70 talet. Och man får väll tillstå att Abba var lite av Popens Royal Club. / Mikke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag var i Tonåren när det begav sig och tyckte då att de var ok. Jag har alltid haft en ganska öppen och bred musiksmak. Abba står för musikaliskt snyggt och rena arr. Trallvänliga låtar som vänder sej till en stor och bred fanskara.
Ibland funkade det med Abba helt klart. Men som oftast så lyssnade man på lite hårdare saker och mer rockigt som låg närmare hjärtat.

Popen var väldig stor i slutet av 60 talet och i princip ända fram till Punken kom i slutet av 70 talet. Och man får väll tillstå att Abba var lite av Popens Royal Club. / Mikke

Vilken skillnad! Jag är född sent på femtiotalet och var kanske i tonåren när det begav sig och har alltid haft en ganska öppen och bred musiksmak men - det Abba stod för var insmickrande musikaliskt - sliskiga rena arr. Trallvänliga låtar - söta som sirap, som fick det att vända sig i magen. De hade en alldeles för stor och bred fanskara för att vi i de kretsar jag umgicks, skulle kunna acceptera dem.

Intressant vilken skillnad det är, beroende på när man är född och vilka man umgicks med!
Samma ord men totalt olika infallsvinklar. Jag är uppenbarligen inte den ända stofilen på kontrollrummet som tillhört dessa anti-ABBA-grupperingar? Även egghuvud, dåligtgehör och karl...
« Senast ändrad: 13.01.2009, 16:01:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fast jag vet inte om jag är direkt anti heller. Det finns flera aspekter av det hela, det var nog därför jag startade tråden.
En del av deras poplåtar är faktiskt riktigt bra. Snygga arrangemang och snyggt genomförda, samtidigt så bläää liksom.
Ta t e x SOS snygga harmonier, ett lysande nkelt intro som är helt omöjligt att inte fastna för, bra vändningar och en refräng som sitter som en smäck. Samtidigt så är det ju så.... hmmm tillrättalagt och lite fjolligt liksom.

Jag är faktiskt väldigt ambivalent.   :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..växte även jag upp med ABBA..på den tiden gick de bäst hem hos tjejkompisarna..
Läser just nu "ABBA the storry" av Carl Magnus Palm..lite kul att läsa om vad som hände bakom ridåerna..Hösten 1958 skrev Stikkan " Vi hänger me`" och han fick då råd att betala halva kontantinsatsen på ett radhus här i Tullinge.. som jag har utsikt över  :rolleyes: Härifrån ( Tullinge ) satt han vid köksbordet och byggde upp sitt imperium..jobbade samtidigt som lärare. Man kan ju inte förneka att Björn och Benny var otroligt skickliga låtskrivare..men jag var aldrig någon större fan..Benny Andersson har dock ett tonspråk som är enormt... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ganska avspänt förhållande numera. Gillat Benny Anderssons musik sedan Hep Stars. Abba var väl egentligen bara en i raden av hans musikensemblar. Irriterades av den cyniska kommersialism som omgav gruppen med Stikkan Andersson i spetsen ("Folk är inte så dumma som man tror, dom är dummare.") Tror att Benny och Björn
höjde sig över detta och gjorde många sköna låtar för musikens skull i första hand. Min favorit är Knowing me, knowing you.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Förknippar dem med helt makalöst bra melodier :).
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
och jag har en helt okomplicerad relation till abba, odödliga låtar får man väl säga  :)
Funkar ju faktiskt lika bra då som nu, alltid.

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tyckte aldrig om dem förr, numer är de okay i mitt tycke (nostalgi?), väldigt kommersiellt men trallvänligt naturligtvis ;)

Filmen Mamma Mia är rätt gräslig tycker jag.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Älskar Abba,har det mesta på cd,har sett dem (få) gånger de lirade här i Sverige,visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )Född 1959,borde altså hata dem...... :lol:
Dessutom har jag föjt benny sedan 1965,han är indirekt ansvarig för mitt musicerande till sammans med resten av Hep Stars..... :wub:
Sötsliskiga? glöm det! Favoriter har jag,Eagle,Knowing me,Knowing you,Dancing Queen,the day before you came,the visitors,one of us,two for the price of one.Och kommersiellt,är det fel på det,alla som har ett skivkontrakt är ju kommersiella.?????? Vad skiljer det faktum att Håkan Hellström vill ha en hit mot att ABBA ville det? dubbelmoral..........Det är fortfarande fult 2009 i Sverige att gilla ABBA....  :ph34r: Kan hålla med om filmen och musikalen,endast ABBA kan lira Abba..... 70-tals vänsterns avundsjuka värderingar lever kvar vad gäller vissa företeelser,ABBA hör dit,rätt oförtjänt faktiskt.  :wacko:
Bara mina högst personliga,och på vissa håll obekväma åsikter  :lol:

''VÅGA GILLA ABBA'' :lol: :P
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
tycker dom har gjort väldigt tidlös musik som funkar fortfarande. Coola arrangemang....jag hade lovat mig själv att inte kolla på Mamma Mia filmen, men blev "tvingad" av familjen på nyår...och se, jag tyckte den var mycket bättre än väntat.

Håller precis med dig MacTS,  fast själv är jag periodare, nu har det varit ganska mycket ett tag, låt Abba vila i några årtionden nu..  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )
Så detta var live :P

http://se.youtube.com/watch?v=qDj5Aufp-sA&fmt=18


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )
Så detta var live :P

http://se.youtube.com/watch?v=qDj5Aufp-sA&fmt=18
Nu talade jag om de 3 gånger jag såg dem live.........
lite lågt av dej där...... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


DåligtGehör

  • Gäst
Jag funderade lite på vad det gjordes för annan musik när Abba håll på t.ex i mitten av 70-talet. Bl.a  musik som...

Stevie Wonder - Innervisions -- Visions - 1973

Mahavisnu orchestra - Visions of an Emerald Byoynd --  Eternity's Breath, Part 1 (och part 2) - 1974

Gateway - Gateway  -- Sorcery I - 1976

Weather Report -- Mysterious Traveller -- Nubian Sundance - 1974

Patti Smith - Horses -- Gloria - 1975

Joni Mitchell - The Hissing of Summer Lawns -- In France They Kiss in Main Street -- 1975

Steely Dan - Aja -- Deacon Blues - 1977

Tom Waits - Blue Valentine -- Christmas Card From a Hooker in Minneapolis


Ehh... det fanns liksom inte plats för Abba (eller så är man bara inkrökt?).


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )
Så detta var live :P

http://se.youtube.com/watch?v=qDj5Aufp-sA&fmt=18
Nu talade jag om de 3 gånger jag såg dem live.........
lite lågt av dej där...... ;)
Tror du förstår hur seriös jag var :P


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )
Så detta var live :P

http://se.youtube.com/watch?v=qDj5Aufp-sA&fmt=18
Nu talade jag om de 3 gånger jag såg dem live.........
lite lågt av dej där...... ;)
Tror du förstår hur seriös jag var :P

 ;)
Jooda...... :)
Men faktum!
IKEN älskar ABBA!!!
OBS!! Det gäller även fiskbullar i hummersås med Råris..... :wub:
BWHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA!!!!! :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Jag tycker dom är bedrövligt hemska! Fy!

(Men det säger jag mest för att spela tuff - för Abba är en såndär sak som man MÅSTE tycka om, av nån anledning. Ungefär som Astrid Lindgren. Så jag gillar inte henne heller! Usch!)

Näh, seriöst - dom förtjänar den framgång dom fått!
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Tycker själv inte alls om abba, enda bra med dem e väl yngwie malmsteens cover av gimme gimme gimme :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Älskar Abba,har det mesta på cd,har sett dem (få) gånger de lirade här i Sverige,visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )Född 1959,borde altså hata dem...... :lol:
Dessutom har jag föjt benny sedan 1965,han är indirekt ansvarig för mitt musicerande till sammans med resten av Hep Stars..... :wub:
Sötsliskiga? glöm det! Favoriter har jag,Eagle,Knowing me,Knowing you,Dancing Queen,the day before you came,the visitors,one of us,two for the price of one.Och kommersiellt,är det fel på det,alla som har ett skivkontrakt är ju kommersiella.?????? Vad skiljer det faktum att Håkan Hellström vill ha en hit mot att ABBA ville det? dubbelmoral..........Det är fortfarande fult 2009 i Sverige att gilla ABBA....  :ph34r: Kan hålla med om filmen och musikalen,endast ABBA kan lira Abba..... 70-tals vänsterns avundsjuka värderingar lever kvar vad gäller vissa företeelser,ABBA hör dit,rätt oförtjänt faktiskt.  :wacko:
Bara mina högst personliga,och på vissa håll obekväma åsikter  :lol:

''VÅGA GILLA ABBA'' :lol: :P

Jo den där vämnstervågen minns man ju, med alternativa melodifestivaler och hur Abba sågades av all kulturelitistisk press osv. Men för mig personligen så handlar det inte om det. Den debatten känns lite främmande 2009 när markanden dikterar villkoren för vårea liv och alla är med på det.  :rolleyes:

För mig handlar det nog mer om att de är lite .. tja fjompiga på något sätt. Både texterna och musiken, (och utstrålningen)  fast det är klart jag har själv svårt att göra bra texter och mina arrangemang kan också bli lite fjompiga ibland. Och som Dåligtgehör påpekade så var jag också fast i en massa annat då. Om man t e x gillade rockmusik så tyckte man att Abbas lite patietiska försök att vara fräcka (som jag påpekade innan med Does your mother know t e x) bara var jättefjompigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
visst fula kläder,men fan vilken spelglädje det var live(glöm backingtracks! )
Så detta var live :P
http://se.youtube.com/watch?v=qDj5Aufp-sA&fmt=18
Nu talade jag om de 3 gånger jag såg dem live.........
lite lågt av dej där...... ;)
Tror du förstår hur seriös jag var :P

Ingen behöver ju ta nånting personligt, vi har olika smak och man kan alltid vinkla saker. Jag tycker videon är kanonkul. Man kan välja om man vill älska eller hata deras trevlighet och proffesionalism i videon och det går inte på något sätt att jämföra med Clint Eastwoods citat: "A man's got to do what a man's got to do".  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag funderade lite på vad det gjordes för annan musik när Abba håll på t.ex i mitten av 70-talet. Bl.a  musik som...

Stevie Wonder - Innervisions -- Visions - 1973

Mahavisnu orchestra - Visions of an Emerald Byoynd --  Eternity's Breath, Part 1 (och part 2) - 1974

Gateway - Gateway  -- Sorcery I - 1976

Weather Report -- Mysterious Traveller -- Nubian Sundance - 1974

Patti Smith - Horses -- Gloria - 1975

Joni Mitchell - The Hissing of Summer Lawns -- In France They Kiss in Main Street -- 1975

Steely Dan - Aja -- Deacon Blues - 1977

Tom Waits - Blue Valentine -- Christmas Card From a Hooker in Minneapolis


Ehh... det fanns liksom inte plats för Abba (eller så är man bara inkrökt?).

Det var också lite intressant. På rockfronten kan man väl utan närmare eftertanke nämna:

Houses of the holy – Led Zeppelin 1973

Overnite sensation – Frank Zappa 1973

Burn - Deep purple 1974

Sabotage - Black Sabbath 1975

Jailbreak Thin Lizzy 1976

Going for the one - Yes 1977

Bara för att plocka några album  :)


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Kul fråga :-) med ett enkelt svar från mig. Jag älskar ABBA. Har alltid gjort och kommer alltid att göra det.
Jag är en typiskt textlyssnare och jag måste säga att jag är impad av Björns sätt att skriva - genialiskt. Gudarna ska veta att det inte är lätt att skriva bra, intressanta texter på engelska. Ta en låt som The Visitors, grymt bra. Den byggs upp. ABBA-skivorna har följt med under olika avsnitt i min uppväxt o för mig är de stor nostalgi. Jag tror också att de gick hem så bra just hos tjejer är för det känslomässiga utspelet i texterna (SJÄLVKLART parat med Bennys fantastiska musik).

En liten Lassiefotnot: Jag har varit på autition för Björn o Benny när det var dags för Kristina från Duvemåla första gången. Det är jag omåttligt stolt över (även Anders Eljas och Lasse Rudolfsson var där, en audition precis som på film). Efteråt satt Benny tyst och log o nickade och såg mig i ögonen och sa bra!. I övrigt var det tyst i rummet. Sedan sa han "Bra igen!". Hahahahah. Så jag vet inte om jag var "dubbelbra", eller om personen innan mig var bra. Hursomhelst - lite kul var det  :D.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag säger precis som i 1:a inlägget m.fl:

Man fick/kunde inte gilla ABBA som kille på 70-talet, det var tjejmusik helt enkelt, lillsyrran lyssnade på detta + Boney M etc medans man själv gick igenom puberteten med rockmusik som Deep Purple-Black Sabbath-Thin Lizzy-Supertramp-Manfred Mann-Sex Pistols-Clash-Ramones-Frank Zappa-Steely Dan-Santana-Led Zeppelin-Genesis-Yes och förstås den store Frank Zappa!!!

Det är väl något universiellt/stereotypt/könsrollsmässigt och normstyrt så som det har varit och alltid kommer att vara med vissa modifikationer och musikstilar/artister.

ABBA fattade jag inte hur bra dom var förrän 1988 då jag satt som praktikant/b-tekniker på Polarstudion och fick ett uppdrag som bestod i att kopiera hela ABBA-katalogen från mastertaperna eftersom Herr Bert Karlsson hade köpt kopieringsrätten för att sälja ut kassetter på mackar o varuhus etc...säkert ingen dålig affär.
Det blev en dubbel resa för mig, dels pga de svinbra låtarna och arren osv osv och dels pga ljudet i den fina lyssningen i A-studion (stora där Zeppelin var 1979) och materialet direkt från master, det ni, favoritlåt nr. 1 är EAGLE som kan få mig att rysa i rätt läge faktiskt!!!

Hep Stars var också kanon, såg dom i Kisa folkets park för 4-5 år sedan, inte samma sak som på 60-talet förstås och ingen Benny m.fl. men ändå-Cadillac oh yeahh!!!
Ritchie Blackmore lär redan då ha sagt att tjejerna i ABBA´s röster är det vackraste han hört i hela sitt liv, han är ju lite "schlagerbög" på sidan...

 B)








« Senast ändrad: 14.01.2009, 12:16:22 by Mr Artrock »


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ett tag brukade jag se Björn på morrnarna när jag gick till kontoret. Men han har väl flytt till London.