Kontrollrummet

equality - Divo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Divo
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: popjazz
LÅTLÄNGD: 02:31
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

80-talet var i stort för mig ett förlorat årtionde musikaliskt ändå blev detta något som verkar flörta med moonwalk, synthljud och överdriven virveltrumma.  :rolleyes: Kul ändå kanske? Tyck gärna till. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Håller med dig om 80-talet - bortsett från en del av punken
Men detta är kul - om 80-talet hade låtit så här hade det varit helt ok.
Riktigt bra  pianoljud och lir. Gillar "riffet".
Bra bas och tuff elgura mot slutet.
Får en känsla av något som är både strikt och exakt samtidigt som det är väldigt fritt och experimenterande - tänker Frank Zappa.

Det händer något vid 81 - ett klipp?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu skall ni inte snacka skit om 80-talet  :D

Vi hade yngwie!!!!

Bra ansats f ö, låter inte så mycket 80 ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sköna rytmer och ljud. Skulle vilja att du hittar på och väver in ett annat tema också i låten, för att ge lite omväxling.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
SyntNisse! :D

Det har var ju hur koolt som helst. :) Kanske lite "skizzat" när det gäller temat men stämningen är hur god som helst. Tungur låtur! :)


Lyssnade mycket på sådan musik i slutet av 70-talet, början av 80-talet. Kornet var och är en mycket stor favorit från den tiden. Dessvärre kommer deras vinyler aldrig att släppas på CD, enligt ett mailsvar på en direkt fråga från mig.  :(
« Senast ändrad: 13.01.2009, 10:04:54 by oceanmusic »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är ju svårt att avfärda det som bara skit eftersom du är så musikalisk, men jag hade lite svårt att fatta meningen med det. Som det är nu så domineras det av den där fmbrassslingan som jag tycker känns lite "pjaeee". När man lyssnar på pianot så finns det en massa roliga harmonier som försvinner in i den allmäna röran. Är det där fmbrassset så viktigt? Jag skulle nog tänka antingen mer melodi/figurer på gitarr och låta harmonierna ta övertaget istället, alternativt göra det mera åt det slicka hållet som typ Yellow jackets eller så.  :)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Detta känns inte som 80-tal för mig. Får mer en känsla av midifierad Weather Report.
En kul petitess, inget man går o nynnar på, men kul!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: Kul att du tycker det funkar. Zappa minsann. 81: det är ett försök till halvtonstrioler på virveln som nog låter konstig där. Fattas ett sista slag för att det skall funka helt. (Måste fixa  <_< :mellow:)
Dividend: Yngwie är fantastisk, håller med men vi har Djonas.
MaxB: Jo det blev lite tjatigt och fantasin tröt. Ville inte att det skulle bli ytterligare en 40-sekundare.
oceanmusic:  :D Sent skall syntharen vakna... Kornet lyssnade jag också. Stefan Nilson på klaviatur väl? Kul att du tycker koolt.
egghuvud: Kan hålla med om att synthbrasset är överanvänt. Skall försöka banta det och plocka in mer gitarr men frågan är var. Meningen?  :rolleyes: Ja, vet i katten. För mitt eget höga nöjes skull tror jag. Låter kul med ett slickare stuk och
antar att det utesluter den här gitarren iaf. Jag får kolla upp Yellow Jackets. Intressant feedback.
martinm: Petitess, helt rätt! W R, härligt!  :D

Tack alla för kommentarer!  :wub:
« Senast ändrad: 13.01.2009, 19:06:52 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, det enda åttitalet i denna skulle vara brasset då :)

(
Lyssnade ni verkligen så lite på musiken som faktiskt gjordes på åttitalet att ni missat allt?
)


Liten svängom som är trevlig. skulle nog kunna göras till en lite längre låt!

EDIT: Efter en extrarunda har jag blivit ruskigt förtjust i halvtonstriolerna på virveln. Klockrent :)
« Senast ändrad: 13.01.2009, 19:42:13 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant kombo, mixmässigt fett och inte så 80-talsaktigt förutom brasset, men kompositionen ger faktiskt associationer till något helt annat - TV-spel början 90-tal. Sonic the hedgehog på SegaMega...  :wub: Speciellt när basen gör sin utflykt.
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Mikey.

Jo men det här var rätt fräckt.Som någon sa så skulle det kanske till ett stick eller nån sorts markering som bryter av lite för att göra det hela till en mer komplett låt.Men som kul grej och avbrytare i den bistra vintern så tycker jag att låten funkar fint.Drar man på smilbanden när man hör musik,eller ryser,då har låten berört.Jag drog på smilbanden.

Kort och gott,låten gick hem.Kul att du rör dig vant i andra genre än visor,det tyder på musikalitet och ett öppet sinne.Snyggt lirat på pianot!

Mvh
Micael


asti

  • Gäst
Kul låt med snygga basgångar och fint pianospel! Synthen tycker jag blir lite tröttsam i längden, kunde kanske variera den med t.ex elpiano, eller varför inte violin?
Snyggt slut också! Skönt groove! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emulator: Jo det var korkat av mig att döma ut ett årtionde men när Lennon mördades, McCartney skrev pekoral, Dylan blev en salvesefull predikant, flashighet rådde, synthbanden såg ut som nynassar och Reagan använde sig av Bruce Springsteen i återvalskampanjen, då var det som att det inte fanns nåt att lyssna (lita) på längre. Tyckte den här låten låg ganska nära Billy Jean och därför mitt 80-talsorerande och jag gillar B J men låt oss inte fördjupa oss i 80-talet, det fanns en himla massa bra (Tears for Fears, Clash, Camel och säkert hundra grejer till...) Kul att det svängde om halvtonstriolerna.
Rattlet: Jag är helt borta på spelmusik och kollade in Sonic Team på Spotify. Festligt!  :D Förstår precis hur du menar, det finns likheter och jäddrar vad det låter midi!  :lol: Men det var väl liksom meningen.
HM:  :D :D :D Vad glad jag blir att du dök upp här! Saknat din musik och din generösa feedback som f.. men har full respekt för
att man behöver vara ifrån och göra annat. Schysst feedback nu som förr! Håller med om sticket och funderar på att förlänga det lugnare partiet om nu detta är något som egentlligen är värt att utveckla. Gott att se dig igen HM!
asti: Håller med om synthen kul att det verkar funka i ö och att du uppmärksammade outrot!

Tack alla för lyssningar och kommentarer!  :D
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Helt klart intressant. Martin nämnde Yellowjackets och jag hör lite sådana vibbar också. Kolla in: där spår 1 och 2 är riktiga höjdare.

Om du vill dra mer åt det jazziga hållet kanske en idé vore att lägga över hela svänget på triol istället. Då skulle brasset bli riktigt fräckt tror jag. Det kanske är lite jobbigt att testa, men en omkvantisering skulle ju vara ett lätt test i alla fall.

Trumkompet känns alldeles för Standardmall 1A. Otungt på nåt sätt. Tror TV-spelskänslan skulle minska med ett rockigare komp. Tex. öppen hihiat på fjärdedelar och inga fjompiga Manchester-popmellanslag på virveln som nu.  :ph34r:

Skitskoj. Ska bli kul att följa.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tycker detta är svinskönt, synth leaden är mums
trummorna kanske kunde tas ner en aning,eller ha mjukare slag i allmänhet
lite ext-känsla får jag nog & inte mig emot

soft musik
/Larsson  :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kolla in: där spår 1 och 2 är riktiga höjdare.

Jäddrar vad bra! Vad lite man (jag) vet... Grusin-, Wayne Shorter-, Zawinul-vibbar. Tack för tipset Wernb och Egget! Återkommer med bättre svar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernborg: Kul att du tycker det finns potential till förbättringar och trumkompet är ju alltid min svagaste punkt. Manchester-fjomp vet jag inte vad det är men anar på din beskrivning...  :rolleyes: Menar du du triolering (kan det heta så??) på synthbrasset. Annars vet jag inte riktigt. Yellow Jackets var himla kul att lyssna på. Thnx maestro!
Larsson : Vad glad jag blir av din kritik! Trummorna tål att tänka på. ext-känsla vet jag inte vad det är men det låter positivt. Stort tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skrev jag ext?..(ja det gjorde jag)
vad jag menade var EST (Esbjörn Svensson Trio )
och i min smak är det positivt iaf! ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jo..det brassiga synthljudet ger associationer till 80-talet..och "Gentle Giant".. och lite "Kornet" som nån nämde :) Tror det är basgången som gör att det lutar åt det hållet..coolt stycke som skulle kunna utvecklas lite grann... B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Menar du du triolering (kan det heta så??) på synthbrasset. Annars vet jag inte riktigt.
Jag menar triol/swing/shuffle-känsla på alla instrument. Alltså uppdelat i åttondelstrioler istället för raka sextondelar som nu.
Hade varit kul att höra hur det låter.

 :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är ju svårt att avfärda det som bara skit eftersom du är så musikalisk, men jag hade lite svårt att fatta meningen med det. Som det är nu så domineras det av den där fmbrassslingan som jag tycker känns lite "pjaeee". När man lyssnar på pianot så finns det en massa roliga harmonier som försvinner in i den allmäna röran. Är det där fmbrassset så viktigt? Jag skulle nog tänka antingen mer melodi/figurer på gitarr och låta harmonierna ta övertaget istället, alternativt göra det mera åt det slicka hållet som typ Yellow jackets eller så.  :)

Och sedan kom jag på att det där lät ju jätteotrevligt. Det var inte meningen. Förlåt mig. Jag försökte nog bara göra en originell inledning. När man skrivit tusen inlägg så försöker man variera sig liksom.   :unsure:

Dryghuvudet.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Larsson: Aha, snacka om verkligen positivt!  :D
Clemens: Gentle Giant lyssnade jag också på. Schysst band. Ja, kan nog utvecklas en del. Tackar särskilt.
Wernborg: Jisses!  :o OK, ska plocka ut en provbit. Det är ju midi så helt omöjligt är det väl inte.  :rolleyes: :)
egghuvud: Inte alls. Det är hellugnt. Om vi bara kammade varandra medhårs skulle ingen utveckling ske.  :)
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: Jisses!  :o OK, ska plocka ut en provbit. Det är ju midi så helt omöjligt är det väl inte.  :rolleyes: :)
Exportera till en midifil så kan jag lite snabbt illustrera vad jag menar. Om du vill.

 :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
svänger gott om det här. Skönt basspel. Du överraskar mig här! Verkligen kul att höra lite beat!
Om du skippar 80tals brasssynten och ersatter den med nåt annat skulle jag bli glad, vad som helst, nåt som låter naturligt, då kan det här bli en riktigt rivig låt - med sång då förståss!
Som jag ser det kan du skippa idén om 80-tal och bara köra vidare med det du har.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: Jisses!  :o OK, ska plocka ut en provbit. Det är ju midi så helt omöjligt är det väl inte.  :rolleyes: :)
Exportera till en midifil så kan jag lite snabbt illustrera vad jag menar. Om du vill.

 :)

Har ett exempel på vad jag mena. Använd om du vill. Hata om du vill.  :D

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/divo_wernborg.mp3[/mp3]


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tokai: Kul att kunna överraska! Förstår tanken med nåt annat än synthen men jag har inget bra brass. Vet inte vad det skulle kunna vara annars, Hammond? Sång vet jag inte riktigt hur det skulle kunna bli plats för. Hursomhelst stort tack för ditt öra och comments!
Wernborg:    :D Kul! Det blev ju en helt egen låt. Skickligt lir och skön jazz-feel som alltid. Tack för nya infallsriktiningar!  ^_^
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves