Kontrollrummet

These Memories

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: These Memories
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Jag vet inte, jag kanske har slaktat den nu?  :wacko:

These Memories


Utloggad lonewind

Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:

Hej lonewind. Snyggt intro, känns "hårt" på ett skönt sätt. Du sätter väl sången bättre sen för det här låter verkligen sådär?

Refrängen är rätt ok också men det känns lite som att du tagit två olika låtar och slagit ihop. Som att refrängen och versen inte hör ihop riktigt. Kanske ska du fundera på att plocka isär dem och göra två låtar av dem istället?

Lycka till

/
Din Nemesis


DåligtGehör

  • Gäst
Har jag inte hört den här förut? Är den en ny version?

Versen; skulle jag vilja att den sjöngs mjukare. Hitta ett annat uttryck som bättre stämmer med refrängen. Det blir väl mycket (inte helkul) powerballad med bra refräng.


Utloggad lonewind

Har jag inte hört den här förut? Är den en ny version?

Jovisst har du hört den förut. Refrängen alltså. Hade en tråd med den här för någon dag sedan och fråga om det var något att ha. Då var det med en helt annan vers.
Och nu har jag gjort en ny vers....

Du har rätt, om den här versen ska göras ska den sjungas mjukare.

Just nu känner jag lite pannkaka av alltihop. Får se vad jag gör...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
O jees!
En riktig godbit dethär. Intressant "östeländsk" feeling på intron och gitarrknäppandet, laik it!
Ja vete fan lonewind, men tycker att allt du rör vid blir guld :) Sagt det många gånger förut, men den rösten är så personlig kännspak och härlig.

Så för mig är fortfarande kombinationen The Man and His Guitar det som tilltalar, men bygg på hursomhelst för denna låt har potential :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

O jees!
En riktig godbit dethär. Intressant "östeländsk" feeling på intron och gitarrknäppandet, laik it!
Ja vete fan lonewind, men tycker att allt du rör vid blir guld :) Sagt det många gånger förut, men den rösten är så personlig kännspak och härlig.

Så för mig är fortfarande kombinationen The Man and His Guitar det som tilltalar, men bygg på hursomhelst för denna låt har potential :)


h.  Johan

Tror tyvärr inte allt jag rör vid blir guld. Då skulle jag nog ha dyrare skor och mina sambo större kanoner :D


Utloggad lonewind

Jag gillar helt klart gamla versen bättre.
Du får nog ta denna versen och göra en ny refräng till den  :D

Jag tror på käsnlan man får först. Inte tänka så mycket...

Jo, fast min första känsla var att jag måste ha en annan vers....

Jag får se vad det blir.... får laborera lite till


Utloggad lonewind

Det var din första käsnla efter att du spelat in eller?
Eller kändes versen fel redan när du satte den . . .


Om du byter vers så får du allt får göra en version till mig med första versvarianten.

Jag gillar helt klart gamla versen bättre.
Du får nog ta denna versen och göra en ny refräng till den  :D

Jag tror på käsnlan man får först. Inte tänka så mycket...

Jo, fast min första känsla var att jag måste ha en annan vers....

Jag får se vad det blir.... får laborera lite till

Faktiskt så kändes det inte rätt redan när jag satt och skrev. Men jag hade inget annat och tänkte att det var värt att prova.

Om du tar första demon och gör två kopior som du klistrar ihop så har du nästan fått en hel låt ;)


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Oj! Vad vackert du sjunger!

Gillar den här låtsen skarpt, men jag har svårt att bestämma mej vilken av versionerna jag gillar mest.
Tror faktiskt jag lutar åt den första - fast det beror nog på att jag hörde den först. Den sätter sej liksom i skallen direkt, och det är väl precis vad en hit-låt ska göra? :-)

Den här låten vill jag höra på radion!
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Helt klart i mitt tycke gillar These Memories och dina andra godbitar går inte av för små hackor tummen upp! :D


Utloggad lonewind

Helt klart i mitt tycke gillar These Memories och dina andra godbitar går inte av för små hackor tummen upp! :D

Det var roligt att höra. Jag kan berätta att jag nog skrivit klart hela låten och tänkte nog börja spela in den i helgen. Kommer nog posta förhandslyssningar när jag har något värt att bjuda på


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:

Hej du. Inte kasta sten i glashus, ser inte dej i många andra demotrådar än dina egna....... nåja... till låten.

Av trådhuvudet att döma finns nån annan version ute, men jag har inte hört den förr så jag kan inte referera till den.

Kompgitarren känns lite kall, som att den saknar botten. Melodin (på gitarr?) skulle jag vilja höja där i början. Även om detta är singer/songwriter tycker jag att en bas ska adderas.

Du har inte pressat dig själv lika högt som du brukar göra och det är bra. Din röst klingar bättre i detta register. (Kanske skulle du tom lagt den ännu lägre)

Refrängen är lite "hittig" - så jobba på tycker jag, men med bas. Å varför inte, tjoffa på powerballadtrummorna till andra refrängen så tänder vi alla tändare vi har. :P

// W


Utloggad lonewind

Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:

Hej du. Inte kasta sten i glashus, ser inte dej i många andra demotrådar än dina egna....... nåja... till låten.

Av trådhuvudet att döma finns nån annan version ute, men jag har inte hört den förr så jag kan inte referera till den.

Kompgitarren känns lite kall, som att den saknar botten. Melodin (på gitarr?) skulle jag vilja höja där i början. Även om detta är singer/songwriter tycker jag att en bas ska adderas.

Du har inte pressat dig själv lika högt som du brukar göra och det är bra. Din röst klingar bättre i detta register. (Kanske skulle du tom lagt den ännu lägre)

Refrängen är lite "hittig" - så jobba på tycker jag, men med bas. Å varför inte, tjoffa på powerballadtrummorna till andra refrängen så tänder vi alla tändare vi har. :P

// W

Jag vet att jag är lite dålig på besöka andra demotrådar. Men jag försöker så gott jag kan och tyvärr är många låtar som är uppe helt utanför de genres jag normalt rör mig i och då känns det helt värde att försöka ge kritik. Det blir inte riktigt rättvist.

Botten på gitarren brukar jag sänka rejält när jag gör låtar där bas ska på. Här ska det absolut på bas så den ska bjuda på botten.

Powerballadtrummor blir det inga. Men lite powerballadpercussion tänkte jag nog.
Har precis skrivit färdigt hela låten och ska påbörja inspelning imorgon. En till stor ändring är att jag nog sänker tempot lite.

Tusen tack för din input!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ähh. kom igen. Jag lyssnar ALDRIG på singer/songwriter, men ser inte att det hindrar mig från att kommentera denna låt. En bra eller dålig melodi kan man väl känna igen oavsett stil, eller hur? Samma sak gäller ju mixen, som ofta är ämnet vid en demopostning. Du kan väl höra om diskanten fnissar i en death-metallåt även om du normalt inte lyssnar till det.

Åter till låten....
Bra att bas ska till. Snälla låt mej få veta vad powerballadpercussion är  :lol: :lol: extra hårda congas eller vad? :blink:

// W


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag måste nog hålla med om att man ju kan skriva sina intryck om låtar i helt fel genre....jag gör det jämt. Äger nog ingen singer/songwriterskiva ens!

Ja jo. låten. Två saker sticker ut efter den har snurrat ett bra tag. Melodin på gitarr minns man, och refrängen. men versen....är intetsägande. inte dålig, men...inget man lägger märke till.

Kanske inte spelar nån roll iof.....men reffen e kalas :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:


Intressant att du inte fattar varför ingen orkar skriva. Oj då, Wernborg förklarar varför.... Jaja memories, all alone in the moonlight, eller hur den går...

gitarr, hur många ackord är det? hann inte räkna, bra sång, men lite svengelsk. Detta är trist, jag hört detta 100ggr tidigare i alla möjliga kombinationer. Vad vill du med låten egentligen? (Sorry, måste vara ärlig här.)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad lonewind

Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:


Intressant att du inte fattar varför ingen orkar skriva. Oj då, Wernborg förklarar varför.... Jaja memories, all alone in the moonlight, eller hur den går...

gitarr, hur många ackord är det? hann inte räkna, bra sång, men lite svengelsk. Detta är trist, jag hört detta 100ggr tidigare i alla möjliga kombinationer. Vad vill du med låten egentligen? (Sorry, måste vara ärlig här.)



Intressant att ingen fatta att jag på inget sätt menade allvar med den första kommentaren  :angry:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera

Intressant att ingen fatta att jag på inget sätt menade allvar med den första kommentaren  :angry:

Det är väl inte det det är frågan om. Ta dock inte alltför illa upp av min kommentar, det går nog 10 pers som gillar låten, på varje Per som ogillar din låt ;)


mvh
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad lonewind

Citera

Intressant att ingen fatta att jag på inget sätt menade allvar med den första kommentaren  :angry:

Det är väl inte det det är frågan om. Ta dock inte alltför illa upp av min kommentar, det går nog 10 pers som gillar låten, på varje Per som ogillar din låt ;)


mvh
Per

Ingen fara... tog inte illa upp av det du sa om låten. Jag uppskattar ärlighet. Och vet att det är omöjligt att göra musik alla gillar.