Kontrollrummet

Perrra feat Moa - This Is My Way (Dj Zero Rmx)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
LÅTNAMN: This Is My Way (Dj Zero Rmx)
ARTIST/GRUPP: Perrra feat Moa
GENRE: Dance/Vocal trance
LÅTLÄNGD: 5:23
KOMPOSITÖR: Perrra
REMIX PRODUCENT: Anders Burman
EV. MEDVERKANDE: Moa
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
LÅTLÄNK: Klicka här för att lyssna

Här är alltså min tolkning av Perrras magnifika låt "This is my way" med sång av Moa.
Fick acapellan å gjorde resten själv i brist på midin men blev rätt nöjd med den till slut.
Hoppas ni gillar den!
« Senast ändrad: 14.05.2007, 10:30:56 by Anders »


Utloggad Twilight_Zound

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
    • Twilight Zound Productions
Jobbig pan på pianot i början..
Något tråkigt arr i ref med sång..

Alltså sitter alla med feta 8" studiomonitorer eller??
Den är rätt smalbasig..Ingen bas att nämna ens.

Njaa, gillar originalet bättre..


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Jobbig pan på pianot i början..
Något tråkigt arr i ref med sång..

Alltså sitter alla med feta 8" studiomonitorer eller??
Den är rätt smalbasig..Ingen bas att nämna ens.

Njaa, gillar originalet bättre..

Tack för dina åsikter.
Panoreringen på pianot är precis som på ett riktigt piano, låga toner till vänster och höga till höger.
Jag kör mestadels med ett par dj-lurar från Philips men lyssnar även i vanliga 8" Hi-Fi högtalare och
jämfört med andra låter i samma genre skulle ja säga att basen är rätt lika om inte aningen mer i denna.
Basen är en pitchdive bas som stampar på rätt fint enligt mig iaf, ska dock kontrollyssna imorgon för
att granska dina teorier. (Vill inte väcka grannarna nu)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ok...liiite tunn bas kanske. lyssnar i proppar nu.

Men fanken så bra arrat tycker jag, gillar de minimalistiska partierna.

Lite väl snällt piano, skulle ha ett lite vassare ljud.

Men panoreringen har jag inget problem med, gillar den!

I denna genre är detta faktiskt en av de bättre låtarna jag hört här, mycket bra gjort!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Okej, ja har tagit till mig av er feedback och gjort kaggen lite mer distinkt samt skruvat upp och eq:at om basen lite.
Gjorde även låten lite längre med ett kort parti utan basgång inför den sista refrängen. Ny version uppladdad.

p.s. Kul å höra att du gillar den Emulator!


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Bra låt!.. gött driv! ...men  skum ton på "need" i sången dels på 1:02 och 3 :19...och ett läspljud 3:24 kolla upp vilket som surar!..instrument eller röst!..I övrigt mycket bra!


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Tack för feedbacken!

Här finns varken autotune eller melodyne och eftersom instrumenten inte byter ton vid just dessa
tillfällen så är det nog rösten det beror på. Själv hade ja inte lagt märke till det men när du säger det
så är det kanske liiiite svajigt just där. Läspet misstänker ja kan komma från eq+reverb. Kanske
kunde överväga en de-esser där men men...


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tack för feedbacken!

Här finns varken autotune eller melodyne och eftersom instrumenten inte byter ton vid just dessa
tillfällen så är det nog rösten det beror på. Själv hade ja inte lagt märke till det men när du säger det
så är det kanske liiiite svajigt just där. Läspet misstänker ja kan komma från eq+reverb. Kanske
kunde överväga en de-esser där men men...

Ja men det är klart att sång ska vara utan autotune eller melodyne eftersom att sången annars slätas ut och man tappar det karaktärisktiska...Jag använder aldrig något sådant till min sång, tja helt tabu för min del...något jag också påpekar till den som lånar min röst.. :)

Jag tror dock absolut att sångerskan kan fixa till de toner som hon drar på som "need  och believe" om jag inte minns fel nu.

Jo det svajar så pass att man noterar det och det är lite synd i förhållande till övrig kvalite..
Läspljud är inte roliga att höra i en seriöst sjungen låt....det blir lite parodi då..så försök att fixa till det!
Fyy va gnällig jag är men..en bra låt som kan med små medel göras perfekt..så lite mer jobb då!.. :D


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Jag tror dock absolut att sångerskan kan fixa till de toner som hon drar på som "need  och believe" om jag inte minns fel nu.

Jo det svajar så pass att man noterar det och det är lite synd i förhållande till övrig kvalite..
Läspljud är inte roliga att höra i en seriöst sjungen låt....det blir lite parodi då..så försök att fixa till det!

Problemet om man skulle vilja ta om sång inspelningen är att jag "bara" gjort en remix
av låten, sången är inspelad i Swe medan jag sitter å ruvar i de Finska urskogarna...



Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag kan ju svara på detta lite då, eftersom det är i studion det är inspelat.

Jag gjorde orginalet, och jag ringde Moa snabbt o fråga om hon hade tid att komma ner och spela in en ny låt som jag tyckte lät bra... "OK. jag är där på 15 minuter"
Hon kom ner, lyssnade på låten 2-3 gånger med MIN röst på demon.   Sen satte hon låten direkt typ. Och lurarna som användes hade lite för mkt läckage (hon vill ha jättehög lyssning) .. På filerna Anders fick är det 0% autotune eller Melodyne..

Det är läckaget som stör på dubbarna osv...Eftersom jag tog det bästa av varje spår så blev det att i början när hon sjunger "you're all i ever want, your all i ever need" . det sjöng hon i en refräng typ.. därför det låter lite som att det autotunas! men icke! ;)=
 Lurarna är för övrigt borta nu ;)  men jag ska kanske be henne sjunga om den med dom riktiga lurarna.

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag kan ju svara på detta lite då, eftersom det är i studion det är inspelat.

Jag gjorde orginalet, och jag ringde Moa snabbt o fråga om hon hade tid att komma ner och spela in en ny låt som jag tyckte lät bra... "OK. jag är där på 15 minuter"
Hon kom ner, lyssnade på låten 2-3 gånger med MIN röst på demon.   Sen satte hon låten direkt typ. Och lurarna som användes hade lite för mkt läckage (hon vill ha jättehög lyssning) .. På filerna Anders fick är det 0% autotune eller Melodyne..

Det är läckaget som stör på dubbarna osv...Eftersom jag tog det bästa av varje spår så blev det att i början när hon sjunger "you're all i ever want, your all i ever need" . det sjöng hon i en refräng typ.. därför det låter lite som att det autotunas! men icke! ;)=
 Lurarna är för övrigt borta nu ;)  men jag ska kanske be henne sjunga om den med dom riktiga lurarna.

/Perrra




Hoppsan...Ibland blir det missförstånd och man menar olika saker. Jag menar inte att sången är autotunad och har inte någonstans påpekat det i mitt inlägg däremot blev det en liten kort diskussion just om autotune dock inte i dålig anda.

Anders inlägg:
"Här finns varken autotune eller melodyne och eftersom instrumenten inte byter ton vid just dessa tillfällen så är det nog rösten det beror på."

Blev lite fundersam på vad han menade..(eftersom att det jag vet om autotune är att den rättar till en ton)...
...så jag svarade helt enkelt att : "Ja men det är klart att sång ska vara utan autotune eller melodyne eftersom att sången annars slätas ut och man tappar det karaktärisktiska...Jag använder aldrig något sådant till min sång, tja helt tabu för min del...något jag också påpekar till den som lånar min röst" 

Alltså kontentan är att jag tycker inte sången låter autotunad i detta fallet...däremot tyckte jag mig höra svaj/sur ton..och ett läspljud vilket jag tyckte var lite synd på en så bra låt... men som sagt detta kan sångerskan åtgärda.

Något att fundera över är att: Har man spelat eller sjungit surt så får man stå för det i tidernas evigheter om det ges ut eller hamnar i press.

Dock tycker jag låten är bra och önskar er lycka till.. :)

Edit: Glömde säga det att för hög lyssning vid inspelning är ganska förrädiskt och som kan lura sångaren till små surheter..






« Senast ändrad: 12.04.2007, 20:05:46 by valdez »


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Åhh, detta är den härligaste låten jag kommer över hittils här på forumet.  :wub:

Det jag saknade i perras mixning (inmixningen av de feta trancemelodierna) har här blivit ersatta med en lite mjuka hardstyle ljud (?) Snyggt värre!
Båda är lika bra och passar bra på en cd singel med olika versioner på.

Pianots panorering ser jag inget fel med.

När kommer detta på skivbolag då? Skicka ner till tyskland vet ja :)
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Nexustwins

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
  • Fl-nerd
    • Visa profil
    • Nexustiwns.com
Mjo, Basfattigt säger jag ochså. Diskanten känns lite tunn, i hela låten. Virvel trumman känns mest brusig, och behöver mer botten. Det skriker "Nexus" om din lead synth, kan vara att jag inte gillar synthen, Låter som alla dras leads!

Bra jobbat!


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Åhh, detta är den härligaste låten jag kommer över hittils här på forumet.  :wub:

Det jag saknade i perras mixning (inmixningen av de feta trancemelodierna) har här blivit ersatta med en lite mjuka hardstyle ljud (?) Snyggt värre!
Båda är lika bra och passar bra på en cd singel med olika versioner på.

Pianots panorering ser jag inget fel med.

När kommer detta på skivbolag då? Skicka ner till tyskland vet ja :)

Tack för din positiva feedback.
Kul å höra att du gillade den. En singel vore kul men det är nog Perrra
som bestämmer det, samma sak med Tyskland. Personligen har ja aldrig
skickat in nån låt till nåt skivbolag så någon gång ska väl vara den första.


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Mjo, Basfattigt säger jag ochså. Diskanten känns lite tunn, i hela låten. Virvel trumman känns mest brusig, och behöver mer botten. Det skriker "Nexus" om din lead synth, kan vara att jag inte gillar synthen, Låter som alla dras leads!

Bra jobbat!

Tack för din åsikt!
Jag har redan skruvat upp basen en gång och någon fler gång blir det nog inte.
Det är redan betydligt mer bas än i originalet och jag anser det vara helt tillräckligt.
Lead synthen är ett hopkok av z3ta+ och Nexus och är därtill distad men visst, det är
ett rätt så vanligt stuk på den men ja gillar den iaf. Lyckligtvis gillar inte alla samma sak.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Okey.
Som vanligt, sjukt snygga pianon.
Jävlar vilka vibbar av att ha hört det förr, på någon trancenation skiva.
Alltså då menar jag inte just låten utan själva typen av musik.
Och det är inte illa pinkat av en käpphäst om jag får utrycka mig så:D
http://web.me.com/julle128


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Okey.
Som vanligt, sjukt snygga pianon.
Jävlar vilka vibbar av att ha hört det förr, på någon trancenation skiva.
Alltså då menar jag inte just låten utan själva typen av musik.
Och det är inte illa pinkat av en käpphäst om jag får utrycka mig så:D

Tack för din feedback, kul å höra att du verkar gilla den!
Men det där med käpphäst vet ja inte riktigt hur ja ska tolka  :D


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Länken uppdaterad ifall någon försökt ladda den på sistone och inte lyckats.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Haha, bättre du är ärlig killen.. Sämsta "bumpen" jag sätt . . .LOL B)



Utloggad mr_chess

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
tjabba habba!!

lyssnar på den här låten nu

början är bra, är själv pianospelare så jag tycker det bara låter naturligt som du har gjort, dvs. höga toner till höger och tvärtom! bra tänkt.

sen så var det nån som sa nånting med pianot. och diskantspelet i början behövs bli mer hårdare och tydligare, där ska ju melodin vara. annars ligger gunget bra. precis sånt där dj gung som jag inte fattar hur man får till men antar att det är nåt speciellt program som används för ändamålet.

här borde Moa få komma och sjunga om allt. visst sjunger hon bra men att få köra igenom låten med bra grejer skulle bara göra gott.

när det gäller refrängen, antar att den är vid typ 1,30 in i låten, så är den väldig fattig, i jämförelse med resten. här behövs det verkligen fixas till så att man verkligen vet att det är en refräng man är i. här måste man få till sången med lite mer kompressor och den är något för bak i förhållande till resten av komp, med massiv baskomp.

3,20 - skönt att du ändrade ljudbilden, drog ner på det. återigen, sången måste sjungas om.
om jag fick bestämma skulle jag köra lite mer typ handklapp i slutet, passar bra, och lite stadium vrål också, snarare lite publik. sen så är det bara köra på med en video med dansare som slänger runt med sitt hår i takt med musiken.

ärligt talat nu Anders!! gå ihop med perra eller gör vad du vill, satsa seriöst på den här, gör en musikvideo vetja, skulle vara grymt kul att få se.

MVH Anders