det enda jag vet säkert är att basen ska vara i mono
[...]
Det kan ju förtydligas att det är frekvensområdet "basen" som avses, och inte instrumentet. De högre frekvenserna som attack och övertoner på en bas kan mycket väl vara i stereo.
Fast det kanske var så självklart så det inte behövde sägas ens... 
Nej, ett bra påpekande.
Oxå något att fundera på i dessa tider då gitarrer stäms ner ordentligt o kanske ger väldigt låga toner o missljud, men ofta panoreras väldigt hårt. Potentiellt problem?
Intressant fundering där, MrPhil! Har inte lyssnat på modern metal på vinyl måste jag erkänna. Nån som har det och kan recensera?
Oftast har väl dock den panorerade nedstämda gitarren en dubbad kompis på motsatta sidan, och då bör det inte vara nåt problem så länge de har ungefär samma energi.
Skulle det ändå knasa så kan man ju alltid knöka ihop allt under en viss frekvens, typ:
1. LPF -> SX Mono Button eller Waves S1 (med 0 width) + ett matchande HPF för resterande signal, eller...
2. Voxengo LF Punch .. gör hela jobbet i en plugg.
Sen kan man ju alltid klämma ur lite extra ur vinylen om man minskar speltiden per sida också, eftersom man då kan öka spårbredden och tillåta större utsvävningar. Dansmusik graveras ofta så vet jag.