Kontrollrummet

Gurano - akustisk trans

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja
Tänkte testa att micka min gamla akustiska gura med en ännu äldre och sämre mick. Kvalitén blev inte bra men jag gjorde denna korta repetetiva gitarr-trudelutt. Kan kanske funka i ett framtida låtprojekt ??

Men jag måste komma på hur jag bla minskar bruset......

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/test2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.01.2009, 15:05:53 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra som utkast på låtprojekt.

Ganska intressant melodislinga att följa.. Gillar! MEn minska på bruset som du själv säger ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar Dividend!
Man får ta trudelutten för vad det är - alltså en första idé vid test av mick B). Men som du säger så kanske den duger till nåt framöver. Vi får se.

Men bruset är ett problem för mig. Vet inte hur jag ska göra, men det bör tyvärr hänga ihop med ljudkortet (emu 0404) i kombination med Cubase LE. Ibland så blir inspelningsvolymen för låg, därmed brus, men ibland blir den normal. Jag tycker att LE är ganska buggigt.

Ha det gott
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Skön låt :)

Vad som händer är ju att det blir distorsion. Vad som kommer fram i huvudet rent spontant, är väl att du borde prova köra micken genom en förförstärkare... Om du inte har en, låna en och prova; hör om det blir någon skillnad. Det finns bra preamps till ett relativt schysst pris, ex. SP VTB1.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst kan det blir något
En slags kamelkaravan över ökendyner
Skulle vilja ha mer volym på melodin - nu är det kompet som dominerar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
He he - en kamelkaravan!

UbbeG: Jag har ingen preamp men jag kör micken genom förstärkardelen till min gitarrförstärkare för att höja inljudet till ljudkortet. Det intressanta är att när det ibland blir fel i cubase och jag måste omstarta programmet, så blir inljudet högt. Ska testa ngt annat inspelningsprogram vid tillfälle för att se om det funkar bättre.

Cykeln: ljudnivåerna är inte i proportion till varandra (ännu)- som sagt bara en första idéskiss. Ska vidareutveckla idén när inspelningsljudet är bättre.

Ha´t
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låtidé. Kompgitarren låter som att den lider av nån slags plektrumsjuka. Väldigt mycket plektrumljud där som om anslaget vore alldeles för löst med ett hårt plektrum.

Kompa med fingrarna kanske?

Jobba på, jobba på!!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
skön låt...kan tänka mig att när man bara ska spela in akustiskt och inte blanda upp det med andra instrument som kan dölja en halvtaskig inspelning (ljudmässigt) så skulle jag nog satsa på ett bås som är ljudisolerat och ett par schyssta mickar så är du i mål...lyssnade på en av dina andra upplägg och där sa du att du hade datorfläkten med i inspelningen så börja bygg  B)
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar Karl!
Roligt att du gillar idén.

Angående fläkten och tidigare inlägg om detta så förväxlar du nog mig med min nästanamne på forumet (Guran), men visst lider jag oxå av fläktbrus och avsaknad av ljudisolerad spelskrubb  ;).

Cykeln: Nu har jag höjt slingorna lite så man bättre hör detta i relation till kompgura - men det är samma sunkiga inspelning.

Ha de
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt lir och bra idé som förtjänar bättre ljud.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skönt lir och bra idé som förtjänar bättre ljud.
Medhåll
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack MaxB och Eko
och roligt att ni tycker att låten kan funka.

Nu har jag spelat in trudelutten igen och bättre ljud än så här tillåter inte min mick. Det är bra mycket mindre brus nu, tycker jag. Jag la även på lite andra ljud för att testa hur det kan låta (ett av ljuden är lite irriterande  :D). Låtlänken i 1:a inlägget är uppdaterad men även här i inlägget finns den:

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/test2.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu är det mycket bättre även om det inte är helt brusfritt. Hur hade du tänkt dig en fortsättning på denna då? Trummor, bas , sång?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är en bra fråga EKO, trudelutten kom ju till när jag testade min gamla mick så jag vet faktiskt inte riktigt dess framtid. Kanske så hamnar den i malpåse eller så kör jag som nu (testar olika ljud och snuttar ihop med den), vi får se! Håller på att lära mig hur mina vst-instrument funkar i Cubase och det är ju alltid kul att testa ihop med en låt.

Med all säkerhet så kommer låten att förändras, förhoppningsvis till det bättre  :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tackar Karl!
Roligt att du gillar idén.

Angående fläkten och tidigare inlägg om detta så förväxlar du nog mig med min nästanamne på forumet (Guran), men visst lider jag oxå av fläktbrus och avsaknad av ljudisolerad spelskrubb  ;).

Cykeln: Nu har jag höjt slingorna lite så man bättre hör detta i relation till kompgura - men det är samma sunkiga inspelning.

Ha de
Right / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se