En liten genväg i detta bygge:
Sök upp den lokala återvinningen.Leta upp ett par uttjänta högtalare som ligger nära i måttet.
Rensa lådan från "skrot" och ta bort fram och baksida.Tänk på att sitt höjden är det avgörande vid val av låda..
En 4 mm:s plyfa fram och en 8-10 mm:s bak där hålet skall vara,spänn upp sträng konstruktionen/sejar mattan och skruva i hop hela rasket.
Cajonen blir snygg på det sättet,samt det tar mycket mindre tid,tid är ju viktigt för oss åldrande musiker

De små bitar som behövs till fram och baksidan kan man hitta hos en lokal byggfirma som säljer dylikt material och komma undan med små kostnader eller helt gratis som jag gjorde.
Högtalarna kostade 40:- för båda och strängarna tog jag från den kasserade hög som alltid finns i studion - den låda som vi kallar för "Hoppets låda".Där finns det mesta när man går bet

Min Cajon låter helt ok.Men det är marigare att spela in detta instrument.Först måste man kunna hålla takten(jag borde ha klippt ut 8 tighta takter)sen gäller det att micka upp den "rätt"..Var f-n är alla trummisar när man behöver dom? Först gnäller dom på att man har köpt trum pluggar som låter bra och dom känner sig överflödiga,sen när man verkligen behöver dom,ja då har dom inte tid

VIVA la EZ

Jag körde en kondning fram och en AKG TPS D3700S bak en decimeter från hålet cirka.Helt övertygad om att en vanlig SM 57 eller 58 gjort jobbet bättre,åtminstone bak vid hålet.Det var där min inspelning inte lät bra.Dessvärre var alla såna mickar utlånade då jag spelade in "Broken promise".
Donar man lite med mickeriet och är nogrann så går det att få denna tingest att låta riktigt bra.
Min inspelning av den samma blev inte riktigt hundra så jag skruvade lite i eq:n efter att "liret"
var på plats.Det skall inte behövas efter några test,men vem har tid med sånt?
Man måste ju smida medans järnet är varmt..
En av våra etablerade musiker/låtskrivare från Norrbotten hade ett skippsläpp/release på en av våra lokala krogar för cirkus 2,5 år sedan.Jag var där och lyssnade och trummisen körde med en Cajon.Det lät hur bra som helst.Cajonen var uppmickad och kördes genom PA:t.Tillsammans med en GRYM basist och två acke gitarrister så lät det hela svinbra!
Det var så jag fick upp ögonen eller öronen rättare sagt för detta instrument..
Mvh
Micael