Jag har också lite knep jag jobbar efter:
Jag har gjort klart grunder som nån skrev innan med templates också.
Jag har tex ett projekt som heter "Dansbandsgrund, som innehåller färdigt egetskruvat trumset, tillsammans med Hypersonic2 med en "Hypermogen preset" som innehåller 15 färdigskruvade ljud som bara är avsett för just dansband, (därav mina snabba jobb inom den genren)
Samma gäller "Powerballad.cpr, pop.cpr" osv och det är skitbra att ha sånna grunder, även om man ändrar hela tiden under tidens gång, så är det alltid lättare att komma igång.
Klassiker som CTRL+D som duplicerar ett miditrack, använder jag dagligen.
Och små enkla medel för folk som kanske är nybörjare som använder klaviatur/synthar och inte lärt sig så mkt än..
Aktivera autokvantiseringen och välj kvantiseringen 1/8 1/16 1/8 triplet eller vad du nu vill, så vips blir du mycket tightare vid liveinspelningar via klaviaturet eftersom programmet ordnar till dina felspelningar automatiskt (Finns självklart i alla sequencers, inte bara cubase)
Mer jäkligt bra tips för nybörjare är ju att använda FX tracks och Group Tracks för att spara cpu, och lättare kunna använda ett och samma tex reverb, delay mot fler kanaler samtidigt istället för att lägga reverb/delay på varje enskilt spår.
Mer kommer förmodlingen