Tjohopp!
FUnderar på stående VS liggande monitorplacering. Liggande vore bäst rent ur "höjdutrymmestekniskt" sammanhang, men jag gissar att det är en tanke med att ha högtalaren stående. ELler kan det rent av vara av gammal hävd att alla högtalare ser ut på detta sätt? (diskanten ovan)
Upp- och ner vore rätt OK också...
Sen funderar jag lite kring studsande ljud i bordet.
Om jag sätter monitorerna stående så att jag har dem i öronhöjd (typ 125 över golv) så får jag perfekt lyssning, MEN blir tvungen att luta bordsskivan om jag vill bli av med studsen. Dessutom kommer ju effekten av att ljudet studsar bakåt och träffar baksidan av monitorn och skapar trassel.
Ett alternativ är att vinkla ner högtalarna, och ställa dem högre upp. Då kommer studsen från baksidan inte direkt i samma plan, och jag kan enklare ordna så att inget studsar i borsskivan. nackdelen är ju antagligen mindre sweetspot, och lite mer kingig setup.
Allt detta utgår från att jag vill dra högtalarna så långt från väggen som möjligt. Nu kommer de tå ca 80cm från väggarna, symmetriskt så det är lika för bägge. Alternativet är att ställa dem inuti basfällan, men jag skulle hellre slippa, och kommer nog testa först.
mina frågor:
1: Någon som vet om jag kan placera hs80m upp- o ner, eller liggandes.
2: Finns nån generell gammal studiorävsregel att man inte har liggande eller upp o ner för att... ?
3: Hur undviker man bordsstudsen bäst? vinkla bord, eller vinkla högtalare?
Generella frågor såklart, men jag vill dryfta och se vad ni har för erfarenheter

/T