Kontrollrummet

Mikrofoner

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aftonfalken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Håller på sedan länge och tittar på mikar till all typ at inspelningar
Hade en gång i världen som standard uppsättning, 2 st KM 86i, 2 st KM 84, 1st USM 69.
Men idag har ju utvecklingen gått långt och jag är lite vilsen måste jag säga.
Har tittat på Line Audio QM12 som amiens mik, CM3 som huvudpar eller NT2A.
Men samtiditg så lyssnade jag på ett par gamla BK mikar ...412 tror jag som lätt vansinigt bra

Så vad göra och vad köpa

Det skall passa till kör, orkester, konserter, teater video studio mm
It's nice to be important, but it's important to be nice


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har ju ingen aning om din budget, men Rödes mikrofoner har ju fått bra kritik. Så i mellanbudgetklassen kanske det kan vara något.

Själv tycker jag det är fantastiskt hur mycket man får ut av billigt elände också, kör själv med JJLAbs grejor för tillfället.

Men på önskelistan står röde :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
NT2A.
lätt det bästa jag skaffat mig i mikrofonväg för det priset rekomderas varmt
har även cm3 som funkar fint till akusitka instrument o overhead. med det fixar nt2.an oxå så..
hadde bara fått ha en är valet lätt nt2
tony
« Senast ändrad: 31.12.2008, 14:37:14 by ynot »
att leva är att dö


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Instämmer i Röde nt2a.
Köpte en sån innan jul, låter mumma. Dock måste jag justera rummet för att det får in för mycket "rum" för tillfället. Men närmickningar är helt underbara.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kanske sätta en skärm runt till att börja med? rulla ihop en matta o sjung i, tror vallhagen körde med det :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kanske sätta en skärm runt till att börja med? rulla ihop en matta o sjung i, tror vallhagen körde med det :)
Just nu har jag en skärm bakom...men måste göra något mer 3d, som går runt. Har funderat på den billiga kopian till se electronics skärmen. Men tvivlar dock. Känns med en utseendemässig kopia, och har inte lagt lika mycket energi i materialet, vilket är en viktig faktor.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Kanske sätta en skärm runt till att börja med? rulla ihop en matta o sjung i, tror vallhagen körde med det :)
Just nu har jag en skärm bakom...men måste göra något mer 3d, som går runt. Har funderat på den billiga kopian till se electronics skärmen. Men tvivlar dock. Känns med en utseendemässig kopia, och har inte lagt lika mycket energi i materialet, vilket är en viktig faktor.

Om du inte gjort det redan, så lägg en mata på golvet. Helst i hela rummet. Det gör väldigt mycket för att få bort "sovrumsreflektionerna".


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kanske sätta en skärm runt till att börja med? rulla ihop en matta o sjung i, tror vallhagen körde med det :)
Just nu har jag en skärm bakom...men måste göra något mer 3d, som går runt. Har funderat på den billiga kopian till se electronics skärmen. Men tvivlar dock. Känns med en utseendemässig kopia, och har inte lagt lika mycket energi i materialet, vilket är en viktig faktor.

Om du inte gjort det redan, så lägg en mata på golvet. Helst i hela rummet. Det gör väldigt mycket för att få bort "sovrumsreflektionerna".

Tack för tipset. Det är klart när du säger det, att jag inte tänkt på det.


Utloggad Aftonfalken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
NT2a verkiar vara en stark rekommendation från er.
Om man skulle gå upp en prisklass - vad talar vi då om?

NÄr det gäller rum och rumklanger, så rekommenderar jag att du bygger en två delad skärmvägg som ger dig en tratt att ställa miken i och sjunga eller spela in emot

Klä väggarna med ljuddämpande material och gör varje vägg ca 1200mmx2200mm och sätt ihop dem med gångjärn. Då kan du vrida och vända på dem hur du vill och framför alllt ställa undan dem när du inte behöver dem
It's nice to be important, but it's important to be nice


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
NT2a verkiar vara en stark rekommendation från er.
Om man skulle gå upp en prisklass - vad talar vi då om?

Audio Technica AT4050 är ett lite dyrare alternativ till NT2-A, snyggare diskant och överlag "tajtare" ljud.
Annars kan man ju alltid hitta en beggad C414, problemet är väl att det finns så många modeller och alla låter lite olika.


Utloggad tsmalmbe

Nån klok kunde skriva en lista över C-414 -varianter så en vanlig människa sku få koll på det...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nån klok kunde skriva en lista över C-414 -varianter så en vanlig människa sku få koll på det...
Det finns en hel del info om man söker.

History of the C414

Finns rätt många trådar om skillnaderna mellan olika 414-modeller på Gearslutz.com också.
Vissa hatar dem, vissa älskar dem. Har två B-ULS mickar själv och de är nog de sista mickar jag skulle göra mig av med om jag var tvungen att börja sälja saker...


Utloggad tsmalmbe

Tack Elof. Är andrahandsmarknaden "enkel" - nyare är dyrare, ellre finns det nån variant som är billigare/dyrare än de andra?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tack Elof. Är andrahandsmarknaden "enkel" - nyare är dyrare, ellre finns det nån variant som är billigare/dyrare än de andra?

Har faktiskt ingen superkoll på det där, fick mina för ett oförskämt lågt kompispris. De verkar ligga runt 5-6 tusen beggade (styck alltså), både nyare och äldre ner mot B-ULS. De modellerna som har den "riktiga" C12 kapseln verkar vara dyrare, eftersom den kapseln inte verkar tillverkas längre.
När det begav sig så bytte jag från ett par NT2-A till ett par 414 B-ULS och det är stor skillnad, jag tycker att 414 mickarna är mycket mer användbara och låter helt enkelt "dyrare" och mer väldefinierat på det mesta. NT2-A är dock jävligt feta på pukor :)


Utloggad tsmalmbe

Ja, det ligger ju emellan AT40xx-serien (där jag har noll koll på vad de där xx:en skall vara..), C414 och så Neumann, kanske 87. Och eftersom man (=jag) inte har råd med neumann, så får man titta på begagnade AT40xx eller C414. Och så skulle man ju behöva två förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ja, det ligger ju emellan AT40xx-serien (där jag har noll koll på vad de där xx:en skall vara..), C414 och så Neumann, kanske 87. Och eftersom man (=jag) inte har råd med neumann, så får man titta på begagnade AT40xx eller C414. Och så skulle man ju behöva två förstås.


Tänk inte att nästa steg efter en C414 är en U87. De låter så otroligt olika, 414 och U87 (både äldre och nyare). Har spelat in många gånger med U87or till överhäng, gitarrstärkare, rum, pukor, kick, virvel, sång osv. De två mickarna är bra på helt olika saker och olika sätt tycker jag. Om jag fick välja en allroundmick, skulle det bli en 414.

Man hör ju inte för sällan att "U87 är bra på precis allt, om det är en bra mick du ska ha, så är det den", håller inte med där. Men det beror väl på hur man väljer att spela in allt annat också, om den passar ens ljudideal och hur man mixar, det finns så mycket att tänka på så man kan bli galen på att välja prylar. Det bästa är väl att pröva så mycket det går, men inte låta det ta över det som faktiskt är kul: att använda prylarna man har och skapa nåt. En gång hann jag köpa tre mickar innan jag hade testat någon av dem, under den perioden gjorde jag skitdålig musik och det kändes inte bra att mixa/spela/skapa någonting. Det är bara att bestämma sig för nåt som man behåller, sen lära sig att göra det bästa med vad det nu än är. Sorry att det blev lite OT där. Godnatt!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Håller med Elof eftersom jag själv har ett par gamla AKG C414 B-ULS som är användbara på allt utom sång egentligen, där vill man som så ofta sagts ha en färgad mick, denna är ju spikrak!

Det finns ett alternativ som rekommenderas med fast cardioidläge och den heter AKG C214 http://www.septon.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=27&products_id=2424&usage_id=&mode=1&osCsid=86e1e22c7ef6184ad34ef2cb94a5efcc och där kan jag ordna ett j...ligt bra pris om det blir gruppköp, har själv funderat på en eller 2...PM/mail please!

 B)


Utloggad tsmalmbe

Är enda skillnaden mellan 414 och 214 fast läge? Prisskillnaden är ju enorm.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Är enda skillnaden mellan 414 och 214 fast läge? Prisskillnaden är ju enorm.

Det beror helt på vilken 414 du jämför med  ;), har bara testat mot en gammal B-ULS och då lät 214 mycket vassare och jobbigare. Inte speciellt snäll mot essen i sången heller.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Aftonfalken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
OK...
AKG, Röde och Neumann + AT & Line Audio
Hmmm....
Vad nu välja?

Vill ha en mik som håller - då låter , spontant Röde som ett bra alltenativ
AKG låte som att här behöver jag kompletytera med mik för att edan plocka individuella ljudkällor som kan behöva förstärkas och då är man uppe i en 3-7 mikars riggning
Neumann verkar ha tappat mark
AT har jag för lite och för dåliga erfarenheter av - då är dessa erfarenheter ca 8 -10 år gamla så det kan ha hänt mycket sedan dess
Line Audio är det ingen som talar om vilket är intressant och jag skulle vilja veta varför?

Så vad köpa?
It's nice to be important, but it's important to be nice


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Är enda skillnaden mellan 414 och 214 fast läge? Prisskillnaden är ju enorm.

Det beror helt på vilken 414 du jämför med  ;), har bara testat mot en gammal B-ULS och då lät 214 mycket vassare och jobbigare. Inte speciellt snäll mot essen i sången heller.

Precis, de låter som två helt olika mickar som knappt har något gemensamt. Det är säkert möjligt att C214 är mer lik nyare 414 modeller...

Ang. line audio. Har bara testat CM2, lite CM3. CM2 gillar jag inte, det den gjort sig bäst på för mig är pukor och då är den ganska medioker också, ganska dålig på överhäng tycker jag.
Hade en SM3 några år, den var rätt bra. Låter ungefär som en "stelare" och tråkigare 414 (B-ULS) med ännu lite snällare diskant. Den gjorde sig bäst framför bastrumman och i rummet hos mig. Den må vara ren, men på ett sätt som inte har någon charm alls. Det finns "rena" mickar som låter annorlunda och mer "på riktigt" än line audio.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Audiotechnica atm-450 och CAD m179 är mikrofoner som står sig väldigt bra bland kondingar, relativt oberoende utav pris i mitt tycke.

Helt underbar detaljrikedom och mångsidighet, ATM-450an är lite hypad i mellanregister vilket får virveln i överhäng att låta fantastiskt full, och fingerskrapet/skinnet på tablas/congas att ljuda underbart.

Cad m179 är en mikrofon jag fullkomligt älskar för akustiska instrument, iochmed dess väldiga detaljrikedom, mångsidighet och fokus på tilltalande frekvensområden. Akustisk gitarr helt underbart, pukor helt underbart, trumöverhäng, baskagge(utanför), dock lite för hypad i både diskant och bas för vissa instrument, men ofta är det en fråga om placering(som alltid). Även sång lite för hypad.

Oktavamoddad MK-319, underbart förlåtande komplement till de två ovannämnda, med sin förlåtande frekvensåtergivning är den jätte bra på vassa röster eller t.ex. skrikande fioler, som behöver tämjas en aning. VINTAGE FEELING!!

Dessa 3 mikrofoner är de första jag provar på en ljudkälla, och det är sällan någon utav de inte fungerar, men har även många andra alternativ för att kompensera eventuella brister(finns inte så många).

På den dynamiska sidan kan jag rekommendera Shure Sm7 som en bra virvel mikrofon, och den har även fått väldigt bra kritik för skriksång(growl) och många andra användningsområden, har dock inte hunnit testa alla så mycket.

Annars, Beyerdynamic Opus99, bra baskaggemikrofon, lite pleasing i sin återgivning, med bra smack i klickregister och basregister, för att låta lite extra tilltalande, dock inte överdrivet utan har en relativt jämn och naturlig återgivning, bara lite mer tilltalande.

JJlabs SMC-1, 695 kronor, användbar på väldigt mycket, med bra proximity effekt och schysst naturlig återgivning utav både primärljud och sekundärljud(s.k "bleed") fungerar den på väldigt många källor, utöver väldigt starka virvlar(vilket är fallet med de flesta kondingar utan PAD).

Jag brukar utgå från kondingar på det mesta, utom på trummor där jag använder dynamisk på baskagge och virvel. Men det gäller ju att ha bra lyssning medans man soundcheckar, annars är man helt vilse i allt...

Hoppas du hittar något du gillar!