Kontrollrummet

Cykeln - Den misskände spelmannen (v2)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Den misskände spelmannnen
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visblues
LÅTLÄNGD: 4,något
TEXT: Erik Axel Karlfeldt
MUSIK: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Här kommer den andra låten i en tänkt E A K -samling.

30/12 OK det var tydligen ingen som brydde sig eller hade något att säga om denna så den åker.
2/1 - Tänk vad man kan sura till för ingenting alls - ber om ursäkt för detta. Låten tillbaks om nu någon vill förbarma sig.

Jag undrar mest om låten - blues, melodin, arret passar till texten - blir det något giftermål ?

8/1 - ny version. Lagt om trummor och grävt fram basen + några smärre justeringar - Bättre?

Den misskände spelmannen
E A Karlfeldt ur Vildmarks- och kärleksvisor, 1895

Han kom i regn och rusk;
han såg ut som en slusk,
ty hans byxor voro våta och hans rock, ack ja!
Från hans bruna lädersäck
flöt en dunkel vattubäck,
då han ställde den vid dörrn och om natthärbärge ba'.

Men då gnall det i en vrå:
"Ja, det är nu en gång så -
allt pack skall äta på den stackars bo'n, ack ja!
Gack i boden till min dräng,
för där står en ledig säng,
och en knippa långhalm kan du från foderskullen ta."

Mörk var vandringsmannens blick,
då han vände sig och gick.
När han grep sin säck vid dörrn, så lät det klang, ack ja!
Men då ropte bonden: "Stopp,
har du don, så spela opp!
Din kvällsvard kan du tjäna, ifall du gnider bra."

Och den första låt han strök
det var trummor, skott och rök,
det var blåa led och blänkande gevär, ack ja!
Bondens anlet sken och brann.
"Det var värst, så du går an!
Som i beväringsåren mitt arma blod spratt sta'."

Men den andra stofen sang
som de helga klockors klang,
som en sommarpsalm bland björkdoft i guds hus, ack ja!
Då från spisen from och rörd
vart värdinnans stämma hörd:
"Den bästa säng i huset skall sådan spelman ha."

Och den tredje takt han drog
det var fågelspel i skog,
det var par om par i dans och älskogslust, ack ja!
Då sprang husets dotter upp
och om halsen honom lopp,
ty vackra flickors kyssar ska glada spelmän ha.

Men bonden satt vid bord
och han talte milda ord:
"Kom, tag ett glas: jag älskar spel och sång, ack ja!,
och samma smak har mor."
Blygt och tyst sad' mön: "Jag tror,
när du är borta, främling, blir jag aldrig mera gla'."

Den unge spelman log,
då det fyllda glas han tog.
"Jag är väl ej den buse som ni trott, ack nej!
Jag är lärd till orgelnist,
och mitt namn är Apelqvist,
och med fröjd, du sköna flicka, trolovar jag dej!"
« Senast ändrad: 08.01.2009, 13:49:45 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OK det var tydligen ingen som brydde sig eller hade något att säga om denna så den åker.

MEN då, varför så bråttom? Måste få en chans att hinna med också.   :blink: :huh: :( -_-
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OK det var tydligen ingen som brydde sig eller hade något att säga om denna så den åker.

MEN då, varför så bråttom? Måste få en chans att hinna med också.   :blink: :huh: :( -_-

Samma här hann inte med - en chans till Cykeln va?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Vill jag gärna lyssna på snälla lägg tillbaks filen igen! :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
eq - eko - asti - SYNTH

Tänk vad man kan sura till för ingenting alls - ber om ursäkt för detta.  :mellow:
Naturligtvis är det helt ok att inte lyssna eller kommentera om man inte känner för det.
Hade varit lite för mycket runt ikring (helt andra saker) så det slog slint. :wacko:
Låten tillbaks om nu någon vill förbarma sig.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det är ju en kalastext som inte skulle fastna i mitt öra om det inte varit för musiken..ack ja.
Svårt att veta var man ska dra gränsen för instrumentering i en sådan här låt...du får till det bra men kunde nog vara lite bättre sound men samtidigt så funkar det ...lurigt, men det var bra att du la upp den igen...ska kolla in EAK lite bättre då han är tämligen okänd för mig på sånär några dikter kändare än dessa två du låtit mig ta del av...så fortsätt med dina tolkningar men gärna en egen låt emellanåt också...
Allt gott/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
eq - eko - asti - SYNTH

Tänk vad man kan sura till för ingenting alls - ber om ursäkt för detta.  :mellow:
Naturligtvis är det helt ok att inte lyssna eller kommentera om man inte känner för det.
Hade varit lite för mycket runt ikring (helt andra saker) så det slog slint. :wacko:
Låten tillbaks om nu någon vill förbarma sig.



Klart att vi vill lyssna cykeln!
För min del har jag inte varit så mycket på forumet men tänkte tar igen det! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Åtta verser! Tänk om man själv klarade av att ens fixa tre bra verser, då man försöker skriva en text.

Jag känner personligen att musiken här är för dominant och hetsig i samband med denna text.
Skulle önska att texten var den huvudsakliga ingrediensen, i helheten. Men hur fixar man det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Härlig dikt av Karlfeldt..

Låten, din ansats är bra. Kompet funkar och allt. Jag gillar,,,,

Det enda som är störande är kanske dina avslut på slutet av vissa verser  :D Alltså att din stämma gör en svenne-wail-pryl på slutet där :D

Annars väldigt väldigt bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
*Startar motorsågen....*

Saknar kräm i kompet. Mer (lätt) distad kompgitarr kanske? Trummorna är otroligt tråkiga och statiska som sänker helhetsintrycket rejält. Tror inte en trummis skulle spelat så här. Något öppen hihat hälften så ofta som den nu stängda skulle kanske funka. Tyngre sound också.

Tycker också att det händer för lite i arret så en refräng eller en brygga tror jag skulle göra susen för hålla mitt intresse uppe lite längre.

Annars ett personligt och fint uttryck som vanligt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu hann jag lyssna Stefan dock endast ännu så länge i laptoppen. Vet inte vad jag ska tycka, tänker alltid på vad diktaren själv skulle ha tänkt och tyckt. Hm... tror jag får lyssna ordentligt i morrn och återkomma.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Fillarn... som det heter på finlandssvenska! :rolleyes:
Det vart en verkligt go story du klämde fram på nån minut här.
Stormskönt arr och skitfin sång (kan man får säga så?) GILLAS i varje fall!

Men för att denna slusk ska dra vidare utan såg och kniv så måste du se till att basisten släpps in på arenan!
Glada spelmän ska ges utrymme i denna musik, så öppna fältet för basisten, han kan ju fast heta "bassegusse", men utan hans insats låter denna låt PLATT!
Så släpp in honom med välstämd basgura så swischar det upp denna låt tlll oanade sfärer! :)
Där drar jag av gasen på sågen........ och drar andan..... och håller fast vid ovannämnda kommentarer!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Bra sväng och bra sång, som för tankarna en aning till Anders F Rönnblom. Bra blandning av moll-/durharmonier, som gör låten extra intressant.
Snyggt pianospel och även gitarrspel, men som Mahan säger - det saknas en basist. Orgeln älskar jag! :wub:
Det här ska jag lyssna mer på, högre, när resten i huset vaknat!  :)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Vill ha mer tyngd i hela arrangemanget. Känns lite väl hastigt o glättigt just nu.
Tycker bitarna utan trummor funkar bäst. Har lite svårt för den typ av trumkomp som du använder.
O som Dividend sa så känns sången i slutet av verserna ibland lite märklig.
På't igen. Kan säkert bli riktigt bra.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar verkligen arret vars rötter jag kan ana i Highway 69 och Blonde on Blonde. Det låter tämligen enkelt men himla svårt att få till med många som försökt (Ulf Dageby, Bruce Springsteen, m fl  :rolleyes:). Snygg melodi och särskilt med orgeln på den sista frasen in varje vers. Din sångröst och uttryck håller hög klass som alltid. Finns ju en klar anakronism i det rock-bluesiga kring en sådan text som direkt kastar en tillbaka i bondesamhället och det skullle kunna utspelas allt från järnålder till sent 1800-tal. Texten är ju lysande men känns inte som den annars snygga bluesen passar. Kanske är jag inskränkt därvidlag men jag tror du skulle kunna fixa en friare tolkning av Karlfeldts text till modernare, "rockigare" tidsåldrar eller å andra sidan behålla den och låta den få en mer tidlöst folkmusikarr. Kom inte riktigt ihåg syftet med EAK-projektet men vet ju att du gör så pass bra texter själv att jag inte ser något behov av att låna av äldre skalder såvida det inte är ett sätt att popularisera deras texter och det funkar bra för mig då detta är ytterligare en som jag aldrig hört förut. Tack för den!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Hello Biken

kompet lite för highend skulla varigt lite skitigare o med groove,,
sången o sjungningen texten o ljudet på detta är skit bra.

tony
att leva är att dö


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ja, här är den text som jag verkligen tycker du tolkar sååå bra, din sköna pipa gör verkligen ett fint jobb här, jag brukar inte lyssna på texter om det inte är nåt speciellt, det handlar om utförandet till stor del-men du levererar :D

Kör så det ryker Stefan :D

God fortsättning!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Personligt, kul och det gungar på fint. Cykeln bjuder alltid på intressanta texter med tycker jag ;)




Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
karl
Håller med om att det är en kalastext (dikt). Har tonsatt (hittat på melodier) ett tiotal dikter som jag tycker håller denna kvalitet
Bättre sound ... ja, jag ska försöka
Tack för lyssning och synpunkter!

SYNTH
Kul att du vill lyssna!

MaxB
Ja, visst blir man impad av en hel del av mannens texter - inte alla dock
Du kan ha rätt att musiken blir för mycket och tar över - jag är själv lite osäker på den. Men ville prova att lyfta 1800-tals lyriken till lite svettig blues, texten ska vara huvudsaken - musiken ska bara lyfta fram det sensuella.
Tack för lyssning och synpunkter!

Dividend
Javisst är dikten härlig!
Svenne-wail-pryl  :D - ok jag fattar. Ett försök att vara lite blues/soul-hip - kanske inte så bra  :unsure:
Kul att du gillar annars
Tackf för lyssning och synpunkter!

Wernborg
Ok - mer kräm och tyngd  - kan äga sin riktighet, ska se om jag kan hitta någon. Trummorna behöver absolut helt byggas om både spel och sound. Refäng eller brygga skulle nog kunna ge lite mer dynamik - tycker själv ibland att den rullar på lite för monotont
Personligt är ett mycket fint omdöme för mjej - tack! Utmärkt sågning detta
Tack för lyssning och synpunkter!

Eko
Tack för lyssning och välkommen åter!

mahan
Fillarn!?  :D
Tack för de fina orden om min sång - det finns dock lite andra meningar om den - hmm
Du har helt rätt angående basisten - han sitter lite i en tunna här - Ska genast gå och släppa upp honom.
Det var en fin såg du hade
Tack för lyssning och synpunkter
mvh Slusken

asti
Basist vare ja. Helt rätt!
Anders F! Det var lite oväntat - såg honom i Ljusdal i somras.
Det är nog synnerligen tillrådigt att huset får vakna - play it loud
Tack för lyssning och synpunkter!

martinm
Mer tyngd - ja, det blir till att leta lite för det ska verkligen inte kännas glättigt.
Trummornas ska bort - förhoppningsvis kan jag slå in några andra slag.
Ja, det här med sången - verkar vara lite delade meningar om den - får fundra lite på det
Tack för lyssning och synpunkter!

equality
Oj HW69 och BoB! Det är stora saker det!
Kul att du gillar sång - men det verkar som sagt råda lite olika meningar om den - Jag själv är rätt så nöjd men jag ska nog sjunga om det hela så småningom. Du kan ha helt rätt i att bluesen inte passar till dikten. Är själv lite delad. Har tonsatt ett tiotal EAK och de flesta är av vis- och folkmusikaraktär så jag ville få lite omväxling och samtidigt få fram det sensuella i berättelsen (tänkte Cornelis - Fröding - Ett gammalt bergatroll) Men som sagt du kan ha rätt. Kommer dock att försöka fila lite på denna ett tag till.
Syftet med EAK-projektet är att dels prova på att tonsätta andras texter (gav mej på Dan Andersson får ett par år sedan), dels att presentera några av hans dikter som jag tycker förtjänar att höras. Kul att detta fungerar.
Tack för lyssning och synpunkter - tar till mej!

ynot
Lite mer skit och groove - det låter som något jag skulle vilja ha på denna - frågan är om och hur  jag kan få till det?
Kul att du gillar sång och ljudet på den - det är lite olika synpunkter på den - men jag är rätt nöjd - men kanske det blir ett omtag.
Tack för lyssning och synpunkter

Marre
Tack för det min vän! Kul att du gillar pipan och tolkningen!
Jag ska köra lite till - får se om det ryker
God fortsättning till dej oxå och tack för lyssning!

freddy
"Personligt"  är ett väldigt fint betyg för mej - Tack!
Tack för lyssning

Då är det tillbaks till källarn och banka på de trummor som står till buds samt gräva fram bassisten - till att börja med.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
tänkte Cornelis - Fröding - Ett gammalt bergatroll

Ja den är lysande i sin jazz-bluesiga tappning och med Cornelis inlevelse. Problemet med Karlfeldts dikt är att den känns mer tidsbunden än Frödings och kanske att Bergatrollet är mer känt och därmed allmängods vilket ger möjlighet till friare tonsättningar? Men det här är ju ett sätt att få ut EAK och tio år kanske folk skrattar åt mina invändingar.  :o :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Ja den är lysande i sin jazz-bluesiga tappning och med Cornelis inlevelse. Problemet med Karlfeldts dikt är att den känns mer tidsbunden än Frödings och kanske att Bergatrollet är mer känt och därmed allmängods vilket ger möjlighet till friare tonsättningar? Men det här är ju ett sätt att få ut EAK och tio år kanske folk skrattar åt mina invändingar.  :o :)
Kan hålla med om Ks dikt är mer tidsbunden och återigen - du kan ha rätt i detta - är själv inte helt säker.
Nåväl har ändå lagt om trummor och grävt fram basen en del + några mindre juseringar ex av git stärkare - ny version i trådhuvud.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej, ja jag har då också haft så fullt upp med julstök o nyårsstök o allt vad det heter, at jag inte haft så mycket tid här på KR, men nu så...!

Texten är ju helt fantastisk, men den hörde jag inte vid första vändan, för då var jag så upptagen av ditt lekfulla arr! Tycker jag är jättehärligt, och kan hända som tidigare nämnts att det behövs lite mer tyngd i form av bas även om inte jag har den bästa lyssningen i mina sennheiserlurar att höra hur bra tryck det är!
Gott jobb i alla fall av dig!
Plinkar på en låt...