Kontrollrummet

VST-synthar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag känner att jag har ganska god koll vad det gäller akustiska instrument. Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.

Men när det kommer till synthar och konstgjorda delar är jag ofta helt lost, tänker främst på saker som man hör är synth, främst då poplåtar. Allt från Britney till Schlagerdängor. Bakgrunder till poplåtar som inte låter som något akustiskt instrument (talar alltså inte om stråkpads eller emulerade trumpet).

Det jag stör mig på är att varje gång jag pillar på mina 3 synthar så låter det förjävligt. Tröttnar alltid på att det låter skit helt enkelt. Det enda jag klarar av att jobba med är pads och basar. Sånt som inte hörs. Har även gjort en synthlead någongång.

Hur tacklar man detta problem, vill utvecklas med synthar, men tröttnar lika fort.
Jag talar inte om Basshunterliknande grejer, för det är väldigt simpla arrangemang. Tänker på lite mer mainstream pop som är välproducerad.

De synthar jag har är monologue, embracer och A1. Har inte köpt någon till eftersom suget inte finns.

Skulle även uppskatta någon bra guide till hur vst synthar fungerar. Jag är med på vågform och filter, men är oftast mycket andra effekter och reglage som jag inte känner till och fattar inte riktigt hur de funkar.


DåligtGehör

  • Gäst
Ja syntar är ett otyg helt klart. Oftast platt, trist och uttjatade banala sound. Tröttna på syntljud tycker jag låter rätt sunt. Alla gör/använder nästan samma. Men samtidigt så får några till det. Skapar något lite mer eget och spännande.

Personligen är jag iofs absolut mer för akustiska klanger (inkl. elgitarr, elpiano etc.)  och att hellre vrida till dessa genom spelsätt och effekter än rena syntljud. Men väljudande instrumenthärmande samplingbibliotek osv. har en viktig plats för att kunna skapa den musik jag vill göra i brist på tillgång till bra pianist, trumpetare, trummis osv.

En sak jag oftast upptäcker är att om en synt/sampler lovar 1000+ ljud så är det 3-4 st. jag tycker är av ok kvalitet. Riktigt spelbara/formbara samt väljudande, spännande. Men visst kan synt/sampler-ljud låta trevliga, snygga eller mäktiga. Men hur fan använder man dem. Och om man använder dem är inte risken då att 53 000 andra också använder samma klingklongiga arpeggioljud med 2-4 layers som låter samma för varje ackord eller melodisnutt du gör. Ibland tänker jag att det här ljudet låter rätt kul ett tag. Men för att göra det användbart skulle man behöva plocka isär det för ömsom låta vara det layered och ömsom enbart låta enstaka komponenter  av ljudet ljuda. Ungeför som man behandlar ett riktigt arr med riktiga instrument. Saker kommer och går. I noise och experimentiell musik tycker jag man använder just detta sätt att låta ljud blandas, komma och gå.

Men för att få det att bli något mer spännande så tror jag man får hitta ett par ljud man vill utgå ifrån. Sedan forma dem till något eget och spelbart. Göra dem till sina. Ugnefär som man lär sig hantera och krama på ett instrument. Skapa variationer på dem och anpassa till arret.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Japp, skapa personliga ljud. Och lyssna mycket på den musik du vill lära dig om. OFta är det bra att köra samma effekter på hele skapelsen nånstans, kanske en vintage warmer eller något, så at allt r någorllunda lika färgat på något sätt.

Sen är det rätt intressant det som du skriver DG. Jag skulle kunna säga "en akkegura är en akkegura är en akkegura".
Givetvis beror det på hur man lyssnar... är man intresserad och gillar syntetiska landskap hör man nog egenheter bland ljuden, på samma sätt som du hör i gitarrspel. jag är rätt övertygad om att någon som slentrianlyssnar på musik tycker att alla gitarrer låter lika etc.

jag tror man kan variera syntetiska klanger lika mycket (mer)  som akustiska, genom att spela på olika sätt..fast då med olika typer av controllers såklart.



Zyan, börja med basshunters "simpla" arr då kanske? När du behärskar det så är det bara att fortsätta :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Zyan, börja med basshunters "simpla" arr då kanske? När du behärskar det så är det bara att fortsätta :)
Sån tortyr skulle jag bara plåga ovänner med.


DåligtGehör

  • Gäst
Jomenvisst Emu. Det finns ingen garanti för något särskilt spännande bara för att det är mer konventionella instrument. Men är inte även syntar idag rätt konventionella "instrument". Som många gånger används på ett rätt slentrianmässigt sätt.

Men jag har inget emot syntetiska landskap, bara tråkiga sådana. 

Överens om att skapa och lära sig uttrycka sig genom personliga sound va?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kom på att jag har använt en synth till en youtube film, introt till denna skojfilm från en svensexa, filmad med digital fotokamera.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Zyan, börja med basshunters "simpla" arr då kanske? När du behärskar det så är det bara att fortsätta :)
Sån tortyr skulle jag bara plåga ovänner med.

JA, eller kanske få en monsterhit? :P

Vad jag menar är ju givetvis att man börjar med något greppbart.

think big, start small.





Gåligt Gehör:

JAvisst är vi det, läste mitt inlägg och det blev lite ensidigt. :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Zyan, börja med basshunters "simpla" arr då kanske? När du behärskar det så är det bara att fortsätta :)
Sån tortyr skulle jag bara plåga ovänner med.

JA, eller kanske få en monsterhit? :P

Vad jag menar är ju givetvis att man börjar med något greppbart.

think big, start small.
Var mer sarkastisk, men visst har du rätt :)
Vill hellre pyssla med hederliga gitarrljud för att jag får det att låta bättre, men klart att man måste utveckla sig.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.
17 man  :o Är det månne ett storband han är chef för?
Kom igen och släng upp nåt så man får lyssna här.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.
17 man  :o Är det månne ett storband han är chef för?
Kom igen och släng upp nåt så man får lyssna här.
Det är en orkester med komp, brass, träblås och stråk. Spelar alla sorters musik.
Njae..har ingen bra inspelning, bara rumsinspelningar för eget referensbruk. Inget jag får lägga upp här tyvärr.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.
17 man  :o Är det månne ett storband han är chef för?
Kom igen och släng upp nåt så man får lyssna här.
Det är en orkester med komp, brass, träblås och stråk. Spelar alla sorters musik.
Njae..har ingen bra inspelning, bara rumsinspelningar för eget referensbruk. Inget jag får lägga upp här tyvärr.
Länka vetja...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.
17 man  :o Är det månne ett storband han är chef för?
Kom igen och släng upp nåt så man får lyssna här.
Det är en orkester med komp, brass, träblås och stråk. Spelar alla sorters musik.
Njae..har ingen bra inspelning, bara rumsinspelningar för eget referensbruk. Inget jag får lägga upp här tyvärr.
Länka vetja...
No can do...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.
17 man  :o Är det månne ett storband han är chef för?
Kom igen och släng upp nåt så man får lyssna här.
Det är en orkester med komp, brass, träblås och stråk. Spelar alla sorters musik.
Njae..har ingen bra inspelning, bara rumsinspelningar för eget referensbruk. Inget jag får lägga upp här tyvärr.
Länka vetja...
No can do...
Varför inte?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Med tanke på att jag är chef för en 17personers orkester så har jag känsla hur arrangemang låter och hur de skrivs.
17 man  :o Är det månne ett storband han är chef för?
Kom igen och släng upp nåt så man får lyssna här.
Det är en orkester med komp, brass, träblås och stråk. Spelar alla sorters musik.
Njae..har ingen bra inspelning, bara rumsinspelningar för eget referensbruk. Inget jag får lägga upp här tyvärr.
Länka vetja...
No can do...
Varför inte?
Du har pm


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag tror att vissa komplement till ditt kunnande av riktiga instrument vore vissa grejer:

Eastwest Colossus är en stor maffig synth, som innehåller 35gb library med ljud mellan himmel och jord.
Den har 8 egna kanaler som du kan bussa ut till 8 olika kanaler på mixerbordet, dessutom har den eget reverb, delay, filter, eq osv på varje kanal.

Sen tycker jag en fantastisk mjukvarusynth heter Hypersonic 2 (Steinberg) .
Som innehåller riktigt bra ljud för all typ av musik.
Det är den synthen jag använder mig mest av när jag tex gör svensk musik som svensk pop och dansband.

Stråkinstrument ordnade du själv?  Annars är min favorit helt klar Eastwest Orkestersynthar som Orchestral  (finns i en jävla massa olika bundlar) platinum, gold, silver o allt va det är :)
Den krämar sjukt mkt ramminne dock.

Vill man ha en mysig analog rackare gillar jag ljuden i EVE2 .. den är riktigt mysig :)
trummor  kan jag inte bestämma mig, det jag vet är att jag gått ifrån EZdrummer nu, försöker använda olika .
För dansband har ju LÄTT LM-7 (Compressor) Den allra bästa virveltrumman :)

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tror att vissa komplement till ditt kunnande av riktiga instrument vore vissa grejer:

Eastwest Colossus är en stor maffig synth, som innehåller 35gb library med ljud mellan himmel och jord.
Den har 8 egna kanaler som du kan bussa ut till 8 olika kanaler på mixerbordet, dessutom har den eget reverb, delay, filter, eq osv på varje kanal.

Sen tycker jag en fantastisk mjukvarusynth heter Hypersonic 2 (Steinberg) .
Som innehåller riktigt bra ljud för all typ av musik.
Det är den synthen jag använder mig mest av när jag tex gör svensk musik som svensk pop och dansband.

Stråkinstrument ordnade du själv?  Annars är min favorit helt klar Eastwest Orkestersynthar som Orchestral  (finns i en jävla massa olika bundlar) platinum, gold, silver o allt va det är :)
Den krämar sjukt mkt ramminne dock.

Vill man ha en mysig analog rackare gillar jag ljuden i EVE2 .. den är riktigt mysig :)
trummor  kan jag inte bestämma mig, det jag vet är att jag gått ifrån EZdrummer nu, försöker använda olika .
För dansband har ju LÄTT LM-7 (Compressor) Den allra bästa virveltrumman :)

/Perrra


Jag fråga inte efter pluggar. Men allt jag gör med synthar låter bara dåligt och konstigt.
Tappar suget efter att göra musik.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag tror att vissa komplement till ditt kunnande av riktiga instrument vore vissa grejer:

Eastwest Colossus är en stor maffig synth, som innehåller 35gb library med ljud mellan himmel och jord.
Den har 8 egna kanaler som du kan bussa ut till 8 olika kanaler på mixerbordet, dessutom har den eget reverb, delay, filter, eq osv på varje kanal.

Sen tycker jag en fantastisk mjukvarusynth heter Hypersonic 2 (Steinberg) .
Som innehåller riktigt bra ljud för all typ av musik.
Det är den synthen jag använder mig mest av när jag tex gör svensk musik som svensk pop och dansband.

Stråkinstrument ordnade du själv?  Annars är min favorit helt klar Eastwest Orkestersynthar som Orchestral  (finns i en jävla massa olika bundlar) platinum, gold, silver o allt va det är :)
Den krämar sjukt mkt ramminne dock.

Vill man ha en mysig analog rackare gillar jag ljuden i EVE2 .. den är riktigt mysig :)
trummor  kan jag inte bestämma mig, det jag vet är att jag gått ifrån EZdrummer nu, försöker använda olika .
För dansband har ju LÄTT LM-7 (Compressor) Den allra bästa virveltrumman :)

/Perrra


Jag fråga inte efter pluggar. Men allt jag gör med synthar låter bara dåligt och konstigt.
Tappar suget efter att göra musik.

haha... oj.. sorry :D

Skit i att prodda på ett tag, så kommer suget sakta men säkert tillbaka! tro mig!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Problemet är att jag vill göra saker som låter akustiskt, för det är det jag behärskar. Piano, gitarr, bas, stråk och så vidare.
Men vill lära mig göra jinglar, korta effekter och få grepp över alla hjälpmedel.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Problemet är att jag vill göra saker som låter akustiskt, för det är det jag behärskar. Piano, gitarr, bas, stråk och så vidare.
Men vill lära mig göra jinglar, korta effekter och få grepp över alla hjälpmedel.

åh ok ok .... Det tycker jag är skitsvårt , tex det där med Jinglar .. att få allt komprimerat på tex 20 sekunder. skitsvårt och jag avundas folk som klarar göra det snyggt och bra!

Det är väl effekter och lekstuga man får öva sig med antar jag.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
In the jingle jangle morning I'll come followin' you.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu har jag lekt med en synth, fem spår och ett delay.
Tröttna efter ett tag.

Edit: Hitta precis att mixern som jag har som volymställare vid oseriösa produktioner var pillad på.
Någon hade rört eq´n som skar bort all bas, så när man sen pillar på synthar så blir det väldigt fel. Så basen är lite väl i mp3 hörde jag, men orkar inte bry mig om det.
« Senast ändrad: 23.12.2008, 19:51:45 by Zyan »