Kontrollrummet

Varför hörs monitorerna så mycket?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
När jag sitter ca en meter från monitorerna och allt är tyst så hör man zzzz ljud, vet int hur jag ska förklara ljudet riktigt.
Ska monitorer höras överhuvudtaget eller är det ok om dom låter lite


Tack på förhand!

Mvh


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
När jag sitter ca en meter från monitorerna och allt är tyst så hör man zzzz ljud, vet int hur jag ska förklara ljudet riktigt.
Ska monitorer höras överhuvudtaget eller är det ok om dom låter lite


Tack på förhand!

Mvh

Har du balanserade kablar in i monitorerna?
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Har du volymratten på max på monitorerna så kan de ju låta lite. Om så är fallet så kan du pröva å sänka på monitorerna och höja på ljudkortet/mixer.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Kablarna är av märket klotz, jag vet inte fall dom e balanserade elle inte.. monitorerna är behringer truth 2030A, finns ingen volymratt på dom. Jag höjer max på ljudkortet och sen lite på mixern.   

mvh


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Som sagt, kontrollera att du har en balanserad koppling. Man behöver inte koppla allt balanserat men just ljudkort --> monitorer är speciellt lämpligt att köra balanserat.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Testade dra ut kablarna ur monitorerna. och när jag drog ut tele kabeln så upphörde knastret.

Antar då att kablarna är obalanserade och att jag måste köpa balanserade? eller? :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lånar tråden lite...

Om man som jag har ett ljudkort med enbart RCA-utgångar (M-audio firewire Audiophile) men har möjlighet till balanserade ingångar på monitorerna. Hur gör man då för bästa resultat?


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
Lånar tråden lite...

Om man som jag har ett ljudkort med enbart RCA-utgångar (M-audio firewire Audiophile) men har möjlighet till balanserade ingångar på monitorerna. Hur gör man då för bästa resultat?

Antingen så köper du ett nytt ljudkort som har balanserade linjeutgångar. eller så får du leva med obalanserad koppling, finns inga genvägar  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lånar tråden lite...

Om man som jag har ett ljudkort med enbart RCA-utgångar (M-audio firewire Audiophile) men har möjlighet till balanserade ingångar på monitorerna. Hur gör man då för bästa resultat?

Antingen så köper du ett nytt ljudkort som har balanserade linjeutgångar. eller så får du leva med obalanserad koppling, finns inga genvägar  ;)
Ok. Tack.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Testade dra ut kablarna ur monitorerna. och när jag drog ut tele kabeln så upphörde knastret.

Antar då att kablarna är obalanserade och att jag måste köpa balanserade? eller? :)
I vilken ände drog du ur dem? Ur monitorerna eller ur andra änden?
Och förresten, knastrar det eller brusar det?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Testade dra ut kablarna ur monitorerna. och när jag drog ut tele kabeln så upphörde knastret.

Antar då att kablarna är obalanserade och att jag måste köpa balanserade? eller? :)

Kopplingen är garanterat obalanserad om den bara har två ledare: signal + jord. Har den signal +, signal - och jord = tre ledare blir det en balanserad koppling OM både sändande och mottagande apparat har balanserade ut/in-gångar.

http://wiki.kontrollrummet.com/Balanserad ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
I vilken ände drog du ur dem? Ur monitorerna eller ur andra änden?
Och förresten, knastrar det eller brusar det?

Det brusar, jag drog ut ur kablarna ur monitorerna!

Citera
Kopplingen är garanterat obalanserad om den bara har två ledare: signal + jord. Har den signal +, signal - och jord = tre ledare blir det en balanserad koppling OM både sändande och mottagande apparat har balanserade ut/in-gångar.

Förstår inte riktigt ska det finnas 3 st ingångar per monitor??


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Citera
I vilken ände drog du ur dem? Ur monitorerna eller ur andra änden?
Och förresten, knastrar det eller brusar det?

Det brusar, jag drog ut ur kablarna ur monitorerna!

Citera
Kopplingen är garanterat obalanserad om den bara har två ledare: signal + jord. Har den signal +, signal - och jord = tre ledare blir det en balanserad koppling OM både sändande och mottagande apparat har balanserade ut/in-gångar.

Förstår inte riktigt ska det finnas 3 st ingångar per monitor??
Tre ledare, dvs att det finns tre sladdar inuti sladden. Och dessa tre ledare kan föra balanserat. Lämplig kontakt på änden är xlr eller stereotele för de har båda möjlighet till tre ledare.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
I vilken ände drog du ur dem? Ur monitorerna eller ur andra änden?
Och förresten, knastrar det eller brusar det?

Det brusar, jag drog ut ur kablarna ur monitorerna!

Citera
Kopplingen är garanterat obalanserad om den bara har två ledare: signal + jord. Har den signal +, signal - och jord = tre ledare blir det en balanserad koppling OM både sändande och mottagande apparat har balanserade ut/in-gångar.

Förstår inte riktigt ska det finnas 3 st ingångar per monitor??
Testa att dra ur dem ur ljudkortet men ha dem kvar i monitorerna. Vad händer?

Två olika balanserade kontakter:


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Testa att dra ur dem ur ljudkortet men ha dem kvar i monitorerna. Vad händer?

Kablarna från monitorerna går till mixern! är det något fel där kanske? PÅ ljudkortet ( M-audio audiophile) finns det inga teleingångar kvar eftersom det är bara 1 in och 1 ut!.. Men när jag drog ur kablarna från mixern brusar det inte mer!
Mvh


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Ja, det är där jag har pedalen till gitarren inkopplat, synten osv.. Dom är ju upptagna..


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nu förstår jag inte hur du menar.

IN - ingång, ljud in i apparaten
UT - utgång, ljud ut ur apparaten

Brusar det fortfarande om du kopplar bort monitorerna och lyssnar i hörlurar från mixern?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Det finns tre kablar som sitter på vardera monitor! 1:a strömkabel, 2:a är XLR kabel och den går in till mixern och sen telekabel som går till "main out" i mixern (jag tror det är main out). Sen från mixern finns det två st left och right rca kablar som går till ljudkortet!
Förstår ni nu hur allt är kopplat???

Och hörlurarna kopplar jag alltid in i ljudkortet.

När jag drar ut dom där tele kablarna från monitorerna så brusar det inte samma sak när jag drar ut samma kablar men från mixern, bruset upphör alltså.
Jag antar då att det är kablarna som är obalanserade och att dom behöver vara balanserade då?? eller?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det finns tre kablar som sitter på vardera monitor! 1:a strömkabel, 2:a är XLR kabel och den går in till mixern och sen telekabel som går till "main out" i mixern (jag tror det är main out). Sen från mixern finns det två st left och right rca kablar som går till ljudkortet!
Förstår ni nu hur allt är kopplat???

Och hörlurarna kopplar jag alltid in i ljudkortet.

När jag drar ut dom där tele kablarna från monitorerna så brusar det inte samma sak när jag drar ut samma kablar men från mixern, bruset upphör alltså.
Jag antar då att det är kablarna som är obalanserade och att dom behöver vara balanserade då?? eller?

? du har alltså xlr OCH tele mellan monitorer och mixer ?
det låter som att be om problem, du ska använda enten eller :)

f.ö. vart är XLRerna inkopplade i mixern ( vilketn utgång) ?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
? du har alltså xlr OCH tele mellan monitorer och mixer ?

Japp.. jag fick ett sånt där hookup diagram från musikbörsen och så stod det? är det inte bra så?? :wacko: :unsure:

Citera
det låter som att be om problem, du ska använda enten eller

vad är enten för något??

Citera
f.ö. vart är XLRerna inkopplade i mixern ( vilketn utgång) ?

Dom e kopplade till mixern micutgångarna!

Nu känns det som att jag kopplat allting fel???  :unsure: :(


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Du kommer bara att behöva koppla in 2 kablar till dina monitorer:

Ström och ljud. Koppla XLR-kablarna från main out på mixern till xlr-in på monitorerna så är du hemma.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Så tele kablarna behöver jag inte då?

Men vänta nu main out ingångarna i mixern är ju sånna rca ingångar? Hur ska jag trycka in en xlr kabel då haha?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Citera
? du har alltså xlr OCH tele mellan monitorer och mixer ?

Japp.. jag fick ett sånt där hookup diagram från musikbörsen och så stod det? är det inte bra så?? :wacko: :unsure:

Citera
det låter som att be om problem, du ska använda enten eller

vad är enten för något??
Ojsan, det var visst norska..... menade "antingen eller"


Citera
f.ö. vart är XLRerna inkopplade i mixern ( vilketn utgång) ?

Dom e kopplade till mixern micutgångarna!

Nu känns det som att jag kopplat allting fel???  :unsure: :(
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Som jag förstår dig nu låter det som att du har kopplat main ut från mixern till in på monitorerna och sedan en annan ingång på monitorerna till en mickingång på mixern?

Försök förstå skillnaden på en ingång och en utgång så ska det nog lösa sig.

IN - ingång, ljud in i apparaten
UT - utgång, ljud ut ur apparaten
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Så tele kablarna behöver jag inte då?

Men vänta nu main out ingångarna i mixern är ju sånna rca ingångar? Hur ska jag trycka in en xlr kabel då haha?

Det du behöver göra är att hitta utgångar. Nästan ALLA mixerbord har någon som heter Main Out,
och om denna utgång finns på din mixer så är det en bra väg att koppla den till dina monitorer.

Om utgången "Main out" är av RCA-typ så kan du använda dig av kablar som är RCA i ena änden,
och antingen XLR , eller TELE i andra änden, beroende på vilken kabeltyp du vill koppla in i dina monitorer.

Att du har både XLR och TELE in i dina monitorer betyder absolut inte att du måste utnyttja båda samtidigt,
det betyder att du måste utnyttja EN av dem.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Mitt sista inlägg var helt fel..

Så här är det: först Xlr kablen är xlr på ena änden och tele på andra.. (trodde båda sidorna var xlr, därav min sista konstiga inlägg)

Jag kopplar då från monitorerna till main out på mixern.

MEN, jag hade redan main out upptaget, det gick en kabel från main out i mixern till ljudkortets input! vad gör jag nu med den kabeln? Det är då tele på ena och rca på andra...?? jag måste väll ha input till ljudkortet?


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Nu har jag fuckat till det ännu mer, Jag testade göra så som hellhoff hade skrivit och det gick inte så jag kopplade tillbaks allting som det var innan och WHIPS inget ljud alls.. utan allt som kommer är en massa brus och när jag höjer volymen så hörs bruset ännu mer.. Detta betyder väl   då att det kommer signal in i monitorerna men inget ljud då? Var nånstans kan felet ligga nu då??

Tack för hjälpen allihoppa!!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det bästa är nog om du tar bilder och beskriver hur saker och ting ser ut och är kopplat så vi kan hjälpa dig.

Men för att börja med nåt så:
Från ljudkortetsutgångar left och right in på mixern antingen in på en steraokanal eller på en tape ingång.
Ut från mixerns main out till in på monitorerna.

Svårare än så är det inte.
Jo, man måste få in ljud i ljudkortet också ;)

Cube, vad har du för mixerbord?
blargh


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Cube, vad har du för mixerbord?

Och varför?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
eee vilka tänker du då på?

Och hur ser allt annars ut då? är det rätt kopplat??


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok.. men det fungerar fortfarande inte.. jag hör bara brus och när jag höjer så höjs bruset! Ibland kommer det skitlite ljud men annars är det bara brus.

Är ledsen fall jag ställer för många frågor men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig annars :( ..  :rolleyes:


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ja jag har testat med båda men det fungerar fortfarande inte, bara brus.. Men kan du förklara varför det kommer en massa brus och när man höjer så hörs det ännu mer, och lyssnar jag från hörlurarna så är det samma sak där??? Jag vet att jag kopplat allting rätt men ändå så kommer det inte något ljud utan brus?? så jävla skumt.