Kontrollrummet

Grundläggande mixning!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Tjena, jag har precis börjat med att spela in hemma, och mixa för den delen :)
vad jag har märkt så är det otroligt svårt att mixa själv, och jag tänkte höra med alla här om tips :)
Det skulle vara underbart med några tips om hur man börjar..
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
En viktig sak att tänka på är att man aldrig kan göra fel när mixar. Man gör som man vill, lek bara fram nåt och testa olika saker. Ett bra sätt är att lyssna i lurar hur andra gör.

 ^_^
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tjena, jag har precis börjat med att spela in hemma, och mixa för den delen :)
vad jag har märkt så är det otroligt svårt att mixa själv, och jag tänkte höra med alla här om tips :)
Det skulle vara underbart med några tips om hur man börjar..


Detta är en stor fråga, finns inget snabbt svar, förutom att köpa studios specialnr mixologi såklart.

Det jag skulle säga att grunden är nivå på regel och eq:

Här jobbar du med krockar, vad som ska höras och hur mycket. Är det två instrument som ligger i samma frekvens så jobba lite med eq så att det inte blir grötigt, själv tycker jag att det får låte spretigt när det är torrt så kommer det bli bättre resultat efter reverbet.


följt av reverb för att inte låta torrt och sist en limiter för att få upp nivån.

Här ska du jobba med att lägga ett reverb på en masterbuss, sen tappa olika till det.
Främst då  att få reverb på det som verkligen kräver det. Anledning till att använda buss är för att få samma reverb på hela låten vilket får det att matcha till en enhet.

Sist lägg en kompressor som mastring. Mastring är normalt en helhet och kräver mycket kunskap, men tills vidare kan du förenkla med ett relativt bra resultat. Eventuell kompletering med en eq på hela spåret. Referenslyssna sen på flera ställen.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjena, jag har precis börjat med att spela in hemma, och mixa för den delen :)
vad jag har märkt så är det otroligt svårt att mixa själv, och jag tänkte höra med alla här om tips :)
Det skulle vara underbart med några tips om hur man börjar..


Detta är en stor fråga, finns inget snabbt svar, förutom att köpa studios specialnr mixologi såklart.

Det jag skulle säga att grunden är nivå på regel och eq:

Här jobbar du med krockar, vad som ska höras och hur mycket. Är det två instrument som ligger i samma frekvens så jobba lite med eq så att det inte blir grötigt, själv tycker jag att det får låte spretigt när det är torrt så kommer det bli bättre resultat efter reverbet.


följt av reverb för att inte låta torrt och sist en limiter för att få upp nivån.

Här ska du jobba med att lägga ett reverb på en masterbuss, sen tappa olika till det.
Främst då  att få reverb på det som verkligen kräver det. Anledning till att använda buss är för att få samma reverb på hela låten vilket får det att matcha till en enhet.

Sist lägg en kompressor som mastring. Mastring är normalt en helhet och kräver mycket kunskap, men tills vidare kan du förenkla med ett relativt bra resultat. Eventuell kompletering med en eq på hela spåret. Referenslyssna sen på flera ställen.

Jag anar att det svaret med Buss för reverb handlar om Logic eller finns det motsvarande i Cubase? Själv har jag börjat använda Group där reverb eller annan effekt finns men jag känner inte till hur jag i så fall ska färga de olika inkörda spåren olika mycket - går det med Cubase (4.5.1)?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

En viktig sak att tänka på är att man aldrig kan göra fel när mixar. Man gör som man vill, lek bara fram nåt och testa olika saker.

Det här är världens bästa tips för den som kan tekniken. Men låt dig inte luras att allt du gör är bra (ekvivalent med att man aldrig kan göra fel), för allt du gör är inte automatiskt bra, utan långt ifrån. Lär dig tekniken. Det måste du för att kunna göra vad du vill.

Lär dig sends, inserts, kompressorer och delay/reverb. Där har du grunden och avancemang. Jag mixar oftast utan effekter och gör en bra balans, för att sedan lägga till effekter. Blir inte balansen bra, använder jag kompressorer.

Det finns ett flertal trådar här som behandlar mixning på olika nivåer, läs!

:9 lycka till!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Tack för alla tips!

Jo, det är väl bara att börja plugga på alla dessa saker vad jag har förstått:P
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tack för alla tips!

Jo, det är väl bara att börja plugga på alla dessa saker vad jag har förstått:P


Prova dig fram, men plugga så att du förstår vad du provar.
Det lönar sig inte att bara veta att ljudet blir annorlunda när jag rör på denna ratt. Utan hur det blir annorlunda när jag rör på denna ratt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp, och helst varför det blir annorlunda.

:)

även om jag själv oftast inte har den blekaste :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
japp, och helst varför det blir annorlunda.

Och ta gärna en funderare först på hur du vill att det ska bli annorlunda, vad du vill åstadkomma = vad är det som inte låter bra nu/gör att det inte låter bra nu?

Det är det svåraste tycker jag, att avgöra vad som är bra/dåligt/lagom...mao att hålla öronen fräscha. Ett vanligt nybörjarfel är att man skruvar för mycket för att öronen vänjer sig efter ett tag och sen är man lost. Jag har flera gånger upptäckt det misstaget hos mig själv när jag gått tillbaka och lyssnat på gamla produktioner.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Har alltid en "ren" mix på samma låt jag mastrar så jag hör vad jag gör i samma arr fönster.
Kanonbra så hör man hela tiden vad man ändrar B)

Nya bra mastrings tips i Cubase 5 fins på deras hemsida.............
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Sedan finns det ju sjukt mycket onlinematerial. Här T e x:


Eller här: http://homerecording.about.com/od/mixingyourmusic/Mixing_Your_Music_Achieving_A_Professional_Mix_At_Home.htm

O s v

Man får inte glömma att mixa är ett hantverk. Det tar tid att lära sig för att det skall bli bra. Ett bra tips är att lyssna mycket på musik och försöka att analysera hur det verkligen låter. T e x , var ligger gitarren? Hur mycket reverb är det på sången?  Hur är trummorna placerade osv.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra tips också:

Tidningen studio har sammanställt mix och mastering i ett special nummer,försök få tag i den.Där finns mycket som är andvändbart för oss amatörer.

Sen kan du alltid lägga upp dina låtar här,då får du feedback på dina alster.På så sätt har jag lärt mig det jag kan om mix och mastering.Dock blir man aldrig fullärd i denna bransch,men vi har några fullblods proffs här som villigt delar med sig av sina kunskaper.

Ett bra men ofta förbisett tips:
Lägg in en färdig låt som nån annan gjort i samma genre som din egen på ett parralell spår i mixen.Lyssna och jämför din mix mot det,mycket lärorikt.
Sen är det alltid en fördel om man har hyfsat bra grejer att lyssna genom,men budget avgör för det mesta det.Allt handlar om att lära sig sin lyssning oavsett vad man har för grejer,och det tar tid.

Det allra viktigaste,ha roligt på vägen och låt inte inspiration och kreativitet hämmas av mixeriet.
Allt för stora mål och hårda krav kan ta död på lusten att skapa,så det gäller att balansera rätt där..

Mvh
Micael


lnetzel

  • Gäst
Om du har tillgång till Waves plugins läs manualerna till dessa där står massa bra grejor, dels om hur dem funkar men och lite exempel på när det kan vara vettigt att använda, dessa finns här:
http://www.waves.com/Content.aspx?id=5823

Jag rekomenderar speciellt den om C4 (multibandskompressor)
http://www.waves.com/Manuals/Plugins/C4.pdf

Föressten... Även om du inte har tillgång till dem är det bra läsning.






Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Jag brukar göra så att jag drar ner alla reglar i botten och sen drar jag upp dem i den ordning de ska sitta i mixen, oftast leadsång först tills den känns behaglig, sen andra leadgrejer, sen komp, sen bas, sen trummor osv. Gör så mycket som möjligt med enbart reglar och panorering och använd sen eq och kompression där det behövs, och krydda med reverb, delay och annat gott. Det varierar såklart väldigt mycket beroende på vad det är för låt, men det sämsta sättet man kan börja på (som de flesta verkar göra i början) är att sätta sig och eq:a baskaggen det första man gör. Det leder ingenstans!


Utloggad tsmalmbe

det som skall höras bäst (ofta då vokaler) lägger du till sis, och anpassar efter det. Börja med bas och trummor. Detta verkar bl.a vara det vanligaste när man läser intervjuer och 'mix-rescue' i SOS.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Och en väldigt viktig sak förutom alla bra tips du fått här är att mixa i små korta pass ( Sätt gärna en timer för det är lätt att glömma när man är mitt uppe i det ) så att du kan vila öronen. Gå och ta en kopp kaffe eller nåt annat trevligt och lyssna på helt annan musik än den du för tillfället mixar för att kunna komma tillbaka till mixen med nya fräscha öron.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Precis, dessa pauser är hur viktiga som helst men alltför många sitter i alltför långa pass och dribblar bort sig pga av detta!
Listening fatigue träder in fort som tusan, speciellt när man mixar eftersom man både psykiskt och fysiskt anstränger sig mycket mer än vid vanlig njutningslyssning, och på specifika ljudkällor eftersom man solar varje kanal och ställer eq vilket lsiter än mer på örona!
Jobba i max 2-timmars pass...sen lite fika etc i en halvtimme (tycker jag).
 B)


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Ett tips från Studios mixskola som hjälpt många inkl mig: Använd Hi-pass filter först, gärna i kombination med en spektrumanalysator först. Då kan man, som oerfaren, ha lite hjälp med att se vad det är man skär bort. Man är alltså ute efter att få bort en massa lågfrekvent "onödigt" muller som bara leder till att saker o ting grötar ihop sig. Rätt utfört får man en betydligt distinktare och renare, klarare ljudbild. OBS stirra Dig inte blind på spektrumanalysatorna, använd öronen först och främst!

Efter detta föreslår de kompressor, en besvärlig burk att jobba med initialt. När man börjar kunna den gör den underverk med det enskilda instrumentet/ ljudet. Det kan handla om ett ljud som hörs ibland men som försvinner i andra partier. Ett exempel på vad kompressor kan rätta till. Också en riktig "soundskapare". Olika kompressorinställningar kan ändra på ett sound på ett kraftfullt sätt.

Sen EQ: Börja med att leta upp områden där det inte låter bra och gröp ur där. När det sen låter bra kan Du ev lägga till lite av det Du vill ha fram. Även här kan det vara bra med en spektrumanalysator på mastern. Då kan Du se områden där det är risk för att ljud konkurrerar med varandra. Ett typiskt exempel är bas vs bastrumma. Med EQ skapar Du plats för andra ljud samtidigt som Du mejslar ut det aktuella ljudets egen plats i ljudbilden. OBS att det kan vara idé att vänta med att panorera tills efter detta moment. Kan Du skapa plats åt allt i mono så får Du väldigt bra betalt när Du sen börjar panorera ut alla ljuden.

Har Du gjort det här rätt så låter Din mix bra och färdig till 80%. Jag hävdar att dessa tre steg är de absolut viktigaste men kanske också knepigaste.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag anar att det svaret med Buss för reverb handlar om Logic eller finns det motsvarande i Cubase? Själv har jag börjat använda Group där reverb eller annan effekt finns men jag känner inte till hur jag i så fall ska färga de olika inkörda spåren olika mycket - går det med Cubase (4.5.1)?
Buss borde finnas i din Cubase men ingen har gett dig svar på frågan. Jag har ju gamla Cubase 5 och där lägger jag gärna alla kompgitarrer på en buss och efter att jag ställt in volymen inbördes mellan kompgitarrerna - mixar jag volymen från dem via deras gemensamma buss. Det är väl där man lägger reverbet kan jag tro. Men å andra sidan kan jag vara ute och cykla ibland.  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Cubase har sk FX Channels (project/add track/fx cannel) där du lägger sendeffkter som t.ex Reverb. När du väljer kommer det upp en lite ruta med två valboxar. I den ena väljer du mono/stereo och iden andra väljer du effekt.

Därefter går du in på det spår som du vill effektlägga och väljer send och där väljer du den effekt du nyss skapade.

Sen e det bara att ställa in effekten så att den låter som du tänkt dig och sen välja hur mycket av originalsignalen som ska tappas in i effekten.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Viktig ingrediens: se till att du trivs och har kul där du mixar :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
några andra tips, utöver de som redan nämnts är.....ha bra ordning och struktur i arrangemanget/projektet....speciellt om det är hyggligt stora projekt. Det blir lätt VÄLDIGT omständigt och tröttsamt att jobba om man har väldigt ostrukturerat och rörigt på skärmen....att vokaler och instrument ligger huller om buller tex....!

Jobba med bussar....det förenklar och sparar datorkraft att tex skicka körspår till en buss, och därmed jobba med en eq för hela bussen istället för en eq för varje enskilt körspår....detta gör det även väldigt mkt enklare att senare justera volymer då man kan, t.ex höja och sänka alla 10 spåren med en enda regel....eller om man skicka alla trummor till en buss, så kan man lätt höja och sänka volymen på hela trumpaketet......


lägg gärna sången någon dB högre än du tror att du skall göra....ett väldigt vanligt nybörjarfel är nämligen att man gömmer sången i bakgrunden....(självklart finns det musik där vokalerna skall vara förhållandevis låga)! Ska man göra "fel" åt något håll, så är det i sådana fall ofta (inte alltid) bättre att lägga den lite för högt än för lågt....


sist men inte minst: ta till dig av vad utomstående tycker!! Speciellt folk som inte ALLS har med musik att göra....det kan vara svårt att förstå riktigt vad dom menar, då man inte alltid talar samma "språk", men ofta har dom rätt, och man inser det när man tagit ett par veckors paus från låten. det kan vara kommentarer som: man hör inte texten! Det låter bummligt! det låter vasst/det river! det låter rörigt! osv osv....





man kan sitta och ge tips i evigheter....googla, läs på forum, lyssna på folk och lek....testa, fippla....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Cubase har sk FX Channels (project/add track/fx cannel) där du lägger sendeffkter som t.ex Reverb. När du väljer kommer det upp en lite ruta med två valboxar. I den ena väljer du mono/stereo och iden andra väljer du effekt.

Därefter går du in på det spår som du vill effektlägga och väljer send och där väljer du den effekt du nyss skapade.

Sen e det bara att ställa in effekten så att den låter som du tänkt dig och sen välja hur mycket av originalsignalen som ska tappas in i effekten.
Kul Jonnerstone det var nytt och roligt beskrivet - ska jag testa nån gång.
Hur går det för Korea rent allmänt då?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
OBS att det kan vara idé att vänta med att panorera tills efter detta moment. Kan Du skapa plats åt allt i mono så får Du väldigt bra betalt när Du sen börjar panorera ut alla ljuden.
Intressant! Det måste jag testa nästa gång. Jag tycker ofta att mina mixar saknar separation mellan instrumenten. Kanske kan detta tips vara en hjälp på vägen för att tvingas göra plats åt enskilda instrument.


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Ett tips: Lägg upp rösten så tidigt som möjligt, om den lät bra vid inspelningen trixa inte med rösten, ha den som den är.
Kolla till och från mot rösten så du behåller den referensen.

Det är så lätt att skruva in gitarrer och syntar så man vrider öronen och rösten sen låter keff när den kommer på. Kolla dina eq, har du samma precence på allt har du nog bara skruvat om öronen.

Ta bort alla kompressorer ibland och kolla hur det låter utan.....man vänjer sig snabbt vid ett komprimerat ljud....mindre kompressor är ofta bättre än mer eq.

/o


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
På tal om gröpa ur och ge plats: se till att materialet är vettigt arrat från början, att inte alla instrument ligger och harvar i samma oktav. Sprider man ut dem från början så behöver man inte jobba så hårt i efterhand att dela på dem.