Kontrollrummet

Gitarrband

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har alltid varit så försiktig med min Gibson, men nu tappa jag den i backen på grund av att jag missa att en av ändarna vänt sig upp och under under tiden jag hade suttit ner och spelat. Fick sin första skråma av att en bit lack lossna.

Jag vill ha ett bättre spänne, funderat på att silvertejpa runt skåran i hålet så att bandet inte kan komma loss, men blir jobbigt när jag har det mycket i caset. För då kommer plastbitarna ligga och slita mot lacken för det finns inte mycket utrymmet omkring gitarren.

Alternativet vore att skaffa sådant band som har spännen man sätter fast endast ändarna sen är det någon snabbt låssätt man låser fast den övriga biten varje gång man använder det. Men gillar inte att ha plastbitar hängandes runt knopparna när det ligger i caset av samma anledning som ovan.

Hur gör ni? Finns det några knep?
Eller finns det någon strap man kan låsa efter man har hängt på gitarren?


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Straplocks är vad du behöver. Nu vet jag inte hur ditt case ser ut, men i samtliga mina case finns ett extra utrymme för strap, extra strängar, pix, nån pedal etc etc där strapen med "locksen" monterade kan ligga utan risk att repa instrumentet... ^_^


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Kanske inte är fullt "rumsrent" att länka till det andra forumet, men kolla in rainydays tips i den här tråden:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=56771&hl=straplocks

Annars har jag "vanliga" straplocks på en av mina guror, funkar toppen.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kanske inte är fullt "rumsrent" att länka till det andra forumet, men kolla in rainydays tips i den här tråden:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=56771&hl=straplocks

Annars har jag "vanliga" straplocks på en av mina guror, funkar toppen.

tjing
Det är rumsrent att länka så länge syftet är gott. Vi är till för att hjälpa ju. :)

Ska kolla tipsen i denna tråd.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Straplocks är vad du behöver. Nu vet jag inte hur ditt case ser ut, men i samtliga mina case finns ett extra utrymme för strap, extra strängar, pix, nån pedal etc etc där strapen med "locksen" monterade kan ligga utan risk att repa instrumentet... ^_^

Joo.jag har ju ett utrymme, men då sitter det två ändar kvar på gitarren på de jag har sett. Och de kommer definitivt ligga tryckt mot lacken i caset.

Edit: Nej nu förstår jag.
Jag tänkte inte på straplocks utan clip lock strap.   :huh:
« Senast ändrad: 21.12.2008, 20:25:16 by Zyan »


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Har du tittat på schaller?

Underbara jag har inte tappat en gitarr, och jag kan hoppa och studsa, enda risken att man tappar är väl om skruven knäcks!

Här är en länk iaf http://www.bonnersmusic.co.uk/buy/Schaller/Security_Lock_Guitar_Strap_Lock

Detta är väl en form av strap locks!? Men gitarren ser ju inte annorlunda ut efter att man bytt ut "knapparna" blir varken större eller ligger emot på din Gibsons lack, de rörliga delarna sitter i remmen men kommer inte emot lacken finns inte en chans att skada lacken som jag ser det!

Har en ettårig Hagströms med just Schallers ser ut som ny, inga dings repor eller dylikt!

Hoppas att detta hjälpte ... om inget annat är det lite utfyllnad ;)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har du tittat på schaller?

Underbara jag har inte tappat en gitarr, och jag kan hoppa och studsa, enda risken att man tappar är väl om skruven knäcks!

Här är en länk iaf http://www.bonnersmusic.co.uk/buy/Schaller/Security_Lock_Guitar_Strap_Lock

Detta är väl en form av strap locks!? Men gitarren ser ju inte annorlunda ut efter att man bytt ut "knapparna" blir varken större eller ligger emot på din Gibsons lack, de rörliga delarna sitter i remmen men kommer inte emot lacken finns inte en chans att skada lacken som jag ser det!

Har en ettårig Hagströms med just Schallers ser ut som ny, inga dings repor eller dylikt!

Hoppas att detta hjälpte ... om inget annat är det lite utfyllnad ;)

Det är sådana jag har skaffat (tror jag).
Fick byta knopparna och sen sätta fast en liten metallbit på spännet, precis vad jag leta efter.
De andra hade en 10cm bit band med ett stort spänne på. Det var dessa jag ville undvika.


Utloggad tsmalmbe

Schallers grejer är pro. Har ännu ett oöppnat paket hemma som väntar att installeras på basen. På gitarren var det gamla skruvhålet så glappt, att jag fick improvisera. Så det är inte alltid perfekt plug'n'play, bara som en varning. Men när det väl fungerar, fungerar det bra. Inga blåa tånaglar mera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Här är det dags för en liten anekdot från min ungdom:

När jag var typ 17-18 år så hade jag sparat ihop till min första USA-strata-en fin rackare i blå färg.

På den satte jag sådana där "strap-lock" för att kunna slänga runt gitarren a´la Malmsteen....
Jag gick utomhus för att öva lite och slängde runt gitarren runt kroppen med full kraft......döm om min förvåning när jag ser den nya fina gitarren flyga fint i luften en 3-5 meter upp i luften och landa med halsen före i gräset så halsen fick en ca 45 graders lutning.......det visade sig att jag hade tryckt in knappen för upplåsning när jag lekte Yngwie...lyckligtvis så hade den bara släppt i halsskruvarna så jag kunde skruva iop skiten igen....inte så kul just då, dock :blink:
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Skjuter till lite egen fakta i ärendet  ;)

Har alla mina el-guror bestyckade med straps....
Dels för att minimera risken vid byten av gitarr (Yep, jag är en sån som gillar att använda alla i repan  :D)

Samtidigt är det en liten garanti att grejjerna inte dimper i backen. Speciellt med min Epi G-1275 (dubbel-halsade), den väger en del.......
Lite overkill kanske på Squier stratan med tanke på värdet men.... :wub:

Summa: Enkelt att hantera oavsett om man sitter hemma eller står i repan eller är ute på ett gig !!!
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg