Kontrollrummet

stajo_egghuvud - ingenting blir som du vill

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
LÅTNAMN: Ingenting blir som du vill
ARTIST/GRUPP: stajo - egghuvud
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3.34
KOMPOSITÖR: Staffan Jonsson
PRODUCENT: Staffan Jonsson
MEDVERKANDE: Egghuvud spelar trummor
INSPELNINGSÅR: 2006-2007
FORMAT: mp3

Tänkte jag skulle slänga upp denna, nog världens mest utdragna projekt... eller vad säger du egge? Det var denna jag snodde trummor ifrån till "sommaren", trummorna låter ju hehe lite bättre i rätt sammanhang :).

Tycker den är lite somrig, lite samma sound som "sommaren" har dock inte kunnat låta bli att stoppa in lite stråk...

www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Fyller ut med lite text.. inte för att den är fantastisk men tycker själv det är kul när folk hostar upp texten..

Ingenting blir som du vill            

Ref x2:   om ingenting blir som du vill
ja ingenting, stanna till
hur är det nu, hur är det då
hur känner du vart vill du gå

Vers:   ja jag undrar förstås
vad som håller dig kvar
om vi struntar i oss
vad är det då som ni har

ingen vänder sig om
ingen frågar en gång
här är andra som går
det är allt jag förstår

Ref x2
 
Vers2   om du känner en dag
allt som händer är svar
på de frågor du haft
blir precis som vi sagt

all förändring är svår
det som hände igår
blir allting som fanns
vill du ge oss en chans

Break:   om vi faller, allt vi känner
inget spelar någon roll
det jag säger, är att jag känner
vill du följa mig bort

Ref x2
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad tsmalmbe

Väldigt obalanserad mix. Sången ligger på ytan, restan av orkestern i ett annat rum. Sången fullkomligen skriker efter en kompressor - mycket ojämn som den är nu.  Virveln låter för somrig, ezrum och så. Mera karaktär på virveln.

Skön stämning, men mixen ger inte rätt åt låten.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Din styrka är refrängerna och även denna gång. Sticket sitter snyggt också.
Harmonierna känns denna gång väl förutsägbara (gäller inte refrängen - snyyyyggg) och
det blir lite en mellanlåt från dig men kraven ökar ju i och med din förra sommarlåt
och den med Stensdotter. Efter dessa skulle jag inte ens våga andas ordet "uppföljare".
Mixen uppfattar en amatör som jag som helt ok men lite ojämna reverb
(mer på nåt och mindre på annat) ger ett splittrat intryck. Tycker du fixar sången allt bättre.
« Senast ändrad: 17.04.2007, 19:37:40 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jojjomen Stajo!

På sätt o vis är ju detta "dussinmusik", men du lyckas göra den egen o personlig, lixom Stajo. :D Mixet e ju inget super, men alla goda ingredienser finns ju där. Gäller bara att få dom på rätt plats!

Med en god mix och mastring så vi har en SOMMARHIT här!


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Första sekunderna så tänkte jag,, dansband?

Men det är sommar detta oxo!

Nu skall jag försöka få till en förklaring kring vad jag kom att tänka på när jag lyssnat ett par gånger på låten. Tajmingen på sången känns lite obalanserad. Det är mycket möjligt att jag är ute på hal  is, eller att det är helt rätt som det är nu! Men det var i alla fall en känsla jag fick.


Låten har en del "obehagliga" effekter, man trallar så käckt med efter en kort stunds lyssning!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tsmalmbe

Tyckte det var hög ljudvolym så jag ställde mig i ett annat rum... så det märktes ;).
Mixen gick otroligt snabbt med tanke på hur länge den legat hm kan bara hålla med och retirera.

Gott att du tycker låten är bättre än mixen:). ser att du mixar i signaturen, är du dyr eller kan man tänka sig någon slags byteshandel :unsure:


equality

Ja versen är nog lite tråkig va, den gamla vanliga rundan lixom. Fast refrängen sitter där va.
Haha jo jag börjar känna lite press... :ph34r:

Tack för komments.


mahan

Hehe det är nog rösten som min va... ingen sjunger som jag;). 
Trallvänlig då :) Gott.

Light Head

Jo jag var lite orolig över dansbandssoundet, i vissa delar av låten mer än i andra. När gitarren kommer på tredje versen blev jag ännu oroligare men den satt ganska bra ändå.
Hm jag är inte alls rytmisk faktiskt så nog stämmer det säkert.

Jag gillar de obehagliga effekter låten har, tack!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej Stajo. Jaha. Den blev klar till sist. Snällt att credda mig i titeln. Trummorna är ju bara en bisak egentligen. Kul att den blev klar.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Bra arr på denna.Bra låt. När du sjunger så tänk på andnings tekniken.Texten är ju ganska snabb och forcerad på denna.Det finns några passager där du andas fel.På vissa ställen är det helt ok,på dom långa sång passagerna räcker inte riktigt luften till.Du märker det när tonen börjar svaja och det börjar låta osäkert.Då har du förbrukat all luft.Ta ett djupt andetag inför varje lång passage,så kommer det att låta mycket bättre.Du håller ton helt perfekt,det är i andnings tekniken det brister.Försök att andas mellan de olika stroferna,hitta pauserna där du ska dra in luft.Strunta i om det hörs när du andas,det gör inte så mycket.Det är bättre med för mycket luft än för lite.

Om jag jämför för ett år sedan Stajo,så har du gjort fantastiska framsteg med din sång.Det enda som behöver finslipas är vibrato och andnings teknik.Över driv när du andas in,ta in mer luft än du behöver inför sång sträckan.Öva det genom att ta in maximalt med luft och sjung en lång ton så länge som möjligt.Ta tid hur länge du kan hålla tonen ren med de olika teknikerna.Det gör att du så småningom känner hur de olika delarna av din röst förändras under luft utsläppet...Falsett,övre delen av halsen,nedre delen av halsen och fullt mag stöd. Försök att få de olika delarna att samverka när du släpper ut den ensamma tonen,glid upp och ned på tonen.Då kommer du att förstå hur samverkan mellan de olika teknikerna förbrukar olika mycket luft,och det är väldigt viktigt att förstå för att luften ska räcka till när du sjunger.

Hoppas att du får användning av detta.

Mvh
MIcael
« Senast ändrad: 18.04.2007, 10:45:45 by Harmonica mike »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej Stajo. Jaha. Den blev klar till sist. Snällt att credda mig i titeln. Trummorna är ju bara en bisak egentligen. Kul att den blev klar.  :)

Jag tycker de är rätt viktiga för karaktären. Sedan ökar intresset kanske något med mer levande trummor ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena.
Bra arr på denna.Bra låt. När du sjunger så tänk på andnings tekniken.Texten är ju ganska snabb och forcerad på denna.Det finns några passager där du andas fel.På vissa ställen är det helt ok,på dom långa sång passagerna räcker inte riktigt luften till.Du märker det när tonen börjar svaja och det börjar låta osäkert.Då har du förbrukat all luft.Ta ett djupt andetag inför varje lång passage,så kommer det att låta mycket bättre.Du håller ton helt perfekt,det är i andnings tekniken det brister.Försök att andas mellan de olika stroferna,hitta pauserna där du ska dra in luft.Strunta i om det hörs när du andas,det gör inte så mycket.Det är bättre med för mycket luft än för lite.

Om jag jämför för ett år sedan Stajo,så har du gjort fantastiska framsteg med din sång.Det enda som behöver finslipas är vibrato och andnings teknik.Över driv när du andas in,ta in mer luft än du behöver inför sång sträckan.Öva det genom att ta in maximalt med luft och sjung en lång ton så länge som möjligt.Ta tid hur länge du kan hålla tonen ren med de olika teknikerna.Det gör att du så småningom känner hur de olika delarna av din röst förändras under luft utsläppet...Falsett,övre delen av halsen,nedre delen av halsen och fullt mag stöd. Försök att få de olika delarna att samverka när du släpper ut den ensamma tonen,glid upp och ned på tonen.Då kommer du att förstå hur samverkan mellan de olika teknikerna förbrukar olika mycket luft,och det är väldigt viktigt att förstå för att luften ska räcka till när du sjunger.

Hoppas att du får användning av detta.

Mvh
MIcael

Min röstcoach :)
Schysst av dig Micael att ta dig tid och analysera, det uppskattas alltid. Tyvärr är jag en lat elev som inte övar mer än precis när han skall sjunga in en låt  :ph34r:. Fast då brukar jag gå igenom alla tips som du och endel andra givit mig under åren. Så jättetack!

Just nu väser jag mest men det går åt rätt håll...
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena fin sak det här minns den allt kul att få höra den färdig inte så mycket pill kvar för att få den iväg till radion. Gura riffet ska nog liras med mörkare toner typ bilda lite hook i sig. Ta bort några av fillsen i verserna på trummorna som i sig då är riktigt jäkla bra, skitbra egghuvud helt rätt trummor till den här. Undrar om du inte ska transponera leaden upp och ner utifrån din röst istället för att tänka sångträning. Förstå mig rätt nu det är ju givetvis mycket viktigt med sångträning men jag får för mig att här handlar det mer om att hitta oktaver som funkar för din röst och träna där så att säga. Skitbra och glad blir man av den även om texten går lite i moll. Hör av mig på telefon ikväll om jag hinner måste städa frugan fyller år imorn. Ha det så hörs vi.
Göran