Tidigare undervisade jag faktiskt gitarr privat ett tag, det gav lite extraslantar och höll spelandet igång. Men det är något annat med en tioåring. Min brorson tar faktiskt lektioner av mig nu, han fyllde precis tio år. Det har väl blivit ett tiotal "lektioner" nu, som är ungefär 45 min per styck. Helt underbart att få hänga med grabben under dessa förutsättningar. Vi spelar lite gitarr och babblar, sen brukar vi avsluta med lite tvspel
Upplägget är ganska enkelt. Varje gång har han fått spela något han känner igen, någon barnvisa/känt riff/eller egen låt. Samtidigt har vi gått igenom lite teori, ackord osv. 1-2 ackord per gång. Du vill absolut inte ta död på hans gitarrintresse, tänk att ha det på ditt samvete

Så ackord är inte så kul i början heller, men nyttigt ont om man säger så.
Tänk även på att en tioåring inte har så stora händer. Vissa ackord är riktigt svårt. Barréackord funkar inte riktigt än
Ta det lättsamt och ha kul är mitt tips. Som andra sa så är det viktigt att det spelas saker personen gillar. Jag har sett stor skillnad på hur mycket han övar i förhållande till vad han tycker om låten/riffet.
Hör av dig om du vill ha hjälp med förslag på låtar eller något annat
Lycka till!