Kontrollrummet

Att göra ett album

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag leker lite smått med tanken att jag skulle göra ett album... Ja, alltså i egen regi i min egen studio. Jag har ju bara gjort strölåtar i lite olika stilar, men aldrig tänkt att de skulle ingå i något album. Det skulle vara kul att skriva en bunt låtar och spela in dem i syftet att de skall passa in i ett album.

Men då ställer man sig frågan – vad är ett album? Skall låtarna vara inspelade inom några månader, på samma plats, samma sound, samma trum- och sångljud etc? Om jag skulle ta mina 12-15 senaste låtar och ge ut dem i ett album så känns det inte som att så mycket håller dem samman, förutom att kompositören är densamme. Det kanske inte är fel iofs, men plattor som är alltför skiftande i stilar har ju kritiserats just därför (exempel Beatles' vita dubbel)

Hur gör man när man gör ett album? Ni som har producerat eller medverkat på ett, hur tänkte ni då?

Ordet är fritt.  :)
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Jag är lite som dig tror jag. Gillar att göra mycket olika typer av musik. Jag förstår ditt tänk när det kommer till ett album, hålla tillbaka lite på detta och anpassa till förmån av någon helhet. Visst det är nog en god tanke, samtidigt tycker jag att det kan vara kul med något oväntat.

Det finns ingen som säger si och så, du ska göra det du känner för. Vill du ha dina 12-15 låtar på en skiva så ska det vara så, helt enkelt.

En skiva som baserar sig på en låtskrivare kan vara mer spretig än t.ex en grupp, av naturliga skäl.

Frågan är vad målet är med skivan? Varför gör du en skiva? Om det bara är för att det är kul så tycker jag du gör det som är kul, det du vill och känner för att göra. Är det för att "nå ut" på något vis så kanske du behöver anpassa dig en aning mer, hitta en inriktning eller så.

Kanske du ska börja med en EP?

Något mindre liksom. Ett album innebär ganska mycket jobb, risken finns att projektet tappar fart och annat kommer ivägen.


oceanmusic

  • Gäst
Jag har gjort både och. Till avslappningsmusiken har jag helt enkelt plockat ihop de låtar som fungerar som avslappning och inte kontrasterar allt för mycket mot varann. Till det senaste, Room of Tranquility, komponerade jag alla låtar under drygt två veckor med ett mycket bestämt syfte och en bestämd riktning.

Generellt gäller väl att inte lägga låtar som spretar alltför mycket åt olika håll på samma album. Lägga dem på en CD för att kunna lyssna kritiskt är väl en annan sak men just en sammanhållen skiva, nope det tror jag inte på.

Rådet är väl att göra som du själv känner för. Inte så konstruktivt kanske men ändå...



Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Jag har väl gjort c:a 10 plattor vid det här laget, och vissa har varit hårt regisserade, sammanhållna, med en bestämd stil och ett visst sound, sen har jag gjort precis tvärtom med andra grejer, t.ex. Loch Vostok, som iochförsig hålls samman av själva produktionen, men annars är själva grejen med Vostok att "anything goes", det är ju i grund och botten metal, men det smyger sig in lite King Crimson, Goblin, Anekdoten och sånt lite här och där.

Jaja...jag tycker att kompositören bestämmer, och kritik om sånt, t.ex. "The White Album" det är för folk som inte pallar med att lyssna lite extra noga :)
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressanta tankar. Jag antar att jag vill göra ett album för att det är en utmaning. Att bara bunta ihop befintliga låtar känns inte lika utmanande, även om jag själv älskar mångfacetterade album, utan jag tror jag vill testa att skräddarsy.

Så det jag egentligen undrade var hur man skräddarsyr låtar och produktioner så att albumet "hör ihop" liksom. "Bestämd stil" kan jag förstå, men vad är ett enhetligt sound? Köra samma trumljud rakt igenom? Skall sången låta lika? Skall gitarrerna låta som att det är samma gura körd genom samma stärkare med lite olika inställningar, t ex? Jag tycker man har gått för långt om man tar Dire Straits första album som exempel, där det blir riktigt tråkigt för alla låtar har samma intrumentering och låter i princip lika. Men soundet kan man väl behålla fast instrumenteringen växlar mellan låtarna?
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Några tankar om vad om kan vara lika. Texten i form av en röd tråd? Samma stämning som infinner sig. Ett tema som upprepar sig. Den senare har ju använts mycket inom den klassiska musiken där det finns "variationer kring ett tema".
Du har hittat ett unikt sound på ett instrument eller tom ett "unikt" instrument som du vill ska komma fram i varje låt lite extra osv osv.

Jag tror inte det finns ett definitivt svar kring detta utan det finns nog många, många svar.

Någon nämnde ett syfte, varför inte ta fasta på det?


freddy

  • Gäst
Intressanta tankar. Jag antar att jag vill göra ett album för att det är en utmaning. Att bara bunta ihop befintliga låtar känns inte lika utmanande, även om jag själv älskar mångfacetterade album, utan jag tror jag vill testa att skräddarsy.

Så det jag egentligen undrade var hur man skräddarsyr låtar och produktioner så att albumet "hör ihop" liksom. "Bestämd stil" kan jag förstå, men vad är ett enhetligt sound? Köra samma trumljud rakt igenom? Skall sången låta lika? Skall gitarrerna låta som att det är samma gura körd genom samma stärkare med lite olika inställningar, t ex? Jag tycker man har gått för långt om man tar Dire Straits första album som exempel, där det blir riktigt tråkigt för alla låtar har samma intrumentering och låter i princip lika. Men soundet kan man väl behålla fast instrumenteringen växlar mellan låtarna?

Jag vet inte om det är något du behöver oroa dig över. Artister kan lira på olika gitarrer och olika effekter, olika musikstilar osv, men på något vis så hör man ändå att det är samma personer inblandade. Jag tror man kommer kunna känna igen dig i låtarna oavsett gitarrljud och trumljud. Som du säger så blir det tråkigt om det är samma ljud hela vägen igenom. Våga ta ut svängarna!

Om du har något återkommande, alltså något som är med lite i alla låtar så tror jag det blir en helhet. Kanske din röst?


asti

  • Gäst
Ja, man vill ju inte gärna göra misstaget att ge ut något så misslyckat som Beatles vita dubbel-album!  :D


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ni som har producerat eller medverkat på ett, hur tänkte ni då?
Den första vi gjorde lät vi spreta precis hur mycket som helst. Istället var det en genomgående handling eller tema som länkade ihop låtarna.
Den andra lät mer enheltlig soundmässigt men istället var det fler kockar med som bidrog med material. Också här ett gemensamt tema, som växte fram under tiden låtarna formades.
Jag tycker mycket väl musik kan spreta sound- o innehållsmässigt hur mycket som helst om man har något annat som binder ihop dem. Och det är egentligen bara du själv som kan/ska styra över detta. Känner du en samhörighet eller ett sammanhang i materialet så är det nog. Vad andra ev känner eller inte kan du aldrig råda över o ska inte heller bry dig om.
Sen är det en helt annan sak att man i mixning och mastring till slut försöker anpassa materialets delar till en helhet som funkar ihop, men att det funkar kan lika väl bero på brytningar mellan olika ytterligheter som jämnheten i likheter.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Rattlesnake, lite förvånad faktiskt...du brukar ju veta vad du vill , kunna uttrycka det i både konkreta o känslomässiga ordalg på ett bra sätt!

För min egen del har jag, liksom flera andra här i tråden gjort några plattor med mer eller mindre spretande (oftast i andras öron) material musikmässigt, något man förmodligen velat och behövt få ur sig för att komma vidare.

Förhoppningsvis blir man bättre med tiden på att snickra låtar (komponera) och framförallt att arra dom på ett sätt så att dom funkar i albumkonceptet, för mig som 40+ snubbe är detta sådant man växt upp med sedan bröstmjölken (ja farsan å morsan diggade Abbey Road likaväl som Glenn Gould på Bach´s partitor etc) och att själv göra ett album känns alltid lika självklart som form!

Mitt nya album i "Florian le Sage" namn (Jan-Feb 2009) kommer dock att bryta trenden mot de tidigare på så vis att en och samma (i det här fallet) sångerska kör röda tråden på skivan, det är en mkt viktig sak för både lyssnaren och skaparen och givetvis på samma språk.
(finns ju rätt många blandspråkiga plattor utgivna och det tror i alla fall jag inte på)

Musikmässigt så håller den också verkligen ihop och här kan jag inte ge några som helst recept, detta måste man känna själv och det tror jag definitivt du har förmågan att göra!

Dessutom lär jag pressa en mindre vinylserie på den i vår utöver CD-produktionen som jag själv gör numera, eftersom detta för mig är ett statement av stora mått inom artrock/pop och plattan är på 39 min. tot. samt mixad/mastrad för vinyl enl. klassisk analog skola där jag ju är stöpt under glada 80-talet!
(innebär inte att det kommer låta bättre eller sämre på CD  ;) )


Varför klankar så många här på the white album, fånigt som f-n och nu håller jag för munnen!!!

Lycka till med din skapelse, se till att den håller ihop på något sätt...

 B)





« Senast ändrad: 19.12.2008, 19:50:43 by Mr Artrock »


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Haha, det är ingen som klagar på vita plattan, vi gjorde oss löjliga över det faktum att den fick dålig kritik när den kom. :D
förresten, trevlig helg allihop!!!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att det blev sån respons på detta ämne - alltså, jag "leker med tanken", inte alls samma sak som att jag planerar att göra en platta.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Frågan är egentligen inte hur jag skall bete mig för att göra ett album utan hur andra tänker när det skall göras ett album.

Mr Artrock tycker jag har kommit nära pudelns kärna med sin röda tråd. Här har vi något, en röd tråd är t ex en speciell sångare/sångerska man använder. Och ja, plattor på flera språk känns verkligen splittrade...Eller en röd tråd som Oceanmusics förslag på teman, texter, stämningar. Du (Oceanmusic) nämner att jobba i en viss riktning. Berätta gärna lite mera hur du menar.
Dr Müller nämner hårt regisserade. Hur regisserar man musik?
MrPhil nämner två album, ett med lösa tyglar och ett med strama. Vilket blev ni själva mest nöjda med, och hur reagerade publiken?

Freddy, du nämner att tråden kommer att finnas ändå, att man trots allt lämnar sitt fingeravtryck som känns igen. Men jag tror att det inte ger intrycket av ett album om man inte särskilt tänker på detta, utan tar man ut svängarna allt man kan blir det mera känslan av ett samlingsalbum. Dessa känns ju annorlunda, även om det är samma röst på alla låtar så blir det ett mer splittrat uttryck. Oftast trevligare att lyssna på, men jag är ute efter den där albumkänslan som är så svår att definiera. Tänk dig att du hör en låt på radion där du sätter direkt vilken artist det är, och kan gissa på vilken platta den ligger på, utan att du har hört låten förut!

Kanske är album snart ett förlegat begrepp, men det är en annan diskussion.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om man gör albumet helt själv och allena kan man kanske tänka en och två gånger på vilka instrumentpluggar och så man använder för att hålla ihop den produktionsmässigt. Är det däremot ett band som spelar tror jag att låtmaterialet kan tillåtas spreta lite mer eftersom bandets inbyggda sound kommer att ge ett sammanhållet uttryck ändå.

Att blanda språk på ett album tror jag inte på.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag vet ett par exempel där blandade språk har fungerat, riktigt bra faktiskt.

Om jag skulle göra ett album ,så skulle jagförsökahålla ihop det medarr, stämning och produktion.  låtar skall leda ini varandra, föra något vidare. man återkommer till vissa teman/känslor. Däremot kan man blanda friskt instrumentalister och sångare. Finns tråden där så funkar det iallafall.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Personligen tycker jag att det viktigaste är att det finns variation i låtarna! Arrangemang, melodi och harmoniföljd måste "överraska" ibland, annars blir det för tråkigt i längden, hur snyggt det än är producerat! Om man ska orka lyssna igenom ett helt album måste det "hända" lite då och då, som håller intresset vid liv, såvida det inte är något alldeles suveränt bra vad gäller t.ex sång eller instrumentalprestation! Är man bara nöjd själv med låtarna och känner att dom håller för flera lyssningar räcker det ganska långt. Kan man ha en röd tråd eller ett "tema" är det nog en fördel, men viktigare än så tycker jag är låtordningen, så att man får just variationen! Vet inte om det har med åldern att göra, men senast jag orkade lyssna igenom ett helt album var faktiskt KR:s julskiva!! Den är så varierad det kan bli! :wub:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
MrPhil nämner två album, ett med lösa tyglar och ett med strama. Vilket blev ni själva mest nöjda med, och hur reagerade publiken?
Ja, både och, vad gäller strama resp lösa tyglar.
Första hoppade vilt mellan genrer men var ändå uppstramat på vissa andra sätt. Eller uppstramat är kanske fel ord. Det fanns komponenter som var genomgående vilket fick plattan att hänga ihop trots att vissa låtar lät helt olika från andra. Ljudmässigt var det t ex genomgående samma gitarrljud.
Den andra hade mer genomgående tankar i arr, på så vis att det medvetet fanns med akustisk gitarr i alla låtar, det fanns också trumloopar som låg i varje låt bakom vanliga trummor. Istället varierade grundmaterialet mycket mer i harmonier och melodier eftersom det var fler som bidragit med material.

Vilket blev då vi/jag mest nöjd med? Jag får nog tala för mig själv här. Rent musikaliskt framförd är andra plattan bättre. Tyvärr blev den i mitt tycke inte riktigt lika bra som den hade potential till, det gäller egenligen två av låtarna som kunde blivit bättre än vad de blev till slut. Som lovade mer i demostadiet än vad vi sen lyckades utveckla dem till.
Första plattan är mer spännande producerad än den andra som i gengäld är mer musikaliskt komplicerad än den första.

Ett problem vi upplevde med första plattan var att skivbolag ansåg att det spretade för mycket mellan olika genrer. Reaktionen från lyssnare var däremot väldigt blandad: en del formligen jublade över att vi blandade både mellan och i låtar, en del andra tyckte det var jobbigt. Så vi fick en bekräftelse på att det inte bara var vi själva som ibland kan tröttna på "homogena produktioner och arr" utan det fanns gott om lyssnare också. Bortsett från att det far mellan olika genrer så är nog första plattan mer lättlyssnad. Det gjorde att även den som inte gillade hela plattan ändå kunde hitta några låtar de gillade.
Andra plattan som då låter mer homogent rent ljudmässigt gjorde förstås att lyssnare antingen gillade hela plattan eller inte. (lite förenklat sagt, men ändå) Det är också en mycket hårdare och musikaliskt krångligare platta en den första.

Gemensamt för bägge plattorna är ändå att vi inte sneglade mot att fundera på om publiken skulle gilla det eller inte, om de skulle föredra en mer homogen platta eller inte. Vi gjorde som vi ville för vår egen skull. Vi gjorde musik som vi själva skulle vilja lyssna på.
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=286893&content=music om du själv vill lyssna. Låtarna ligger kronologiskt bakåt, nyast först.
Nu var jag långrandig nog känns det som :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mr Phil,
Tack för att du bjussar på detta!  ^_^ Det var en hel del låtar att lyssna på där... "Musik för musiker" skulle man kunna kalla detta. Ingenting man greppar över en första lyssning direkt, men man slås ju av kompetensen i det hela. Tycker nog att andra plattan låter lite bättre, känns mera proffesionell på något sätt, både i framförande och mix.

Intressant det du nämner att bolaget ville ha en produktion utan för mycket spret. Jag tror att det oftast är så, och kanske förklarar varför debutalbum oftast låter mer homogena än album två och speciellt nr 3, då bolagen har mera makt över artisterna i början. Samtidigt tycker jag att många artister har svårt att reproducera den spontanitet som finns i ett debutalbum.

Jag har också ett par albumerfarenheter. Jag har egentligen bara medverkat på ett studioalbum, men det var delvis i egen regi och tog hela 4 år att spela in. En hel del av låtarna byttes ut eftersom, och det kändes som det aldrig skulle bli färdigt. Plattan blev ganska spretig, delvis beroende på den långa tidsrymden, men även för att vi var två leadsångare och låtskrivare. Dessutom spelades den in tre studios alltifrån Stockholm till Piteå. Platta nummer 2 blev ett hopkok av nyinspelat, överblivet och heminspelat, och ännu spretigare.

Mitt första seriösa inspelningsförsök på egen hand blev ett "album", och det var en ganska kul upplevelse. Detta var på den tiden när man gick i skolan, bodde hemma och hade sportlov. Jag hade planerat i veckor innan och hade gjort t o m gjort demos på dubbelkassettbandaren mha en trickfunktion, hade funderat hur de fyra spåren bäst skulle utnyttjas och vilkas "bouncar" som behövde göras. Tror  t o m låtordningen var klar. Så kom då sportlovet, hyrde en Fostex 4-kanalsporta och en Roland 707 trummaskin under hela veckan, och tillsammans med en elgitarr, elbas och en Korg MS20 och ett par effektpedaler körde jag in 10-12 låtar, som jag även hann mixa ihop mha ett lånat digitalreverb. Gjorde omslag och kopierade upp ett 30-tal kassetter som såldes till kompisar. Även om jag försökte variera stilarna så gått det gick, så lät ju soundet väldigt homogent. En och samma sångmick, utan egentlig eq eller kompressor, ett och samma trumljud, en och samma lajnade gitarr etc. Trots brister i både teknik, grammatik och engelskt uttalt så har såna här försök ett väldigt personligt affektionsvärde.

Lite senare blev jag värvad till ett band som behövde en basist, och jag fick hoppa in direkt i ett kassettportaprojekt som kanske tog en månad att slutföra, och som utmynnade i uppkopierade kassetter. Även detta projekt har en stark albumkänsla för mig.

För några år sedan försökte jag göra något liknande, hyrde en stuga i skogen en vecka fritt från familjen och försökte spela in ett album. Hade massvis av instrument med, mycket bättre och egen utrustning, inga begränsningar i spår etc... Men det blev inte alls lika produktivt, av de 5-6 låtar jag spelade in så kanske ett par har sett dagens ljus först långt senare, medans resten blev oavslutat. Känns inte som att låtarna hörde ihop heller. Kanske för att jag inte hade planerat lika bra, eller så var det att jag inte hade deadlinepressen av hyrd utrustning eller studio.

Ja, det blev ju en utsvävning, men det jag ville ha sagt att albumkänslan infinner sig under vissa förutsättningar, och mina erfarenheter är att det inte får ta för lång tid att göra album, och platsen skall nog vara densamma också.
DON'T PANIC


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Hej igen, jo med "regissera" menade jag att det var väldigt strama tyglar. Ingen improv etc... ( www.myspace.com/moshoholics )
medans andra grejer jag gjort har varit otroligt lössläppta ( www.myspace.com/animamorte )
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Intressant tråd med intressanta inlägg!
Jag har ju bara gjort hemmaproduktioner dels själv, dels med bandet så mina tankar kring detta bygger på det.
När det gäller bandet så är vi tre som skriver låtar som har rätt olika karaktär - Chuck Berry-rock, revyvisor, och mina som jag inte kan placera. Dessutom sjunger vi tre så det blir olika även när det gäller det. Dock verkar det som de som hör oss tycker att vi låter proggiga!
Det kanske är soundet, spelsättet, arren som håller ihop och ger ett någorlunda enhetligt intryck. Jag tror även att låtordningen spelar roll.
Vi håller på att planera en ny cd (vi är så gammelmodiga) Även i denna samling är låtarna tämligen olika. Vi har bla en låt på engelska. Något som jag först inte alls tyckte passade men övriga inte reagerade på. Man tänker tydligen olika där. Egentligen skulle vi vilja göra den helt live men det är rätt svårt inspelningsmässigt så det blir väl så live som möjligt.

De grejer som jag gjort själv vill jag ska ha en tydlig röd tråd - ett koncept,  både textmässigt och musikaliskt.
Just nu håller jag på med ett antal Karlfeldt-dikter och tänker att det ska bli någon slags samling - ev något albumaktigt kanske i miniformat - ep? Det mesta är typ visor men en är en blues och jag är lite osäker på om den kommer passa in bland de övriga vad gäller känsla, instrumentering, ljudmässigt mm men samtidigt kanske jag vill visa bredden i hans diktning och inte en dimension av den?
Så det är verkligen inte lätt detta.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Håller med om mycket i tråden! Däremot så får jag nog säga att mycket funkar trots att det kan kännas motsägelsefullt. "Spretighet" i materialet kan upplevas som något "varierat". "Omväxling" kan uppfattas som "spretigt" osv.

Många av de album som står sig än idag har dock ett slags variation i kompositionerna, att det inte blir alltför lika kompositionsmässigt även om soundet håller samman skivan.

Själv gillar jag album-tanken, har alltid gjort. Musik skall vara ett äventyr - inte en tre minuters picknick i parken.

Jag jobbar så här: "Ok, nu skall jag göra ett album. Om jag var lyssnaren - hur skulle jag vilja att det började?". Öppningslåten bör, enligt mig ge ett slags programförklaring - det här är utgångspunkten. När den första låten är klar så tänker jag: "Vad skulle jag vilja höra nu?". Sen rullar det vidare. När jag kommit upp i 40 - 50 min musik funderar jag på hur jag vill att skivan skall sluta. Här vill jag gärna skapa något som är dramatiskt, föra in något nytt, som ev pekar ut någon ny riktning inför kommande cd........

Sen får jag gå tillbaka i låtarna, försöka reda ut vad som inte håller, byta ut, skriva om, lägga till, dra ifrån.

Jag har snart gjort färdigt de 2/3 av den första cd:n. Denna del ska bli en demo och allt slutmixas nu för att lämnas till kopiering. I huvudet har jag redan nästa skiva klar och är på god väg, tankemässigt, med den tredje. Svinkul att jobba så!