Kontrollrummet

equality - Gnoljazz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Gnoljazz
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: folkjazz
LÅTLÄNGD: 1:30
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Latjade ihop något på pianotoch försökte leka jazz-trio.. Tänkte först gnola på något fokligt men det blev inte så men därav namnet. Kanske för löst sammanhållen komposition. Hursomhelst så här blev det. För tjatigt trots 1½ minut bara?   

ny version 081221
« Senast ändrad: 21.12.2008, 12:35:26 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt, lekfullt i mina öron, så här en bit in i arbetsmorgonen.
Finfina vispar och kontrabas.
Det lite episodiska över kompositionen gör att den skulle kunna vara ett sountrack till filmsekvenser, men den står för sig själv
Det är en hel del Jan Johansson i pianot
Kul!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Du prövar visst också lite nya vägar! Tror det är nödvändigt för att utvecklas.
Skön jazzlåt med fina instrumentala insatser! Precis som föregående tycker jag det finns en hel del Jan Johansson-vibbar i harmonier och spel, och det är ju inte illa! Ibland tycker jag tonerna blir aningen korta - kunde klinga ut lite längre eller kanske vila lite på vissa toner...?
Nästa låt blir väl en jazzvisa? :)


oceanmusic

  • Gäst
Hmm, ja. Jag är på ett fantastiskt sågarhumör och har så varit ett tag. Idén är kalasbra MEN:
Pianot är på tok för torrt, ingen klang i tonerna alls. Början låter som det är en loop, återkommer även mot slutet. Instrumenten spelar på, men för mycket för sig själv bitvis. Basen ligger en oktav för högt tycker jag.

Mitt tips är att dra ner tempot på låten rätt igenom, låt pianot lugna ner sig lite och framförallt undvik dessa klippta toner som finns där genomgående nu. Lägg en jazzgura som lirar temat istället. Breaket är snyggt men blir lite väl överraskande, bygg upp något som leder till det nog så snygga breaket istället.

Vet inte om det är bristen på ljus men just nu är det bara svart i öronen...  ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Försöker själv börja göra små jazzprylar, men det låter som faaaaen än så länge :D

Men detta har potential, detta utkast. Tjatigt? Nja, kanske nåt repetitiv fras som kunde bytas ut mot nåt annat. 1 av 4 beats s a s...
« Senast ändrad: 18.12.2008, 12:25:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har gjort ett snällt stycke gnoljazz - för det är precis vad det är.
Trummorna låter bra - Vad använder du?
Basen låter dundrande riktigt analog - Vad använder du?

Jag önskar att pianoslingan i början skulle vara mer "icke upprepande".
Det hörs vid brejket 15 sekunder in, att det inte är en trio som spelar, där saknas gunget som en trio kan åstadkomma tillsammans.

För varje gång jag lyssnar på stycket blir det mer och mer trivsel.  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Rätt så skön, kanske pianot skulle vara lite mindre "stiff". Men mycket skönt.  :wub:
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnat på den konstruktiva kritiken och försökt få pianot mer levande. Den versionen finns högst. Tack och återkommer med bättre svar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant melodi och taktart, någon slags polska eller möjligen mazurka? Trummorna låter så härligt äkta, basen likaså, så pianot sticker verkligen ut i sin onaturlighet vad gäller själva ljudet. Ett fetare grundljud borde det vara, inte en superclean flygel utan gärna ett hederligt gammalt piano med lite dissonanser och ambiens. Men spelet är så skönt lekfullt, verkligen ...  nice. :wub:

Och medans jag skriver hinner du byta ut pianot/flygeln! Lite annorlunda spel hör jag, klart till det bättre, men ljudet låter lika.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ett fetare grundljud borde det vara, inte en superclean flygel utan gärna ett hederligt gammalt piano med lite dissonanser och ambiens.

Så här?  :unsure:

http://www.box.net/shared/aboh6m3r8y
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja! Mycket mera stämningsfullt.
Fortfarande lite ljusa klanger dock, svårt att förklara, men en och samma ton kan ju låta olika mörk på olika pianon.
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Här svänger det á la Johanson..det här kan bli nåt mycket bra :P

Me like a lot!! Kör på :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
lekfullt där Jan Johanssons ande svävar över harmonierna...tycker nog bättre om flygeln än det smått ostämda pianot....nice
/karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


oceanmusic

  • Gäst
Jag gillar pianoljudet mycket mer i den senare versionen men det känns fortfarande lite för dämpat för att låta som ett "vanligt" piano.

Tycker fortfarande du skulle sänka tempot med c:a 10 BPM och låta en jazzig gitarr a la Rune Gustavsson spela temat dock. ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag gillar pianoljudet mycket mer i den senare versionen men det känns fortfarande lite för dämpat för att låta som ett "vanligt" piano.

Tycker fortfarande du skulle sänka tempot med c:a 10 BPM och låta en jazzig gitarr a la Rune Gustavsson spela temat dock. ;)


Inga probelm! Det är ju midi vi talar om. Här kommer en version med tempot sänkt från 120 till 110 BPM:
http://www.box.net/shared/tkm99354pn
Själv tycker jag det blir för släpigt men jag är väl lite "arbetsskadad". Rune Gustavsson  :wub:. Tänker på hans lir
på Spader Madame och framför allt Donna Juanita. Han spel överglänste allt denna lågmälda person!
Tack för alla fina comments i ö. Återkommmer strax med bättre svar.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


oceanmusic

  • Gäst
Ja se där! Har ett förslag. Den första vändan skulle du kunna lägga mer ackord spel på, den andra vändan låter du vara som den är.
Måste erkänna nog att jag är lite tveksam till temposäkningen, men på med jazzguran så blir det nog alldeles kalas. Stycket som sådan växer för varje lyssning tycker jag. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt, lekfullt i mina öron, så här en bit in i arbetsmorgonen.
Finfina vispar och kontrabas.
Det lite episodiska över kompositionen gör att den skulle kunna vara ett sountrack till filmsekvenser, men den står för sig själv
Det är en hel del Jan Johansson i pianot
Kul!

JJ-associationen är ju glädjande. Tänk vad man kan trixa med midi. Thnx Cykeln!

Du prövar visst också lite nya vägar! Tror det är nödvändigt för att utvecklas.
Skön jazzlåt med fina instrumentala insatser! Precis som föregående tycker jag det finns en hel del Jan Johansson-vibbar i harmonier och spel, och det är ju inte illa! Ibland tycker jag tonerna blir aningen korta - kunde klinga ut lite längre eller kanske vila lite på vissa toner...?
Nästa låt blir väl en jazzvisa? :)

Nytt och nytt. Har väl alltid haft en förkärlek till det melodiskt jazziga. Kul att det gillas. En ny mer utklingande version är upplagd. Tack Peter!


Försöker själv börja göra små jazzprylar, men det låter som faaaaen än så länge :D

Men detta har potential, detta utkast. Tjatigt? Nja, kanske nåt repetitiv fras som kunde bytas ut mot nåt annat. 1 av 4 beats s a s...
Du har nog rätt med fraseringen där. Lite mer variation förhoppningsvis med nya versionen. Kom igen släng upp lite jazz nu!  :D


Du har gjort ett snällt stycke gnoljazz - för det är precis vad det är.
Trummorna låter bra - Vad använder du?
Basen låter dundrande riktigt analog - Vad använder du?

Jag önskar att pianoslingan i början skulle vara mer "icke upprepande".
Det hörs vid brejket 15 sekunder in, att det inte är en trio som spelar, där saknas gunget som en trio kan åstadkomma tillsammans.

För varje gång jag lyssnar på stycket blir det mer och mer trivsel.  :rolleyes:
Tack MaxB. Basen är nåt jag fick ned till Gigastudio för några år sedan. Gigastudio var ett alldeles hopplöst program som ständigt crashade datorn (enligt Egghuvud var det "helvetet på jorden").
Jag höll fast vid programmet ändå pga av deras fina samplingar men nu har andra program körtikapp och GS har tack o lov gått i graven. Tyvärr vet jag inte namnet på basen sorry....
Trummorna är Nativers Battery 3. Förhoppningsvis lite mer varierat nu i nya versionen och bibehållet sväng(?). Kul att det gillades ändå och tack fölr lyssning.


Rätt så skön, kanske pianot skulle vara lite mindre "stiff". Men mycket skönt.  :wub:

Håller med men attans svårt med pianosamplingar. Finns nåt nu på 250 Gigabyte såg jag nånstans...  :rolleyes: Tack för lyssning och comment!



Ja! Mycket mera stämningsfullt.
Fortfarande lite ljusa klanger dock, svårt att förklara, men en och samma ton kan ju låta olika mörk på olika pianon.
Tack för dina värdefulla synpunkter. Bytte ut den cleana flygeln till ytterligare en och hoppas att den låter bäst(?). Polska och Mazurka vet jag inget om. Är det 6/8?

Här svänger det á la Johanson..det här kan bli nåt mycket bra :P

Me like a lot!! Kör på :rolleyes:

/Marr
Jättekul att du tycker det! Jag tänkte nog stanna här. Kommer inte på nån fortsättning. Tackar ödmjukast!
lekfullt där Jan Johanssons ande svävar över harmonierna...tycker nog bättre om flygeln än det smått ostämda pianot....nice
/karl
När en av Sveriges främsta par pianoöron lyssnat väger orden tungt och jag tycker också det låter lite ostämt(!?)
Men det kanske bidrar till att det låter något mer "äkta"? Bechsteinflygeln från Akoustik låter så hård i övre registret nästan som tonerna slår igenom i mina öron.
Tycker ljudet i ö är ok men det blir jobbigt att lyssna på i längden. Testar nu därför med Pianoteq som också låter "clean" men inte lika hård i diskanten.

Ja se där! Har ett förslag. Den första vändan skulle du kunna lägga mer ackord spel på, den andra vändan låter du vara som den är.
Måste erkänna nog att jag är lite tveksam till temposäkningen, men på med jazzguran så blir det nog alldeles kalas. Stycket som sådan växer för varje lyssning tycker jag. :)

Bussigt att du ville hänga med på denna. Testade också med elpiano och det var rätt så fräckt men skall nog vara elbas då och andra trummor.



Nytt pianoljud högst upp.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
känns lite loopat på n¨t sätt lite som ett par våningar i hissen.
inget ont med det men det tar inte tag i mr topp

tony
att leva är att dö


freddy

  • Gäst
Kul att folk vågar ta ut svängarna, asti gjorde något annorlunda nyligen med vill jag minnas.

Knorrbasen är tillbaka :D

Jag gillar det här, gillar denna typ av jazz. Stämningsfullt och jag tycker du lyckas en bra bit på vägen. Pianot är för stelt som tidigare påpekats, det är okej att inte ligga rakt på alla fjärdedelar i jazz, sen kan du nog dela upp tonerna lite i anslaget. "strumma" ackorden lite på vissa ställen, så det inte blir mer levande. Slå av på lite kvantisering så är du nog hemma.

Tycker den är för kort, kanske något tydligt tema som kunde komma in? Tjatigt blir det inte alls för mig...

Kul eq!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skojigt detta. Hör verkligen inte Jan Johansson i detta. (No offence)

Däremot "hör" jag en sån där Miles-aktig tveksam sordinerad trumpet som spelar med i temat.

Meeeeer!!!


asti

  • Gäst
Ja, nu låter det mycket bättre! En idé - du skulle inte kunna ha piano-temat med "enkla" toner ibland i st f "treklangen"? Det kanske skulle ge lite mer variation?
I sticket kanske basen kunde "hitta på" lite mer än de långa, utdragna anslagen? Tycker det svänger bra nu och instrumentljuden är riktigt bra! Skönt! B)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har lyssnat på flera versioner och det är svårt att peka på vilken som är bäst. Det fina är ju att du lyckats få fram jazzsvänget så pass bra via midi. Jag visste inte att Battery 3 hade vispar trots att jag äger programmet :o Har alltid kört med Roland R8 plus brush-expansioncard. Vispliret låter riktigt bra, har du lirat på känn på tangenterna eller finns det färdiga midifiler?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bytte ut den cleana flygeln till ytterligare en och hoppas att den låter bäst(?). Polska och Mazurka vet jag inget om. Är det 6/8?


Jag tycker nog att den senaste flygeln är för mjuk i anslagen, de hörs inget ljud från klubborna. Jag tycker ett piano låter som bäst när man smeker tonerna, som sämst när de hamras a la Robert Wells. Jan Johansson tror jag spelar så lös som det går stundom, och bryter av med starkare toner i vissa ackord. Kanske testa att sänka velocityn på alla toner med x% och höja volymen?

Polska och Mazurka är väl nära släkt, samma 3/4-takt med betoning på 1:an och 3:an, men den senare har en speciell slutknorr på varje versrad, som i "Herr Gurka"! David vet säkert mera!
DON'T PANIC


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tjena
jo namnet stämmer bra tycker jag nog.
gillar basen och trummorna men pianot tycker jag spelas lite "hoppigt" och för kliniskt perfekt liksom. Håller med ynot om att det blir lite loopigt, för att överdriva blir det som skivan hakade upp sig lite. Låter väldigt negg det här men den är ändå tillräckligt intressant för att göra så jag lyssnar flera gånger...
alltid kul att lyssna, gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt sväng,hade detta vart min låt hade jag dolt bristerna hos de (midiga) instrumenten
bakom något levande instrument som satte de andra lite i bakgrunden
tlx nylon strängad eller en jazzig elgitarr.

skönt med det första sticket, lite mjukare spel där
jag börjar tro att det finns en pianist i botten av ditt musicerande
det är flera grejjor jag hört med dig nu, då jag tänkt på det

det gungar skönt iaf, lite mjukare ljud så skulle jag vara nöjd iaf!

hare gott
/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ynot: OK. Mest bagatellgrej denna. Roligare att spela in än att lyssna på. Det är ju loopar också! Thnx for listening.
freddy: Knorrhanen är min bäste kompis.  :P Försökt mjuka upp pianot ytterligare. Kommer nog inte längre nu. Skulle kanske förlängas och hittas på andra mosaikbreak mellan ledmotivet samt ett blåssolo (sordinerad trumpet eller sax kanske). Men det får vara nu. Kul att det uppskattas.
Wernis: Kanske förstasticket som är lite mer nordiskt folk och för tankarna till JJ? Sordinerad trument... uj, uj! Har ingen sån. Har du? Kul att det gillas, tack!
Rattlesnake: Du har säkert rätt om taktarterna. Jag har ingen aning....  Tråcklat lite till med pianoljudet och flyttat lite midinoter... Bra med handfasta råd! Thanks Rattlet!
asti:  En del treklanger är nog borta nu. Det lugnare andrasticket skulle bryta av ordentligt därav bordunbasen.  Tack igen!
91:an: Jättkul att det svänger. Var liksom tanken. Grunden för visparna var en midi-fil som jag klippte och drog lite i. Long time no hear 91:ans musik.  :( Nåt nytt på G?  :rolleyes:
stajo: Kul att du lyssnade flera gånger. Visst lite för midigt "perfekt" är det. Försökt att levadndegöra't ytterligare. Fan tro't att det lyckades! Thnx Staffan.
Larsson: I mitt nästa liv har jag bestämt att jag skall bli bassist, gitarrist och pianist och trummis ungefär i den ordningen.  -_- :D Svårt med midi-instrument i förgrunden, absolut! Jag får börja spara till den där 250 GB-flygeln...  :rolleyes: Kul att du hör ett gung och sväng här iaf, det var det viktigaste för mig. Tusen tack Larsson!


Trixat lite ytterligare om nån mot förmodan skulle orka en vända till...  :rolleyes: ;)
« Senast ändrad: 21.12.2008, 14:13:24 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Låter riktigt skönt och Jan Johansson-inslagen finns där som sagt.
Vill gärna ha in ett parti med sång. Nåt åt Monica Zetterlund-hållet.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Brukar tända direkt på denna typs lössläppta jazzgreijer, men detta låter lite mycket "maskin", lite väl tajt programmerat.
Denna genre tycker jag ska var "lössläppt" och relaxed, och det saknar jag i denna version.
På nåt sätt saknas det "själ" i detta, förstå mig inte fel nu, vet ju att detta har krävt en massa jobb men ... tror nog att du förstår :)
Du kallar låten för Gnoljazz och jag tror att det är just "gnolet" som saknas för att ge detta alster den "själ" den behöver.
Vet ju att du kan både sjunga och gnola, så ge denna en chans till och skänk den din röst! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
martinm: Ja, kan säkert utvecklas men inte. Thnx.
mahan: Själen har lagts åt sidan i min musik numera. När det finns en kvantiseringsknapp är det ju bar å tryck.  :P
Förstår hur du menar och det är säkert sönderkvantiserat. Ganska fascinerande ändå att jag för några år sedan hade det rakt motsatta problemet:
Jag fick det aldrig tillräckligt tajt helt enkelt... Gnolet fanns iaf med från början. Släpper denna nu. Thnx Mahan!
« Senast ändrad: 22.12.2008, 02:55:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Nice som fan. Sitter här med guran och lirar med. :D
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nice som fan. Sitter här med guran och lirar med. :D
// djonas

F-n, vad kul. Kan du inte spela in nått?  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Allt väl?...ja...jag får oxå lite vibbar av Jan Johansson..tycker det låter bra om både mix och sound..skall bli längre?..skulle ju funka hur bra som helst som ett soundtrack till en svart/vit film från 60-talet... :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Allt väl?...ja...jag får oxå lite vibbar av Jan Johansson..tycker det låter bra om både mix och sound..skall bli längre?..skulle ju funka hur bra som helst som ett soundtrack till en svart/vit film från 60-talet... :rolleyes:

Jo tack! Själv? Man skulle ha en prolongue-knapp i sekvensern. Kul med JJ-vibbarna och 60talet, början av 70 var de år som man stöptes musikaliskt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ett vanligt fel man oftast gör när man ska spela jazz är att man spelar för mycket. Det här är absolut inte mitt område men upplever det som att det som inte spelas är lika viktigt som det som spelas, alltså mer luft. Sköna vispar. Ibland är kontrabasen inte så stabil i volym, men det ligger väl i intrumentets natur, märker samma sak med Trilogys ståbas. Kanske kompressa?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra tips Tokai! Thanks!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves