Då lägger väl jag till lite Danska tongångar då.
Carpark North - The Beasts. Electrorock när den är som bäst. (Joshua som proddade denna platta proddade även sedemera Kents senaste Tillbaka till samtiden)
Saybia - The Day After Tomorrow. Skönsjungande balladrock ( Sångaren aka Den knubbige lilla dansken förlorade sin fru i en bilolycka förra vintern. Såg dom på Tivoli på sommaren. Inte ett öga torrt kan jag säga)
Kashmir - Miss You. Kanske världen bästa rockband, kanske världens bästa platta.
Mew - Snow Brigade. Grymmma trummor unik sång kul arr. Det finns bara ett Mew och det är Mew
Sparklin June - Warning Sign. Varning för Abba rippoff

( The winner takes it all ) Men en bra låt e de iaf
Dizzy Mizz Lizzy - Silverflame. Jag har nog hört denna låt 1000 ggr och tröttnar aldrig och får gåshud varje gång. Sångaren och låtskrivaren och gitarristen Tim Christensen var 18år när han skrev denna. Solot och höjningen i slutet är legendariskt. Världens i särklass snyggaste höjning vid 4:08. Såg låten framföras på Roskildes Orangea scen 1995. Mitt största koncertminne någonsin.
Tim Christensen - Whispering At The Top Of The Lungs. Post Dizzy Mizz Lizzy. Från hans andra soloplatta. Lyssna in 3-takten som kommer in 1:07 fram till c:a 1:40 och som sparkar igång låten är genialisk. Sen lyckas han ändå hålla kvar känslan av att låten går i 3 eller 6 takt fast han går tillbaka till 4/4....mums.