Jo, men utan bas är det värdelöst som referenslyssning. Ta min nuvarande kärra som exempel. För att höra basen lär man kräma på ordentligt, ställa om så att de bakre högtalarna får jobba. Tycker inte om ljudbilden, blir för högt för min smak och nån slags pseudo-surround. Det finns bara plats för fyratummare ovanpå instrumentbrädan, inga i dörrarna. Har bytt ut originalhögtalarna i instrumentbrädan mot snäppet bättre, och det var pengar rakt i sjön. Inte så skitlätt att göra nånting mer på den bilen, om man inte tar fram hålsågen och sätter den i dörren och hoppas att dörrhissar och centrallås funkar efteråt.
Jag är inte ute efter kliniskt perfekt rak frekvenskurva, jag menar ärligast. Minst färgande. Javisst, allt som sitter i från början är skräp. Och är allt lika mycket skräp så okej. Åtminstone i teorin - det verkar ju inte vara någon som har någon av dessa två bilar heller, vilket är lite konstigt eftersom de torde vara Sveriges två vanligaste.
Ärlig och rälig är förresten samma sak när man skriver lite fort, upptäckte jag. (redan rättat!)