Kontrollrummet

Iswer - 1:a gången

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!
Det här är första gången jag lägger upp en idéskiss till låt på forumet. Den är långt ifrån färdig, tex så saknas sång, bas å lite andra instrument. Den ska dessutom bli längre, men man får en god idé av hur jag tänker mig det hela (tror jag). För att den ska komma till sin rätt så tycker jag att man bör lyssna "ganska" högt.

Kom gärna med kreativa synpunkter.

NYTT 1: Nu kan man lyssna på en ny version här i länken.

Ha det gott
GW

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/goran.werthwein/test5D.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 16.12.2008, 20:07:16 by iswer »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej o välkommen!!!!  :)
Bra låtidé ,låter Led Zeppelin om detta. Gitarrerna går in i varandra,det grötar ihop mixen en del,testa att skära bort lite i basområdet,det brukar hjälpa.Trummspåret verkar ha en massa reverb? EZ:a? Om så,gå in i mixern där och dra ner/stäng av det. /Regeln längst till höger)Om inte,ta bort reverbet,lägg hellre reverb på ''Masterregeln'',då bli det samma ''rum'' för alla instrument.... ;)
En bra låtidé som förtjänar lite pillande,med bas och sång kan detta bli jävligt bra faktiskt.... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra driv. Kul att höra spelglädjen på gitarr.
Saknar en bas som arbetar lika intensivt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen!
Kul att ni gillar grundidén. Jo en jobbande bas behövs och det är jag medveten om. Jag har ingen bas tillgänglig men ska köpa en så fort det går :)

Trummorna har faktiskt ingen reverb men några gitarrer har reverb pålagt på sina spår - kanske att jag ska dämpa det lite och lägga på i slutmixen istället. Personligen så gillar jag gröt men kanske att det grötar lite för mycket - ska fundera på saken.

Jag spelar in och försöker mixa i Cubase LE men jag är bara en nybörjare i det programmet så det går ..... sakta framåt.
Ha´t
GW
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Trummorna låter ju ap-nice, lite sång bara på detta så! Mycket rum på trummor är världsklass.
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Satt uppe inatt och lekte lite med gitarrerna. Låten blev lite längre och ljudbilden förändrades något. IKENs förslag om att inte ha rymd på trummorna gjorde mig nyfiken - så jag la på rymd istället ;). Jag tycker att det blev ballt.

Lite otakt här å där e de väl, måste jag erkänna och bas saknas fortfarande. På ett mellanparti där gitarren tuggar tänkte jag stoppa in en slinga el liknande. Någon annan slinga alltså.

Om någon vill höra så är det samma länk som i första inlägget!

GW
« Senast ändrad: 15.12.2008, 15:32:55 by iswer »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hoi!!!
Nu behövs lite mer botten ,baskaggen känns liiite tunn?..... ;)
Gillar detta,kan bli kanon när du fått till det med sång och bas.
Svänger gör det helt klart...... :)
Zeppelin,som min första tanke var,är ju helt fel.....Vet inte vad det liknar..
Och det är ju oviktigt,snyggt jobbat med låten,nu är det ''bara'' att fixa till mixen,och det brukar ju vara skitlätt.......... :wacko:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tycker inte det liknar Zeppelin, men i övrigt så har IKEN's åsikter så mycket likhet med mina egna att jag inte behöver skriva samma igen..



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Led Zep låter det väl inte? njutbart att lyssna till!
Kanske lite zep, som har nåt med sången att göra... Äh jag vet inte...

Charmig låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Nä Zeppelin e de nog inte - även om jag tycker att LZ var bra. Jag vill nog likna det vid gungande pop likt en kamel som vaggar fram i öknen ^_^

Ni har rätt i att baskaggen blev för tunn ---- så Ändrat! Tyvärr så slirade trummorna lite i början nu när jag gjorde om det till mp3 - ska ändra det vad det lider.

Vad det gäller sången så är jag jävligt kass på detta, så pass kass att jag ofta hoppar över den biten, tyvärr.
Men jag fnular vidare så vi får se.

Ha de
GW
« Senast ändrad: 16.12.2008, 01:03:13 by iswer »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Hej igen!
Kul att ni gillar grundidén. Jo en jobbande bas behövs och det är jag medveten om. Jag har ingen bas tillgänglig men ska köpa en så fort det går :)

Trummorna har faktiskt ingen reverb men några gitarrer har reverb pålagt på sina spår - kanske att jag ska dämpa det lite och lägga på i slutmixen istället. Personligen så gillar jag gröt men kanske att det grötar lite för mycket - ska fundera på saken.

Jag spelar in och försöker mixa i Cubase LE men jag är bara en nybörjare i det programmet så det går ..... sakta framåt.
Ha´t
GW
Skön:)
Om du använder EZ så kan du dra ner Over head-reglaget lite:), i mixern:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Roligt att du gillar idén Markus och ja jag använder EZ. Ska kolla närmare på Over Headreglaret - jag antar att du menar något reglare i EZ, så att det nu inte är i Cubase du menar (rätt lätt att missa ett reglage här och där :) ). Det är intressant att ljudet kan variera så. När jag lyssnar på det jag lagt upp genom länken så är låtskissen mycket "burkigare" än vad den är i Cubase eller mediaspelaren.

Ha det
GW
Kör hårt - så länge det ryker!


freddy

  • Gäst
Nu står det bara "1:a gången" som ämne för denna tråd. Ändra och skriv dit ditt namn. Typ: "iswer - 1:a gången" eller om du har något namn på låten. Alltså artistnamn och låtnamn som trådens överskrift.