Kontrollrummet

Johnny Double - One Woman Army

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZtimE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
LÅTNAMN:One Woman Army
ARTIST/GRUPP:Johnny Double
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD:03:48
KOMPOSITÖR:Jonas W
PRODUCENT:Jonas W
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3

Hey!

Här är en låt jag gjorde häromkvällen, halvt seriös måste jag nog säga att den är.
Nu är jag sugen på att få lite kritik på mix och låt!

Gitarrerna är lajnade från min Line 6 Spider Valve och sen igenom JVM900 (tror jag den heter, gratis marshall pluggen ni vet), basen . . . är ingen bas utan gitarr som är nerpitchad en oktav och sen igenom Guitar Rig 2 eller AmpegSVX, kommer inte ihåg vilken.
Trummorna är Addictive Drums, sen är det väl lite EQ och komprimering på !

Har jag pressat mixen för mycket? är den lite dov? för mycket diskant?

Tacksam för hjälp!

Här är texten om nån är intresserad

She tells you how to run and walk
She tells you how to stand and talk
She's worse than your mamma was
She's a controllerfreak

So baby, baby, baby why should i stay?

Suddenly a good night out
Can turn into a big old fight
They told me she could be like this
but now my ass belongs to another

I've been whipped by a sugercoated mean brunette
A one woman army still in my head
So why keep on fighting when i know how it ends
I know its all my fault

So why did i get involved
Well she got looks like a bomb
At first it was enough
But now the psychos come out

So baby can't you see that i need some space

Expensive nightclubs
And some gucci shoes
All from my wallet
Can buy me a day or two

I've been whipped. . .

And all it takes for me to fall again
Is a smile everynow and then
All i really wanted was to be around
Well i guess thats fucked now cause you burned me to the ground

I've been whipped. . .


Mmm, svengelska på högsta nivå!

/jonas
« Senast ändrad: 14.12.2008, 15:54:02 by ZtimE »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ljud på guror och trummorna. Det som ska låta bas hör jag inte. Saknar du en basgitarr?
Sånginsatsen är nog svår, om man ska övertyga hårdrockare. Att rösten är ansträngd - gör det lite svårlyssnat för mig. Vet inte vad man kan göra åt det. Jag har själv en ansträngd röst i min låt som nu finns för lyssning på KR. Finns det nån som har några dubbningstips för sången, så att den blir både fetare och tuffare?

"whiped" ska kanske stavas "whipped"

Jag har aldrig lyckats få så här bra gitarrer i den här hårda stilen men nån gång ska jag nog prova!  :P

« Senast ändrad: 14.12.2008, 10:52:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Mysigt med lite hårdrock på KR :)

Gitarren tycker jag funkar, stort ljud. Trummorna låter lite tama (inte märket :D) i förhållande till de stora gitarrerna, jag vill ha mer rocktryck.. svårt att få till kanske.

Annars har sången inte samma tuffa attityd som texten antyder, det blir inte riktigt trovärdigt eller vad man ska säga. Jag vill ha mer attityd i sången!




Utloggad ZtimE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Bra ljud på guror och trummorna. Det som ska låta bas hör jag inte. Saknar du en basgitarr?
Sånginsatsen är nog svår, om man ska övertyga hårdrockare. Att rösten är ansträngd - gör det lite svårlyssnat för mig. Vet inte vad man kan göra åt det. Jag har själv en ansträngd röst i min låt som nu finns för lyssning på KR. Finns det nån som har några dubbningstips för sången, så att den blir både fetare och tuffare?

"whiped" ska kanske stavas "whipped"

Jag har aldrig lyckats få så här bra gitarrer i den här hårda stilen men nån gång ska jag nog prova!  :P

Jag har faktiskt en basgitarr men orkade inte stämma om den, så istället så behöll jag bara dom undre frekvenserna så den boostar nästan bara gitarrerna.
Man hör om man tar bort den kan man säga :)

Sången ja, förstår inte hur man ska kunna rocka till det utan att jag gör så där, känns som att hur mycket jag än tar i så blir det Backstreet boys iaf. . http://www.lechuck.se/Queen.mp3 i refrängen där så tar jag i utan att göra som jag gör i den här låten.
Men jag håller med om att sången blir lite tvingad, kanske blir till att få nån annan att sjunga in på den!

Mysigt med lite hårdrock på KR :)

Gitarren tycker jag funkar, stort ljud. Trummorna låter lite tama (inte märket :D) i förhållande till de stora gitarrerna, jag vill ha mer rocktryck.. svårt att få till kanske.

Annars har sången inte samma tuffa attityd som texten antyder, det blir inte riktigt trovärdigt eller vad man ska säga. Jag vill ha mer attityd i sången!



Hmm kanske behöver nivåerna justeras lite . . . nu när jag lyssnar tycker jag trummorna låter lite väl låga. . Se vad det kan hjälpa med lite kritik! :)

Sången igen ja. . . Kanske bara är och inse att man inte är någon rocksångare :)


Tack för hjälpen!

/jonas






Utloggad tsmalmbe

Gitarrerna är bas-grötiga, basregistret är som helhet bara murvel. Balansen mellan elementen låter väldigt "råmix" och inte alls separerade. Sången är passande i genren.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mina 50 öre;
Håller med mycket det som sagts, t.ex. sången,
kanske lite mer reverb på sången kan hjälpa till, plus lite mer attityd och mindre svengelska, fast det är svårt, det vet jag själv ;)
Lägg till en riktig bas.
Gillar gitarrkompet, bra melodi och sound, gitarrsolot lite trist, träna mera skalor? :)
Saknar lite kör, om backar upp nånstans, på refrängen kanske.

Jobba på demokvotat ;)

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Hehe förlåt när jag säger detta, och jag försöker inte va elak på något vis men det låter som att du är SKET full när du sjunger till låten hehe.  :P

Guran är hur grym som helst. Saknar den "riktiga" basen. Trummena lite tama mot guran.

Men 10 poäng för insatts!  :wub: