Kontrollrummet

Asti - Folk och fä (ny version)

gäst · 31 · 3777

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Ville göra något annorlunda - mixa musikstilar. Bra eller dåligt? Vad kan förbättras? (allting givetvis :) - men gärna lite konstruktiva tips)

Har filat lite på arret efter tips och synpunkter.

LÅTNAMN:         Folk och fä
ARTIST/GRUPP:  Asti
GENRE:             Zigenarjazzprotestrocklåt
LÅTLÄNGD:        3:30
KOMPOSITÖR:    Asti
PRODUCENT:      Asti
MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008

Text:     Folk och fä

Dom som blivit blåsta på besparingar dom haft
Dom som tappat lusten och förlorat all sin kraft
Vill bli kompenserade - få någonting tillbaks
och inte jämt bli hunsade och ständigt va´till lags

Tiderna förändras, det blir svårt att hänga me´
Människor värderas nu och delas upp i folk och fä

Du som blivit arbetslös när konjunkturen vänt
som sitter på din kammare och undrar vad som hänt

Tiderna förändras.......

Du fattar inte hur du ska betala dina lån
och bankens fagra löften känns numera som ett hån
Samhället blir kallare - förändrar karaktär
från att visa hänsyn till att visa vem du är

Tiderna förändras.......

Den som inte orkar med att ständigt va´på topp
Lämnas i sin ensamhet - utan något hopp

Tiderna förändras.........
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:56:22 by asti »


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Skön låt! Jag gillar din mix av stilar! Texten känns aktuell. Kommer att tänka på Björn Afzelius när jag hör dig sjunga. Låter bra! Kanske skulle behövas lite mer jobb på att mixa låten. I nuläget har jag lite svårt att sortera ljuden. Låter som att dem drunknar lite i varandra...annars tycker jag att det låter bra det här! Ska lyssna igen på den sen...gött jobbat såhär långt iaf!

Tack för musiken!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


asti

  • Gäst
Tjena!

Skön låt! Jag gillar din mix av stilar! Texten känns aktuell. Kommer att tänka på Björn Afzelius när jag hör dig sjunga. Låter bra! Kanske skulle behövas lite mer jobb på att mixa låten. I nuläget har jag lite svårt att sortera ljuden. Låter som att dem drunknar lite i varandra...annars tycker jag att det låter bra det här! Ska lyssna igen på den sen...gött jobbat såhär långt iaf!

Tack för musiken!
Tanken är att det ska låta lite kaotiskt och rörigt! Bara det är bra driv i låten. Men jag har lyssnat mig lite "döv" på den, så det är bra med synpunkter på mixen! Tack för synpunkter!
Det där med Björn Afzelius var intressant - det har jag aldrig hört förut!  :) Skämt åsido, många tycker nog så bara för att jag sjunger på skånska/småländska.
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Skön låt! Jag gillar din mix av stilar! Texten känns aktuell. Kommer att tänka på Björn Afzelius när jag hör dig sjunga. Låter bra! Kanske skulle behövas lite mer jobb på att mixa låten. I nuläget har jag lite svårt att sortera ljuden. Låter som att dem drunknar lite i varandra...annars tycker jag att det låter bra det här! Ska lyssna igen på den sen...gött jobbat såhär långt iaf!

Tack för musiken!
Tanken är att det ska låta lite kaotiskt och rörigt! Bara det är bra driv i låten. Men jag har lyssnat mig lite "döv" på den, så det är bra med synpunkter på mixen! Tack för synpunkter!
Det där med Björn Afzelius var intressant - det har jag aldrig hört förut!  :) Skämt åsido, många tycker nog så bara för att jag sjunger på skånska/småländska.
/Asti

Ok! :) Om det är tanken så kanske det är bra såhär! Bra driv tycker jag ju ändå att det är. Hehe kan tänka mig att du har fått höra det ett antal gånger innan! Dock har du en egen grej, trots att det påminner om BA på vissa ställen. Jag är uppvuxen med hans och Wiehe´s låtar och kan fortfarande slänga på en gammal goding med dem ibland, så det är enbart positivt för mig att jag hör likheten i din röst. Den protesterande texten gör ju sitt för liknelsen med. Jag gillar det skarpt!

Ha de gött! :)
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Tanken är att det ska låta lite kaotiskt och rörigt!  ......

tänk om om detta tror att budskapet sitter i texen vilken är jättabra, låt musiken bara följa med tills mellanspelt o ta ut det där i stället.

bien

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou ASTI!
En snygg låt men aningen överproddad.
Kompet känns lite virrigt och ger lite yrsel åt helheten.
Violiner o körer o andra kompgreijer låter väldigt råddiga,
alla jobber häftigt för att få en del av ljudbilden.
Sången din gillas stort, den sitter snyggt även om kompet trycker på onödogt starkt.
Kolla lite på mixen, vad som behövs i ljudbilden och vad som intge behövs.
Tycker att sången skall sitta överst, och sen skall resten delas upp i ljudbilden,
och namnet är DYNAMIK!

Kommentaren kanske låter negativ men defakto gillas ju låten
och med lite mixjobb så når detta stycke skivproddens gyllene gränser!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Hallå Peter!
Kul att du trampar nya vägar och jag gillar låtbygget och din text som på ett bra sätt anknyter till dagsaktualiteter med stor osäkerhet för många människor. Du får nog leva med att liknas vid en viss Affe i än högre grad efter denna. Gillar den dramatik som du åstadkommer med ackorden där med violin och kontrabas(?). Känns dock som ackorden spänner över ett för stort register och nåt i basen som dubbleras och blir grumligt. Violinen blir också lite för enveten som en envis mygga. Tror mig förstå vad du vill åstadkomma och det är inte långt ifrån men det är som om det skulle kunna gå att få till lite tydligare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men återkommer gärna efter ytterligare lyssning och fundering.
Kören är helbra, skönt kaotisk. Bra bassolo. Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Tanken är att det ska låta lite kaotiskt och rörigt!  ......

tänk om om detta tror att budskapet sitter i texen vilken är jättabra, låt musiken bara följa med tills mellanspelt o ta ut det där i stället.

bien

tony
Ja, kanske ska man dra ner lite på arrangemanget i verserna, men risken finns då att man tappar ev "sväng"! Men jag ska se över arr och mix! Tack för synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjou ASTI!
En snygg låt men aningen överproddad.
Kompet känns lite virrigt och ger lite yrsel åt helheten.
Violiner o körer o andra kompgreijer låter väldigt råddiga,
alla jobber häftigt för att få en del av ljudbilden.
Sången din gillas stort, den sitter snyggt även om kompet trycker på onödogt starkt.
Kolla lite på mixen, vad som behövs i ljudbilden och vad som intge behövs.
Tycker att sången skall sitta överst, och sen skall resten delas upp i ljudbilden,
och namnet är DYNAMIK!

Kommentaren kanske låter negativ men defakto gillas ju låten
och med lite mixjobb så når detta stycke skivproddens gyllene gränser!

h.  johan
Ska som sagt se över mixen, men jag måste nog låta den vila ett par dagar först. Har lyssnat mig "döv" på den just nu. Det du nämner - dynamik - är ett svårt kapitel, tycker jag i alla fall! Det blir lätt ungefär samma "styrka" i musiken, om man inte lägger mycket jobb på det, vilket man säkert borde! Där är jag nog lite lat. :)
Se´n var ju iofs tanken att det ska låte lite rörigt och virrigt, ungefär som om man tänker sig en zigenarorkester i en Kustorica-film som spelar allt vad tygen håller!
Men det blev visst bara en lite virrig Afzelius..... :D


asti

  • Gäst
Hallå Peter!
Kul att du trampar nya vägar och jag gillar låtbygget och din text som på ett bra sätt anknyter till dagsaktualiteter med stor osäkerhet för många människor. Du får nog leva med att liknas vid en viss Affe i än högre grad efter denna. Gillar den dramatik som du åstadkommer med ackorden där med violin och kontrabas(?). Känns dock som ackorden spänner över ett för stort register och nåt i basen som dubbleras och blir grumligt. Violinen blir också lite för enveten som en envis mygga. Tror mig förstå vad du vill åstadkomma och det är inte långt ifrån men det är som om det skulle kunna gå att få till lite tydligare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men återkommer gärna efter ytterligare lyssning och fundering.
Kören är helbra, skönt kaotisk. Bra bassolo. Bra jobbat!
Ska se över violinen och kontrabasen när låten fått "vila" någon dag. Även mixen behöver förbättras. Känns befriande att försöka sig på lite annorlunda saker ibland, men upptäcker samtidigt mina begränsningar som sångare i lite "ösigare" låtar. Egentligen skulle jag velat ha någon med en hes röst typ Roffe Wikström, som sjöng denna.
Tack för dina (som alltid) engagerade och insiktsfulla kommentarer!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra bra!
Håller också med tidigare kommentarer. Sången och några instrument ska själva kunna stå för drivet och det kaotiska kan komma in på några ställen och driva på det ännu mer. Trummorna och basen tror jag kan göra underverk för drivet, i ett luftigt arr. Dynamik var ledordet.

Låten är bra!
« Senast ändrad: 14.12.2008, 10:41:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Bra bra!
Håller också med tidigare kommentarer. Sången och några instrument ska själva kunna stå för drivet och det kaotiska kan komma in på några ställen och driva på det ännu mer. Trummorna och basen tror jag kan göra underverk för drivet, i ett luftigt arr. Dynamik var ledordet.

Låten är bra!
Det är väldigt samstämmiga kommentarer, så det blir definitivt en översyn av arr och mix! Kul att låten går hem hos de flesta!
/Asti


freddy

  • Gäst
coolt asti, progg. Totalt otippat. Jag trodde jag hade koll på det du gjorde vid det här laget :) Men detta var en ny asti. Jag tycker också att du med fördel skulle kunna skala av lite i instrumenteringen på verserna, känns som sången blir lite störd nu.

Annars tycker jag att det lät bra och att detta var en friskt inslag. Tänker mig ett album med dig, då kan det behövas lite variation mot den vanliga trubadurasti :) 


asti

  • Gäst
coolt asti, progg. Totalt otippat. Jag trodde jag hade koll på det du gjorde vid det här laget :) Men detta var en ny asti. Jag tycker också att du med fördel skulle kunna skala av lite i instrumenteringen på verserna, känns som sången blir lite störd nu.

Annars tycker jag att det lät bra och att detta var en friskt inslag. Tänker mig ett album med dig, då kan det behövas lite variation mot den vanliga trubadurasti :) 
Jag tror man måste pröva lite annat ibland, annars är nog risken stor att man kör fast! Åtminstone känner jag det behovet. Skulle gärna göra låtar åt pop/rock-hållet, men klarar inte att sjunga så som jag skulle vilja då, så därför blir det oftast visstuket! :)
/Asti


asti

  • Gäst
Har ändrat en del i arrangemanget - dragit ner på violin och cello i början av låten bl.a.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
blev bättre med lite lugnare början kaosmässigt.
basen bevör nog åka upp lite på bekostnad av cello o violin prylen..

det tar sig som dom säger

toony
att leva är att dö


asti

  • Gäst
blev bättre med lite lugnare början kaosmässigt.
basen bevör nog åka upp lite på bekostnad av cello o violin prylen..

det tar sig som dom säger

toony

Jag tycker basen är rätt högt i nivå, men den kanske behöver tydliggöras på något sätt!? Få se om jag kan fixa det via eq! Tack för påpekandet!
/Asti


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kul att höra dig testa en annan stil. Kanske mindre sorgsen fast det är ju inget glatt budskap heller. :)
Låten är skön och texten välskriven och intressant vilket gör låten intressant.
Jag hör inget som stör mig alls.
Gott jobbat
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
Kul att höra dig testa en annan stil. Kanske mindre sorgsen fast det är ju inget glatt budskap heller. :)
Låten är skön och texten välskriven och intressant vilket gör låten intressant.
Jag hör inget som stör mig alls.
Gott jobbat

Tack, kul att du gillar!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön låt,bra levererat ..lite mycket saker som händer hela tiden kanske
det är skönast i början då det är sång bas & trumkop endast
stråket funkar bra åxo, men körerna grötar till det bara

lite luftigare ljudbild & mer fokus på sången alltså,skulle ta denna låten i hammn enligt mig!
gott jobbat!
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


asti

  • Gäst
skön låt,bra levererat ..lite mycket saker som händer hela tiden kanske
det är skönast i början då det är sång bas & trumkop endast
stråket funkar bra åxo, men körerna grötar till det bara

lite luftigare ljudbild & mer fokus på sången alltså,skulle ta denna låten i hammn enligt mig!
gott jobbat!
/Larsson
:)
Ja, det får inte bli för grötigt! Körerna tycker jag funkar, vet inte hur jag ska ändra dom....
Får se om jag kan dra ner arret ytterligare för att få en lite "luftigare ljudbild".
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 251
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Jag är helt övertygad om att denna låt kommer att gå till historien i just den anmälda genren. En väldigt smal men lång genre.
Jag gillar.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
:D Jag är helt övertygad om att denna låt kommer att gå till historien i just den anmälda genren. En väldigt smal men lång genre.
Jag gillar.
Eko

Jag ska lägga till stilbildare och musikgenrekreatör på mitt visitkort! :D
Kul att du gillar!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det låter klarare nu. Ineldningsackorden dock så himla stora och lite tveksam fortfarande till spannet. Men, men en ganska häftig effekt är det.
Lite olika rum på instrumenten. Ahhh-kören stordiggar jag fortfarande. Ta INTE bort den!  Skönt halvgalen. Vad har hänt med basen? Låter konstig som 5 meter från micken.
Skön låt och putsa nu litet till EXAKT efter det jag skrivit.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså, det konstnärliga lämnar jag därhän...

känns som det krockar något under 4khz..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag namedroppar lite ;) ...och hör en Ian Durylåt på basen ,lite fläskquartet emellanåt och däremellan lite Afzelius med Wiehe's text...alltsammans bra och bra feel i Petertappning också i en lite annorlunda låt från dig vad gäller arr och tempo...(av det jag hört) som sagt bra feel och bra framfört...kan sakna en ledande melodi från stråkpartiet annars allt bra...
/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou ASTI!
Har ju kommenterat detta förut men lyssnar igen för detta är en snygg låt!
Skulle själv önska lite mera rum (room) i mixen, nu låter den lite packad.
Med lite mer reverb på mastern kunde du få ihop ett bmera "live" vibbar, alla uppträdanden i samma rum dvs!
Sök ett utrymme som motsvarar en lägereld, tycker det kunde passa bäst!
Men det är bara vad jag tycker :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Jag tycker det låter klarare nu. Ineldningsackorden dock så himla stora och lite tveksam fortfarande till spannet. Men, men en ganska häftig effekt är det.
Lite olika rum på instrumenten. Ahhh-kören stordiggar jag fortfarande. Ta INTE bort den!  Skönt halvgalen. Vad har hänt med basen? Låter konstig som 5 meter från micken.
Skön låt och putsa nu litet till EXAKT efter det jag skrivit.  :P
Jag har inte gjort någonting med basen, däremot flyttat andra instrument i panoreringen, vilket möjligen påverkat?
Får se över mixen igen! Tanken med låten är att det ska låta lite galet och utflippat!  :) Tack för kommentaren!


asti

  • Gäst
Alltså, det konstnärliga lämnar jag därhän...

känns som det krockar något under 4khz..
Vad jag kan förstå är det bara violinen som ev härjar där i närheten!?


asti

  • Gäst
Jag namedroppar lite ;) ...och hör en Ian Durylåt på basen ,lite fläskquartet emellanåt och däremellan lite Afzelius med Wiehe's text...alltsammans bra och bra feel i Petertappning också i en lite annorlunda låt från dig vad gäller arr och tempo...(av det jag hört) som sagt bra feel och bra framfört...kan sakna en ledande melodi från stråkpartiet annars allt bra...
/ karl
Har väl försökt med snabbare och även rockigare låtar tidigare, men resultatet brukar inte bli så bra, min röst passar tyvärr inget vidare för sådana låtar!
Fick för mig bara att göra en lite galen och utflippad låt, så att man skakar av sig lite av "Dysterkvist"-stuket!  :)
Ska fundera på det du säger med stråkarna - kanske skulle vara lite mer strukturerat!? Tack för synpunkter!


asti

  • Gäst
Tjou ASTI!
Har ju kommenterat detta förut men lyssnar igen för detta är en snygg låt!
Skulle själv önska lite mera rum (room) i mixen, nu låter den lite packad.
Med lite mer reverb på mastern kunde du få ihop ett bmera "live" vibbar, alla uppträdanden i samma rum dvs!
Sök ett utrymme som motsvarar en lägereld, tycker det kunde passa bäst!
Men det är bara vad jag tycker :)

h.   johan
Intressanta synpunkter! Ska jobba lite mer med mixen och testa lite reverb! Jag är inget vidare vad gäller mixning utan brukar mest panorera ut spåren så att jag får en tilltalande helhet och så att alla hörs. Brukar eq:a litet på akustiska gitarrer, men i övrigt inga effekter mer än de som "följde med" resp inspelat spår. Tack för lyssning och kommentar!