Kontrollrummet

Vilka lyssnar fortfarande på vinyl???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?


Vad är det som inte framgår här?
Jag ber dig i flera inlägg förklara hur du gör, för att jag skall kunna göra likadant, kanske...alltså en gång till:

VILKEN KONVERTERARE ETC OSV OSV ANVÄNDER DU? JAG HAR INTE WAVELAB; JAG VILL LÄGGA UPP WAV-FILER PÅ MIN HEMSIDA; HUR???
(jag har b-one och där får man som du kanske känner till inte lägga upp vad som helst tyvärr)

Som Clabbe skrev innan så är det bara att ladda upp dom och länka som vilken fil som helst. Sen antar jag att Claes exporterar ljudklippen som han spelat in som .wav från sin daw, inte behöver man ha något annat? Wavelab är väl snarare för efterredigering.. 

B-one heter numera one bara och jag har webbplats där med, har inte märkt av några restriktioner, tror det är lugnt om du vill slänga upp lite filer faktiskt.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag har hört sådant resonemang på olika håll. Inte i denna tråden och kanske inte ens i detta forumet - men det finns faktiskt de som på fullt allvar hävdar att det är bättre ljud på vinyl... :rolleyes:

Haha, ja det har vi nog alla stött på skulle jag tro. Frågar man hur det kommer sig så "är det bara så".  :lol:

Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?


Vad är det som inte framgår här?
Jag ber dig i flera inlägg förklara hur du gör, för att jag skall kunna göra likadant, kanske...alltså en gång till:

VILKEN KONVERTERARE ETC OSV OSV ANVÄNDER DU? JAG HAR INTE WAVELAB; JAG VILL LÄGGA UPP WAV-FILER PÅ MIN HEMSIDA; HUR???
(jag har b-one och där får man som du kanske känner till inte lägga upp vad som helst tyvärr)

Jag har ju redan sagt allt. :wacko:
Jag kör med Lame encoder med 320kbps i Wavelab, men jag kan ju inte veta vilka program du har tillgång till. Lame är den encoder som brukar anses vara bäst och den följer med i Wavelab - men jag tror att den finns separat också...
Lägga upp wav-filer på hemsidan gör man på exakt samma sätt som man lägger upp en html-sida; med ett FTP-program eller om ditt webhotell har en filemanager som du använder i webhotellets kontrollpanel och laddar upp filer med. Jag vet inte hur ditt webhotell fungerar, eftersom jag inte har samma - så bättre beskrivning än så kan jag inte ge dig.
Att One har idiotiska bestämmelser, är ett problem som du dessvärre får dras med så länge du har hemsidan hos dem. Byt till ett vettigt webhotell i stället, så kan du lägga upp alla mediafiler du har plats till.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.
Då byter vi ut "låter bättre" mot "förvränger minst" då. CD förvränger minst jämfört med orginalljudet.
Överens?


freddy

  • Gäst
Du kan köra Lame med Audacity (som är gratis) - http://audacity.sourceforge.net/




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?


Vad är det som inte framgår här?
Jag ber dig i flera inlägg förklara hur du gör, för att jag skall kunna göra likadant, kanske...alltså en gång till:

VILKEN KONVERTERARE ETC OSV OSV ANVÄNDER DU? JAG HAR INTE WAVELAB; JAG VILL LÄGGA UPP WAV-FILER PÅ MIN HEMSIDA; HUR???
(jag har b-one och där får man som du kanske känner till inte lägga upp vad som helst tyvärr)

Jag har ju redan sagt allt. :wacko:
Jag kör med Lame encoder med 320kbps i Wavelab, men jag kan ju inte veta vilka program du har tillgång till. Lame är den encoder som brukar anses vara bäst och den följer med i Wavelab - men jag tror att den finns separat också...
Lägga upp wav-filer på hemsidan gör man på exakt samma sätt som man lägger upp en html-sida; med ett FTP-program eller om ditt webhotell har en filemanager som du använder i webhotellets kontrollpanel och laddar upp filer med. Jag vet inte hur ditt webhotell fungerar, eftersom jag inte har samma - så bättre beskrivning än så kan jag inte ge dig.
Att One har idiotiska bestämmelser, är ett problem som du dessvärre får dras med så länge du har hemsidan hos dem. Byt till ett vettigt webhotell i stället, så kan du lägga upp alla mediafiler du har plats till.

suck...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har hört sådant resonemang på olika håll. Inte i denna tråden och kanske inte ens i detta forumet - men det finns faktiskt de som på fullt allvar hävdar att det är bättre ljud på vinyl... :rolleyes:

Haha, ja det har vi nog alla stött på skulle jag tro. Frågar man hur det kommer sig så "är det bara så".  :lol:

Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.

Väl talat Vallis, börjar själv tröttna rejält på Skåningens attityder faktiskt...ständigt insmickrande då han vill kränga/göra reklam i 4 utav 5 inlägg typ, så har det varit sedan studio forum och så lär det väl fortsätta foreverantar jag...arslicking krämare tillika besserwisserfjantar undanbedes!
 :lol:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag har hört sådant resonemang på olika håll. Inte i denna tråden och kanske inte ens i detta forumet - men det finns faktiskt de som på fullt allvar hävdar att det är bättre ljud på vinyl... :rolleyes:

Haha, ja det har vi nog alla stött på skulle jag tro. Frågar man hur det kommer sig så "är det bara så".  :lol:

Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.

Det har faktisk studerats rätt mycket i dethär med varför människor föredrar analogt över digitalt. Grunden är trots allt den att tex. CDn är tekniskt överlägsen vinylen (dynamik, frekvensomfång osv.) MEN i blindtest så väljer de flästa vinylen. Precis som de flästa väljer analoga summeringar över digitala och film filmad på FILM över digital video. Gällande summering, som nu ligger mig nära, så kan man ju kolla tex. undersökningen vid högskolan i Dalarna eller Digidesign egna undersökning som visserligen verkar ha raderats från nätet, kanske någon kan hitta den...

Orsaken är helt enkelt att analog summering, vinyl (RIAA korrigering) osv. har utvecklats för att låta bra för oss människor medan man i den digitala strävan mot det "perfekta" ljudet glömde örat och kollade bara på mätarna. Man kan ju inte mixa med mätare eller hur? Visserligen hade jag en kund som köpte Waves PAZ analystor programmet och ringde nästa dag o klagade på att de inte fanns exempel.... Vadå exempel undrade jag?... "Jo hur ska jag veta hur den perfekta bastrumman ska se ut? :)

Viste ni föresten att ögona alltid har prioritet av människans sinnen? Man lär höra 50-70% sämre när man kollar på en skärm...

Ps. det är inte realsitiskt att gemföra en CD och vinyl verion av moderna skivor då de oftast är gjorda av samma digitala master. Vinylmastring kräver lite anna aproach pga. sina "bristfälligheter"

Hägge  
  


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.
Då byter vi ut "låter bättre" mot "förvränger minst" då. CD förvränger minst jämfört med orginalljudet.
Överens?

Jag tycker hela ställningstagandet - vilken sida man nu väljer - bygger på en såndär förenkling som gör hela diskussionen körd. Eller kanske inte körd, men tråkig. Musikproduktion-till-lyssning-hemma är en kedja av förvrängningar och hopkok av nånting som från början möjligen är "naturligt oförstört" ljud.

Om du har en helt analog inspelnings-mixnings-mastringsprocess (tänk 70-talssetup), där varje steg är omsorgsfullt anpasst och optimerat, så är det inte självklart att nånting blir bättre/mindre förvrängt bara för att man skickar masterbandet till en CD-brännare i stället för LP-press. Mastern kan ju liksom vara hopsnickrad för att passa LP-n.

Ett liknande resonemang kan föras kring helt digital musikproduktion fast tvärtom, där är det ju ganska självklart att det blir mindre förvrängning om man skickar sin 16-bitars masterfil till en CD.

Viss förvrängning kan ju oxå vara önskvärd, det vet vi allihop som mixat nånting. Man lägger ju gärna på en "naturlig effekt". Det kan man smaka på. Lite som att förstora läpparna för att se naturlig ut.

Sen ska man lyssna. Det finns bra och dåliga CD- och vinylspelare. I CD-spelarfallet så är skillnaden mellan bra och dåligt rätt mycket större än man kan tro (men det kanske jag inte behövde skriva, låter ju som jag skriver nån på näsan).

Diskussionen tenderar oxå att stå mellan mätdata och smak;
- ...men titta på databladet, det står s/n hundranutton dB!!
- ...men hör vad mustigt det låter!!

...skola icke mötas.

***

Hörk, nu har jag svamlat!

****

Edit: Nu postade jag samtidigt som Hägge. Bra inlägg där, som liksom adderade något till diskussionen!

tjing
« Senast ändrad: 16.12.2008, 14:46:39 by Vallhagen »
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om du har en helt analog inspelnings-mixnings-mastringsprocess (tänk 70-talssetup), där varje steg är omsorgsfullt anpasst och optimerat, så är det inte självklart att nånting blir bättre/mindre förvrängt bara för att man skickar masterbandet till en CD-brännare i stället för LP-press. Mastern kan ju liksom vara hopsnickrad för att passa LP-n.
Jo, mindre förvängd jämfört med hur mastern låter. "Bättre" eller "sämre" är däremot en annan fråga. För precis som du säger är en mastring anpassad för vinyl kanske bättre på just vinyl. Det sista steget vinyl förändrar mer än cd. Så om målet vid mastringen är att få det att låta så likt det man uppnått så är CD ett bättre val.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har hört sådant resonemang på olika håll. Inte i denna tråden och kanske inte ens i detta forumet - men det finns faktiskt de som på fullt allvar hävdar att det är bättre ljud på vinyl... :rolleyes:

Haha, ja det har vi nog alla stött på skulle jag tro. Frågar man hur det kommer sig så "är det bara så".  :lol:

Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.

Väl talat Vallis, börjar själv tröttna rejält på Skåningens attityder faktiskt...ständigt insmickrande då han vill kränga/göra reklam i 4 utav 5 inlägg typ, så har det varit sedan studio forum och så lär det väl fortsätta foreverantar jag...arslicking krämare tillika besserwisserfjantar undanbedes!
 :lol:

Nu blir jag faktiskt riktigt irriterad. Jag försöker ju hjälpa dig när jag nu har förstått vad du menade med din ursprungligen så dåligt formulerade fråga - och så får jag ett djävla påhopp som tack. :angry:
Du kan inte påstå att jag försöker sälja saker i 4 av 5 inlägg - för det gör jag verkligen inte! Jag nämner knappt ens i trådarna att jag säljer prylarna som diskuteras, utan jag kommer bara med min personliga uppfattning om dem - precis som alla andra kommer med sin personliga uppfattning om prylar som de känner till. I denna tråden har jag väl inte heller försökt sälja något, utan jag har bara sagt vad jag tycker, men det är väl inte heller godkänt eftersom det inte stämmer överens med din uppfattning... :wacko:
Du är för övrigt nog den siste som ska snacka om attityder - men du kanske vaknade på fel sida idag... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
när jag har fört över skivorna till NAS:en, så kommer den att åka ut där igen.
Undrar om man inte ska definiera det som att lyssna på vinyl... eller inte... grundkällan är ju ändå vinylen och jag antar du sparar som wav? Så egentligen är det bara en liten omväg via NAS:en ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett gäng program som använder sig av Lame-encodern:

http://lame.sourceforge.net/links.php#Windows

Annars har Reaper (som också fungerar med Lame) ett ypperligt gränssnitt för att koda mp3-er. Bara dra och släppa en wav i programmet och sedan välja "Render".


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Om du har en helt analog inspelnings-mixnings-mastringsprocess (tänk 70-talssetup), där varje steg är omsorgsfullt anpasst och optimerat, så är det inte självklart att nånting blir bättre/mindre förvrängt bara för att man skickar masterbandet till en CD-brännare i stället för LP-press. Mastern kan ju liksom vara hopsnickrad för att passa LP-n.
Jo, mindre förvängd jämfört med hur mastern låter. "Bättre" eller "sämre" är däremot en annan fråga. För precis som du säger är en mastring anpassad för vinyl kanske bättre på just vinyl. Det sista steget vinyl förändrar mer än cd. Så om målet vid mastringen är att få det att låta så likt det man uppnått så är CD ett bättre val.

Bara för att krångla till det lite mer så är ju processen i traditionel vinylmastring helt annan än vid mastring för CD, så man kan inte säga att den förvränger mera eller mindre. Master bandet som levereras till graveringen är motsvarigheten till de man i digtala kallar mixdownen DVS. UTAN MASTRINGS EFFEKTER. Från mastringsbandet körs signalen till graveringen via mastringskompressor, EQ, limiter, osv. och RIAA.

Nuförtiden graverar man också från samma digitalamasters som CD:n men för bästa resultat skall det göras som ovan. Detta är orsaken till varför gamla inspelningar som ges ut pånytt på cd oftast är remastrade. Det finns helt enkelt ingen master i dagens bemärkelse... utom en skiva lack som inte kan spela upp...

Hägge

Hägge
« Senast ändrad: 16.12.2008, 15:19:18 by Hägge@Clonework »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
när jag har fört över skivorna till NAS:en, så kommer den att åka ut där igen.
Undrar om man inte ska definiera det som att lyssna på vinyl... eller inte... grundkällan är ju ändå vinylen och jag antar du sparar som wav? Så egentligen är det bara en liten omväg via NAS:en ;)

Det är flera av mina vinylskivor som jag inte har hittat på CD under åren (dessutom skulle det kännas väldigt onödigt att köpa alla skivorna en gång till när jag redan har dem...) - och så är det bökigt att ha skivor och grammofon stående framme, men musiken vill jag ju gärna lyssna på ibland ändå. Om det inte finns på CD, så blir det helt enkelt aldrig av att jag lyssnar på det, så därför gör det sig mycket bättre på NAS:en - och självklart blir det i wav-format. :)
Om man sedan ska räkna det som att jag då kommer att lyssna på vinyl, må vara hänt - men de fysiska vinylplattorna kommer jag aldrig mer att ta fram för lyssning, utan det blir en sista gång när jag ska föra över dem till digitalt format.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Bara för att krångla till det lite mer så är ju processen i traditionel vinylmastring helt annan än vid mastring för CD, så man kan inte säga att den förvränger mera eller mindre.
Nej, jag menade att vinylen som medium förvränger det man skickar in på den. Mastring helt åt sidan.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Bara för att krångla till det lite mer så är ju processen i traditionel vinylmastring helt annan än vid mastring för CD, så man kan inte säga att den förvränger mera eller mindre.
Nej, jag menade att vinylen som medium förvränger det man skickar in på den. Mastring helt åt sidan.

Jomen, som Hägge skriver, så kan du inte utesluta mastringsprocessen i resonemanget. Den ingår vare sig du vill eller inte. Måste tänka utanför lådan.

Tack Hägge för utvecklandet.

**

F ö undrar jag hur man bestämmer storleken av förvrängningen. Vad betyder "förvränger mindre".
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Öhh du Claes, du gillar bevisligen inte vinyl, varför hänger du kvar här då ???(i denna tråden alltså) sen har du en äckligt smörig attityd till de du vill smickra (och i förlängningen kanske sälja något till) och vice versa vidare försöker du ge sken av att ha blivit förorättad etc och har dessutom mage att kalla min första fråga för dåligt formulerad när den i själva verket är glasklar men men, du är rätt genomskinlig och mig bekommer det icke det minsta, vatten på kvarn osv kag garvar åt dig men prata gärna om din digitala mät och siffernirvana i annan tråd please!
 B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Öhh du Claes, du gillar bevisligen inte vinyl, varför hänger du kvar här då ???(i denna tråden alltså) sen har du en äckligt smörig attityd till de du vill smickra (och i förlängningen kanske sälja något till) och vice versa vidare försöker du ge sken av att ha blivit förorättad etc och har dessutom mage att kalla min första fråga för dåligt formulerad när den i själva verket är glasklar men men, du är rätt genomskinlig och mig bekommer det icke det minsta, vatten på kvarn osv kag garvar åt dig men prata gärna om din digitala mät och siffernirvana i annan tråd please!
 B)
Glasklar fråga? När du ursprungligen frågade om streaming, så tolkade jag det självklart som att du ville veta hur man laddar ner, eftersom det bara är nedströms man pratar om streaming.
När du sedan frågade hur DU skulle kunna lägga upp ljudfiler på din hemsida, så svarade jag på det enda sätt man kan svara. Om du sedan har ett webhotell som inte tillåter mediafiler, så är det väl inte mitt fel...?

Jag tror att du har övertolkat min närvaro på något märkligt sätt. Jag är här främst för att det är kul att diskutera och för att lära sig saker och hjälpa till i de fall jag kan det. Firman är jag inte beroende av för min försörjning, så därför diskuterar jag på samma nivå som alla andra och säger helt enkelt min mening om olika saker. Jag gör ärligt talat inte mer reklam för min firma, än vad du gör för din studio.

Angående vinylen, så nämnde jag ju också att jag kommer att lägga över egen min samling på NAS:en när tiden räcker till, eftersom jag gillar musiken och gärna vill kunna lyssna på den utan att behöva ha en extra apparat och en drös med vinylskivor stående i vardagsrummet. Jag skulle däremot inte köpa vinyl i dag eftersom jag tycker att det har spelat ut sin roll.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hela grejen med Claes och eventuell reklam har gåtts igenom gång på gång känns det som. Jag tror inte det finns så mycket mer att skriva i ämnet. Vi kanske skall gå vidare och hålla oss till vinylets vara eller icke-vara istället (det är frågan?).

Jag har själv ingen vinylspelare men jag växte upp med farsans vinylspelare. Jag lärde mig att gilla Pink floyd på vinyl. När jag flyttade hemifrån så köpte jag deras skivor på CD istället och jag får säga att jag blev lite besviken. Kanske har det att göra med vad man är van vid att höra. Det man växer upp med låter "rätt", men låten "Wish you were here" har aldrig låtit rikgti rätt för mig på CD. Jag hör någon sorts distorsion i det övre registret på den akustiska gitarren som jag ej hörde på vinylversionen. Måhända är det CD-versionen som låter trognast originalinspelningen (farsans vinylskiva vad gammal och spelad många många gånger) men jag tycker nog att vinylen låter vackrare på nått sätt.

Någon nämnde tidigare i tråden skillnaden i lyssningssätt mellan de olika formaten och det tror jag är en viktig grej. Jag får säga att hela mp3-grejen har fått mig att ändra hur jag lyssnar på musik. Jag har mindre och mindre tålamod med skivor nu för tiden. Det måste vara bra nästan med en gång för att jag inte skall vidare till nästa artist/skiva. Så var det inte med CD eller vinyl. Då var jag mycket mer benägen att gå tillbaks till en skiva som jag först inte föll för och dyka djupare i den med följden att man i många fall upptäckte skivor som senare blev ens favoriter. Jag vill minnas någon intervju för ett tag sedan med Trent Reznor där han kommenterade detta. Han menade att det värsta med mp3-hysterin var att skivan som entitet höll på att försvinna. Fokus hamnar på enskilda låtar istället för på ett album. Han själv menade sig komponera album snarare än låtar. Varje låt på en skiva var avsedd att höras som en del av en helhet. Detta försvinner med den slit och släng mentalitet som åtminstone jag upplever hos mig själv i min mp3-lyssning. Samtidigt är det ingen som tvingar mig att lyssna på mp3 men jag får tyvärr erkänna att jag blivit bekväm. Jag slänger hellre på en mp3 i datorn än går tvärsöver vardagsrummet för att hämta en skiva.

Ja det var väl allt. Tack för ordet.
« Senast ändrad: 16.12.2008, 17:01:21 by Stolle »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Bara för att krångla till det lite mer så är ju processen i traditionel vinylmastring helt annan än vid mastring för CD, så man kan inte säga att den förvränger mera eller mindre.
Nej, jag menade att vinylen som medium förvränger det man skickar in på den. Mastring helt åt sidan.

Jomen, som Hägge skriver, så kan du inte utesluta mastringsprocessen i resonemanget. Den ingår vare sig du vill eller inte. Måste tänka utanför lådan.

Tack Hägge för utvecklandet.

**

F ö undrar jag hur man bestämmer storleken av förvrängningen. Vad betyder "förvränger mindre".


Ja informationen som man lägger på mediet (vinylen eller CD) är ju inte densamma från början pga oliak mastring med lite oliak syfte, i traditionel uppsättning altså. Jag skulle säga att de skilda processerna från mixdownen vidare är det som ger skilnaden/förvrängningen.

Gällande gamla skivor så finns det INGET annat sätt att avnjuta den som ursprungligen avsätts av artisten/produktionsteamet än att lyssna på vinylen eller en överföring från vinylen. En remaster kommer alltid att vara påverkad av de trender och influensser som är gällande vid tiden av remastringen. Man kan inte då slita sig låss från tiden man lever i oberoende hur trogen man vill vara det ursprungliga. Själv var jag tidigare en trogen Doors fantast och lyssnade på de remastrade CD som e gjorda på sent 80- och tidigt 90-tal. När man sedan kom i kontakt med det ursprungliga materialet så var det nog en helt annan sak (sämre eller bätre e kanske smaksak). Remastrana var mycket påverkade av tiden de är gjorda i, samma gäller tex. Pink Floyd.

Hägge


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Bara för att krångla till det lite mer så är ju processen i traditionel vinylmastring helt annan än vid mastring för CD, så man kan inte säga att den förvränger mera eller mindre.
Nej, jag menade att vinylen som medium förvränger det man skickar in på den. Mastring helt åt sidan.

Jomen, som Hägge skriver, så kan du inte utesluta mastringsprocessen i resonemanget. Den ingår vare sig du vill eller inte. Måste tänka utanför lådan.

Tack Hägge för utvecklandet.

**

F ö undrar jag hur man bestämmer storleken av förvrängningen. Vad betyder "förvränger mindre".


Ja informationen som man lägger på mediet (vinylen eller CD) är ju inte densamma från början, i traditionel uppsättning altså. Jag skulle säga att de skilda processerna från mixdownen vidare är det som ger skilnaden/förvrängningen.

Gällande gamla skivor så finns det INGET annat sätt att avnjuta den som ursprungligen avsätts av artisten/produktionsteamet än att lyssna på vinylen eller en överföring från vinylen. En reamaster kommer alltid att vara påverkad av de trender och influensser som är gällande vid tiden av remastringen. Man kan inte då slita sig låss från tiden man lever i oberoende hur trogen man vill vara det ursprungliga. Själv var jag tidigare en trogen Doors fantast och lyssnade på de remastrade CD som e gjorda på sent 80- och tidigt 90-tal. När man sedan kom i kontakt med det ursprungliga materialet så var det nog en helt annan sak (sämre eller bätre e kanske smaksak). Remastrana var mycket påverkade av tiden de är gjorda i, samma gäller tex. Pink Floyd.

Hägge

Det är i mångt och mycket en smaksak, men visst stämmer det, att om mastern är gjord för vinyl, så är det inte så säkert att det blir lika bra på CD. Om de däremot gör om hela jobbet så kan det bli klart bättre på CD (men också sämre om man tillåter sig påverkas för mycket av de aktuella trenderna - samtidigt som det också kan bli ett lyft om man följer dagens ljudideal; det kan säkert vara ett svårt val om teknikern som ska göra det verkligen bryr sig om musiken och vill göra det bästa möjliga) - men ofta innebär "remastering" inget annat än att slänga på en hårdare kompressor på den befintliga mastertapen - och då kan jag förstå att man har synpunkter på CD-versionen och kanske tycker att vinylen är bättre...
Nu har jag inte så många "heliga hjältar" från förr på min favoritlista, att jag egentligen bryr mig, utan då är det musiken som är det primära (åtminstone så länge det inte är idiotkomprimerat på CD:n...) - på samma sätt som det är musiken och inte ljudet som är det primära när jag för över min vinylsamling på NAS:en.
« Senast ändrad: 16.12.2008, 17:03:35 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Citera
Citat från: Claes skrivet idag kl. 13:56:08
Citat från: Mr Artrock skrivet idag kl. 13:12:20
Citat från: Mr Artrock skrivet idag kl. 08:04:10
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?


Vad är det som inte framgår här?
Jag ber dig i flera inlägg förklara hur du gör, för att jag skall kunna göra likadant, kanske...alltså en gång till:

VILKEN KONVERTERARE ETC OSV OSV ANVÄNDER DU? JAG HAR INTE WAVELAB; JAG VILL LÄGGA UPP WAV-FILER PÅ MIN HEMSIDA; HUR???
(jag har b-one och där får man som du kanske känner till inte lägga upp vad som helst tyvärr)

Jag har ju redan sagt allt. wacko
Jag kör med Lame encoder med 320kbps i Wavelab, men jag kan ju inte veta vilka program du har tillgång till. Lame är den encoder som brukar anses vara bäst och den följer med i Wavelab - men jag tror att den finns separat också...
Lägga upp wav-filer på hemsidan gör man på exakt samma sätt som man lägger upp en html-sida; med ett FTP-program eller om ditt webhotell har en filemanager som du använder i webhotellets kontrollpanel och laddar upp filer med. Jag vet inte hur ditt webhotell fungerar, eftersom jag inte har samma - så bättre beskrivning än så kan jag inte ge dig.
Att One har idiotiska bestämmelser, är ett problem som du dessvärre får dras med så länge du har hemsidan hos dem. Byt till ett vettigt webhotell i stället, så kan du lägga upp alla mediafiler du har plats till.

suck...

Varför "suck..."...? Jag tyckte Claes svar var väldigt beskrivande och glasklart. Vad är det egentligen som du vill göra? Jag kör också One som webhotell, och det funkar ypperligt som beskrevs här ovan.
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Claes, jag är skyldig dig en ursäkt och den får du här i offentlighetens rum, jag smusslar aldrig med vare sig det ena eller det andra, enkelt uttryckt!

Jag får lov att erkänna att jag verkligen haft en riktigt dålig dag, detta gick ut över mitt omdöme vilket är beklagligt, jag var tvungen att dra ut en sväng och vädra min hjärna och mina sinnen lite för att komma "tillbaka" och hoppas du kan godta detta.

Det var inte meningen att gå till personligt angrepp men jag hakade väl upp mig på att du svarade enl. din testsite´s exempel ett par ggr och fick liksom inte klara besked om hur man gör i fallet med mp3 osv tyckte jag, det ena gav det andra men du har, som alltid, visat god ton genom att replikera positivt i bandmick tråden trots mina hårda ord i denna tråd, vilket jag uppskattar och tar som en egen och god lärdom denna dag-tack!
(att du aldrig blir arg då?-kanske stryper en av katterna då och då  ;) )

Nu tjafsar vi vidare i god ton-OK!

Mvh-Kristian


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag är aldrig långsint, så det är lugnt. :)

God ton låter som en bra idé. Man kan ju diskutera på en vettig nivå även om man inte alltid håller med varandra. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett gäng program som använder sig av Lame-encodern:

http://lame.sourceforge.net/links.php#Windows

Annars har Reaper (som också fungerar med Lame) ett ypperligt gränssnitt för att koda mp3-er. Bara dra och släppa en wav i programmet och sedan välja "Render".
Hej.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jovisst ja, glömde bort lite tilläggsinfo ang b-one (som ju heter one vilket jag vet men jag säger så)
och detta har diskuterats förr på studioforum, dom tillåter INTE att man lägger upp ljudfiler och kan stänga av hemsidan utan förvarning enl. deras policy då...jag vet inte om dom har ändrat på detta nu men jag satt och bråkade med deras support osv i rätt många och långa elektroniska brevväxlingar under 2005-2006 och fick endast ett och samma svar varje gång, ungefär som om det var autogenererat: vi tillåter inte någon form etcetc och man insåg att det var lönlöst att ens försöka diskutera och förklara att det var EGNA grejor...så var det med det!

Nu till ämnet, var det verkligen inga fler (än de jag listat i första inlägget) som lyssnar på vinyl, jag ger tråden en vecka till sedan anser jag statistiken klar på detta forum för denna tråd, hur många medlemmar är det månne härinne någon?



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vi är väl drygt 1000`?

Jag har nog alla gamla vinyler på CD faktiskt. Jag lyssnar i princip aldrig på vinylen (min technics gickl sönder och nu har jag kvar någ skräp)  Men jag lyssnar gärna på hela album.

För mig ligger förlusten "mot förr" inte i vinylen, utan att så många verkar strunta i skivkonceptet: ut med en skiva bestående av en eler två hits och resten utfyllnad.


jag vill ha skivor med en röd tråd, som lixom är gjorda för att lyssnas på som helhet. Mer eller mindre analogt sound spelar mindre roll för mig. Riktigt bra musik kan ju beröra på andra sätt än själva ljudet.

Att sjunka ner i en fåtölj i en timme tillsammans med en favoritCD är  något av den bästa resa man kan göra :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Röda tråden ja, precis vad man söker men så sällan finner idag...oavsett format.

Gillar du sådant som jag tror så skall du defintivt hålla ögonen öppna i Januari-Februari då Camelot studios släpper 2 väldigt bra plattor, dels Basse Wickman och dels Florian le Sage vilken speciellt passar i artrock-konceptfacket!

 ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Vinyl har nån slags skön känsla.. fast i mitt fall har det inte så mycket handlat om musik. När jag var liten så fick jag ärva en vinylspelare av mina äldre syskon. Min samling bestod av Fablernas Värld, Djungelboken, Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump, Ville Valle & Viktor, Tintin osv. Vissa av dem finns fortfarande kvar här hemma. :)

Numera lyssnar jag ibland på vinyl i form av klassiskt och sådant man köpt för skojs skull i dammiga second hand-affärer, t.ex Commodores, Tears for Fears och allt möjligt annat. Fast majoriteten av gångerna jag konsumerar musik så är det antingen CD eller MP3.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
vi är väl drygt 1000`?

Jag har nog alla gamla vinyler på CD faktiskt. Jag lyssnar i princip aldrig på vinylen (min technics gickl sönder och nu har jag kvar någ skräp)  Men jag lyssnar gärna på hela album.

För mig ligger förlusten "mot förr" inte i vinylen, utan att så många verkar strunta i skivkonceptet: ut med en skiva bestående av en eler två hits och resten utfyllnad.


jag vill ha skivor med en röd tråd, som lixom är gjorda för att lyssnas på som helhet. Mer eller mindre analogt sound spelar mindre roll för mig. Riktigt bra musik kan ju beröra på andra sätt än själva ljudet.

Att sjunka ner i en fåtölj i en timme tillsammans med en favoritCD är  något av den bästa resa man kan göra :)
Jisses, vad jag håller med om det! Men jag känner också att allt annat går för fort också och att tiden till att sitta still och lyssna oftast inte finns.

Som jag tidigare nämn så saknar jag dynamiken, men jag kom att tänka på en annan sak också. Som jag absolut inte har några som helst belägg för ska väl tilläggas. Kan det vara så att vinylen skapar de "rätta" övertonerna i spåren och mekaniken, medan en rent linjär komprimering inte gör det? Ungefär som jag har uppfattad saken med mikrofoner eller preamps. Anledningen till att man gillar de gamla relikerna, är att de ger "rätt" färgning av ljudet. De inte är linjära utan har ofta en rätt märklig olinjäritet som uppfattas som bra. Eller för att svära i kyrkan: en bra distortion. Har bara inte tänkt på det tidigare och man har ibland tid att fundera när sonens dator skall byggas om för femtielfte gången. Kan vara en lite fråga till mikrofon och preamp-konässörerna på här.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
vi är väl drygt 1000`?

Jag har nog alla gamla vinyler på CD faktiskt. Jag lyssnar i princip aldrig på vinylen (min technics gickl sönder och nu har jag kvar någ skräp)  Men jag lyssnar gärna på hela album.

För mig ligger förlusten "mot förr" inte i vinylen, utan att så många verkar strunta i skivkonceptet: ut med en skiva bestående av en eler två hits och resten utfyllnad.

jag vill ha skivor med en röd tråd, som lixom är gjorda för att lyssnas på som helhet. Mer eller mindre analogt sound spelar mindre roll för mig. Riktigt bra musik kan ju beröra på andra sätt än själva ljudet.

Att sjunka ner i en fåtölj i en timme tillsammans med en favoritCD är  något av den bästa resa man kan göra :)

Instämmer helt och hållet. Att bara ha typ 2 hits och resten utfyllnad på en skiva, är numera mer regel än undantag, medan det verkar som om man förr i tiden faktiskt ansträngde sig och försökte skapa en hel skiva med idel bra låtar. Sedan släpps den ena av dessa två hitlåtar ut på en samlingsskiva ihop med andra artisters hits ett par månader efter den första releasen. Detta förfarande, när man har godkänt för många undermåliga låtar och ändå behållit samma pris på skivorna - och dessa ständiga släpp av samlingsskivor anser jag har är allvarliga saker som har bidragit starkt till skivbolagens nuvarande problem (vill dock inte diskutera piratkopieringens roll i denna tråden... ;)).
Ett album med en logisk följd av låtar, där inte bara låtarna utan också låtordningen är genomtänkt, är något man verkligen saknar...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
vi är väl drygt 1000`?

Jag har nog alla gamla vinyler på CD faktiskt. Jag lyssnar i princip aldrig på vinylen (min technics gickl sönder och nu har jag kvar någ skräp)  Men jag lyssnar gärna på hela album.

För mig ligger förlusten "mot förr" inte i vinylen, utan att så många verkar strunta i skivkonceptet: ut med en skiva bestående av en eler två hits och resten utfyllnad.

jag vill ha skivor med en röd tråd, som lixom är gjorda för att lyssnas på som helhet. Mer eller mindre analogt sound spelar mindre roll för mig. Riktigt bra musik kan ju beröra på andra sätt än själva ljudet.

Att sjunka ner i en fåtölj i en timme tillsammans med en favoritCD är  något av den bästa resa man kan göra :)

Instämmer helt och hållet. Att bara ha typ 2 hits och resten utfyllnad på en skiva, är numera mer regel än undantag, medan det verkar som om man förr i tiden faktiskt ansträngde sig och försökte skapa en hel skiva med idel bra låtar. Sedan släpps den ena av dessa två hitlåtar ut på en samlingsskiva ihop med andra artisters hits ett par månader efter den första releasen. Detta förfarande, när man har godkänt för många undermåliga låtar och ändå behållit samma pris på skivorna - och dessa ständiga släpp av samlingsskivor anser jag har är allvarliga saker som har bidragit starkt till skivbolagens nuvarande problem (vill dock inte diskutera piratkopieringens roll i denna tråden... ;)).
Ett album med en logisk följd av låtar, där inte bara låtarna utan också låtordningen är genomtänkt, är något man verkligen saknar...
Håller med, och kan då rekommendera tiger lous senaste skiva, som liksom är mycket bättre än låtarna i sig, pga allt hänger ihop skitsnyggt. Svårt att hitta någon "hit" dock, så den lär väl inte gå så bra kommersiellt :)

Vet dock inte om den finns på vinyl :D
(nej, jag till hör inte vinylskaran, men jag tog mig friheten att skriva här iaf)
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Minns ni när man spelat in alldeles för högt på ett kassettband så man fick den där sköna bandkompressionen. Det blev ju inget vidare ljud egentligen, men jag har för mig att det lät rätt gött. Nostalgi och sönderkomprimerat på samma gång.  :lol: