Kontrollrummet

Vilka lyssnar fortfarande på vinyl???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag saknar vinylen på många sätt, - jag har alla skivor kvar och det händer att jag lyssnar på dem, men mest tid för mig själv har jag i bilen, så där sker det mesta av lyssningen. Köper jag skivor blir det CD, nån enstaka gång vinyl på loppis.

Det jag saknar från vinyltiden är känslan av ett nytt omslag, naturligtvis tryckt av SIB-tryck i Tumba, och doften... Doften av ett alldeles nytt vax, den lär man inte få känna igen. Jag gillar egentligen också tidsformatet bättre, var 20:e minut en aktiv handling att gå och vända plattan, samt att låtordning kändes viktigare. Första, andra, tredje samt sista på sidan 1 var oftast starka spår, likaså första och sista på 2:an. Den korta stund av knaster från att nålen landat till den hittat spåret, den ännu kortare stund av nästan total tystnad innan första låten drar igång. Känslan av en bit ordentlig kartong i handen, med normalstora typsnitt på texterna, helt överlägsen diamond box-skiten som jag fortfarande undrar hur den är tänkt att fungera, som garanterat går sönder efter att ha tappat den.

Det jag inte saknar är knastret och statiska elektriciteten som drar till sig damm, och nålens slitage som gjorde att favoritplattorna till slut lät sämre, speciellt i s-ljuden i sången. Skivtvättandet... En del skivor var heller inte plana som gav ett hörbart svaj, usch. Allt var inte bättre förr.  :)
DON'T PANIC


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
... och doften... Doften av ett alldeles nytt vax, den lär man inte få känna igen.
Har köpt Genesis set box 70-74 på cd nu men har även planer på att köpa den på vinyl också eftersom den har släppts i en vinylbox...kanske kan vara något :) / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En del skivor var heller inte plana som gav ett hörbart svaj, usch.

Just det! Jag var ganska besvärlig kund och krävde att få kolla vaxet innan de plomberade den. Hände att man fick hem en platta som inte var ordentligt
centrerad med ett svaj som gjorde skivan olyssningsbar. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Karl, du är ju en Genesis och progressive-fan, har du möjligen något dvd material m dom från 73 och framåt?  :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Klart man lyssnar på vinyl. Förstår inte folk som slänger/ger bort/gömmer undan sin skivsamling bara för att det är bekvämare med cd, mp3 osv. Men just nu lyssnar jag nog mest i iPod'en..

Tycker varje format har sin funktion och det ena utesluter ju på intet vis det andra. Finlyssning = cd eller vinyl, lyssna när man promenerar/åker buss osv = mp3, lyssna i bilen = mp3, CD eller tom kassett, osv. Varje sätt att lyssna har sin charm.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Söndag kväll, hittills bara ett tiotal vinylvänner på kontrollrummet av alla medlemmar hur många det nu är :mellow:

Lägger in en intervju med Greg Calbi för er som missat den:

http://www.artistshousemusic.org/videos/mastering+engineer+greg+calbi+on+compression+and+the+loudness+war+in+mastering


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ja en hel del... :wub: men allt finns säkert på youtube också, men med senaste boxen följde det med intervjuer med alla om varje platta från Trespass till Lamb lies down...cirkus en timme om varje platta och hela "Selling England" konserten från -73 .../ karl
Karl, du är ju en Genesis och progressive-fan, har du möjligen något dvd material m dom från 73 och framåt?  :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ber redan nu om ursäkt för ett jävligt långt inlägg från min sida igen, men jag kan inte låta bli att litegrann sabba tråden... F'låt!  :mellow:

Egentligen så skall det väl inte in här eftersom det handlar om vinyl eller inte, men jag kan inte hjälpa att de som hellre lyssnar på mp3 och CD faktiskt belyser en aspekt till problemet till varför nedladdning har blivit ett problem. Equality's svar visar i all fall lite åt det hållet som jag vill hävda här.

Jag hävdar att musikbranchens stora har skjutit sig själv i foten fast på ett rätt sofistikerat sätt. Jag tror nämligen att det delvis har att göra med "loudness war". Tidigare om man samplade in signalen från en vinyl så såg man dynamiken i vågformen rent visuellt. Idag har man kramat in så mycket energi som möjligt att om man tar en vanlig pop-CD så är det bara en långt jämntjockt band utan minsta variation/dynamik. För de flesta av oss blir det väldigt tröttande att lyssna på detta i längden. (Är fortfarande ledsen över Rush näst senaste album. Det var det första album som jag faktiskt inte kunde sätta på "repeat" i ett par timmar. Orkade knappt en genomlyssning...)

Vad har det med nedladdning att göra? Jo, när man gör om CD till mp3 så, inte nog med att man tar bort relevant information, man komprimererar dessutom skiten ur musiken också. I en vanlig mp3-spelare i bilen, på joggingturen eller som bakgrundsskval så gör det inte så mycket, man lyssnar ändå inte aktivt. Problemet är bara att skillnaden mellan CD och mp3 är idag väldigt lite, pga ett CD redan innehåller ett totalt sönderpressat material. Så varför skall jag köpa en CD när mp3n lämnar lika "bra" ljud? Branchen har valt att köra på kraft(energi) istället för kvalitet(dynamik) och har därmed bäddat för att nedladdningen skall bli framgångsrik.

Jag tycker branschen har valt fel väg, inte bara ur rent ljudmässigt perspektiv, utan rent marknadsmässigt också. Man borde ha satsat lite mer på teknik än att vara teknikfientlig. Istället för att säga att mp3 är dåligt (= "våra komprimerade alster suger också") så borde man köra en alternativ del som bara har med marknadsföring att göra:
"Visst kan ni ladda ner mp3 hos oss för att lyssna på i bilen, på joggingturen eller när ni dammsuger, och det får ni kostnadsfritt, men det vet ju varenda människa att ljudet faktiskt är rätt undermåligt! Skall ni verkligen lyssna på musiken så bör ni minst kör SACD formatet eller i Sony eller Philips SSBG-spelare (Super Special Best Grunka) för att kunna få ut mesta möjliga av ljudet." Varför skulle det fungara? Av samma anledning som en del av oss hade Cervin Vega högtalare i pojkrummet på 80-talet: vi skall ha det värsta. Att vi sedan knappt kunde utnyttja något av kvaliteterna av högtalarna pga litet rum, taskig akustik, skrikande föräldrar, var av mindre vikt.

Och om 3 år uppdaterar de till ytterligare ett format. Lite som programvaror och datorer fungerar idag. Hårdvarutillverkarna får vara med och bekosta lite av CD/DVD/SACD/etc utvecklingen men de får å andra sidan folk som uppgraderar sin anläggning oftare. (I slutändan är det ändå konsumenten som betalar...)

Vad har det med vinyl att göra? Jo, jag lyssnar ofta på vinyl för att det har en bättre dynamik än CD/mp3. Och hjärnan är rätt så skojig eftersom den rätt snabbt ställer om sig så att den inte hör alla pops/crackle som är nästa oundvikligt på en LP. Man hör bara musik.. :D

Jag väljer alltså inte vinyl av nostalgiska skäl, eller att tekniken är bättre, jag väljer den för att dynamiken är bättre. Och jag skulle lätt välja CD om någon kunde sluta komprimera så förbaskat. SKRUVA NER PRODUKTIONEN, jag har en egen volymratt, tack!

UNDERBART!!!!!! :)
Mp3 och så,visst,funkar i gymmet,under löpningen och cykelturen till jobbet,men att ''lyssna'' till.........nope!!
Vinyl finns i huset,en Thorens TD321 med en SME 3009III arm och en Ortofon MC30Gold Pick-up via en Ortofon  preamp........Allt kärleksfullt bevarat och underhållit av mej...... :wub:
Ut via en Marantzstärkare som försteg,2st The End klass A slutsteg till ett par NHT 2,5i högtalare moddade med hjälp av Ingvar Öhman....... låter helt underbart...... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Tjackade Destruction - Mad Butcher maxi 12" och King Crimson - Larks Tounges in Aspic för ett par veckor sen,
svarven är en technics men är sugen på en sån här:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=91337&sid=1000614&SpaceCode=SectionRow1Right
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tjena Dr.Müller, vad är det för spännande med King krimson du nämner?
Om du slår till idag så har Reference audio i Stockhom lucköppning på en Rega P2 för 3400:-

 B)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag vägrar konsekvent MP3, till och med på "gymmet"!
Konsekvensen är också att jag är en, efter vad jag kan förstå, relativt unik varelse som aldrig laddat ner en endaste piratlåt från nätet...

Vinylsamlingen står INTE i källaren, utan i vardagsrummet.

Visst, jag lyssnar mest på CD. Och jag har massor av CD. Men lägre kvalitet än så avstår jag ifrån...  ;)

Med utgångspunkt från ovanstående framgår det förmodligen vad jag föredrar.  :rolleyes:  :lol:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
http://en.wikipedia.org/wiki/Larks%27_Tongues_in_Aspic_(album)

Otroligt bra platta som jag bara haft på kassett!!! hittills. :)
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Väl talat uppe i Falun  ;) samma sak gäller mig, mp3 går bort, tokbort, vill inte ens länka de produtkioner som gjorts i Camelot studios till detta format även om det inte är så mycket annat som bjuds, varför "dema" ljud eller mixar i detta format när de blir helt degraderade???


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag vägrar konsekvent MP3, till och med på "gymmet"!
Konsekvensen är också att jag är en, efter vad jag kan förstå, relativt unik varelse som aldrig laddat ner en endaste piratlåt från nätet...

Vinylsamlingen står INTE i källaren, utan i vardagsrummet.

Visst, jag lyssnar mest på CD. Och jag har massor av CD. Men lägre kvalitet än så avstår jag ifrån...  ;)

Med utgångspunkt från ovanstående framgår det förmodligen vad jag föredrar.  :rolleyes:  :lol:
Ja jävlar, en renlevnadsmänniska! ;)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Vinylerna kommer fram ibland, oftast på fester men även ibland annars när man känner för nåt speciellt.
Har en hel del gamla godingar här hemma (mestadels frugans - hon hade bättre musiksmak på vinyltiden). Köper dock sällan nytt på vinyl numer, senast var Radioheads "In rainbows" deluxe-box. :)


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Jag kan också skriva under på detta! :)

Fick tag på en begagnad technicsspelare för ett antal år sen. På den tiden när jag var kanske 16 år, så lyssnade jag mycket på punk. Mycket i den genren va på den tiden lättare att få tag på i vinylformat en på cd, så det föll sig ganska naturligt. Många av mina föräldrars gamla proggplattor har även gått varma på den. Kan fortfarande slänga på en och annan platta ibland. Senaste plattan jag köpte var "A perfect circle-Thirteenth step", tror jag...det är ju inte lika bekvämt som cd, men den estetiska upplevelsen är ju oslagbar på vinyl. Ljudet och knastret och jag blir ju mer delaktig när jag slänger på en platta och lyfter på pickupen. Med cd så blir jag mer en åskadare/åhörare på nåt vis...det känns inte lika personligt. jag hoppas att det är något som kommer att leva vidare. Vet inte om jag har nämnt något som någon/några har skrivit redan. Har inte läst övriga inlägg ännu...

Ha de gött och lycka till med listan!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag vägrar konsekvent MP3, till och med på "gymmet"!
Konsekvensen är också att jag är en, efter vad jag kan förstå, relativt unik varelse som aldrig laddat ner en endaste piratlåt från nätet...

Inte helt unik. Här är en till... ;)
MP3 vill jag inte ha, men kan acceptera det när upphovsmän själva bjuder på låtar och låter mig ladda ner gratis. Betala för en MP3-fil skulle jag däremot aldrig drömma om - inte ens i de värsta mardrömmarna...

Citera
Vinylsamlingen står INTE i källaren, utan i vardagsrummet.

Min vinylsamling väntar som sagt på att digitaliseras och hamna på en NAS (med Raid5, för att vara på den säkra sidan...), när jag får tid - vilket år som helst... :rolleyes:

Jag är bara glad att vinylen snart är ett minne blott för min del och känner inte minsta lilla saknad, utan mer lättnad - precis som när jag övergav bandspelaren till förmån för DAW. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det var INTE bättre förr... ;)
Bättre att hänga med i teknikens framsteg än att envist försöka stå emot utvecklingen som ger allt bättre ljud. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Min vinylsamling väntar som sagt på att digitaliseras och hamna på en NAS (med Raid5, för att vara på den säkra sidan...), när jag får tid - vilket år som helst... :rolleyes:

Fast just det där hajjar inte jag. Varför ska du rippa vinylerna, när du lika gärna kan lyssna på dom? De kommer ju liksom inte låta bättre efter rippen.

***

Det är ju f ö lika dumt att ropa hallejujah åt alla förändringar som att påstå att allt var bättre förr. Flintan har formulerat det klokast hittills;
Citera
Tycker varje format har sin funktion och det ena utesluter ju på intet vis det andra.
.

***

Personligen så blir jag lite sugen på vinyllyssning varje gång jag skannar en sån här tråd... så nu blir det att vända sida :)
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det var INTE bättre förr... ;)
Bättre att hänga med i teknikens framsteg än att envist försöka stå emot utvecklingen som ger allt bättre ljud. :)

Puh! Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Jag skiter i formatet, jag lyssnar oftast på musiken, inte antalet dB headroom och sån skit. Jag älskar mina vinyler, lyssnar sällan på CD, men mp3 regerar i ipoden och bilen. Kassettbandaren rullar hyfsat ofta i stugan. Det är oslagbart med analog lyssning, inget snack, men vem bryr sig egentligen...jag analyserar inte, jag diggar. :ph34r:
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Det var INTE bättre förr... ;)
Bättre att hänga med i teknikens framsteg än att envist försöka stå emot utvecklingen som ger allt bättre ljud. :)

Jag håller delvis med. Det va kanske inte alltid bättre förr och visst är det bra att hänga med i utvecklingen för att få bättre ljud...men för mig är det inte anledningen till att jag ibland väljer att slänga på en vinylplatta, att jag vill stå emot utvecklingen. Dock är jag glad att alternativen finns (fast du kanske mer syftade på dem som enbart vill hålla sig till den gamla tekniken?).
 
Oftast blir det ju musik i lurarna framför datorn numera för min del. Då familjen ska ha sin del av vardagsrummet och på kvällen sover barnen, så då blir det inte att jag drar på stereon...så när jag väl får chansen så väljer jag gärna att gå loss med vinylplattorna eller andra format som jag inte kan annars. Det blir en estetisk och personlig upplevelse, snarare än optimal ljudkvalitet. Dock låter det riktigt fint om Technicsspelaren och H/K stärkaren. Kan förstå dem som väljer bekvämare alternativ, som mp3 mm. Det gör ju att musik blir mer lättillgänglig, på ont och gott, men nog mest på gott. Jag väljer ofta det med. Varför inrikta sig på nytt eller gammalt när det går att få båda? ;)



« Senast ändrad: 15.12.2008, 23:47:04 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag skiter i formatet, jag lyssnar oftast på musiken, inte antalet dB headroom och sån skit. Jag älskar mina vinyler, lyssnar sällan på CD, men mp3 regerar i ipoden och bilen. Kassettbandaren rullar hyfsat ofta i stugan. Det är oslagbart med analog lyssning, inget snack, men vem bryr sig egentligen...jag analyserar inte, jag diggar. :ph34r:


En av de första kloka kommentarerna i detta ämne !!!!


det är ju musiken som är grejen, dålig teknisk kvalitet klarar hjärnan att rätta till....

tycker detta snack om mp3ans olyssningshet bara är elitisktiskt dravvel!
När jag började lyssna på mp3 och man kodade i 32kbit/s DÅ var det kasst...
men kodar man 128--->   så låter det ju tillräckligt bra för att man inte behöver bry sig


o med detta menar jag inte att det finns tjusning i analog teknik... men att klanka ner på det digitala är bara fånigt :)

over 'n out
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
"första kloka kommentarerna" tycker du ja, men tråden handlar egentligen inte om vem som tycker vad för där kommer vi alltid vara oense, speciellt när sådana som du herr roennlund försöker ta över med just sådana nedvärderande ordalag som du nyss gjorde här, tar du mp3 kritiken personligt eller?

Nej skärpning nu, ni som inte kan hålla detta på en sansad nivå ber jag ödmjukast tjafsa på annat håll, man kan tycka att vinyl låter skit likaväl som att man kan tycka att mp3 bevisligen ÄR skit men spara på lallandet med sådana fåniga uttryck som "elitistiskt dravel" osv för det enda du gör i detta läget är att segregera "vi och dom" och ytterligare få oss rävar (och en del yngre som tur är) som fattar att inse att mp3 försvararna måste var helt puckade i huvet när dom kommer med sånt skitsnack...

Läs första inlägget!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data

Min vinylsamling väntar som sagt på att digitaliseras och hamna på en NAS (med Raid5, för att vara på den säkra sidan...), när jag får tid - vilket år som helst... :rolleyes:

Fast just det där hajjar inte jag. Varför ska du rippa vinylerna, när du lika gärna kan lyssna på dom? De kommer ju liksom inte låta bättre efter rippen.

Det är ju så otroligt mycket smidigare att ha det på hårddisk som man även kommer åt från vardagsrummets anläggning för finlyssning.
Det går inte att få plats med hur många apparater som helst - och till en vinylspelare behöver man dessutom ha gott om plats ovanför för att kunna öppna locket. Alla skivorna tar också plats, så CD-skivorna är också på väg att gå in på NAS:en - så att jag kan få plats med alla 900+ DVD-filmerna i stället... B) Tänk när man kan slänga in alla dem på hårddisk också. LÄNGTAR!!!

Citera
Det är ju f ö lika dumt att ropa hallejujah åt alla förändringar som att påstå att allt var bättre förr. Flintan har formulerat det klokast hittills;
Citera
Tycker varje format har sin funktion och det ena utesluter ju på intet vis det andra.
.

Hear! Hear! :)

Det jag främst vänder mig emot, är (precis som Leif misstänkte) de som påstår att ljudet alltid är bäst på vinyl och vägrar erkänna något annat (trots att det inte kan läggas så bra dynamik och inte så mycket bas, om nålen ska kunna stanna kvar i spåret, där basen tämjs med RIAA-filtret och dynamiken med kompression - och man får hoppas att det avkodande RIAA-filtret är precis likadant som det kodande - för annars låter det ju fel...).
Att sedan jämföra med MP3, är inte att tala om. Jag hade egentligen önskat att något lossless format tog över, men om man kör MP3 med 256kbps (som ingen gör), så är det mycket svårt att höra skillnad mot wav-filen - och därför har jag valt 320kbps på ljudexemplen på min testsite, för de som inte väljer wav-filerna, som självklart också finns... ;)

Som sagt, så är musiken alltid den absolut viktigaste ingrediensen som gör att man kan njuta eller kräkas - men varför begränsa sig när det numera finns möjlighet att få ljudet perfekt också? ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?

« Senast ändrad: 16.12.2008, 13:13:17 by Mr Artrock »


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Som sagt, så är musiken alltid den absolut viktigaste ingrediensen som gör att man kan njuta eller kräkas - men varför begränsa sig när det numera finns möjlighet att få ljudet perfekt också? ;)

Jag instämmer! :)
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?

Jag har hört sådant resonemang på olika håll. Inte i denna tråden och kanske inte ens i detta forumet - men det finns faktiskt de som på fullt allvar hävdar att det är bättre ljud på vinyl... :rolleyes:
MP3-konvertering med Lame (i Wavelab) 256kbps är lägsta kvalisorten där det börjar bli svårt att skilja ut - men MP3 är ju alltid destruktivt, så om man sedan får för sig att bearbeta en MP3-fil (oavsett kvalitet), så kommer artefakterna alltid fram tydligare än om man hade bearbetat wav-filen på samma sätt.
På testsiten är allt nedladdningsbart, både i wav och 320kbps MP3. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
320 är det helt ok då menar du?
Hur lägger du ut wav-filerna för lyssning?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
De ligger som vanliga wav direkt på siten, så det är bara att välja; vänsterklick så börjar de spela (om hastigheten tillåter det utan att det hackar...) - eller högerklick, så kan du ladda ner.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


freddy

  • Gäst
Jag har hört sådant resonemang på olika håll. Inte i denna tråden och kanske inte ens i detta forumet - men det finns faktiskt de som på fullt allvar hävdar att det är bättre ljud på vinyl... :rolleyes:

Haha, ja det har vi nog alla stött på skulle jag tro. Frågar man hur det kommer sig så "är det bara så".  :lol:


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
De ligger som vanliga wav direkt på siten, så det är bara att välja; vänsterklick så börjar de spela (om hastigheten tillåter det utan att det hackar...) - eller högerklick, så kan du ladda ner.

Jag menar förstås hur JAG skall göra om jag vill lägga ut wv filer på MIN hemsida...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
De ligger som vanliga wav direkt på siten, så det är bara att välja; vänsterklick så börjar de spela (om hastigheten tillåter det utan att det hackar...) - eller högerklick, så kan du ladda ner.

Jag menar förstås hur JAG skall göra om jag vill lägga ut wv filer på MIN hemsida...

Det var verkligen inte glasklart i frågan... :lol:
Det är inget speciellt förfarande med wav eller mp3, utan bara att lägga upp filerna, precis som du gör med hemsidan - och sedan skriva länkar till filerna så att man hittar dit...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Claes, jag vet faktiskt inte vem som påstått att vinyl alltid låter bättre-inte jag i alla fall, men om det som du säger går att göra mp3:or som inte fördärvar ljudet så tala gärna om för mig vilken konverterare och bitrate etc du använder så skall jag givetvis testa detta, hittills har jag dock aldrig blivit nöjd i alla fall...
Alt. hur lägger du upp wav-spår, streaming?


Vad är det som inte framgår här?
Jag ber dig i flera inlägg förklara hur du gör, för att jag skall kunna göra likadant, kanske...alltså en gång till:

VILKEN KONVERTERARE ETC OSV OSV ANVÄNDER DU? JAG HAR INTE WAVELAB; JAG VILL LÄGGA UPP WAV-FILER PÅ MIN HEMSIDA; HUR???
(jag har b-one och där får man som du kanske känner till inte lägga upp vad som helst tyvärr)