Kontrollrummet

karl-The wall

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:The Wall
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE:Alternative
LÅTLÄNGD: 4:43
KOMPOSITÖR:karl
PRODUCENT: karl
MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
NY MIX:The wall

En låt som kom häromdan...funkar bitarna? sitter det ihop?

THE WALL
Some say the stars above us
are the eyes from bygone lifes
And someone else don't care about it
They keep on with their strifes

I'm sure I saw a twinkle
or was it in your eye
So many questions still remains
And I thought I saw you fly

Fly away to the land beyond the stars
Fly away where you can heal your scars
To many heavy loads always on your mind
While I stood there blind


Fly away to the land beyond the stars
Fly away where you can heal your scars
To many heavy loads always on your mind
While I stood there blind

All the roads were closed for you
And you couldn't hide your lie
Behind a worn-down chamber
You were looking at the sky

For those who don't remember you
And for those who still recall
No matter if the time are changing
it's written on the wall


Fly away to the land beyond the stars
Fly away where you can heal your scars
To many heavy loads always on your mind
While I stood here blind
« Senast ändrad: 20.12.2008, 15:13:09 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


oceanmusic

  • Gäst
Oj, så snyggt! :) Rackarns bra hantverk som vanligt. Snygg sång, gillar din röst sedan tidigare och denna låter ändrar på intet sätt det.

Men, ett par åsikter. Sången och pianot är väldigt tunga i basen, nästan som det ligger en proximitetseffekt på dem bägge. Ljudet upplever jag som "rakt upp i ansiktet", känns lite som om låten "biter en i näsan", har ingen bättre liknelse. Rummet, som kan förklara det förra påståendet, känns lite instängd källartrappa. Mina åsikter förstås.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ocean...kul att du gillar...kanske har ett skumt reverb på sången som kan ha lite källarkänsla  :unsure: ska se om jag kan styra upp....
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mäktigt pianoljud. Vad är det? Snyggt synthljud som en korsning av en gammal Moog och något mer. Snygg komposition som alltid på ganska vältrampade karlska harmonivägar. Stråkgrejen är ju lysande. Vilket jäkla bra ljud dessutom! Kul att du lyckas putsa produktionerna ytterligare. Trodde knappt det var möjligt. Här nästan så att arr och mix överträffar själva låten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att övergången blir lite för abrubt när trummorna och det övriga kommer in.
Sången låter inte riktigt som den ligger i mixen utan finns där liksom för sig själv.
Det finns dock gott om förutsättningar för att detta ska bli riktigt bra.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
It sounds good this.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Nice. Låter väldigt bra. Men, det håller jag med om att sången kanske inte ligger i samma ljudbild som resten, utan lever sitt eget liv. Men jag gillar hur sången är skriven och arrangerad, bland annat den tydliga övergången när trummorna kommer in. Ger lite variation i det hela. Och schysta synt-sound.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
equality...tnx för dina öron...i mina lurar låter det bra men i monitorerna finns mer att göra så jag vet varken ut eller in...Ja, det är en moog med portamentoprylen...kändes som man kom tillbaka till -70 men det är ett schysst sound i den (atmosphere) och pianot eller flygeln är Pianoteqoch låter bra för det mesta men aningen för rent i övre mellanrigistret typ 2 strukna oktaven eller för kliniskt i mina öron...kul att du tycker det låter jag om det, det blir allt svårare att hålla kursen när många intryck trycker på...men hoppas det hörs att det är jag iaf....


martin....I en testvariant i studion hade jag två verser först innan den instrumentala delen kom och då blev just intrycket av den plötsliga vändningen större....därför la jag den tidigare...ska kolla in sången ett varv till då du inte är den ende som har reagerat på den....

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Tycker det låtar bra, tusan om du inte låter som Peter Gabriel ibland. Ambitiös låtstruktur, inga genvägar typ. Skönt när trummorna kommer in, skulle behöva rensa upp lite i ljudbilden nånstans runt 120-150hz för att lätta upp hela mixen, i mina högtalare i alla fall. Sången blir lite påträngande när du tar i - kanske en eq vid den "jobbiga" frekvensen kan hjälpa, en randanmärkning dock. Det mesta är bra ändå, och man kan ju aldrig mixa fel; låten är ju bra och bra instrumentering.

Great.
  :D
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker om det här pianoljudet och din sång och arr.

Två övriga kommentarer dock.

Sången upplever jag lite onödigt ansträngd på något eller några ställen.
Sitter det ihop, frågade du. Jag tycker inte trumdelen sitter så bra ihop med det du gör innan. Men eftersom jag är ensam om den anmärkningen så ska du ska strunta i det.
« Senast ändrad: 13.12.2008, 13:15:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tjo.. skitsnygg låt, jag gillar verkligen intro delen (fram till trummorna) fast det är ändå bra att det partiet är med för variationens skull. men det är inte lika starkt som övriga låten
angående sången så tänker jag att det ligger någon rumsklang på som låter lite klaustrofobisk
eller så kanske du har sådan klang i rummet du sjunger?

iaf.. hade det här vart min låt hade jag tatt bort den & hållt rösten torr
och sänkt den en aning..så ingillar jag mig att det skulle låta mer enhetligt

jättebra låt, tror du skulle kunna göra en piano,sång version som skulle bära åxo utan problem!

/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tänkte jag skulle unna mig en karl låt idag :), så jag lutade mig tillbaka och visst fick jag höra vad jag förväntade.
Härligt pianoljud. Snygg låt och perfekt arrad. Kanske aningens mycket basregister. Lite ansträngd på någon ton, gillar mest när du sjunger där nere. Men som sagt mkt bra.
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
Jag är full av beundran för din kreativitet och musikalitet, Karl! :wub: Jag älskar den här typen av musik, där det "händer" saker, harmonimässigt eller i arrangemanget!
Om jag ska påpeka något överhuvudtaget så skulle det vara att sången ligger lite högt ibland och att du kanske inte skulle gå upp så högt på "scars" utan välja en lägre ton där. Fina syntar och skön rytm som ligger i bakgrunden! Väldigt bra! Finns det verkligen inget skivbolag som visat intresse för din musik?


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Alltid lika spännande att höra en ny karl produktion. Oftast vet man att man får nåt bra. Och den här låten är inget undantag.
Introt trodde jag skulle bli "O, heliga natt".
"Fly away" partiet är skönt.
Tycker att låten skulle ha behållit det avskalade, som i början, genom hela låten. Är inte riktigt vän med trumkompet som kommer in efter tag.
Men nice sound osv. Skitbra.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Fin låt.

Tycker det e för mycket low-mid i rösten, känns som den ligger lite ovanpå. Leaden är helt enkelt lite för dov. Dessutom saknar jag rummet i rösen, den känns väldigt torr.

De-essern jobbar för hårt, ex 1:03

Tycker för övrigt det e nice när det drar igång. Men överlag så saknar jag djup i mixen, personligen föredrar jag mer reverb och delay för att skapa rymd i mixen, vilket troligen gjort låten mer levande och spännande.

/Jon


Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tjou Karl!
Ett djupare sound på pianot i introt skulle sitta snyggare.
På sången sluölle jag ha satt lite mer reverb, med pre settings på 25 ms.
Soolot på synthen gillas väldigt!
I det stora hela sitter allt som det är...
Lite lugnare stråksettings kunde ge lite kontrast åt helheten.
Snygg låt o bra arr nu redan! :)

h.. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Eko för dina öron och kul att du gillar

Harju...kul att du gillar i stort och sången ja,ska nog få in den mer i ljudbilden....tnx

orjankarlsson....kul att du gillar ,själv har jag dålig koll på frekvenserna du nämner men visst får för mig att det är skillnaden mellan mina lurar där allt låter bra och monitorerna där allt låter lite skumt...tnx

MaxB...visste inte om jag skulle köra utan det instrumentala partiet men jag hade försökt innan utan och det blev så långdraget så det blev den grejen....tack för lyssningen.../ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!
Skön låt det här! Vackert piano och vackra stråkar! Gillar ditt arr. Speciellt övergången. Där blir det riktigt snyggt tycker jag! Sången är fin med bra melodi och känsla i. Har svårt att höra vad mixen skulle behöva. Tycker att det funkar fint såhär...kanske tittar till låten senare, när du har gjort något av dem råd du redan har fått. Fint jobbat av dig iaf!

Tack!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Larsson...jag hade som sagt typ tre verser sång och piano men tyckte det behövdes ett avbrott på vägen ...alltid känsligt eftersom där kommer (hantverket) in och det går inte hela tiden på känsla vilket kanske hörs i slutänden...ska se om jag tar bort källarreverbet på sången...tack för lyssningen

Stajo...tack för att du tar dig tid och att bra jag inte gör dig alltför besviken, har fortfarande dålig koll på mixarna och det mesta går via lurarna och då kanske man är i "basfällan" men i monitorerna låter det halvskumt och jag är inte vän med dom ännu...tack för lyssningen...

asti....kul att du gillar mitt stuk, ska försöka få in sången lite bättre ..."scars" återkommer ju tre gånger dom två första är identiska och ( lite sköra) den tredje tycker jag låter bättre men tar nog om allt en gång till då jag har ändrat lite i texten också....skivbolag nowadays är nog inte så
intresserade av sådanhär musik men kul att du är det...ska du starta bolag  :P tnx...

Tokai...O' helga natt...visst det skulle kunna funka...för första gången överlappar jag vänsterhanden när jag spelar dvs börjar med basen i vänstern och fortsätter upp med högern för att sedan gå över med vänstern och fortsätter vilket ger ett ganska schysst flow i "flygeln" och det är kanske så "O Helga Natt" spelas också...vad vet jag kul iaf när man kommer på något nytt då jag verkligen inte är den pianist jag skulle vilja vara...kanske gör en pianoversion "live" men inte går in och bökar med den här....tnx / karl


Jon....skulle verkligen behöva gå din mixarkurs då jag i princip bara slår på grejorna och spelar i och förlitar mig på att sounden och sången funkar men tydligen kan man greja till en del med sången...ska försöka lägga ner lite tid då rösten är så stor del i min musik....men kul att du gillar det andra..../ karl


Johan...tack för dina öron...jag kör med ett virtuellt reverb som heter Ambience där jag modifierar en del färdiga presets...bl.a ett som heter outdoors vilket ger den "källarkänslan" som så många reagerar på....skulle vilja ha ett fysisk reverb ist...får för mig att det är bättre...tnx / karl


Tnx Leif för lyssningen....kul att gillar och tycker känslan finns där...såg att du hade någon låt uppe ska lyssna där också....tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Nice låt. Yllet förklarade vad jag tycker så jag är med honom på denna.




Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta är fulländat Karl... Bry dig inte om ev kritik, jo kanske yllets, men det vet jag inget om...

Helskön låt! INte din bästa, men på min topplista iaf.

/Per - positiv idag
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Kenta för dina öron...ja Jon har koll...

Dividend...Tackars för fulländigheten...ska nog fixa lite till...tnx/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB...visste inte om jag skulle köra utan det instrumentala partiet men jag hade försökt innan utan och det blev så långdraget så det blev den grejen....tack för lyssningen.../ karl

Nu tycker jag övergången fungerar. Har det tillkommit gitarrer på sidorna som ger rytm vid och efter övergången? Minns inte att de var med vid min tidigare lyssning. Vackert så här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Yes! Nu sitter den som en räkmössa! :D

Det jag reagerade på tidigare märkte jag inte heller något av. :) Förbaskat bra låt!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Max....Jo, gitarrerna var med förut också men jag har eq:at dom så dom framträder kanske mer nu...har också tagit bort lite bas i hela ljudbilden...hoppas det funkar bättre

ocean...kul att saker föll på plats.../ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
analog synten är lite för detune o fladrigt tycker jag. virvel blir lite statisk..kanske hitta lite andra trum ljud för att förtydliga ljud bilden lite.

annsrs riktigt bra låt text o sång
att leva är att dö


asti

  • Gäst
The scars are healed! Fantastiskt bra! :wub:


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
TonyynoT....Visst skulle man vilja ha en riktig trummis eller vara en djävul på programera, jag är varken eller och kanske för långt portamento på moogen för små intervaller...du har helt rätt men jag vet inte om jag petar i det...tnx / karl

asti... kul att du tycker det...svårt att vara objektiv även om man har sina ideal såsom sångljud och dyl...för mig är känslan viktigast...finns den så räcker det..
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här blev jag så förtjust i, din sång och de melankoliska instrument-påläggen in sin form :wub:


"Flying away..to the land beyond the stars..fly away where you can heal your scars"..underbart :D

Jag sjunger med på dina reffar, och det är ett säkert tecken :D

Mycket snyggt gjort :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre mix nu. Inte så abrupt övergång till trum-/synthdelen. Väldigt vackert stycke och stråkostinatot är helgrymt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Karl!
Ny version o bättre mix nu.
Sången låter lite torr i mixen, inget fel på sången dock. Den är stadigt och tryggt känd som Karl!
Tycker att du kunde höja sången  i reffen "fly away where you can heal your scars" med att låta ett delay ta hand om "heal your scars" och upprepa sig som om det försvinner i rymden, det som sången ganska långt handlar om. Skulle åtminståne vara värt ett test tycker jag. Kanske ett litet delay på sången hela vägen kunde vara värt ett test, bara för att ge mer luftighet i helheten.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tycker introdelen fram till trummorna kommer in är svinbra! Sen tycker jag att det känns onödigt med riffet där trummorna kommer in...sen blir det bra igen när sången kommer in igen.....skulle föredra att låten behåller samma stuk låten igenom, känns inte som att något måste "bryta" av i låten, den är stark nog att klara sig ändå lixom.

Lite onödigt abrubt slut.

En 4:a av 5 möjliga från mig!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Marr för dina öron och kul att du gillar fly awayraderna   B) / karl

Tack equality för för lyssning igen bra att du tycker mixen blev bättre....

mahan...skulle gärna vilja testa ditt delayförslag men hur ställer man in då? Ganska rudis på det tekniska... :unsure: /  karl

MacTS....kul att du tycker om pianodelarna eller sångdelarna...jag hade tre verser på raken förut men tyckte det behövdes något som bröt...men det kanske blev för abrupt...kul att du gillar hälften iaf... / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Nice låt. Sköna ackordföljder.
Oväntat med gött när trummorna kommer in. =)
Gott hantverk!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra låt...tycker allt håller ihop..kanske kolla lite på trumkompet..skulle kunna vara lite simplare och rakare..hh:n känns lite livlös och även virveln.men annars är det en kanonlåt..tycker att sounden och mixen överlag låter bra..sångsoundet skulle kunna bli lite mer tydligt och utmejslat..låthantverket behärskar du som vanligt till 100!  :)  Schysst synthlead!