Tack så innerligt för lyssningen, kommentarer och naturligtvis alla lovord! Det är redan julafton här i min lilla röda stuga!
En liten kommentar till arret - jag har utgått från det traditionella arrangemangen, och fyllt på med lite extra stämmor här och var. Widéen-versionen är nästan rakt av, men där det blåses har jag lagt in små kanske omärkliga andningspauser, och där stråkarna går är det åt andra hållet, mer legato eller två fjärdelar på samma ton utbytt mot halvtoner osv.
EkoJa, det hade varit fint att kunna knyta ihop delarna lite bättre, men jag hittade inget bra sätt. Fick lite tidsbrist också då jag ville ha ut låten till Lucia...
CykelnJa, jag vet jag har hört Widéen-versionen på någon TV-Lucia från dalarna. Kan det ha varit från Orsa? Bootleg? Det största erkännandet en musiker kan få måste väl vara om det görs Bootlegs av ens låtar. Det värsta är nog att hitta sina egna skivor på rea. En gammal singel jag var med på såg jag på en loppis för ett tag sen...
Plinka Kul att du gillade det. Talang... Tja, jag vet en som har talang jag, en som gör omslag till juleljud som heter duga...
Marre Det kan gärna upprepas: du är otroligt lättsam att jobba med, och pålitlig. Det blir alltid bra.

Researchen var enklast möjliga - sträckte sig till enkel sökning på nätet, och där dök bägge versionerna upp i Midiform...
Dividend Ja, det var kul att göra olika tidsstilar. Tyvärr fick jag ju inte tag på någon skalmeja till första delen, så fagott, oboer och klarinett fick duga. En oboe amour är dessutom lite småfalsk... Hmm, har du varit inblandad i tonartsvalet? Så bra, det gick snabbt den här gången att spika tonart!
Stajo Ja, orgeln blev nog den sämsta delen, konstiga artefakter på vissa toner som höll på att göra mig gråhårig....Funderade på att stryka den helt och hållet men det blev så väldigt kort då...
Tsmalmbe Jag ser fram emot att höra din version, den här låten/låtarna går nog att göra väldigt olika men bra versioner av.
Åsa Jag håller med fullständigt, en genial komposition av Alice Tegnér med inbyggd dynamik. Widéens melodi är ju simplare, men intressant på sitt sätt.
Equality "Bereden väg för herran" kan jag inte ens nynna melodin på, så det blir säkert bra! Ska börja leta

Hehe, orgeldelen på slutet skulle väl ha varit 3 dB lägre eller så, men jag smög in en liten julegrej här - det är min version av Tyko Jonssons julotta!
Karl - Tack för det! Pluggen är Garritan Personal Orchestra, och stråkkvartetetten är två solovioliner (Stradivarius resp Gagli), en solocello, men en sektion violor. Tycker soloviolan låter så väldigt träig när man lyssnar på den ensam, men den hade kanske passat bättre i sammanhanget. Annrs tycker jag överlag GPO är en trevlig plugg med styrkan att ha många olika instrument som är rätt skapliga, men nackdelen är att nästan alla ljud är snustorra, så det är svårt få en naturlig rumsklang utan att reverben känns påklistrad.
Freddy - tamburinen kanske är lite hög, tänkte att den kanske är så ljudstark i sällskap med äldre blåsinstrument med mindre kräm?
Stråkarna har vibrato i samplingarna, inget jag kan styra, utan de kommer på stråktonerna efter en sekund. Börjar tröttna lite på denna begränsning.

Tack för synpunkten på mixen, trumpeterna är svåra att lägga rätt i nivå, jag tror det främst är de som tar plats. Ska kolla om jag kan göra det bättre.
Larsson - tack tack! Ja, reverbet på sista delen är inte så kul. Jag har inte lyckats få igång mitt impulsreverb, har inte fått ändan ur att leta rätt på impulsfiler och börja testa. I det här fallet hade det nog kanske inte hjälpt, orgeln har rumsklang i samplingen, och den är tyvärr lite ringande. Tror jag testade 10 olika reverb innan jag kom på att ringningen fanns från början...

Har på alla delarna använt Kjaerhus classic gratisreverb, som jag tycker är snäppet naturligare än Cubase's.