Kontrollrummet

Rattlesnake & Marr - Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Betlehems stjärna
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake & Marruschkka
GENRE: Jul/Lucialåt
LÅTLÄNGD: 4:13
KOMPOSITÖR: Text: Victor Rydberg. Melodi del 3: Alice Tegnér, del 1,2 och 4: Ivar Widéen
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3


Långt efter julskivans deadline men lagom till Lucia har vi då gjort klart detta jul-epos.

Som kanske inte alla känner till så finns det två tonsättningar av den gamla kära Gläns över sjö och strand, och jag tänkte man kunde sätta ihop dem. Idén är att skildra en inte helt kronologisk tidsresa från medeltid till nutid. Inspirationen till detta fick jag av melodierna själva, Tegners version hör jag rysk 1900-talsmusik i, medan Widéens låter både renässans och barock.

En majestätisk röst behövde jag, och vad passar bättre än Marres? (Tack Emu för castingen  ;))

Tankar, tyckanden? Blev det för rörigt med fyra delar...?

Tillägg 2009-11-25
Ny version med ny leadsång. Ljudbiblioteket bytt från GPO ver 2 till GPO ver 4, vilket märks främst i mindre panorerad-mono-känsla. Diverse editeringar på instrument. Reverbet är numera SIR impulsereverb.


« Senast ändrad: 26.11.2009, 13:41:04 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lustigt det här med julsånger som dyker upp EFTER det att juleljud skulle varit klart. Den här kunde lätt ha varit med på skivan - något för 2009 kanske. Och som du skriver rörigt med 4 delar tja rörigt är det ju inte men vart och ett av styckena står ju för sig själv, En ihopknytning med nr. 3 där Marre förtjänstfullt sjunger kanske skulle ha varit smart. Totalt sett så är alla fyra delarna mycket bra gjorda.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skulle absolut varit med på juleljud!
Härligt, majestätiskt
Den första tonsättningen sjunger Orsa ungdomskör på Lucia - ovant att höra den såhör men mycket njutbart.
Första bidraget till JL09 klart och du/ni har lagt ribban högt
---
Jag kanske gör en bootleg och drar med den på min alldeles egna JL08 som dolt spår
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt jobbat! Varje del funkar ju bra för sig, om än lite korta då, så att sätta ihop dem så här var väl en strålande idé. Vilken talang du har Rattlesnake, och Mares sång är så snygg så snygg.  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
...åh, tack Cykeln, Eko och Plinka...vilket stycke detta är :wub:

Rattle: Så bra du fick till dispositionen, blev ju så himla fint med orgeldelen på slutet, och vilken härlig research du gjort på musiken här,snygg mix oxå, allt känns stabilt, och som alltid är det lika roligt att samarbeta med dej musikvän :P

Tack för det, känner mej väldigt nöjd :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket nice tolkning, och sammanförande av olika epokers "sound", först medeltida/renässans för att övergå i modernare skepnad när Marre sjunger.
Vilket hon gör enormt bra, jag tror jag hade ett finger med i spelet för valet av tonart där, kanske  ;)  :unsure:

Grymt bra jobbat av er båda!


edit: felstav
« Senast ändrad: 11.12.2008, 18:53:08 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Riktigt kul lyssning. Snygga stämmor. Det är väl bara sista biten där jag tycker tonerna tar ut och skär in i varandra lite för mycket.
Kanon Marre, din röst kommer verkligen till sin rätt här.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad tsmalmbe

Intressant. Skall just jobba med en egen tolkning av denna. Blir nog ett helt annat arrangemang, men nu vet jag redan vad jag inte skall göra (för det är redan gjort bättre än vad jag kan :) ).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Det här är en av de vackraste julsånger som finns tycker jag... och jag blev faktiskt lite lätt rörd när jag hörde den här tolkningen. Väldigt pampigt och vackert, fina delar, och marres röst gjorde det mäktigt. Det här är din bästa sång jag hört tror jag, väldigt fint, passar till musiken Rattlesnakes mäktiga musik här.

Det här gjorde ni bra  ^_^
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Verkligen snyggt gjort. Tycker du får med det tidstypiska från varje epok. Alltid gillat Alice Tegnérs version bäst och
hennes musik över huvud taget, ett veritabelt geni. Men det funkar ju bra att ha versionerna "brevid" varandra så här. Marruschkka sjunger fint och innerligt. JL09, yes.
Bereden väg för Herran finns ju också i två versioner. Kanske nästa projekt? Orgelpartiet är i starkaste laget volymmässigt jfrt med de andra delarna. Jättebra jobbat.
« Senast ändrad: 11.12.2008, 23:52:36 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
är ju kluven till julsånger men denna är nog min favorit ( Tegners version) här i en bra tappning med stämningsfull sång och arr...saknar några viktiga bastoner men på det stora hela riktigt bra....stråkvartettfeelet funkar i stort det är väl någon viola som låter lite syntet...vad är det för plugg?
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
Julmusik :D

Tamburinen är hög tycker jag.

Stråket övertygar inte riktigt, är det lite vibrato hela tiden? Känns lite märkligt på något vis... 

Sen kommer marre in, då tycker jag det övertygar. Snygg ökning av dynamiken på dom rätta ställena. Men instrumenten på det övre frekvensspektrat stjäl uppmärksamheten från marre, ligger lite ivägen tycker jag, kanske du kan dra bak dessa i mixen en aning.

Bra sång av marre, håller med åsa om att detta är en av dina bättre sånginsatser, snyggt jobbat!

Orgeldelen känns schyst. 

En aning kort överlag, men en bra insats. Arret funkar fint.

GOD JUL! :D


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
oj..skitfint de molliga versionerna var ju hur vackra som helst
sedan kommer den man är bekant med, attans vad bra sång
verkligen uttrycks full röst, personlig & varm
mäktigt med slutklämmen på det partiet, power parti! :rolleyes:

sedan orgel partiet, moll igen..MMM
kanske lite impuls krka på den skulle sätta den i rätt position typ..

hättebra av er båda
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack så innerligt för lyssningen, kommentarer och naturligtvis alla lovord! Det är redan julafton här i min lilla röda stuga!

En liten kommentar till arret - jag har utgått från det traditionella arrangemangen, och fyllt på med lite extra stämmor här och var. Widéen-versionen är nästan rakt av, men där det blåses har jag lagt in små kanske omärkliga andningspauser, och där stråkarna går är det åt andra hållet, mer legato eller två fjärdelar på samma ton utbytt mot halvtoner osv.

Eko
Ja, det hade varit fint att kunna knyta ihop delarna lite bättre, men jag hittade inget bra sätt. Fick lite tidsbrist också då jag ville ha ut låten till Lucia...

Cykeln
Ja, jag vet jag har hört Widéen-versionen på någon TV-Lucia från dalarna. Kan det ha varit från Orsa? Bootleg? Det största erkännandet en musiker kan få måste väl vara om det görs Bootlegs av ens låtar. Det värsta är nog att hitta sina egna skivor på rea. En gammal singel jag var med på såg jag på en loppis för ett tag sen... :lol:

Plinka
Kul att du gillade det. Talang... Tja, jag vet en som har talang jag, en som gör omslag till juleljud som heter duga... ^_^

Marre
Det kan gärna upprepas: du är otroligt lättsam att jobba med, och pålitlig. Det blir alltid bra.  :D Researchen var enklast möjliga - sträckte sig till enkel sökning på nätet, och där dök bägge versionerna upp i Midiform...

Dividend
 
Ja, det var kul att göra olika tidsstilar. Tyvärr fick jag ju inte tag på någon skalmeja till första delen, så fagott, oboer och klarinett fick duga. En oboe amour är dessutom lite småfalsk... Hmm, har du varit inblandad i tonartsvalet? Så bra, det gick snabbt den här gången att spika tonart! :)

Stajo
Ja, orgeln blev nog den sämsta delen, konstiga artefakter på vissa toner som höll på att göra mig gråhårig....Funderade på att stryka den helt och hållet men det blev så väldigt kort då... :unsure:

Tsmalmbe 
Jag ser fram emot att höra din version, den här låten/låtarna går nog att göra väldigt olika men bra versioner av.

Åsa
Jag håller med fullständigt, en genial komposition av Alice Tegnér med inbyggd dynamik. Widéens melodi är ju simplare, men intressant på sitt sätt.

Equality 
"Bereden väg för herran" kan jag inte ens nynna melodin på, så det blir säkert bra!  Ska börja leta ;) Hehe, orgeldelen på slutet skulle väl ha varit 3 dB lägre eller så, men jag smög in en liten julegrej här - det är min version av Tyko Jonssons julotta!

Karl - Tack för det! Pluggen är Garritan Personal Orchestra, och stråkkvartetetten är två solovioliner (Stradivarius resp Gagli), en solocello, men en sektion violor. Tycker soloviolan låter så väldigt träig när man lyssnar på den ensam, men den hade kanske passat bättre i sammanhanget. Annrs tycker jag överlag GPO är en trevlig plugg med styrkan att ha många olika instrument som är rätt skapliga, men nackdelen är att nästan alla ljud är snustorra, så det är svårt få en naturlig rumsklang utan att reverben känns påklistrad.

Freddy
- tamburinen kanske är lite hög, tänkte att den kanske är så ljudstark i sällskap med äldre blåsinstrument med mindre kräm?
Stråkarna har vibrato i samplingarna, inget jag kan styra, utan de kommer på stråktonerna efter en sekund. Börjar tröttna lite på denna begränsning.  <_<

Tack för synpunkten på mixen, trumpeterna är svåra att lägga rätt i nivå, jag tror det främst är de som tar plats. Ska kolla om jag kan göra det bättre.  :)

Larsson - tack tack! Ja, reverbet på sista delen är inte så kul. Jag har inte lyckats få igång mitt impulsreverb, har inte fått ändan ur att leta rätt på impulsfiler och börja testa. I det här fallet hade det nog kanske inte hjälpt, orgeln har rumsklang i samplingen, och den är tyvärr lite ringande. Tror jag testade 10 olika reverb innan jag kom på att ringningen fanns från början... :huh: Har på alla delarna använt Kjaerhus classic gratisreverb, som jag tycker är snäppet naturligare än Cubase's.






« Senast ändrad: 13.12.2008, 19:19:13 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men snälla..vilka fina ord från Divi, Åsa, Stajo, Karl, Tsmalmbe, Freddy, Eq och Larsson, jag tackar jag oxå :P

Jag tycker Rattle har gjort det mesta möjliga här av ett fantastiskt stycke som de flesta har en relation till eftersom vi alla hört den här, åtminstone vi i Norden, runt Jule-tid när vi växte upp.
För mej kom sånginspirationen som ett e-brev på posten :D

Nu blev det Jul här oxå :wub:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jättebump!

Vi har fräschat upp denna lite inför juleljud 2009. Marre har lagt ny sång (utan snuva) och jag har gjort en ny mix iom konvertering av alla instrument till Garritan PO4. Några små editeringar här och var har det också blivit.

Är den skivklar så här eller är det något som låter konstigt?  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag anser mig kunna uttala mig om komposition och instrumentering medan jag laddar ner, då jag hört den (ett antal ggr) tidigare.
COmments på mix och snuva kommer senare.

Det är bra. Det är klart min huvudkandidat till julskivor. OAvsett vilken skiva, möjligtvis i konkurrens med Emus/Ws O helga natt, eller min egen och HMs tolkning (som inte blir en ny av i år, hittar inte gamla arret och tänker inte notera på gehör (kanske nästa år)).

Lyssnar nu.
Iden är jätteintressant, slå ihop två gamla stycken från olika tider till ett. Jag tycker övergången mellan de båda visorna funkar bra (tyckte kanske den var lite tvär första gångerna jag hörde)
Grymt bra sjunget Marre, verkligen bland dina bästa prestationer på kr..

Möjligtvis kanske jag tycker marschtrumma känns lite för "krigisk" för en jullåt, hade nog skippat den, men å andra sidan påverkar det inte resultatet mer än att jag fick en reflektion. :)

Väldigt bra!

edit: syftningsfel
« Senast ändrad: 26.11.2009, 00:23:12 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja men det var ju bra att denna komdes ihåg passar verkligen in.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tankar, tyckanden? Blev det för rörigt med fyra delar...?

Nä - inte rörigt alls tycker jag, men det var bra att du förklarade hur det hängde ihop. Kanske att det behövs ngn förklaring på konvolutet oxå?......men å andra sidan så är ju lyssnarna kloka människor (får vi förutsätta). Jag tyckte i alla fall att det var kul att höra på.

Har inget "elakt" att säga om er produktion :), mer än att jag tycker att klockorna vid 188-190 på spelaren krockar lite/drunknar i ljudbilden och därför låter mindre bra.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En repris på vad jag skrev förra året

Skulle absolut varit med på juleljud!
Härligt, majestätiskt
Den första tonsättningen sjunger Orsa ungdomskör på Lucia - ovant att höra den såhör men mycket njutbart.
Första bidraget till JL09 klart och du/ni har lagt ribban högt
---
Jag kanske gör en bootleg och drar med den på min alldeles egna JL08 som dolt spår


Ja och nu är vi där och ribban har blivit högre
Instrumenten låter bättre, marre sjunger bättre
Kompositionen med de olika delarna hålls ihop till en dynamisk helhet
Mycket julkänsla i detta
Jubel och trumpeter till er båda!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Schyst :-)

Men för att ändå vara kritisk: Jag tycker att orkesterbakgrunden spelar alldeles för rakt. Har du kvantiserat?

Och angående sången så är den jättefin. Maruschkas röst passar bra till den här låten.

www.alatarmusic.com


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Denna låt kan ju bli tråkig men i detta arrangemang tycker jag att den är suverän. Marres röst funkar jättebra här. GPO rular, nästan så att jag funderar på att uppgradera men det blir nog ändå inte såhär bra när jag arrar. :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil

 
Lyssnar nu.
Iden är jätteintressant, slå ihop två gamla stycken från olika tider till ett. Jag tycker övergången mellan de båda visorna funkar bra (tyckte kanske den var lite tvär första gångerna jag hörde)
Grymt bra sjunget Marre, verkligen bland dina bästa prestationer på kr..

Möjligtvis kanske jag tycker marschtrumma känns lite för "krigisk" för en jullåt, hade nog skippat den, men å andra sidan påverkar det inte resultatet mer än att jag fick en reflektion. :)

Väldigt bra!

edit: syftningsfel

Visst är det intressant, att slå ihop dessa arr..jag bara trivs som fisken i vattnet, och tack du för fin input :rolleyes:
Ja men det var ju bra att denna komdes ihåg passar verkligen in.

Tycker jag med, tack du musikkamrat :D

Tankar, tyckanden? Blev det för rörigt med fyra delar...?

Nä - inte rörigt alls tycker jag, men det var bra att du förklarade hur det hängde ihop. Kanske att det behövs ngn förklaring på konvolutet oxå?......men å andra sidan så är ju lyssnarna kloka människor (får vi förutsätta). Jag tyckte i alla fall att det var kul att höra på.

Har inget "elakt" att säga om er produktion :), mer än att jag tycker att klockorna vid 188-190 på spelaren krockar lite/drunknar i ljudbilden och därför låter mindre bra.

Ha de
Gurano

Det har jag inte tänkt på..om klockorna..måste lyssna lite till :)
En repris på vad jag skrev förra året

Skulle absolut varit med på juleljud!
Härligt, majestätiskt
Den första tonsättningen sjunger Orsa ungdomskör på Lucia - ovant att höra den såhör men mycket njutbart.
Första bidraget till JL09 klart och du/ni har lagt ribban högt
---
Jag kanske gör en bootleg och drar med den på min alldeles egna JL08 som dolt spår


Ja och nu är vi där och ribban har blivit högre
Instrumenten låter bättre, marre sjunger bättre
Kompositionen med de olika delarna hålls ihop till en dynamisk helhet
Mycket julkänsla i detta
Jubel och trumpeter till er båda!

Ja..vad ska jag säja..jag är innerligen tacksam för uppmärksam lyssning, för jag var ju rätt..snuvig..vid förra inspelningen.
Tack du gode musiker..I like..och blir så glaad :)

Schyst :-)

Men för att ändå vara kritisk: Jag tycker att orkesterbakgrunden spelar alldeles för rakt. Har du kvantiserat?

Och angående sången så är den jättefin. Maruschkas röst passar bra till den här låten.



Roligt att du tycker det..jag älskar denna..för mej är det den finaste Jul-sången..och   jag bugar mej :)
Denna låt kan ju bli tråkig men i detta arrangemang tycker jag att den är suverän. Marres röst funkar jättebra här. GPO rular, nästan så att jag funderar på att uppgradera men det blir nog ändå inte så här bra när jag arrar. :P

Klart det finns taskiga arr..men Rattle har gjort det så himlans fint här: :wub:

Jättefint collab, jag är väldigt nöjd. 

/Marre


« Senast ändrad: 27.11.2009, 21:58:15 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dividend
Tack för ännu en lyssning! Du har helt klart en poäng med den krigiska marschtrumman. Ska testa en annan variant för att bygga crescendo utan krig. Har väl lyssnat för mycket på Hans Zimmers musik till "pirates"... :P

Eko
Tack!  :)

Gurano
Tack för lyssning och kommentarer. Ja, fristående förstår man ju att det är en och samma låt, men på ett album kanske lyssnarna tror att nästa låt börjar och kommer vilse i ordningsföljden? :unsure:

Klockorna drunknar nog för att det är så mättat där. Ska se om det går att peta upp volymen, men jag gillar sån där mättnadskänsla så det stör inte mig så mycket.

Cykeln
Än en gång tack.  :wub:
 
Alatar
Bra att du är kritisk! :) Denna låt bygger på ett helt kvantiserat arr efter noter som jag sedan har försökt lätta upp genom manuellt humanisering och spelade pålägg. Kanske inte tillräckligt humansiserat.Är det en generell känsla eller sticker någon del ut?
Tack för lyssning och feed.

Martinm
Tack! Nog tror jag du kan arrangera minst lika bra som jag, det är bara att jobba på och försöka lyssna på hur andra gör. De gamla mästarna, moderna och kollegor här. Att ladda ner midi-arr på klassiker man känner igen och analysera stämföringen kan ge mycket.

Ja, Marres röst funkade verkligen bra här.  ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Tycker ni förresten att sångnivån är för hög? Marre tycker det, men jag vet inte... :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

 
Alatar
Är det en generell känsla eller sticker någon del ut?


Jo, jag tycker att det märks tydligast i den delen, där Marruschka inte sjunger. Alltså i början och slutet.

Och sångnivån tycker jag är helt OK. Inget jag tänkte på iaf.
« Senast ändrad: 28.11.2009, 15:15:53 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil

Tycker ni förresten att sångnivån är för hög? Marre tycker det, men jag vet inte... :unsure:

 

 
Alatar
Är det en generell känsla eller sticker någon del ut?


Jo, jag tycker att det märks tydligast i den delen, där Marruschka inte sjunger. Alltså i början och slutet.

Och sångnivån tycker jag är helt OK. Inget jag tänkte på iaf.

Alltså..jag tyckte min sång kanske kunde upplevas som dominerande...men jag har ju vant mej nu :D

Det verkar inte vara nån annan som reagerat, så då är det väl bra..det är kanske bara Jante som spökar här? :lol:

Vi får la göra Bereden väg för Herran nästa år då mr Rattle? ;) :D

/Marre
« Senast ändrad: 28.11.2009, 17:27:14 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med er julmusik!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
MaxB
Kul att höra. ^_^

2009-11-30
Slutmixat.
Det blev inte tid att göra några justeringar, så denna fick åka till FTP-servern som den var (fast utan kompressor) ;) 
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skönt med er julmusik!

Kul att du tycker det MaxB, det tycker ju jag oxå, det här är favvo-sången, för mej då, under julen :wub:

Jösses, vilka begåvningar som finns här.
Låt efter låt som man lyssnar på har ju den ena grymma insatsen efter den andra.
Grymt!

Tack drloop :D Det finns en hel del begåvningar här på kr, men även många andra, (förutom vår låt som jag tycker blev bra) , som gör helt underbara låtar, det är så sant; men kanske inte alla märks i  det stora flödet som pågår så här inför Julen :rolleyes:

/Marre
« Senast ändrad: 03.12.2009, 07:40:43 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Julmusik :D

Tamburinen är hög tycker jag.

Stråket övertygar inte riktigt, är det lite vibrato hela tiden? Känns lite märkligt på något vis... 

Sen kommer marre in, då tycker jag det övertygar. Snygg ökning av dynamiken på dom rätta ställena. Men instrumenten på det övre frekvensspektrat stjäl uppmärksamheten från marre, ligger lite ivägen tycker jag, kanske du kan dra bak dessa i mixen en aning.

Bra sång av marre, håller med åsa om att detta är en av dina bättre sånginsatser, snyggt jobbat!

Orgeldelen känns schyst. 

En aning kort överlag, men en bra insats. Arret funkar fint.

GOD JUL! :D

Även om jag inte minns den förra versionen så tycker jag nog att det mesta verkar ha förbättrats, eller så har jag ändrat smak lite :)

Jag tycker ljuden på denna övertygar mer än din andra jullåt faktiskt. Orkestern känns mer på sin plats här.

Kan även hålla med om att Marre gör ett bra jobb här. Den enda kritiken jag har är dock att jag har en aning svårt för allt vibrato. Det är ganska snabbt och mycket. Vet inte om det är medvetet, men skulle önska lite mindre överlag och lite mer som effekt på vissa ställen. Om man ska peta.

Annars var det väl inga konstigheter här. Kul och intressant arr. Bra jobbat båda. 


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Freddy, du har alltid substans i din kritik.

Men..i det här fallet så upplever inte jag  de vibrationer i stråket som du gör..som jobbiga..kanske för att jag är van, och hört dem ofta..och gillar.

Jag tycker nog att Rattle lyckats väldigt bra med sitt arr på denna, men det är ju jag det :)
Det är isåfall något som Rattle får ta tag i.

Jag tackar dej iaf för fin kritik på låten:)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Tack Freddy, du har alltid substans i din kritik.

Men..i det här fallet så upplever inte jag  de vibrationer i stråket som du gör..som jobbiga..kanske för att jag är van, och hört dem ofta..och gillar.

Jag tycker nog att Rattle lyckats väldigt bra med sitt arr på denna, men det är ju jag det :)
Det är isåfall något som Rattle får ta tag i.

Jag tackar dej iaf för fin kritik på låten:)

/Marre

Hej Marre,

Ursäkta mig, jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Syftade faktiskt på sången angående vibratot. Tycker inte heller att det är "jobbigt", bara lite mycket ibland, jag skulle önska mindre av den varan :) Men det handlar om personlig smak och det är som sagt om jag "petar" efter något. :)

Annars gillar jag denna.

Hojt


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Freddy, du har alltid substans i din kritik.

Men..i det här fallet så upplever inte jag  de vibrationer i stråket som du gör..som jobbiga..kanske för att jag är van, och hört dem ofta..och gillar.

Jag tycker nog att Rattle lyckats väldigt bra med sitt arr på denna, men det är ju jag det :)
Det är isåfall något som Rattle får ta tag i.

Jag tackar dej iaf för fin kritik på låten:)

/Marre

Hej Marre,

Ursäkta mig, jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Syftade faktiskt på sången angående vibratot. Tycker inte heller att det är "jobbigt", bara lite mycket ibland, jag skulle önska mindre av den varan :) Men det handlar om personlig smak och det är som sagt om jag "petar" efter något. :)

Annars gillar jag denna.

Hojt

Jajamänsan, it's a free world..uppskattar alltid vad du tycker, men i mitt fall får man nog operera om stämbanden..eller nåt..det är ju lättare att justera en darrig syntstråke då ;)

Så det får nog vara så här :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Mäktigt, vacker och julstämningsframkallande!
Imponerad över arret och Marres sång! Hennes sång dränks nästan i vissa partier tyvärr,
så höj sången en aning eller sänk volymen på orkestern, snälla!
Måste varit ett jättejobb att få ihop det här! Mycket bra gjort!
/Asti